Vart ska man åka?

Av Emelieh
2 sep. 2015 01:22
Visningar: 2071
Hejsan!

Jag har i många år varit super sugen på att åka till Irland eller skottland.

Jag hade gärna velat ta en vecka/weekend i höst på ett lungt ställe med min sambo på någon B&B där det inte bor mycket folk och är mycket natur så man bara kan promenera runt ute.

Gärna vid en sjö, med fint höstlandskap runt omkring.
Älskar djur, så det hade också varit ett plus.

Hoppas någon har ett tips!

Mvh emelie
2 sep. 2015 11:55
Både Skottland och Irland är fulla av djur ute på landet, inte minst får.

Jag antar att ni kan hyra bil och ta er runt lättare? I så fall är Connemara med sina hästar norr om mysiga Galway på Irland att rekommendera liksom Donegal längre upp.

I Skottland finns det ju fler sjöar och även fina havsvikar. Gairloch är en plats västerut men också lättillgängliga (även med tåg) Pitlochry med manga vackra vandringar runt Loch Tummel.

Eller så flyger ni till Manchester och tar er ut till Yorkshire Dales eller Lake District.
Av Emelieh
3 sep. 2015 06:00
Citerat från Barabrittiskt:
Både Skottland och Irland är fulla av djur ute på landet, inte minst får.

Jag antar att ni kan hyra bil och ta er runt lättare? I så fall är Connemara med sina hästar norr om mysiga Galway på Irland att rekommendera liksom Donegal längre upp.

I Skottland finns det ju fler sjöar och även fina havsvikar. Gairloch är en plats västerut men också lättillgängliga (även med tåg) Pitlochry med manga vackra vandringar runt Loch Tummel.

Eller så flyger ni till Manchester och tar er ut till Yorkshire Dales eller Lake District.
Absolut! Vi kan hyra bil :) tack så hemskt mycket! Ska kolla upp alla ställena du nämnde!
3 sep. 2015 10:11
Citerat från Emelieh:

Absolut! Vi kan hyra bil :) tack så hemskt mycket! Ska kolla upp alla ställena du nämnde!
Läste just igår kväll att Galway just valts till världens trevligaste stad. :)

I övrigt kan ni också leta runt vackra dalen Glencoe. Då har ni den rätt turistiga staden Fort William som centrum men kan bo mer avlägset.

Öar som Skye och Mull är stora nog att ge er variation och har fantastisk natur men hav istället för sjöar såklart. Eftersom ni kan tänka er bil finns det egentligen hur mycket som helst. Bägge öarna har små färgglada, puttriga huvudorter.
Av Emelieh
4 sep. 2015 19:08
Citerat från Barabrittiskt:
Citerat från Emelieh:

Absolut! Vi kan hyra bil :) tack så hemskt mycket! Ska kolla upp alla ställena du nämnde!
Läste just igår kväll att Galway just valts till världens trevligaste stad. :)

I övrigt kan ni också leta runt vackra dalen Glencoe. Då har ni den rätt turistiga staden Fort William som centrum men kan bo mer avlägset.

Öar som Skye och Mull är stora nog att ge er variation och har fantastisk natur men hav istället för sjöar såklart. Eftersom ni kan tänka er bil finns det egentligen hur mycket som helst. Bägge öarna har små färgglada, puttriga huvudorter.
Men åh det lät ju väldigt bra! :D Okej, ska kolla på detta med! Tack så jättemycket! ♥
Av Emelieh
4 sep. 2015 22:36
Måste bara säga att när jag sökt runt nu, så har du verkligen prickat precis rätt!
Det är precis dessa ställen jag är ute efter! Tack så jättemycket!
Av Babbo
5 sep. 2015 15:40
Jag har bilat runt en del i Irland, Skottland och Wales. Flera gånger har vi tagit bilen hela vägen. Mitt tips blir:

Min favorit är Irland och området norr om Leenane, Co Mayo. Vägen norrut ifrån Leenane mot Louisburgh med den vackra sjön Doo Lough som ligger i Delphi Valley (eller Doolough valley) är otroligt vacker. Louisburgh är en bra utgångspunkt. Där finns några pubar, nära till storslagna stränder (för vandring - inte bad) och i närheten ligger Croagh Patrick (Irlands högsta berg).

Bo gärna någon natt i Westport som är en gullig liten stad eller i Galway.
Av Emelieh
6 sep. 2015 03:34
Tack så mycket! Ska kolla runt lite.:)
Vi planerar en roadtrip nu istället för ett specifikt ställe nu haha! Finns så mycket att se!