Vart ska man bo Zanzibar?

6 aug. 2019 06:56
Visningar: 3104
Har en idé om att åka till Zanzibar i januari.
Har surfat runt en del och läst olika tips, men tar gärna lite uppdaterade.
Vi är 2 vuxna och är mest ute efter sol & bad, men vill gärna se lite också.

Är lite inne på några nätter i Nungwi, men skulle vilja ta ett antal nätter nån annan stans. Har förstått att det kan vara ”problem” med tidvatten och tång i vattnet.
Men vart skulle ni rekommendera att man bor?

Tar gärna tips på både ort och hotell!
Av Coronet
6 aug. 2019 12:20
Vi var på Zanzibar i februari 2018 och reste runt en del (två vuxna). Vi var ett par nätter i Stone Town och bodde på Dhow Palace, ett jättefint hotell. Sedan åkte vi vidare till Jambiani där vi bodde på Zanzistar, mycket lågvatten på stranden men ett jättemysigt och avkopplande ställe att vara på. Personalen på hotellet var supertrevliga! Efter några dagar där åkte vi vidare till Matemwe, på vägen stannade vi till vid Jozani Forest och tittade på apor och natur. Matemwe kunde vi helt klart hoppat över. Näst sista anhalten var Nungwi, där bodde vi på Goasis och dit skulle jag gärna åka igen! Där är det inte lågvatten som på den andra kusten men å andra sidan finns där många fler turister. Sista natten tillbringade vi i Stone Town för att smidigt ta oss till flygplatsen.
Jag rekommenderar att bo på bägge sidor av ön, det är häftigt med lågvattnet och sjögräsodlingarna plus att det känns som att man ser mer av vardagslivet.
Av Tintani
11 aug. 2019 23:09
Tänk vad olika vi kan tycka, har varit några gånger på Zanzibar och gillar verkligen Matemwe! Tycker ni ör inne på helt rätt spår med att välja lite olika ställen. Vad som kan vara bra att tänka på är att välja ett ställe med pool då är det enklare att njuta av naturens krafter i form av tidvatten. Vad gäller tången är den svårare att förutse då den kommer när vindarna bänder. Har varit där när det knappt varit någon tång och andra gånger har set varit lite mer.
Kika på att bo någon natt eller två i Stone Town några nätter på de norra/nordöstra delarna och några på södra/sydöstra.
13 aug. 2019 16:19
Var 2v på Zanzibar i sept förra året 2018. Och tyckte Nungwi och Matemwe var helt klart bäst.
Av 2katter
16 aug. 2019 09:58
Skulle faktiskt rekommendera istället för Zanzibar den Kenyanska kusten. var i Tiwi beach/Dhinia beach, det är samma miljö som på Zanzibar fast lite lägre priser men med samma lyx + att det går att kombinera busenkelt med safari( inte mer 60min från hotellen).
Av Eva69
26 nov. 2019 00:32 (redigerad)
Vi bodde på Nungwi Beach i slutet av oktober-början av november 2019. Sagolikt vackert med lysande turkostblått hav och kritvit strand, men tyvärr svårbadat på grund av väldigt många sjöborrar och tidvatten mitt på dagen! Tidvattnet började komma tillbaka ordentligt omkring 14.30 tiden på eftermiddagen och när det till slut nådde fram till hotellet skapades ganska kraftiga vågor. På flera ställen på nätet står det att tidvattnet inte märks i Nungwi, men det stämde alltså inte. Innan vi åkte läste jag på nätet att Nungwi skulle vara så väldigt fint och badvänligt, men nu efteråt när jag läst mer kritiskt så verkar det som om vissa skribenter blandar ihop Nungwi med intilliggande Kendwa? (vi besökte aldrig Kendwa själva, men nu i efterhand kan jag se att på bilder därifrån ser stranden annorlunda ut: man ser inte fläckar av sjögräs och underliggande sten i vattenlinjen) Eller kanske är andra delar av Nungwi är mer badvänligt? Vår erfarenhet handlar om området kring fyren. Vi promenerade också bort mot och förbi fiskeläget (där de bygger dhowbåtar) och där såg stranden liknande ut. Vi provade inte att bada där, så jag vet inte om där också fanns många sjöborrar. I området runt fiskeläget var stranden lite skräpig; en del plastflaskor m.m. Inte mycket, men - ändå. Omkring vårt hotell fanns inget skräp och där var mindre tång. Antingen städade hotellet stranden eller så berodde det på något annat.
Nungwi var ändå ett väldigt fint resmål och hotellet (Mnarani Beach Cottages) hade pool, många mysiga relaxställen med hängmattor m.m., en härlig trädgård, ett bra spa och det var rent och fräscht med bra mat. Dessutom var havsutsikten från rummet var oslagbar, så vi var ändå väldigt nöjda. Ett vackert och avkopplande resmål!