Vart i Florida?

29 okt. 2012 07:23
Visningar: 3260
Vi är en familj på två vuxna och ett barn som väntar tillökning och hade då tänkt lägga 2 månader av föräldraledigheten på att resa lite...

Tanken är en månad i Brasilien och en månad i Florida i oktober/november nästa år. Vi tänkte åka då barnen är 4 år och den minsta 6 månader.

Jag blir totalt förvirrad då jag läser om Florida...östkust eller västkust?
Vi vill gärna bo där det är sol och bad men ha tillgång till nån slags centrum... Vi planerar att ta några dagar och resa runt lite men frågan är vart vi ska hyra hus och stationera oss?

Tips på vart det är barnvänligt (och relativt billigt) men samtidigt inte urtråkigt! Har ni Brasilientips får ni gärna dela med er även där!
3 nov. 2012 17:31
Kanske ett tråkigt svar men Miami är mitt tips!
Orlando är där tusentals nöjesparker men absolut inget mysigt centrum. Barnen ska nog vara något år äldre i den staden för att uppskatta allt.
Men i Miami har man alltid nära till stranden! Alltid saker att göra. Stora shoppingcentrum. Sen framförallt en bra utgångspunkt om man vill ta en dagstur till Everglades och se aligatorer eller en 3-4 dagars tur till Key west. I Key west kan man t.o.m använda fötterna, vilket är ganska ovanligt i ett bilburet USA.

Jag tog även en 3 dagars kryssning till Bahamas när jag var där (3500 kr) Riktigt härligt och lagom länge
Av Paka
4 nov. 2012 01:32
Är inte risken för orkaner som störst i Florida runt den tiden?!?
/PAKA.
5 nov. 2012 07:12
Christofer, vi har kollat en del på västkusten... Sarasota eller St Petersburg. Kanske ska kolla lite närmare på Miami då...vi har som tänkt att det är kanske lite för "livat". Vår tanke har väl varit att hyra bil någon/några gånger och åka då till Orlando, Miami osv... Men är det finare i Miami än de ställen jag nämnt på västkusten...?

Kryssning har vi också funderat på!! Vilket bolag åkte du med?

Paka, jo det är väl störst risk då som jag fattar men samtidigt läser jag att det inte är SÅ mycket att vara rädd för... Eller?
5 nov. 2012 10:35
Lite för lite information för att man ska kunna ge ett bra svar men rent generellt kan man säga att Du hittar fina ställen var som helst. Det är viktigare att titta mer i detalj var ni hamnar beroende på vad ni vill ha. Nära till strand? Centrum, vad menar Du med tillgång, bo med massor av allt på gångavstånd eller kunna ta bilen till ett ställe med lite affärer?
De flesta kustorter har någon typ av ansamling av affärer och restauranger men man kan också bo mycket långt ifrån sådant om man inte ser upp. Det finns också oftast allt från mycket exklusiva områden till närmast slum.
Man bor definitivt inte alltid nära hav och bad i Miami (det finns faktiskt inga stränder inom stadens gränser om man ska vara noga) och även den staden har allt från lyx till slum. Miami Beach ligger vid havet och där kan man bo väldigt centralt med allt (bad, affärer, restauranger o.s.v.) direkt utanför dörren. Man kan också bo långt ifrån allt detta om man vill, förutom badet förstås.
Priserna kanske inte är helt oviktiga heller och som alltid är det ju dyrare på bättre ställen och där utbudet är mindre.
Risken att råka ut för en orkan är mycket liten, flera år sedan någon drabbade Florida så det behöver man knappast fundera på.
Ni kan ju dela upp resan, istället för utfärder kan ni ju hyra något i Orlandoområdet ett tag, sen Väst eller Ostkusten, kanske några dagar i Key West som är trevligt?
Av Elof16
6 nov. 2012 16:14
Citerat från badveronica:
Christofer, vi har kollat en del på västkusten... Sarasota eller St Petersburg. Kanske ska kolla lite närmare på Miami då...vi har som tänkt att det är kanske lite för "livat". Vår tanke har väl varit att hyra bil någon/några gånger och åka då till Orlando, Miami osv... Men är det finare i Miami än de ställen jag nämnt på västkusten...?

Kryssning har vi också funderat på!! Vilket bolag åkte du med?

Paka, jo det är väl störst risk då som jag fattar men samtidigt läser jag att det inte är SÅ mycket att vara rädd för... Eller?
VÄSTKUSTEN! Med små barn så utklassar västkusten den östra sidan, i alla fall enligt min familjs tycke och smak.

Stränderna på västra sidan är av absoluta världsklass, vill man ha kul kan man lätt köra bil från exempelvis stränderna utanför St Petersburg till Busch Gardens eller Orlando. Du kommer till Tampa på 40 minuter där finns NHL ishockey bl a. Ni kommer även snabbt till outlets mm.

Vi tillbringade 2 veckor på Treasure Island i år, fantastiskt. Vi var även 1 vecka på östra sidan (Ft Lauderdale och Miami) men efter att ha varit på västra sidan innan så gillade vi inte östra alls lika mycket (även om det finns fantastiska stränder där med).

Nästa år ska vi till Siesta Key utanför Sarasota i 2 veckor.

Men som den vise mannen sa, smaken är som baken - hårig. Men vi med 2 småbarn föredrar västkusten 7 dar i veckan.

Mvh Elof
6 nov. 2012 17:35
Vet inte så mkt om västkusten så där finns nog fina pärlor där också. Sen hade jag inte barn med mig. Men några dagar i Miami tycker jag absolut ni ska ha. Det behöver inte bli mer livat än vad man gör det till i den staden. Gilla att man hade stranden rakt utanför hotelet (om man bor på Miami beach) och alltid någonting att göra i den staden.

Tog Royal caribbeans 3 dagars till Bahamas. Riktigt trevligt tycker jag som absolut inte är en kryssningsmänniska annars.
26 nov. 2012 17:41
Ett kort svar om en viktig skillnad mellan väst- och öst kusten. På östkusten (Atlanten) är vågorna betydligt större och fler farliga undervattenströmmar än på västkusten. Viktigt for barnfamiljer.

Clearwater Beach har “återuppstått” och är nu tillbaka som en av de populäraste beacherna på västkusten. Många nya restauranger, hotell och affärer. Och så är ju beachen oslagbar, sanden puderfin. Mycket att göra i området, mycket fina utflyktsmål. Detta är en av de få orterna där man inte är lika beroende av en bil som på många andra orter.
28 nov. 2012 07:17
Tack för jättebra svar! Det blir nog västkusten största delen och någon kortare tripp till olika ställen som Miami och Orlando mm... Det känns som att västkusten passar oss bättre med två små kids =)

Tack!
29 nov. 2012 13:14
Fort Myers beach är också ett väldigt bra ställe på väst kusten. Vi bodde där i 4 nätter i Augusti. Där kan jag verkligen rekommendera Chipwreck Motel. Pris värda små lägenhet centralt med närhet till resturanger och hav.
Vi var två vuxna och delade upp resan med 3 nätter i Key West,4 nätter i Fort Myers beach och till sist 3 nätter i Miami Beach.Väl i Miami Beach hamnade vi i stormen Isac som växte till orkan när den kom längre upp.
Vi hade bara tur att vi fick flyga hem när vi skulle för 80% av alla flyg var iställda pga Isac.
Hela södra Florida var påverkad av denna storm.Ögat passerade nere på the Keys.
Enligt damen på vårt hotell så var risken för storm/orkan som störst i Augusti & September.
Sen finns det väl aldrig några garantier för det så klart.
Trevlig resa !
30 nov. 2012 19:37
Tillbaka till orkanfrågorna.

Idag, 30:e November är orkansäsongen slut här i Florida. Säsongen är från första Juni till sista November.

Det har nu gått sju år sedan Florida hade en direkt träff av en orkan. Vi fick känning av fyra stormar (orkaner) i år men ingen av dem gjorde “land fall” i Florida.

Det finns en del websidor där du kan följa en orkans framfart. Det är då själva centrumet av orkanen som följs men det är inte själva ögat som är den värsta delen av stormen. De största skadorna sker i regel i nordöstra delen (första kvadranten) av en orkan. Den delen kan sträcka sig flera svenska mil från centrum. I själva ögat på orkanen kan det vara helt vindstilla och t. o. m. solen kan bryta igenom.

Idag kan meterologerna förutspå en orkans framfart med ganska stor säkerhet. Men, bara för några år sedan var fallet annorlunda. Det klassiska excemplet är när orkanen Charlie kom upp längst Floridas västkust med riktning mot Tampa (år 2004) Det var en stark kategori 3 (ökade till en kategori 4 med snudd på en 5:a) och förväntades att komma i land en Fredag eftermiddag. Obligatorisk evakueringen av öarn utanför Tampa påbörjades redan på Onsdag. Men, c:a 2 – 3 timmar innan Charlie skulle slå till mot Tampaområdet tog orkanen en plötslig sväng mot öster och gick in strax norr Naples området.

Varför dennna plötsliga kursändring? Ingen hade observerat en stark kallfront som kom från nordväst och ändrade riktning på stormen. (Det ironiksa i bilden var att många turister hade då lämnat Tampaområdet för att söka skydd i Orlando. Stormen drabbade Orlando ganska hårt emedan Tampa klarade sig helt utan skador).

Baserat bl. a. på denna erfarenhet har nu meterologerna och forskarna lärt sig att titta på den “stora bilden” och har en mycket bätter förståelse för var och när en eventuell orkan kommer att drabba ett visst område.

Risken att hamna i en orkan är därför minimal om man lyssnar till nyheterna och följer varningarna som skickas ut dagar om inte veckor innan stormen drabbar området.