Växla kontanter Koh Lipe

Av Atjima
26 dec. 2015 09:12
Visningar: 341
Var förra året på Koh Lipe, men kommer inte ihåg ifall det fanns ställe som man kunde växla in svenska 500 kr sedlar på...Finns det såna växlingskontor där och är det förmånligt. Automater minns jag det fanns.
Av Sierra
26 dec. 2015 15:24
Du kan växla i travelshops men kursen är inte bra. Använd ATM eller växla till THB i en bank eller på ett växlingskontor innan du kommer till Lipe.
31 dec. 2015 12:38
Sierra8. En fråga jag är i thailand just nu men lämnar på söndag för vietnam. Kommer sedan tillbaka till thailand om ca 2 v. Stannar då i ca 2 v. Sen åker jag till bali och malaysia för att sedan återvända till thailand och stanna hela februari o nästan hela mars. Kan man förlänga med 30 dagar på plats i thailand?
Kommer alltid med flyg till thailand.

Mvh tobias
Av Sierra
31 dec. 2015 16:14
Tobias,

Du får 30 dagar varje gång du anländer med flyg. Dessa kan förlängas med ytterligare 30 på ett Immigration Office. Pris 1900 THB.
1 jan. 2016 03:56
Härligt tack.
Kan man göra detta direkt vid ankomst?
Av Sierra
1 jan. 2016 09:22
Du kan inte göra det på en flygplats utan måste besöka ett Immigration Office som finns på många platser. Var skall du hålla till?
Av Sierra
1 jan. 2016 18:52
En biljett ut ur landet inom den tid du beviljas samt 1900 THB.

Immigration i Krabi Town ligger på 116, Utarakit Rd.
Öppet: Mån - Fre 08.30 - 16.30
2 jan. 2016 06:37
Ok tack så mycket. Så man behöver ingen kopia på pass eller något sådant?
Av Sierra
2 jan. 2016 10:29
Du kan komplettera din ansökan med ett passfoto. Kopior på passets två sidor; det biometriska och arrival stämpel sidan görs på plats mot en liten avgift.
2 jan. 2016 12:44
Ok tack. Från en sak till en annan. Båten som går mellan krabi och koh lipe hur brukar den vara vågmässigt? Varit på koh samui nu och åkt mellan öarna här och upplevelsen är hemsk då det har varit stora vågor och hela båten blivit sjösjuka. (Lomprayah).
Av Sierra
2 jan. 2016 12:51
Det finns ingen båt som går mellan Krabi - Lipe. Ni får byta på Lanta och välja speedboat eller färja (Tigerline). Är det hög sjö är det inte kul med speedboat men det är omöjligt att avgöra hur det är när du skall åka. Generellt är det nu när nordost monsunen råder högre sjö i Gulf of Thailand (där Samui ligger) än i Andaman Sea där Krabi och öarna på västra sidan är.

Just nu är det t ex dubbelt så stor vindhastighet på Samui Airport jämfört med Krabi Airport.
Av Sierra
19 jan. 2016 09:36
Är det samma flygbolag från Bali till Langkawi via Singapore eller vilka är det?
19 jan. 2016 10:55
Som jag förstod det så är det air asia på båda. Tycket att väskorna borde gå vidare direkt eftersom det bara är 2 timmar i mellan.
Av Sierra
19 jan. 2016 11:23
Du måste hämta ut bagaget. På vissa flighter har AirAsia FLY-THRU vilket innebär att bagaget går hela vägen vid flightbyte. Detta gäller inte Bali - Singapore - Langkawi.

Du måste alltså passera immigration, hämta bagaget och checka in igen. Checkin stänger 60 min före avgång och du hinner om inkommande flyg är i tid.

Hur som helst, flighterna ankommer och avgår från Terminal 1 på Changi.
25 feb. 2016 16:06
Tjena sierra. Tänkte åka båt mellan donsak pier o samui. Brukar den sträckan vara lugn med vågor och vind? Ser ut som att den går mycket inomskärs.
Av Sierra
25 feb. 2016 16:44
Hur sjön är blir svårt att svara på men färjorna mellan Donsak och Samui är stora och klara ev hög sjö bra. Det är inte inomskärs och överfarten tar 1,5 tim. No worries :-)
25 feb. 2016 16:55
Ok tack. Men det står att det tar 45 min med båt över när man läser med lomprayah.