Vart ska ni??

Av Tj
25 maj 2012 14:17
Visningar: 659
Sitter här o funderar på nästa års farande....men vet i fasen vart...
Vart ska ni i år /nästa år?
Av Pelle77
25 maj 2012 23:27
Har varit på Malta och Rhodos i vår och åker snart på all incl på Hilton Dalaman. En weekend i Dresden i aug och en likadan tillbaks till Warszawa i advent. I januari 2013 blir det Grenada och Barbados.
Av Annl
2 juni 2012 07:57
Lite beroende på vad du är intresserad av men jag kan rekommendera Sankt Petersburg och Budapest som är mina två senaste resmål.

Fantastiska städer båda två och Budapest är dessutom ett extra plus eftersom det är billigt.

Dubai är häftigt också - där finns allt och lite till.

Men som sagt; vad vill du ha? Kultur, historia, sol och bad, party?
Citerat från tj:
Sitter här o funderar på nästa års farande....men vet i fasen vart...
Vart ska ni i år /nästa år?
Av Hathor
2 juni 2012 18:20
Nästa år så funderar jag på Sudan,Burma,grönland,men absolut ger jag mej iväg till Jordanien o utforskar landet...kanske en tur till silba...i kroatsien...
Av Tj
5 juni 2012 09:29
Budapest var jag i fjol....trevlig stad...Sankt Petersburg blir det nog till hösten...några tips utöver det vanliga?
Av Rybak
5 juni 2012 14:53
New York i oktober. Sedan lär jag försöka boka in en weekend/1w resa innan det!
Av Annl
5 juni 2012 16:30
Hej,

Sankt Petersburg är en fantastiskt vacker stad och du kommer att ha det rejält trevligt där. Väldigt god mat och blligare än i Moskva och framför allt även lite lättare att turista i Sankt Petersburg än Moskva. Vad jag tänker på är då att det är bristfällligt med engelskakunskaperna och att alla skyltar i princip är på kyrilliska.

Du bör ta en båttur om det är möjligt bland kanalerna och du bör även besöka Peterhof. Dit åkte vi med båt och det var spännande. MEN gör inte misstaget som vi gjorde att åka dit en lördag - det var hysteriskt mycket folk och då menar jag verkligen det. Det gick knappt att komma fram.

Har du inte bokat boende så kan jag tipsa om ett perfekt boende; Northern Lights Hotel; det är ett litet hotell med bara fem rum och det är rent och snyggt och oerhört välordnat och personalen hur vänlig som helst. Dessutom ligger det kanonbra på en tvärgata från Isakskatedralen. Billigt är det också.

Och mitt över gatan ligger en väldigt trevlig restaurang - Teplo - där det nästan var för enkelt att beställa; menyer på engelska och unga tjejer som pratar bra engelska. God mat också. Och de har en supermysig uteservering - om du kommer vid den tiden på året.

Både detta hotell och den restaurangen är ratade väldigt högt på Trip Advisor.

Jag återkommer när jag kommer på mera -håller på att tanka ned bilder och skriva på min blogg om Sankt Petersburg just nu och då kommer det alltid grejer som man kommer på.

Jag drog ut lite artiklar från Afronbladet om Sankt Petersburg som inte var så dumma. Förvisso är de gamla nen var ändå bra. Synd är att Aftonbladet inte har en resguide om Sankt Petersburg - deras reseguider är suveränt bra tycker jag.

Sen kan du ju alltid kolla här men det finns dessvärre inte så mycket om Sankt Petersburg kunde jag notera när jag letade.

Att åka till Kronstadt tror jag är kul men det hann vi dessvärre inte med.

Ett besök på Marinskiteatern är ett måste om du gillar opera - där var trevligt och inte så farligt dyra var biljetterna heller.
Citerat från tj:
Budapest var jag i fjol....trevlig stad...Sankt Petersburg blir det nog till hösten...några tips utöver det vanliga?
Av Trea
6 juni 2012 09:05
I år har vi varit i Ukraina (Kiev) och Kenya (Nairobi) och kommer att åka till Kanada (Halifax), Polen (Sopot och Gdansk) och Island (Reykjavik). Om möjlighet finns är vi sugna på att åka till nåt varmt ställe i vinter (Malaysia?)

Det finns ju så många ställen i världen att välja på... Gillar äventyret i sig och att upptäcka nytt. Några (helt olika) platser vi gillat (på olika sätt) är Ukraina, Polen, Nya Zeeland, Mongoliet, Vietnam, Tanzania...

Helena & Peter
http://www.freedomtravel.se
Av Jimmieh
6 juni 2012 09:34
Till sommaren blir det roadtrip från Fort Lauderdale till New orleans med familjen. Sen värderar jag en liten tur för killarna i familjen, Hong Kong, Peking eller kanske fiska mal i Spanien.

Resandet är allt ett gift, sitter redan och drömmer vad jag skulle vilja resa nästa sommar och då är jag inte enns färdig med bokningarna för sommaren.

Drömmar för nästa sommar är en större europaresa med bil, kanske ukraina, vitryssland eller något av de hundratals ställen i världen jag skulle vilja åka till :)
Av Mape
6 juni 2012 18:42
Tycker faktiskt det är på tiden du tar dej till Thailand,det riktiga Thailand inte bland alla turisthorder
då kan du lika gärna ta Kanarieöarna el. nåt i Spanien.

De har fina resor till bra priser i höst,,,,,,, Välkommen Mape
Av Annl
7 juni 2012 10:14
Mape,

Var hittar man det riktiga Thailand utan turister som du skriver?
Citerat från mape:
Tycker faktiskt det är på tiden du tar dej till Thailand,det riktiga Thailand inte bland alla turisthorder
då kan du lika gärna ta Kanarieöarna el. nåt i Spanien.

De har fina resor till bra priser i höst,,,,,,, Välkommen Mape
Av Tj
7 juni 2012 10:24
Är sugen på Thailand.....men som du säger....trots att jag inte ens varit i tex Phuket så har jag fått avsmak för det stället....jobbar på det....
kanske ses???
7 juni 2012 12:41
I årblir det ganska lugnt efter resan till Centralamerika. Har avverkat Nynäs Havsbad för en helg och resten blir nog Stockholm och västkusten.

2013 är målet att fira 10-årsjubileum i Australien så det blir nog soft.

Personligen ska jag försöka klämma in en resa t Liverpool också.
9 juni 2012 19:33
I April var jag till Warsava och i höst kan det bli någon storstadsresa, Dublin känns rätt.
Vecka 8 nästa år bär det av till New Dehli o Agra för att averka ännu ett värlsarv (Taj Mahal)
9 juni 2012 23:21
I år har jag varit i Köpenhamn, Tokyo, precis hemkommen från London och åker till New York om 2 veckor. Senare iår planerar jag att åka till Hawaii med familjen i november eller december då min pappa fyller 50.

Kan varmt rekommendera Hong Kong som är en av mina favoritstäder.
Av Tj
9 juni 2012 23:41
Fasen....Hong Kong verkar sjysst, får kolla upp det närmare....
10 juni 2012 00:08
Citerat från tj:
Fasen....Hong Kong verkar sjysst, får kolla upp det närmare....
Gör det! Finns bra och billig shopping, mycket sevärdheter och turistattraktioner och om man blir trött på Hong Kong så är det bara att ta båten över till Macau. Dessutom så kan man sola och bada om man tröttnar på storstadslivet.
Av Annl
10 juni 2012 08:23
Kan bara instämma - Hong Kong är riktigt roligt och det finns massor att göra där. Har inte Finnair billiga biljetter dit nu dessutom? Tyckte mig se något om det.

Och som svensk medborgare behöver du inte visum för att resa vare sig till Hong Kong eller Macau.
Citerat från longhauler:
Citerat från tj:
Fasen....Hong Kong verkar sjysst, får kolla upp det närmare....
Gör det! Finns bra och billig shopping, mycket sevärdheter och turistattraktioner och om man blir trött på Hong Kong så är det bara att ta båten över till Macau. Dessutom så kan man sola och bada om man tröttnar på storstadslivet.
Av Desires
10 juni 2012 15:14
Har i år varit i Puerto Mogan (http://www.desires.se/#post143),
sedan Dublin i påskas - gemytlig skön stad! (http://www.desires.se/#post146)
och nu i maj på ön Vis i Kroatien, var där för 3:e gången, denna gång blev det
liter mer vandringar (http://www.desires.se/#post148).

Ska till Moseldalen en vecka i sommar, bokat flyg till Frankfurt am Main, sedan hyrbi
därifrån. Annars blir vi nog i Sverige resten av sommaren med bara dagsutflykter
ut till skärgården eller annat mysigt.
I höst blir det kanske Sydafrika igen, fast i så fall till Zululand, KwaZulu Natal denna gång.
Visst är det underbart att resa och planera för nästkommande resor, är så tacksam att vi har
möjlighet att göra det!
10 juni 2012 19:38
Oj, oj, oj vad folk reser!! Vad har ni för yrken?
Skulle också vilja till Afrika OCH New York OCH skidresa OCH ....låter jättehärligt!
Men man får ju rätta munnen efter matsäcken;)
Vi har i år varit i Österrike för skidåkning, Paris nu i vår och Rom är bokat till hösten, det blir första gången där.
I sommar planerar vi kanske en liten tripp till Rügen. Nästa års reseplaner ligger lite på is. Ska vi spara lite för en långresa? eller ska vi resa lite billigare men till fler ställen? Ja, vi får se.
Jag vill ju alltid till Paris men familjen känner sig klara med det för ett tag nu efter 2 ggr där.
Av Tj
10 juni 2012 20:15
Har inget speciellt yrke....fjantar runt på ett forskningslab....
Skippar fin bil o tjusiga märkeskläder...reser hellre
Av Az81
10 juni 2012 20:28
själv skall jag bara vara hemma i år och leta jobb. Blev precis arbetslös så jag har inte råd att åka någonstans. Men vill åka till Indien och Australien, men måste spara ihop till det först.
Av Pelle77
10 juni 2012 22:36
Citerat från smaragden:
Oj, oj, oj vad folk reser!! Vad har ni för yrken?
Skulle också vilja till Afrika OCH New York OCH skidresa OCH ....låter jättehärligt!
Men man får ju rätta munnen efter matsäcken;)
Vi har i år varit i Österrike för skidåkning, Paris nu i vår och Rom är bokat till hösten, det blir första gången där.
I sommar planerar vi kanske en liten tripp till Rügen. Nästa års reseplaner ligger lite på is. Ska vi spara lite för en långresa? eller ska vi resa lite billigare men till fler ställen? Ja, vi får se.
Jag vill ju alltid till Paris men familjen känner sig klara med det för ett tag nu efter 2 ggr där.
Är Operationssjuksköterska. Har hittills jobbat skift och i landsting men byter till privat imorgon och mån-torsdagsjobb. Har rest mkt innan och nu får jag en till vecka i semester ;)
11 juni 2012 05:54
Ja du pelle77. Man kanske skulle byta till privat? Fast jag är ganska nöjd, eller väldigt nöjd med de resor vi har råd och hinner med varje år. Men det är ju fantastiskt roligt att läsa om alla resor på reseguiden, och vara med i diskussionerna. Jag är nöjd med min landstingsanställning också, hade jag inte haft den kunde vi inte resa alls ;) ha en bra dag alla!