Värt omvägen?

Av Daquiri
11 dec. 2016 12:21
Visningar: 264
Småplanerar resa till Australien. När jag läser på verkar norra delen av landet vara vår grej med naturupplevelser och snorkling. Vi trivs också i städer och vill därför fråga er andra; är det värt omvägen nedom Sydney för att uppleva staden några dagar?
11 dec. 2016 14:18
Ja, Sydney är fantastiskt! Men frågan är hur lång tid ni har på er.
11 dec. 2016 16:01
Citerat från Daquiri:
Småplanerar resa till Australien. När jag läser på verkar norra delen av landet vara vår grej med naturupplevelser och snorkling. Vi trivs också i städer och vill därför fråga er andra; är det värt omvägen nedom Sydney för att uppleva staden några dagar?
Håller med, Sydney är verkligen värt ett besök! :)
Av Daquiri
11 dec. 2016 16:39
Planeringen är tre veckor inom landet plus dit och hemresa. Vill dock se både Cairns och Ayers Rock så det blir ju en del flygande i såfall.
11 dec. 2016 17:47
Ett annat tips är att kolla in Western Australia. Jag gillade verkligen Perth och Esperance med Cape Le Grand. Bilade där emellan längs kusten. Men om du vill ha flera städer är ju östra Australien fördelaktig. Missade Sydney men har hört mycket gott om den staden. Trevlig resa!
Av Daquiri
11 dec. 2016 18:04
Är än sålänge enbart i planeringsstadiet så alla tips är välkomna. Kan inget om Perth men det är ju bara att läsa på.
Av Daquiri
11 dec. 2016 18:40
Astrix, kan du berätta mer om din resa t ex vad du upplevde? Hur lång tog det att köra mellan dessa städer? Besökte du Rottnes Island? Vad rekommenderar du att man tittar på runt Perth?
11 dec. 2016 20:12
Perth må vara den renaste staden jag någonsin ha varit i, t.o.m renare än Tokyo. Jag var där i slutet av november till mitten av december för 2 år sedan. Northbridge är ett schysst distrikt med många barer och små mysiga parker. Fremantle, Rottnest Island, Scarborough beach, pinnacles är riktigt trevliga dagsutflykter. Cyklade runt Rottnest Island som är sjukt vacker på en dag.

Vi hyrde en campervan i 12 dagar och bilade via Margaret River där vi hamnade på en vinfestival, Albany-Esperance-Cape Le Grand, tillbaka via Varley-Hyden-York. Kustremsan var häftig med alla enorma och i princip tomma stränder, stora vågor och surfare. Kängurus på stranden :) Att åka tillbaka in i landet var ganska tomt och ibland spöklika små städer men kul att uppleva. Vi stannade till på flera fina naturreservat också.
Sedan fortsatte min resa till Adelaide med flyg och därifrån buss till Melbourne och fantastiska Tasmanien.
Av Daquiri
11 dec. 2016 20:26
Asterix. Låter precis som sånt vi frågar efter. Du har verkligen salufört västsidan.
Av Daquiri
12 dec. 2016 15:25
Marie. Tack! Vad upplevde du mer på den sidan?