Vart i Rom ska man bo?

21 aug. 2012 20:50
Visningar: 42333
Hej!
Jag ska bjuda min sambo på en resa till Rom i början på november och skulle gärna ta emot tips på bra boende, med bra läge. Vilket område är bäst att bo i för att ha nära till sevärdigheter osv?

VI åker med Ryanair och landar på Ciampino airport. Hur tar man sig bäst där ifrån in till stan? Taxi, tåg, buss?

Har ni andra tips omvad man inte får missa i Rom motages dessa väldigt gärna :)
Av Ullaper
6 okt. 2012 22:37
Hej. Det går buss eller tåg till Termini. Vi bodde på ett väldigt bra hotell som heter Yes,inte alls långt att gå från Termini. Nybyggt och frukostbuffe´.
Vill man åka turistbuss för att se hela staden så stod bussarna nästan vid detta hotell. Det fanns två linjer att åka med samma biljett,linje A och B.
Rom är verkligen en favoritstad för mig och jag har varit där 2ggr. Planerar en resa dit igen nästa höst.
Mvh Ulla-Lena Andersson Sjölin i Falun.
7 okt. 2012 19:42
Har precis kommit hem från underbara Rom!

Vi bodde i stadsdelen Trastevere, vilket vi tyckte var väldigt bra och trevligt.
Det fanns massor med restauranger att välja mellan på kvällarna, lite söt shopping och massa barer. Maria torget var urgulligt!

Vi tyckte det var skönt att komma "hem" på em/kvällen efter att ha vandrat runt bland massa sevärdheter.

Kan tipsa att gå upp till Gianculo kullen från trastevere. Gå en bit bort från utsiktsplatsen och ni hittar några soffor och gräsplätt med en FANTASTISK utsikt over staden. Vi tyckte att staden gjorde sig bäst i dagsljus, det var inte värt besväret att vandra runt bland sevärdheterna kvällstid, tyckte vi. Men det finns äkert olika tycken.
7 okt. 2012 19:45
Oj glömde visst...
Vi åkte taxi från Fiumicino (eller hur det nyú stavas) de var fast pris 48€, något billigare från den flygplatsen ni landar på. Se dock till att priset är klart innan ni sätter er i bilen, de vita bilarna, och inga andra.
Av Ullaper
7 okt. 2012 20:56
Hej. Vi har inte varit i Trastevere ännu men det blir på vår planerade resa sep-13.
Vi tycker det är skönt att bo nära Termini så har man det som utgångspunkt. Visst är Rom en härlig stad??
Där får London en "rival".
Av Maryo
7 okt. 2012 22:39
Håller med smaragden om att Trastevere är fantastiskt!! Men om det är första gången i Rom så vill ni väl antagligen ha riktigt nära till Colosseum, Forum Romanum etc och då kanske mitt i smeten vid Termini eller vid Spanska trappan passar bättre som utgångspunkt. Sen kan ni ju alltid äta middag en kväll i Trastevere. Jag har inte själv varit så mkt i kvarteret Testaccio, men det ska också vara bra med en hel del coola barer/restauranger.

Allt beror ju också på hur mkt pengar ni vill spendera på hotell...vi har en gång bott på hotell på Via Giovanni Amendola, tror hotellet hette Marconi. Helt ok och gångavstånd till alla stora sevärdheter.

Landar ni på Ciampino så är det billigast med buss in till Stazione Termini. Det är trevligare att bo söder om Termini ner mot Basilica di Santa Maria Maggiore. Kan vara lite ruffigt annars...

Det finns många trevliga vinbarer på Campo di Fiori där man kan köpa vin på glas för att prova lite olika.

Hör av dig om du vill ha fler tips.

Ha en jättetrevlig semester i Rom,
hälsningar MaryO
8 okt. 2012 20:40
Hej å tack för alla fina tips :)
Det blev ett hotell i området nära vatikanstaten, mot floden till. Twenty one hotel. Verkade som bra läge och resentionerna verkade bra. Så nu får vi hålla tummarna att det är såpass fint som det är på bilderna :)

Nu är det inte långt kvar tills vi åker och jag är så laddad inför en storstads weekend! Det är så mycket man vill hinna med och se när man är där så jag hoppas man hinner med.

Har ni fler tips på vad man inte får missa när man är där så tas dem tacksamt emot :)
Av Sisso
10 okt. 2012 13:36
Hej!
Om ni finner ett boende nära spanska trappan/ Piazza Navona så har ni ett fantastiskt utgångsläge att upptäcka staden till fots.

Trevlig resa!
Av Anellip
10 okt. 2012 14:53
Många som säger Trastevere, och jag håller med. Rekommenderas!
Av Annl
11 okt. 2012 18:11
O h jag håller inte alls med om Trastevere.

Bo i stället nära Spanska trappan /Piazza Navona så hamnar ni mycket mera centralt och har trevligare kvarter runt er. Vi åt riktigt dåligt när vi bodde i Trastevere och det är man ju verkligen inte van med i Rom där maten annars är fantastisk.
Citerat från anellip:
Många som säger Trastevere, och jag håller med. Rekommenderas!
Av Aldina
9 sep. 2013 00:56
Tja skall åka till rom 20 - 25 sep. kan någon rekomendera ett bra hotel eller områden jag bör kolla på
Av Ullaper
9 sep. 2013 19:16
Vi tycker det är bäst att bo nära Termini. Vi bodde på ett bra hotell förra året som heter Yes hotell. Det finns många att välja på.
10 sep. 2013 07:26
Nja...
Om du ska bo i närheten av Termini (vilket kan vara praktiskt), så mer åt det här hållet:

http://sv.hotels.com/hotel/details.html?pa=1&pn=1&ps=1&tab=description&destinationId=712491&searchDestination=Rom&hotelId=160939&rooms[0].numberOfAdults=2&roomno=1&validate=false&previousDateful=false&reviewOrder=date_newest_first#maps

Då kommer du på gångavstånd till Spanska trappan och Fontana di trevi också.
Förutom att du har gångavstånd till Colosseum.
21 maj 2014 18:58
Åh ska ni få uppleva denna fantastiska stad. Jag kom nyss hem därifrån och jag har lite tips på restauranger med bra priser och fantastisk mat. Ristorante Piccolo Arancio, ligger någon gata ovanför Fontana di Trevi (till vänsterom du har Fontänen i ryggen) på Vicolo Scanderberg 112. Bäst att fråga någon i närheten, ligger lite off. Fantastiskt vällagad mat och serviceminded personal!

Vi var även på minnesvärd restaurang Antica Enoteca på Via della Croce 76B, ligger två tvärgator från Via Condotti (mitt emot Spanska trappan). Gå till vänster när ni har trappan framför er. Jag kan rekommendera att ni testar någon av deras Amarone, vi var i himmelen denna kväll. Bra vinbar också.

Trastevere är som många andra nämnt ett härligt ställe att flanera runt i och pröva deras barer och vill man ha bra mat men ingen vidare service så testa Augusto. Billigt och genuint bra lagad mat. Kanin, lamm och fläskstek (himmelskt)!!! Ligger på Piazza di Renzi 15. Kan nämna att om man vill dricka bubbel för bra pris så ligger det en restaurang till höger om Augusto (framför), kommer ej ihåg vad den hette, 10 EUR för en flaska. Där satt vi i 4 timmar och bara njöt.

Lycka till
Av Ullaper
21 maj 2014 21:02
Är ni i Trastevere på en söndag så gå på marknaden där!!! Stor marknad vet inte när den tar slut.