Vart ska vi åka?

28 nov. 2012 18:43
Visningar: 1228
Vi planerar att åka till G i mitten av Juni 2013. Skulle vilja få tips om genuint ställe där vi kan få ett par veckor med sol o bad o fina helst hamn promenader o gränder..
Av Zahide
30 nov. 2012 20:27
Parga som ligger på fastlandet är väldigt mysigt. Det är också en bra utgångspunkt om man vill åka på utflykter.
Av Elicec
1 dec. 2012 17:49
Beror på lite vad ni är ute efter förstås, Thassos är en väldigt grön och fin ö som är lugn hela juni. Jättefint!
Annars är Santorini en mysig ö, med gränder, fina vyer med en fantastisk solnedgång. Den ön är en tredjedel av Öland till yta och åker du till det högsta berget har du utsikt över hela ön. Det är en av de finaste platserna jag någonsin besökt.

Där har du lite tips :)
Av Sirapp
30 dec. 2012 20:15
Hur man definierar genuint är nog väldigt olika från person till person. För att komma till det jag i min värld kallar det genuina Grekland behöver man lägga charterkatalogen åt sidan och ta sig till mindre orörda öar. Men jag ställer mig tveksam om det är den typ av "genuina" semester ni söker, därför svarar jag för båda alternativen :-)

Större, "turistiga" orter dit det går charter som skulle kunna passa är Samos eller kanske Skopelos. Mitt hetaste tips blir nog Naxos, här hittar du en av övärldens finaste hamnpromenader.

Vill ni åka till mindre orörda öar slår jag ett slag för Folegandros och Sifnos. Då ni ska vara borta i flera veckor kanske ni kan kombinera två öar eller rent av båtluffa? Antiparos höll jag på att glömma ser jag nu, men det är en väldigt liten ö. Jag skulle inte stå ut här flera veckor men ett par nätter är det makalöst underbart!

Trevlig resa. Mitten av juni är den bästa tiden att åka till Grekland tycker jag. Ni kommer få det härligt!
31 dec. 2012 09:49
Vi var i Grekland i somras och hade en fantastisk resa!

Vi flög till Skiatos
tog taxi till hamnen i Skiatos stad köpte båtbiljetter direkt till Skopelos. Hann äta en god lunch innan båten kom in och skulle avgå. Båtresa ca 1,5 timme där vi fick se delfiner.

Skopelos är fantastiskt vacker med gullig hamnpromenad, smala gränder med lite shopping, mycket vackra blå dörrar. God mat. Stränderna ligger utanför staden så man är beroende av bussresa eller hyra bil men tar man sig till stranden panormos så har du gratis solstolar, klarblått vatten och vacker miljö, finns många stränder på ön att välja och bussen går från stan flitigt. Det är lugnt stillsamt vackert och genuint enligt vår familj.

Kombinera detta med några nätter på Skiatos där man flyger hem i från. På Skiatos är det mycket turister, shopping, uteliv, restauranger, sandstränder. En kombination av dessa öar och man får det bästa av Grekland, vi skulle gärna göra samma tripp igen även om vi är av den åsikten att man ska se nya ställen vid varje resa, livet är för kort för att se samma hela tiden men detta är värt en tur till!
Av Desires
20 jan. 2013 09:54
Den vackra ön Skopelos såklart! Har varit på 15-tal öar i Grekland och detta var en av de allra finaste! Håller med Smaragden om allt hon skriver! Skopelos är en väldigt vacker grön, skön ö med fina stränder o kristallklart vatten, pittoreska genuina småbyar, och inte så mycket turister! Bo i staden Skopelos - jättegullig stad, med myllrande gränder, de typiska grekiska vitkalkade husen med målade fönsterluckor och prunkande blommor överallt, så fint!!

Skiathos kan ni som sagt ta er till också någon dag, (kanske avsluta med, eftersom flyget går därifrån). Där har du kanonfina sandstränder, mer folk och uteliv! - Så det beror på vad du föredrar!

Vill du se många foton från Skopelos byar och stränder kan du titta in här http://www.desires.se/#post91
20 jan. 2013 17:25
Kombinera 2 öar el båtluffa är mitt förslag! Blir tråkigt att va på samma ö i 2 veckor. Santorini+Anafi. Naxos+Paros. Rhodos+Tilos. Skiathos+Skopelos. Milos+Sifnos tex. Till mer genuina ställen får du precis som tidigare nämnts lämna bort charterkatalogen och söka öar på egen hand. kolla sajten kalimera som är för alla grekladsfantaster, där finns alla öar presenterade.