Vart ska man åka...

10 jan. 2013 15:59
Visningar: 3122
Hej!
Jag och min sambo håller på att planerar en 2 veckors resa till sommarn. Det lutar just nu åt Grekland då jag besökt Kreta två gånger innan. Jätte fint där men tycker att det kan bli lite tråkigt när man inte har bil.
Enda kravet jag har är turkost vatten. Någon som har tips? Gärna något annat land också om det nu skulle vara så!
Av Annl
12 jan. 2013 08:46
Håller med om att Sicilien är väldigt fint och kan varmt rekommenderas.

Dock bör ni tänka på att det i allmänhet är väldigt varmt där i juli och augusti - när vi var där i juli var det över 40 grader och detta gjorde att våra utflyktsplaner gick om intet.
12 jan. 2013 17:14
Grekland är ju fantastiskt. Kika in på min sida så får du en hel del tips genom att läsa mina resealbum.

Mitt tips till dig är att ta en charterflygstol till ön Skiathos i ögruppen Sporaderna. Du kan boka boende några dagar på Alonissos, vidare på Skopelos och avsluta på Skiathos. Alla tre öarna har utbyggda busslinjer som lätt tar dig till stränder och byar om du inte vill hyra bil.

Lycka till!
Gerd (som planerar för Cykladerna i sommar)
13 jan. 2013 14:38
Hej!
Grekland är som sagt fantastiskt och det finns så många öar att upptäcka. Jag föreslår en flygstol till Santorini och därifrån ta färjan upp till Naxos och Paros. Plaka Beach på Naxos är en kilometerlång strand med kritvit sand och turkost vatten. Naxos har många fina stränder att besöka och lätt att ta sig till med buss eller skoter. Om ni ska vara borta i två veckor har ni dessutom tid att byta ö och ta några dagar på Paros och t.ex. besöka Golden Beach... eller till och med ta den lilla båten över till Antiparos... där kan vi snacka turkost vatten. Ha en riktigt skön resa.
20 jan. 2013 20:38
Tack så hjärtligt för alla svar!!! Har kollat upp allt faktiskt!
Eftersom jag alltid rest charter så undrar jag om det är billigare att bara köra på flygstol och boka hotell väl på plats? Hur mycket skiljer det sig från att boka på ving exempel?
Tack igen!
Av Celik
17 mars 2013 19:57
Jag rekommenderar Kos i Grekland! Helt underbart är det :) turkost fint vatten och bara en halvtimme med båt till Bodrum som ligger i Turkiet (kostar ca 200 kr vuxen, så värt det och då åker man tidig morgon och är borta till 17-tiden) som också är otroligt fint, i Bodrum är det marknader, shopping och god mat så då får man det bästa av både Turkiet och Grekland vilket är jättebra! Kos är gjort för sol bad och upptäcksfärder :) Ha en bra semester!
10 apr. 2013 20:27
Nu för tiden går det ju så billiga resor till medelhavet så jag tror faktiskt inte att ni skulle tjäna på att boka flyg och hotell separat. Om ni verkligen vill åka billigt kan ni ju vänta och boka lite i sista minuten: Kanske känns lite osäkert om ni måste planera exakt vilka dagar ni ska åka nu men sådana resor kommer ju upp hela tiden, så om ni är öppna för att åka till lite olika ställen borde det inte vara några problem.
Jag har varit på fem olika ställen i Grekland och älskade de alla så det känns lite som att det kommer att bli bra vilket ställe ni än väljer :) Har även varit på Cypern vilket är väldigt likt Grekland så om ni vill se ett nytt land kan ni ju alltid åka dit! Turkost vatten, god mat och soligt nästan hela sommaren! Även Turkiet är jättehärligt och har vackra stränder.