Vart i Italien?

18 aug. 2018 20:34
Visningar: 396
Hej!
Vi planerar familjeresa till Italien men har såå svårt att bestämma var!
4 vuxna, 5 barn. Vill ha fantastiska bad, naturupplevelser, lite kultur och sånt. Planerar att hyra bil där och hyra lägenhet/hus via tex Homeaway. Vi funderar såhär:
Amalfi: först hade vi bestämt oss att åka hit- vill jättegärna till tex Positano och Pompeiji. Men- svårt att köra bil, parkera, massa dyra betalstränder, dyra boenden och dyrt överlag gör att vi tvekar även om det egentligen är vårt förstaval.
Sicilien, nära Cefalu. Verkar egentligen super- men dyra flygbiljetter.
Kalabrien, nära Tropea. Billiga flygbiljetter, få boenden att hitta. Själva kuststräckan verkar magisk men efter massa Google-användning får man känslan av att det inte finns så mkt att göra/se men jag kan ha fel.
Vi skulle gärna vilja komma till ett ställe med bra snorkling och där det finns schyssta klippor att dyka/hoppa från :)
Tacksam för input!
Av Veroni
19 aug. 2018 12:26
Jag skulle rekommendera kusten i Ligurien. Det finns många fina byar/orter att utforska längst vägen mellan Genua och Portovenere. Framförallt byarna nationalparken Cinque Terre som är magiskt. Vi var där 2016 och priserna var lägre där än runt Gardasjön/Verona som vi besökte nu i somras. Jag har dock dålig koll på om det finns just klippor att hoppa ifrån men naturen är fantastisk. Vi flög till Milano och tog tåget till kusten, fungerade supersmidigt! Lycka till!
20 aug. 2018 22:52
Hej!
Skulle vilja slå ett slag för Sarrdinien och speciellt Alghero! Otroligt mysig stad som erbjuder allt och lite till. Fint hav, snorkling, vingårdar, fantastisk mat, otroliga utsikter och en drös av lättillgängliga aktiviteter. Spenderade en vecka där i Juni och hade det så underbart!
Av Desires
26 aug. 2018 12:01
Ja SARDINIEN är väldigt mysigt o vi tyckte även att det var lätt att köra bil där, trots att vi var där i juli upplevde vi aldrig ngn tät trafik där, köer eller hetsiga trafikanter - i alla fall inte i det området vi var. (nordvästra kusten).
Här kan du titta in o få mer tips om Sardinien http://www.desires.se/#post36
TROPEA, Kalabrien tyckte vi också var underbart, med många fina orter och platser i närheten. . Tyckte även det var lätt att hitta boende där, men vi föredrar att bo i lägenhet, så en del tips på lägenheter just där hittar du i mitt inlägg HÄR http://www.desires.se/#post12
Av Lena47
27 aug. 2018 06:05
Sicilien ! Vart har du kikat på biljetter? Vi flyger dit varje år och betalar inte så mycket alls. Flyg till palermo och bila till cefalu bland annat. Finns mycket vackert att se. Beroende på reslängd , san vito la copo med vackra naturreservatet lo zingaro, scopello, castellamare del golfo, Erice och mycket mer.