Vart bo i New york? Vilket område?

2 apr. 2013 23:23
Visningar: 15987
Jag ska åka till New york för första gången med pojkvännen i sommar och ska boka hotell eller lägenhet nu. Har tittat på priser och det verkar som att vi endast har råd att bo i Brooklyn (typ queens eller närheten) eller Secaucus. Vi ska vara där i 11 dagar.
Vilket område av de två är bäst om man tänker på transport o kriminalitet?? Vill gärna ha tryggt område men inte alltför långt bort (under 30min till manhattan ).
Vad jag har förstått så tar man tåget i Secaucus eftersom det inte finns tbana där? Är det en fördel eller nackdel?

Tacksam för svar :)
Av Peter_o
3 apr. 2013 09:04
Tipsa lite om vad du har råd med och vilken standard du vill ha så kan du nog få tips, för visst ska du bo på Manhattan om du är i New York för första gången.

Fast du kan få mitt outstanding tips ändå: Seafarers alldeles vid Union Square, där får du ett dubbelrum för $150/natt med privat badrum. Frukost äter man vid Union Square för under $10/pp. Bokas via epost, se http://www.sihnyc.org/

/PeterO
Av Annl
3 apr. 2013 10:44
Håller helt med PeterO om att ni så klart ska bo på Manhattan och det finns många gamla trådar här på RG på temat billigt boende på Manhattan.
Citerat från peter_o:
Tipsa lite om vad du har råd med och vilken standard du vill ha så kan du nog få tips, för visst ska du bo på Manhattan om du är i New York för första gången.

Fast du kan få mitt outstanding tips ändå: Seafarers alldeles vid Union Square, där får du ett dubbelrum för $150/natt med privat badrum. Frukost äter man vid Union Square för under $10/pp. Bokas via epost, se http://www.sihnyc.org/

/PeterO
3 apr. 2013 21:59
Budgeten för boende är inte stor. Vi är ett ungt par och min kille pluggar fortffarande. Vi kommer att vara där 11 dagar så det kommer att kosta en hel del, och vi vill inte bo nåt hostel med sovplats i en sal. Kostnaden per dag för hotellet får nog inte överstiga 1200kr, så det får typ bli 2 stjärnigt hotell.
Lite intressant att båda tycker att vi ska bo i manhattan. Är det jobbigt att pendla in till stan varje dag?
3 apr. 2013 22:32
Hej
vi sticker till NY nu i april och har hittat ett prisvärt hotell på manhattan
79 park hotell- förvisso med delat badrum men med bra rekommendationer på booking.com till ett bra pris
Av Peter_o
3 apr. 2013 22:33
Om du letar blad gamla inlägg så ser du att det finns fler som rekommenderar att bo på Manhattan.

Bor du i New Jersey får de lägga till gissningsvis något mellan6-10 dollar per dag och person på resandet. Dessutom behöver du resa en hel del på Manhattan. Lmpligen planerar du så du inte behöver åka så mycket på Manhattan i början och slutet av dina 11 dagar och köper ett 7-dagars Metrocard för mellantiden. Kostar $29, enkelresa kostar $2,25.

Jag har aldrig bott utanför Manhattan, men kan tänka mig att det börjar bli jobbigt om man handlat på stan och sedan vill göra något roligt på kvällen. Att åka hem med paketen tar då minst 1,5 timmar om du har en halvtimmes restid.

Med planerade 1.200 /dag får du ju pengar över med rummet jag föreslog och det är heller inget problem med att ta ett rum med delat badrum där. Då blir det ännu billigare. (Det tillkommer ingen skatt på de $150/natt som jag nämnde).

Vill du ha ett lite piggare rum så kan du kolla in http://www.carltonarms.com/
Även det bokas med epost, så man hittar det inte via de vanliga sajterna för hotell-sökning.
Rum med bad kostar här också $150/natt men bokar du 7 eller fler dagar får du 10% rabatt vilket gör att du hamnar under 900 kr/natt. Visserligen har även de rum med delat badrum, men jag föredrar då Seafarers rum före Carlton Arms (alltså de med delat badrum). Ingen skatt tillkommer här heller.
Av Peter_o
3 apr. 2013 22:36
Citerat från annagreta:
Hej
vi sticker till NY nu i april och har hittat ett prisvärt hotell på manhattan
79 park hotell- förvisso med delat badrum men med bra rekommendationer på booking.com till ett bra pris
Och vad är det braiga priset?

Obs att många hotell har vinterpriser, Carlton Arms har det fram till 1 maj.

Personligen tycker jag 79e gatan är lite väl off, Naturhistoriska museet och Central Park i all ära, men som framgått föredrar jag lite mera centralt (dvs mellan 10-60e gatorna).

/PeterO
4 apr. 2013 00:15
Det finns väl ingen som varit i NYC som förespråkar att man skall bo någon annanstans än PÅ Manhattan? Varför lägga tid på att pendla???

Tänk vad ni tjänar på att kunna sticka "hem" till hotellet en timme eller två för att vila innan nästa skift! Vanligtvis orkar man inte "springa på stan" eller aktivera sig från morgon till kväll i NYC ens en vecka, och att åka hem om man bor utanför tar alldeles för mycket dyrbar tid i anspråk!

Peter kan det där med billigt boende och hur man lever billigt på semestern i NYC - lyssna på hans tips!

PS Visserligen kan väl Brooklyn vara lite schysst - men varför ska man när Manhattan finns? ;)
Av Annl
4 apr. 2013 18:51
Håller helt med Nisse i allt -förutom att Brooklyn är lite schysst; det tyckte inte jag de två gånger vi varit där - men jag vet att det är supertrendigt.

Men som sagt, varför slösa tid på att resa...
Citerat från nisse2ears:
Det finns väl ingen som varit i NYC som förespråkar att man skall bo någon annanstans än PÅ Manhattan? Varför lägga tid på att pendla???

Tänk vad ni tjänar på att kunna sticka "hem" till hotellet en timme eller två för att vila innan nästa skift! Vanligtvis orkar man inte "springa på stan" eller aktivera sig från morgon till kväll i NYC ens en vecka, och att åka hem om man bor utanför tar alldeles för mycket dyrbar tid i anspråk!

Peter kan det där med billigt boende och hur man lever billigt på semestern i NYC - lyssna på hans tips!

PS Visserligen kan väl Brooklyn vara lite schysst - men varför ska man när Manhattan finns? ;)
4 apr. 2013 20:17
Citerat från annl:

Håller helt med Nisse i allt -förutom att Brooklyn är lite schysst; det tyckte inte jag de två gånger vi varit där - men jag vet att det är supertrendigt.
Ja, det är väl inte något jag heller tycker eftersom jag aldrig varit där. Det var mest för att garderade mig för mothugg om att man skall bo i annan stadsdel än Manhattan. Så det är ju lite roligt att jag fick mothugg på min gardering istället. ;)

Om det är så att ni tycker det är för dyrt med Manhattan, överväg att dra ner på antalet nätter till förmån för Manhattan. Ni kommer inte ångra det när ni väl är där! Som sagt, det finns roligare saker att göra där än att pendla framå tebax :)
5 apr. 2013 16:57
Ok, då förstår jag varför alla säger att man ska bo på manhattan. Det går tyvärr inte att dra ned på antalet dagar då resan redan är bokad.
PeterO: Seafarers landade på över 15000kr den perioden vi ska vara där, så det spräcker budgeten. Men jag ska ta och titta på det andra hotellet.

När vi var i London förra sommaren så bodde vi utanför stan och pendlade 15 min in till city varje dag. Det funkade perfekt :) Men jag förstår argumentet att spara tid på att pendla. New york kanske är ännu större än London ;)
Av Peter_o
5 apr. 2013 17:40
Då måste de (Seafarers) ha höjt priset mycket sedan förra året. Då fick jag priserna
Double-private bathroom $136 A night (weekday) Sun-Thurs
Double-private bathroom $145 A night (weekend) Fri-Sat

så räknar man med $150/natt i 11 nätter bör det bli $1.650 och med en kurs på 6,60 får jag det till 10.890 kr, alltså väl under din budget på 1.200/natt (13.200 kr/11 dgr).

Eftersom jag själv bokat rum där till sommaren vore det intressant att höra hur du kommit fram till 15.000 kr.

/PeterO
Av Asok
6 apr. 2013 00:02
Jag bodde i secaucus förra året o det passade mig perfekt för det jag ville göra. Tar 15 min med bussen in till port authority. Nu hade jag även hyrbil eftersom jag ville göra min shopping på outlets utanför stan o även hälsa på vänner men 11 dgr i New York skulle jag nog också föredra Manhattan.
Av Annl
7 apr. 2013 06:56
Försök att hitta en lägenhet eller ett lägenhetshotell - då kan du spara pengar.

Har dock bara förslag som är dyrare än din budget men det går ju att googla.
Av Highman
6 juni 2013 20:04
Vi bodde i en privathyrd lgh i Brooklyn nära stationen Atlantic Avenue – Barclays Center. Därifrån tog det tio min till Södra Manhattan. Tycker folk verkar lite väl fixerade vid att bo "mitt i smeten". Vi sparade massor av pengar på boendet och tunnelbanan är snabb och jättesmidig. Tror vi var vid Times Square på ca 25min.

Sen är Brooklyn ganska charmigt med många små butiker o trevliga restauranger. Men vad vi förstod varierar det där...
Av Masker
7 juni 2013 09:44
Jag har inte lika stor erfarenhet av NYC som Peter 0ch Annl men utifrån min horisont så finns det ställen utanför Manhattan som är sköna ställen att bo på och att komma tillbaka till efter en dag på busy busy Manhattan. Då tänker jag på Williamsburgh och Greenpoint som ligger en och två stopp på tunnelbanan från Manhattan. Jag vet dock inte om det finns hotell här men man kan hyra en lägenhet genom t ex Airbnb. Men också vissa delar av Harlem kan vara ok om man bor nära en tunnelbanestation då tar det bara ca 17-25 min till Times Square.

Lycka till, Lena
Av Emma_j
7 juni 2013 10:31
Innan du börjar fundera över att hyra en lägenhet bör du veta att det är olagligt i New York om man hyr mindre än 30 dagar.
Av Peter_o
7 juni 2013 10:42
Citerat från Emma_j:
Innan du börjar fundera över att hyra en lägenhet bör du veta att det är olagligt i New York om man hyr mindre än 30 dagar.
Jo, fast det olagliga är att hyra ut, så det man riskerar är nog att det inte finns något att hyra då man knackar på.
Lägenhetshotell förmedlas däremot t ex på hotels.com,

Den här olagligheten att hyra ut har ju gällt i ett par år, så de flesta som hyr ut verkar tänka gsgd (går det så går det).

/PeterO
Av Highman
7 juni 2013 22:09
Jag frågade min värd om det här med att det är olagligt. Så länge värden bor i en annan del av fastigheten så är det ingen som helst fara. Han har kontakt med andra uthyrare och ingen har hört talas om nån som åkt dit. Min värd trodde heller inte att polisen la några resurser på sånt här...