Västra USA

Av Usa2016
15 aug. 2015 21:45
Visningar: 959
Hej, sommaren 2016 har vi tänkt åka till västra USA för första gången och vi har tänkt besöka Los Angeles, San Francisco, Las Vegas och sen kanske Grand Canyon, Yosemite, Death Valley. Vill gärna ha tips om hur vi bäst planerar vår resa, och vad vi absolut inte bör missa. Vi har funderat på att åka några dagar till Honolulu, men tvekar pga både tiden och att det blir väldigt dyrt. Vi kommer ha ungefär 3 veckor på oss. Vi flyger dit vi ska starta, hyr bil och sen åker hem därifrån vi slutar. Vi har inga småbarn utan det är bara vuxna. Tacksam för alla tips och råd!
Av Marulk
15 aug. 2015 21:59
Ni kommer få en fantastisk resa men begränsa er till fastlandet. Album här på RG från 2013 ungefär samma rutt o tid. Vi planerar Hawaii nästa sommar + Californien men begränsar oss till kusten denna gång. Försök inte pressa in för mycket. Tre veckor går fort. Nu kan man resa till Californien för samma peng som det kostar enbart till HNL, så det blir en rejäl extra kostnad. Men det är ju ert val
Återkom gärna om ni har fler frågor
/Catarina m familj
Av Usa2016
15 aug. 2015 22:30
Tack för tipsen:) jag hittade albumet från 2013 så det kommer vara till stor nytta! Ni verkar också planera en härlig resa. /Anna m familj
Av Hawaii
16 aug. 2015 01:59
För Hawaii bör ni planera in minst en vecka, absolut minimum, och det verkar inte som ni kommer att ha så mycket tid. Koncentrera er på Californien. Personligen hade jag inte missat San Diego som enl. min mening har mycket att erbjuda - definitivt mer än LA.
Av Usa2016
16 aug. 2015 18:15
Tack! Inser att Hawaii får vänta, man blir bara så ivrig och vill hinna med så mycket som möjligt. Kollade San Diego, det verkar nice:)
Av Maxfar
16 aug. 2015 20:28
Hej,

Precis hemkommen från liknande resa (i onsdags...)
3 veckor som startade i San Fransisco och slutade i New York.
På vägen var vi i Sonoma/Napa - Monterey - San Luis Obispo - Los Angeles - San Diego - Sedona - Las Vegas
Flyg till New York där vi avslutade med några dagar innan hemresa.

Höjdpunkter var:
Givetvis San Fransisco, Monterey (valsafari med båt), Boende på Madonna Inn (får bara inte missas;-), San Diego (Helt underbart efter kaoset i LA), Sedona (på väg till Grand Canyon).
Och givetvis New York......

Planering är halva resan!

Lycka till!!
Av Biker44
16 aug. 2015 20:42
Hej!

USA är lätt att resa på egen hand med hjälp av en hyrd bil.
Min son och jag startade vår resa i LA och besökte flera av de platser ni är intresserade av.
Du kan se hur vi körde, läsa om vår resa och se bilder om du besöker min hemsida.
Oavsett upplägg får ni en fin resa!

http://stalvik.se/resor-x-y/usa-resa/
Av Usa2016
16 aug. 2015 21:02
Tack för era råd! Jag är lite orolig för hur mycket bil vi ska köra, känns dock bättre när ni säger att det inte känns så mycket som det är. Vi har tid att planera, vi måste dock bestämma var vi ska åka hem ifrån, vill så klart hitta billiga biljetter. Vi kommer starta vår resa i Ohio, så det blir Chicago vi utgår ifrån. Hem blir antingen SF, LA eller LV. Bokade ni motell i förväg eller blev det dag till dag?/ Anna m familj
Av Maxfar
16 aug. 2015 21:36
Citerat från Usa2016:
Tack för era råd! Jag är lite orolig för hur mycket bil vi ska köra, känns dock bättre när ni säger att det inte känns så mycket som det är. Vi har tid att planera, vi måste dock bestämma var vi ska åka hem ifrån, vill så klart hitta billiga biljetter. Vi kommer starta vår resa i Ohio, så det blir Chicago vi utgår ifrån. Hem blir antingen SF, LA eller LV. Bokade ni motell i förväg eller blev det dag till dag?/ Anna m familj
Ang resavstånd:
Totalt avverkade vi ca 340 mil med rutt enl. ovan.
Dagsetapperna låg mellan 25 - 40 mil. Ganska lagom om man skall hinna med lite stop på intressanta platser.
Vi hade en längre sträcka (San Diego - Sedona).
Den var på ca 70 mil. Men då svängde å andra sidan vägen typ 3 ggr på hela sträckan.....
Lång rak väg genom öknen.

Saker och ting tar längre tid än man tror.
Mer än ett större besök blir för tight per dag (enligt mitt tycke).

Vi bokade alla hotell hemifrån. (och det funkade kanon!)
Dvs inga motell längs vägen.
Vi kände för att bo lite bättre och ha koll i förväg och inte lägga möda på att jaga hotell när det är dags.
Hur man gör är tycke och smak.
Jag ville ha koll innan och det funkade kanon för oss.
Vad är chansen att jag skulle lykas bättre när jag sitter i bilen på en taskig mobiluppkoppling jämfört med att göra det i lugn och ro hemma vid datorn?

Att boka hotell är för övrigt en konst.
Använd alla siter som finns och jämför priser.
Glöm ej heller att kolla direkt med hotellen då detta ibland är både bättre och billigare.

Hur "modig" man kan vara är upp till var och en och beror även på vilken tid/säsong man väljer.
Åker ni under semestertider så boka åtminstone de stora städerna.

Skall ni till Las Vegas och Grand Canyon på sommaren så tänk på att det är galet varmt vid denna tiden.
Vi hade mellan 42 - 46 grader utanför bilen.

Vill ni ut till Alcatraz i San Fransisco hade det varit det första jag bokat.
Vi kom aldrig iland och då försökte vi ändå boka en månad innan vi åkte.

Hade vi gjort om resan hade jag inte bott inne i Los Angeles som vi gjorde.
Välj något ute vid kusten och ta er in till staden till det ni vill göra.
Tänk dock på trafiken......

Ang. Hemresa så beror detta väl mest på vilken rutt ni väljer.
Vår resa gick med direktflyg till från Kastrup till San Fransisco.
Vi körde sedan "vår rutt" som slutade i Las Vegas.
Från Las Vegas flög vi till New York där vi gick av i några dagar för att sedan flyga direkt till Kastrup.
Mellanlandningar (stop) blir inte så dyra inom USA.
Prova med fördel Momondo och välj deras reseplanerare med flera stop.
Av Usa2016
16 aug. 2015 22:21
Dagsetapper på 25-40 mil ska jag tänka på. Vi ska givetvis åka på sommaren, hela juni. Vi ska hämta hem vår dotter som är utbytesstudent, när det är gjort flyger vi från Chicago till?? Vad vi nu bestämmer. Att det var svårt med Alcatraz har jag hört, dit vill jag så jag får se till att boka när vi bestämt rutten. Tack för bra info:)
19 aug. 2015 05:57
Även jag är nyligen hemkommen från en liknande resa. Vi var borta i lite mer än två veckor där vi började i San Francisco och hyrde sedan bil och besökte Yosemite, körde söderut längs Highway 1 med övernattningar i Monterey och Cambria ner till Los Angeles innan vi avslutade i Las Vegas. Sammantaget så var alla i familjen väldigt nöjda med resan. Med tre veckor hade vi sannolikt lagt till några nätter i San Diego samt ett besök till Grand Canyon. Det får bli nästa gång!

Ni har många valmöjligheter kring hur er resrutt ska se ut, men ett tips är att börja i San Francisco och avsluta i Las Vegas om ni tänkt att besöka dessa städer då man där inte behöver egen bil för att ta sig run till skillnad från övriga ställen. På så sätt kan man hämta ut hyrbilen först samma dag som man lämnar SF och lämna tillbaka den när man anländer i Vegas (om man inte planerar att göra några dagsutflykter).

Vi hade också bokat alla hotell hemifrån i förväg. Att leta efter något ledigt boende på plats när man anländer i en ny stad efter en längre bilresa är inget jag skulle jag vilja ödsla tid och energi på. Framför allt Yosemite, om ni ska dit, bör ni nog börja kolla på redan nu - boendet inne i själva parken är begränsat och blir i regel fullbokat flera månader i förväg.

Som tidigare nämnt i tråden, boka Alcatraz så tidigt som möjligt. Det är helt klart värt ett besök och blir alltid slutsålt. När vi var där fanns inte en biljett att köpa på flera veckor. San Francisco var i övrigt en mycket gemytlig stad som man gärna återvänder till. Den stad som jag tyckte var trevligast på hela resan.

Om ni bestämmer er för att besöka Yosemite, vilket jag absolut skulle rekommendera, se då till att ni har åtminstone en hel dag på er att utforska parken. Att köra upp till utsiktsplatsen Glacier Point är ett måste. Rekommenderar er också att gå någon av de många olika vandringsslingorna som finns. Vi gick spåret upp till Vernall Falls - klättringen upp för den branta trappan var stundtals något utmanande om man inte är i fysisk toppform men att sedan stå vid vattenfallets topp och blicka ner var en tillfredsställande känsla.

Jag minns inte exakt, men jag tror att vi körde drygt 230 mil under de 9 dagar vi hade bilen. Det är givetvis en hel del, men i och med att det var någorlunda jämnt fördelat hann vi faktiskt aldrig bli särskilt less på bilåkandet. Se bara till ladda upp med lite bra musik, några podcasts och stanna till då och då längs vägen.

Den finaste etappen på vår resa var helt klart den genom Big Sur-området mellan Monterey och Cambria. Att köra där är en upplevelse i sig och det finns massor av trevliga stopp. En höjdpunkt var när vi stannade och såg ett stort antal valar ute i havet från sidan av vägen.

Los Angeles var den mest utmanade staden ur turistsynvinkel. Staden saknar en tydlig stadskärna utan det mesta är väldigt utspritt och med stora avstånd i mellan. Någon direkt kollektivtrafik finns knappt så mer eller mindre varenda en av stadens runt 10 miljoner invånare tycks köra bil. Att planera sina dagar så att man undviker att köra under den värsta rusningstrafiken - ca kl. 07-9.30 på morgonen och 15.30-19 på eftermiddagen är ett måste om du inte vill tillbringa väldigt många timmar i bilen.

För en enastående vy över LA rekommenderar jag ett besök till Griffith Observatory. Inträdet är gratis och att se den enorma staden breda ut sig med sina miljontals lampor när solen gått ner är magiskt. Om ni har minsta intresse för rymden lär ni också uppskatta de olika utställningarna.

Vi bodde i kustområdet Santa Monica vilket jag gissar är trevligare än att bo i anslutning till turistfällorna i Hollywood. Här finns en stor strand, en klassisk pir och många bra restauranger. Låt er dock inte luras av stranden att det är någon direkt badort. Stilla Havets vatten är kallt och när ni reser i juni är vädret ofta mulet.

En annan förvarning är det stora antalet hemlösa i området. Dessa är i regel harmlösa, men det är svårt att inte bli illa till mods av ständigt behöva se dessa tragiska människor stå gapa ut i luften för sig själva, ligga och sova helt utslagna på trottoaren med trasiga kläder eller sitta och tigga med allvarliga handikapp. Detta problemet är dock inte unikt för Santa Monica utan är utbrett över hela USA.

Las Vegas är en speciell stad och förmodligen inget för alla, men vi trivdes bra där och i vilket fall är den nog kul att ha sett om inte annat. I grund botten handlar Las Vegas främst om fest och spelande vilket inte gör det till någon typsik familjedestination - personligen förstår jag inte riktigt varför vissa åker dit med sina småbarn - men det finns saker att göra för alla åldrar och sällskap.

Ett måste i Las Vegas är att ju att gå och se någon show på kvällen. Vi såg Cirque du Soleils Love med Beatles musik och den var vansinnigt bra. En av höjdpunkterna på hela resan enligt mig.

Om du har några frågor svarar jag gärna så gott jag kan.
Av Usa2016
19 aug. 2015 20:32
Hej (dalecooper)
Ni startade i San Francisco och bilade till Yosemite, fattade jag rätt? Åkte ni från Yosemite till Monterey? Jag försöker hitta bra rutter utan att behöva åka tillbaka, det är svårt när man vill se så mycket som möjligt. Tänkte åka genom Death valley, men jag tror jag väljer Grand Canyon istället. Låter klokt att strunta i att bo i LA, det är vad alla rekommenderar. Tack för bra råd:)
19 aug. 2015 22:29
Citerat från Usa2016:
Hej (dalecooper)
Ni startade i San Francisco och bilade till Yosemite, fattade jag rätt? Åkte ni från Yosemite till Monterey? Jag försöker hitta bra rutter utan att behöva åka tillbaka, det är svårt när man vill se så mycket som möjligt. Tänkte åka genom Death valley, men jag tror jag väljer Grand Canyon istället. Låter klokt att strunta i att bo i LA, det är vad alla rekommenderar. Tack för bra råd:)
Japp, vi körde från San Francisco till Yosemite och sedan därifrån till Monterey. Båda sträckorna tar drygt 4 timmar.
Av Usa2016
6 sep. 2015 13:09
Hej igen, nu har jag skissat på en preliminär plan och är tacksam för feedback. Vi kommer vara borta hela juni 2016. Vi har redan varit en vecka i Ohio, så vi flyger från Chicago till San Diego, sen hyr bil som vi har under hela resan. Hur bokar man hyrbil bäst? Jag antar att det finns mycket att välja på. Tipsa gärna om bra och/eller billiga hotell. Har börjat söka och det verkar inte vara busenkelt. Det kommer inte vara några småbarn med.

Dag 1-2 Chicago
3-6 San Diego
7 Ludlow eller Kingman
8-9 Gran Canyon
10-11 Las Vegas
12 Death Valley- Mammoth Lakes
13-14 Yosemite
15-16 Napa
17 Sausolito
18-21 San Francisco
22-23 Monterey
24 Morro Bay
25 Santa Barbara
26-29 Santa Monica

Tack, Anna
6 sep. 2015 20:57
Hej.

Vår familj bilade längs västkusten förra juni.

I San Diego bodde vi på Homewood Suites San Diego Airport Liberty -Station Hotel som låg bra till, tyckte vi. Måndagar - torsdagar ingick ,förutom frukost, en lättare eftermiddagsmåltid med vin och öl. Stora rymliga rum. Pool.

Sea Otter Inn är ett mysigt B&B i Cambria, strax innan San Simeon med sjölejon koloni.

Jag har skrivit om våra upplevelser från LA, SD, Highway1, SF på min reseblogg. Kanske du finner några tips där:

http://city-lover-reser.blogspot.se/2015/04/san-diego-den-sydligaste-staden-i.html

http://city-lover-reser.blogspot.se/2015/04/highway-1-kaliforniens-vackra-kustvag.html

http://city-lover-reser.blogspot.se/search/label/San%20Francsico

http://city-lover-reser.blogspot.se/search/label/Los%20Angeles
Av Marulk
6 sep. 2015 20:59
@Usa2016 - din senaste rutt ser både härlig o rimlig ut. Ni kommer få en härlig resa. Inför våra resor har vi bokat det mesta via Hotels, dels pga bonusnätter samt för fria avbokningar vilket är bra om ändrade planer.
I Vegas hyrde vi lgh hotell alldeles bakom stora Encore & Wynn mao precis mitt på The Strip, Royal Vacation Suites. Mammoth Lakes bodde vi första besöket på Austria Hof, ett mysigt familje hotell. Förra året på Quality Inn, det ligger mer centralt i den lilla staden ML. Av erfarenhet brukar vi söka på kedjan Holiday Inn, fräscha hotell o bra frukost (för att vara USA 😉). I Monterey bodde vi på ett mycket mysigt ställe, ska leta fram namnet. Vi var där 2010, så det var ett tag sedan...
Av Marulk
6 sep. 2015 21:07
Hotellet i Monterey - Best Western Victorian Inn
Av Usa2016
6 sep. 2015 22:37
Tack för era tips:) nu börjar sökandet efter hotel. Såg att man måste vara uppmärksam så man bara bokar det som går att avboka samt att betalningen sker då man kommer./Anna
Av Maxfar
7 sep. 2015 20:53
Citerat från Usa2016:
Tack för era tips:) nu börjar sökandet efter hotel. Såg att man måste vara uppmärksam så man bara bokar det som går att avboka samt att betalningen sker då man kommer./Anna
Att boka hotell är en djungel.
Priserna ändrar sig hela tiden.
Använd och jämför alla siter (Booking.com/Hotels.com/Momondo/Expedia/mm).
Du får olika pricer på alla ställena.
Glöm inte att kontrollera direkt med hotellen när ni hittat ett ni tycker om.
Blir ibland både billigare och bättre att boka direkt.

Vi bokade hyrbilen (hemifrån!!) via Avis.
Funkade kanon för oss.
Vi fick även tipset (av Avis) att ringa och kolla bokningen lite då och då innan vi anlände.
Finns det billigare pris alt. kampanj så är det bara att boka om och få det billigare priset.
Vi gjorde detta och tjänade ca 500 :- (Räcker till några drinkar i baren ;-)
Gå in och ansök om Avis prefered.
Öppnar även upp vissa möjligheter till rabatter.

Happy huntin´!
Av Usa2016
2 jan. 2016 12:43
Hej igen, nu har jag bokat i stort sett alla hotell, har dock fastnat mellan Las Vegas och San Francisco. Vi lämnar LV 17/6 och kommer till SF 23/6, så det är 6 dagar/nätter som ska fyllas. Vi har tänkt Death Valley, Yosemite sen har vi inte bestämt oss för om vi ska åka till Napa eller Sacramento. Jag har försökt kolla vilken väg som är bäst att åka, öster eller väster om Yosemite. Åker man österut antar jag att Mammoth lakes är ett bra stop, ser att det finns 2 vägar att åka antingen väg 120 (smalt och kurvigt) eller väg 108 via Sonora. Google maps väljer aldrig väg 120, är det någon som kört den? Tyvärr är Mariposa Grove stängt.Tanken var att stanna en gång på vägen innan Yosemite, det blir för lång resa annars, sen 2 nätter inne i parken, är dock osäker var man ska bo. Efter det tänkte vi åka till antingen Napa eller Sacramento innan vi tar oss vidare till SF. Vi kommer stanna 4 nätter i SF innan vi tar oss söderut på Highway 1 mot LA. Så här kommer resan se ut:
LA (Santa Monica) 4n
San Diego 4n
Kingman 1 n
Grand Canyon 2n
Las Vegas 2n
xx 6n
SF 4n
Monterey 2n
Morro Bay 1n
Santa Barbara 1n
LA 1n
Av Marulk
2 jan. 2016 15:14
Vi har kört både Sonora pass och Tioga pass, båda fantastiskt vackra. Tioga är inkörsporten till Yosemite
Jag skulle rekommendera 2n i Mammoth Lakes just för att det är en så mysig stad. Är ni intresserade av vandring/dagsturer finns här många alternativ
Napa är trevligt men hade nog istället valt Sonoma, inte lika 'flådigt'
Eftersom Mariposa Grove är stängt för renovering tom 2017 o ni ändå vill se 'giant Seqouia ' finns NP strax söder om Yosemite, Seqouia & Kings Canyon NP, en i mitt tycke bättre (?) upplevelse av dessa magnifika träd. Här hittar du tex världens största träd General Sherman (bilder här på RG)
Annars har du Muir Woods strax norr om SF, men det är Redwood träd, inte Seqouia
Av Hawaii
2 jan. 2016 17:08
Bra med 4n i SD! Har du bokat hotell där? Får man fråga vilket?
Av Usa2016
2 jan. 2016 17:55
Tack, då kanske vi vågar oss på Tioga pass. I SD har vi bokat Premier Inns San Diego. Det såg ut om relativt ok läge. Vi bokar allt hemifrån eftersom vi är 10 st som reser.
Av Hawaii
2 jan. 2016 18:22
Premier Inns ligger i Mission Valley, som är ett enormt stort område längs I-8, med massor av hotell, restauranger och affärer/köpceentra. Som "bas" är det bra - ta I-8 västerut och på 10-15 minuter kan ni vara på stranden vid Ocean Beach, Mission Beach eller Pacific Beach. "Old Town" ligger västerut också, mycket nära (c:a 1.5km) och c:a 2 km österut har du Fashion Valley som är en enormt stor shopping mall. Också nära till Mission Bay Park, precis väster om I-5, OCH till I-5/I-8 "intersection" vilket innebär att det blir lätt och snabbt att komma till I-5 som tar er norrut eller söderut. I-8 är en enormt trafikerad motorväg så var beredda på intensiv trafik.
12 jan. 2016 17:49
Vi har tänkt göra en liknande resa, också i juni 2016. Vi ska vara borta tre veckor och flyga till San Fransisco och hem från Los Angeles. Vi vill gärna åka söderut från San Fransisco längs Highway 1 så vi får uppleva den kuststräckan. Vi skulle också vilja åka till San Diego, Las Vegas och Grand Canyon. Någon som har tips på rutt så vi inte åker samma väg tillbaka när vi ska tillbaka till Los Angeles?
Av Hawaii
12 jan. 2016 18:06
Den första delen av resan blir ju ganska naturlig: SF söderut via Hwy1 till Los Angeles. Därefter I-15 norrut till LV, och sedan österut till GC. Därifrån söderut via Flagstaff till Phoenix. Sedan (om ni vill till SD), två alternativ. Antingen västerut på I-10 till Indio och sedan via småvägar via Borrego Springs och Julian till SD (en intressant och vacker sträcka, bitvis i varje fall), ELLER fortsätta söderut från Phoenix den relativt korta biten till I-8 och sedan ta I-8 raka spåret västerut till SD. I-8 alternativet definitivt det snabbaste, men inte det intressantaste. Och efter SD givetvis norrut till LA - c:a 2 timmar via I-5 om trafiken är OK.

Alternativt kan ni ju göra "tvärtom" efter LA. D.v.s. köra söderut till SD och sedan ta er inåt landet, Phoenix, Flagstaff, GC, LV, och tillbaka till LA. Kvittar ju vilket och helt vad ni själv tycker blir bäst.
17 jan. 2016 09:21
Citerat från Hawaii:
Den första delen av resan blir ju ganska naturlig: SF söderut via Hwy1 till Los Angeles. Därefter I-15 norrut till LV, och sedan österut till GC. Därifrån söderut via Flagstaff till Phoenix. Sedan (om ni vill till SD), två alternativ. Antingen västerut på I-10 till Indio och sedan via småvägar via Borrego Springs och Julian till SD (en intressant och vacker sträcka, bitvis i varje fall), ELLER fortsätta söderut från Phoenix den relativt korta biten till I-8 och sedan ta I-8 raka spåret västerut till SD. I-8 alternativet definitivt det snabbaste, men inte det intressantaste. Och efter SD givetvis norrut till LA - c:a 2 timmar via I-5 om trafiken är OK.

Alternativt kan ni ju göra "tvärtom" efter LA. D.v.s. köra söderut till SD och sedan ta er inåt landet, Phoenix, Flagstaff, GC, LV, och tillbaka till LA. Kvittar ju vilket och helt vad ni själv tycker blir bäst.
Ja, det är mest den där biten när vi kommit ner till LA och ska åka vidare till LV och GC samt sträckan till SD vi funderar på. Hur många dagar ska man räkna att köra på respektive sträcka? Ungefär hur lång tid tar det från LA till LV? och sen mellan LV och GC?

Hur stor skillnad i tid är det på den snabba och intressanta sträckan till SD? Är det värt att lägga den extra tiden på den intressanta sträckan och ta det från tiden i SD?
Av Hawaii
17 jan. 2016 17:08
Mellan 4 och 5 timmar körtid LA-LV, beroende på trafik i LA och var man startar från. Ung. samma för LV-GC. Och kör du snabbaste vägen GC-SD har du i princip en hel kördag. Ung. 8 timmar. Så mycket riktigt - den intressantare vägen kommer ju att längre tid. Beror också en del på var ni lägger in ett nattstopp efter GC besöket. Om ni t.ex. efter GC kör till Phoenix samma kväll och tar natten där kan ni ju ta den intressantare vägen nästa dag och komma fram till SD samma kväll. Här är en länk till foto från Borrego Springs som ni i så fall passerar:
https://www.google.com/search?q=sculptures+borrego+springs+images&biw=1920&bih=1065&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwih-ZHimrHKAhUK6mMKHQdBDX4QsAQIGw