Vart skall man åka?

Av Gmariah
8 aug. 2016 13:44
Visningar: 1388
Jag och min sambo har tänkt åka till Thailand i januari och skall börja planera lite. Jag har aldrig varit där förut och alla ort-ö-namn bara snurrar runt i huvudet: Phuket, Khao Lanta, Koh Samui, Phi Phi island, Pattaya och allt vad som finns och att läsa på om alla öar och städer känns bara så tidsödande. Så tänkte om man kanske kunde få något tips härifrån.

Vi är intresserade av: sol&bad&snorkling men även se vacker natur, åka runt lite och vore även kul att se lite av det genuina Thailand också och inte bara det turistiga. Kul att bada och snorkla som sagt, men vill inte tillbringa hela semestern på en strand.

Har ni några tips? Vi skall vara där i ca 3 veckor.
8 aug. 2016 22:47
Västra sidan
Similian Islands för vacker natur och bra snorkling/bad.
Khao Lak för bad och lite typiskt "Thailand" så som många upplever det när de åker dit, plus att det är nära till Similian Islands dit.

Östra sidan
Koh Samui för en ganska trevlig ö generellt.
Koh Phangan för Fullmoon party och det som hör party-Thailand till.
9 aug. 2016 16:16
Värt att tänka på är att västkusten kan ha bättre väder i januari, eftersom det kan finnas risk för monsunregn på östkusten. Rayong och Koh Chang brukar funka året runt trots sitt läge. Vädret är oberäkneligt och du kan såklart ha tur.

En del förståsigpåare rynkar lite på näsan när man nämner Phuket och det kan vara en trist upplevelse om man hamnar i värsta myllret och klubbarna på Patong Beach. Det finns dock en hel del annat trevligt på ön att göra. Varför inte starta med en vecka i Phuket och sedan dra vidare till Koh Lanta, Krabi eller Phi Phi och avrunda med ett stopp i Bangkok? En blogg som jag följer har en artikel om varför Phuket är en bra destination: http://www.thinkingoftravel.com/phuket-best-islands-in-thailand/
Av Pelle77
9 aug. 2016 17:05
Jag rekommenderar också Khao Lak som har långa jättefina stränder utan alltför mycket folk. Vår favorit är Pakweeb som dock ligger en kvart med bil från en av huvudbyarna. Fördelen är att man då slipper trängas med andra och det känns paradisiskt. Khao Lak i sig är charmigt med bra matutbud, framförallt i Bang Niang.

Det är inte så klart vatten i själva Khao Lak men ni har nära ut till Similan eller om ni vill till ett riktigt snorklingsparadis Surin Islands. Nära till piren kanske kag ska säga, båtresan tar 1:10-1:30.

Annars rekommnderar jag Koh Chang som har en skön atmosfär ocjh som är en stor ö. Härifrån är det smidigt att åka på snorklingsutflykter till öarna söderom som Kood med kristallklart vatten.

Samui/Phangan kan vara mer riskabelt vädermässigt men åker ni i slutet av Januari rekommenderar jag Phangan varmt, min favoritö i Thailand som erbjuder mycket lugn till skillnad mot vad de som inte varit där ofta tror.

Trevlig resa!
10 aug. 2016 20:17
PÅ östra sidan kan jag rekommendera khanom samt stränderna runt omkring ,finns en del hotell där osäker om dom byggt jätte mycket mer där sen 2011 men då var det iafl super lugnt och man fick,stränder för sig själv samt billigt, massa grottoar,vattenfal och vacker natur.

Är man inte rädd för att åka moppe/mc så är det rekommenderat där tempot är så långt så inte alls som övriga thailand trafik mässigt.

Alt anlita hotellets hjälp beroende på hotell rätt billigt har jag för mig..

Om man är på koh samui så går det en färja mellan koh samui och fastlandet som man kan haka på och över för en 2-3dagar eller mera..

Khanom District, Nakhon Si Thammarat, Thailand

:)