Vart åker ni i sommar (och resten av 2017)?

13 maj 2017 15:19
Visningar: 572
Vore kul att läsa lite om alla resplaner framöver och kanske få lite inspiration?

Själv åker vi (i sommar) till
Krakow och den lilla "alpstaden" Zakopane i början av juni
Gardsjön och Venedig i slutet av juni
Albanien i juli
Svenska fjällvärlden (Saxnäs) i augusti

Sedan blir det
Grekland (Milos, Aten och Meteora) i september och
Lissabon i oktober

Mer om sommarens planer:
https://4000mil.se/index.php/sommarens-resplaner/
Av Pelle77
13 maj 2017 16:44
Kul tråd!

I sommar blir det Spanien för första gången någonsin faktiskt . 1 vecka på Mallorca med hyrbil.

I början av Augusti åker vi till Paris på en 2-nätters resa. Också det en ny bekantskap.

I September väntar Hongkong i 4 nätter och Macao 2 nätter
Av Anhn
13 maj 2017 17:21
I augusti åker jag till Hong Kong, sedan Filippinerna ett par veckor😊 Malapascua och kanske någon till ö.
13 maj 2017 19:22
Hela familjen reser i Juni till Filippinerna där merparten av tiden spenderas på Boracay och Panglao. Första gången till Filippinerna så vi börjar med några säkra kort.

I samband med höstlovet blir det en resa till Dubai, också det ett nytt ställe för oss.
Av Emolis
13 maj 2017 20:43
Sommaren inleds med en weekend i Makedonien och Kosovo (juni), följt av en veckas sol och avkoppling i Torremolinos (juni). Ett par veckors jobb och sen fortsätter vi semestern med vandring av Vålådalsfyrkanten (juli) och sen en roadtrip i Kroatien, Bosnien och Montenegro som avslutning (augusti).
Av Marulk
13 maj 2017 21:20
Sommaren blir mest utflykter inom landet men till hösten blir det 1/2maraton i galna Las Vegas. 🏃‍♀️
13 maj 2017 21:55
Jobbar hela sommaren i år också , blir endast en resa detta år. Maldiverna 2 veckor i september.
Av Hawaii
13 maj 2017 22:24 (redigerad)
Resten av 2017, oj oj oj, har inte planerat allt, men det som redan har bokats inkluderar Basel (nu på måndag), Seoul (Syd Korea), Astana och Almaty i Kazakhstan, San Francisco, Singapore, Yogyakarta (Java), Kyushu (Japan), Stockholm, Kuala Lumpur, Chennai (Indien) och lite annat diverse som inte har bokats ännu. Ett par turer till San Diego definitivt plus Portland (Oregon).
Av Lotta29
13 maj 2017 22:32
Det enda vi bokat än så länge är 3 veckor till USA i Juni, LA, LV och San Diego väntar, sen vill vi till Liverpool i höst.
14 maj 2017 07:18
Kul att läsa alla svar.
Om man ska våga sig på en trendspaning så blir den i så fall Hong Kong, Singapore, KL, Kalifornien och Krakow?
Av Katrinl
14 maj 2017 07:48
Oj, vad många reseplaner, kul!
För oss blir det Malaga en vecka nu i maj, USA med Memphis, Nashville, New Orleans och Pensacola i juli-aug. Och så gör vi årets tredje resa till Åre i sommar. Hösten vet jag inget om än...
14 maj 2017 08:28
Vi åker till Surrey, England om två veckor. Under juni-juli håller vi oss hemma i vår underbara Tjust skärgård och i augusti åker vi till Bretagne. Hösten är en så länge oplanerad.

Krakow var vi i i oktober. Mysig stad och ett besök till Auschwitz-Birkenau rekommenderas å det varmaste till er som inte har varit där ännu. Vi använde Get Your Guide och det var helt perfekt.

Gunillad, vår dotter, som pluggade i Krakow i höstas, rekommenderar Zakopane som besöksmål, hon säger att det var väldigt vackert (och hennes bilder bekräftar det).
14 maj 2017 09:01
Citerat från Chrillan68:
Vi åker till Surrey, England om två veckor. Under juni-juli håller vi oss hemma i vår underbara Tjust skärgård och i augusti åker vi till Bretagne. Hösten är en så länge oplanerad.

Krakow var vi i i oktober. Mysig stad och ett besök till Auschwitz-Birkenau rekommenderas å det varmaste till er som inte har varit där ännu. Vi använde Get Your Guide och det var helt perfekt.

Gunillad, vår dotter, som pluggade i Krakow i höstas, rekommenderar Zakopane som besöksmål, hon säger att det var väldigt vackert (och hennes bilder bekräftar det).
Ah, kul att hon gillar Zakopane. Våra redan höga förväntningar skruvas upp ytterligare lite till, känner jag. :-)
Av Annl
14 maj 2017 12:09
vi återvänder till vår favoritkontinent Afrika och ska vara där en månad i sommar.

Landar i Joburg för att därefter åka Rovos Rail till Vicfalls i Zimbabwe och sen köra själv genom Botswana och Namibia och med Hilton i Windhoek som slutstation. Ska bli fantastiskt att komma tillbaka:)
14 maj 2017 14:08
Åker på två fotoresor nu i vår/sommer till Norge. Först till Vøringsfossen och sen till Jotunheimen. Åker till Norge varje år och fotar. Har tur som bor på Norska gränsen.

Sen åker jag på Fotoresa till USA. Startar i Las Vegas och sen åker och besöker nationalparker i Nevada,Utah och Arizona.

Sen har jag inget mer planerat men det är inte omöjligt att det blir ytterligare nån resa, Kanske här i Sverige också. Är väldigt spontan och blir rastlös av att sitta hemma bara :)
Av Mcenroe
14 maj 2017 14:20
Mycket kul som kokar här! Själv har jag följande i bakfickan:

Cykelresa till Dolomiterna i slutet av maj.
Iran i juni-juli. Flyger in till Isfahan sen vidare till Yazd och Shiraz med buss. Hem från Shiraz. Jag och kameran.
En månad i Sonoma, Californien, oktober-november för att cykla. Kameran hänger nog med den också:-)

C.
Av Birgere
14 maj 2017 14:36
Citerat från Mcenroe:
Iran i juni-juli.
En månad i Sonoma, Californien
C.
Glöm inte att du i så fall måste ansöka om visum till USA då du inte kan använda ESTA om du besökt Iran.
14 maj 2017 14:38
Vad kul det är att läsa om allas planer, men jag förstår inte hur ni hinner o har råd! Ni som jobbar o reser mkt, bla du gunilla (trådstartaren), hur får ni ihop det? Hur lång sem har ni? Jobbar ni heltid? Sparat länge?

Ska visa min man tråden, han tycker jag reser mkt. Haha, vilket skämt jämfört m er :)
14 maj 2017 14:45
Jag läste på din blogg gunilla m.jag får ändå inte allt att passa in :) är.d många weekends?
14 maj 2017 14:47
Citerat från Xtisse_78x:
Vad kul det är att läsa om allas planer, men jag förstår inte hur ni hinner o har råd! Ni som jobbar o reser mkt, bla du gunilla (trådstartaren), hur får ni ihop det? Hur lång sem har ni? Jobbar ni heltid? Sparat länge?

Ska visa min man tråden, han tycker jag reser mkt. Haha, vilket skämt jämfört m er :)
Förstår att du undrar. För mig (oss) har det blivit så att reseintresset mer och mer tagit över. Vi lägger upp det mesta i livet numera för att få råd och tid att resa mer. Men vi har vanliga liv med heltidsjobb osv.

Har skrivit och förklarat lite mer med tips hur man själv kan göra här:
https://4000mil.se/index.php/hur-har-man-tid-att-resa-sa-mycket-basta-tipsen-till-att-fa-semesterdagarna-att-racka-langre/
och här:
https://4000mil.se/index.php/att-spara-till-resande/
14 maj 2017 14:50
Gud va mycket roliga resor ni har framför er!

För mig väntat min bröllopsresa i juli. Vi åker till Miami och ska göra en roadtrip därifrån till San Fransisco. Vi blir borta i lite drygt fem veckor! Längtar! :)
Av Mcenroe
14 maj 2017 15:11
Glöm inte att du i så fall måste ansöka om visum till USA då du inte kan använda ESTA om du besökt Iran.
Tack Birgere. Ska ansöka om två pass. Om inte det faller väl ut så blir det visum.
Av Birgere
14 maj 2017 15:17
Bestämt:
Sommaren USA östkust ev även New Orleans 3v
September södra Spanien 4d
November Nordtyskland 3d
Planerar:
Oktober storstad i Asien 1v
Jul/Nyår Florida eller Sverige.
14 maj 2017 15:58
Citerat från Mcenroe:
Glöm inte att du i så fall måste ansöka om visum till USA då du inte kan använda ESTA om du besökt Iran.
Tack Birgere. Ska ansöka om två pass. Om inte det faller väl ut så blir det visum.
Det har ju ingen betydelse hur många pass du har.
14 maj 2017 16:06
Citerat från Gunillad:
Citerat från Xtisse_78x:
Vad kul det är att läsa om allas planer, men jag förstår inte hur ni hinner o har råd! Ni som jobbar o reser mkt, bla du gunilla (trådstartaren), hur får ni ihop det? Hur lång sem har ni? Jobbar ni heltid? Sparat länge?

Ska visa min man tråden, han tycker jag reser mkt. Haha, vilket skämt jämfört m er :)
Förstår att du undrar. För mig (oss) har det blivit så att reseintresset mer och mer tagit över. Vi lägger upp det mesta i livet numera för att få råd och tid att resa mer. Men vi har vanliga liv med heltidsjobb osv.

Har skrivit och förklarat lite mer med tips hur man själv kan göra här:
https://4000mil.se/index.php/hur-har-man-tid-att-resa-sa-mycket-basta-tipsen-till-att-fa-semesterdagarna-att-racka-langre/
och här:
https://4000mil.se/index.php/att-spara-till-resande/
Tack för svaret, intressant att läsa :)
Av Lena47
14 maj 2017 17:07
Vi åker till Grekland i sommar till Parga. Jag har varit där förut men det blir först Greklandsresan för barnen.
Annars har vi nyss varit en vecka i Paris mkn man och jag.
I höst vet vi inte...kan bli Sicilen, Malaga, Palma en vecka eller ingenting!
Av Mcenroe
14 maj 2017 17:11
Citerat från Floridasidan:
Det har ju ingen betydelse hur många pass du har.
OK.
15 maj 2017 00:27
Har börjat sommarens resande med en härlig Stockholmsweekend och Depeche Mode konsert 5-7 maj.
Bokat
Aten 16-21 maj (Depeche Mode..)
Köln 2-6 juni ( Champions league-handboll o Depeche Mode..)
New York 17-27 juni (Rammstein 25 juni bl.a, jazzmåndagar på Arthurs såklart m.m..)
Berlin 30 jun-2 jul (Pet Shop Boys)
Lissabon 7-12 juli (Depeche Mode)
Warszawa 19-23 juli (Depeche Mode)
Newcastle 2-7 aug (inställd festival med PetShopBoys, men jag åker iallafall för att återse trakten där jag jobbade i 8 månader)
.....obokad höst...hmm..
Hamburg 2-4 dec (Yello-konsert)

Hänger upp resandet runt roliga evenemang, men blir såklart mycket drällande runt oxå :-).
Av Alexa_b
15 maj 2017 14:02
Vilken rolig tråd =)

Jag undrade just också hur alla har råd (!) och tid...??
Men såklart lever man olika.
Vi har hus som renoveras eftersom så det blir liksom varannan resa och renovering plus att 2 tonåringar ska på diverse läger och ta moppe-kort och sånt som kostar extra ;)
Nu har vi dock inte rest (förutom inrikes och till Norge) på ett par år utan genomfört större renoveringar.

I år blev det dock resa av - Äntligen! =D

Berlin i april
Oscarbrygga, Tonnes, Norge i juni - det är såååå vackert - rekommenderas verkligen!
Jobbar hela sommaren så den spenderas kvällstid och helgtid i båten i vår lilla skärgård kring Romelsön här hemma.
Sen kommer vår efterlängtade resa till värmen i december =D Hela barnens jullov kommer spenderas i Kuala Lumpur / Koh Lipe / Singapore. Så himla skönt mitt i vår kalla mörka vinter =D
Av Roggi
15 maj 2017 16:16
Bryssel (grabbresa)
Karpathos (med frun)
Småland - Hultsfred, Målilla med omnejd (med fru och vänner)
Rhodos (fira pappa som fyller 60)
Dublin (födelsedagspresent till pappa)

I vinter har vi inte bokat något men det har diskuterats kors och tvärs. Allt från Singapore till Thailand eller kryssning i Karibien samt Central- och Sydamerika.
16 maj 2017 16:49
Har ju hunnit med Florida ett par gånger i år redan men...

Las Vegas för två veckor sedan, planerar redan in en resa till dit då vi på långa vägar inte alls hann med allt vi ville se och göra. Just nu är vi I Tampa, men åker ut till Clearwater Beach om en stund för några lata dagar med mer strandhäng.

Så ev någon vecka i Grekland i juli ska vi försöka få till och sen blir det tillbaka hit till Florida i september och ev över julen. Jag veeeet, det låter tokigt att åka tillbaka till Florida hela tiden men har man en son och ett barnbarn på 1 år som man vill träffa så ofta man kan så blir det så. Men åhhh så många andra härliga ställen det finns som jag också vill uppleva.

Det är ju den där lilla detaljen med pengar...
17 maj 2017 06:42
Nyss hemkommen från två veckor i DC och Philadelphia och nu väntar drömresan. Tanzania om fem veckor! Safari först sedan sol och bad på Zanzibar.
I augusti blir det en vecka på Kreta, Rethymnon. Hur hösten ser ut vet vi inte än, men någon weekendresa kanske det blir eller något över jul/nyår.
17 maj 2017 07:07
Var i Dubai 9 dagar i april.

Blir också Bali 3v i oktober - hoppas verkligen på okej väder då det är infasningen av regnperiod...

Mvh
17 maj 2017 11:24
Som vanligt jobbar jag hela sommaren, men något mindre i år än jag brukar göra. Det blir kanske tid till några mikrosemestrar (1-3 dagar). I så fall är det Köpenhamn, Stockholm och Gotland som ska ska besökas.
Kom hem från senaste sydostasienturen i mitten av februari och har hunnit med en vända till Gran Canaria i början av april.
Någon gång i September/Oktober blir det en resa - någonstans i sydeuropa, vi funderar på Aten + några öar i närheten.
Vi får se hur lång vinterns sydostasientur blir, kanske har jag bara tid/råd med 3 veckor.
Av Irene_v
18 maj 2017 10:31
Hej! Kul att läsa vad andra planerar att göra resten av året och få lite tips! Själv ska jag åka till Sydafrika igen, den här gången ska vi satsa på Garden Route som vi missade förra gången (läs mer om Sydafrika och safari här http://www.resorochaventyr.se/sydafrika/ om du är intresserad). Hade varit otroligt kul att se Depeche Mode i Lissabon, säger bara WOW!
18 maj 2017 12:11
kom hem förra veckan efter en resa till syd Italien, Basilicata. Åker dit igen om en månad. Sedan lutar det år en resa till Hong Kong under höstlovet i oktober och sedan en månad i florida över jul kombinerat men något som ej är bestämt ännu, tips mottagen tacksamt. Vi är en familj med tre barn yngsta 8 år.

Här går alla pengar till resor förutom barnens aktiviteter :-))
När man är 5 i familjen så gäller det att ha lite tur och mycket letande efter bra flygbiljetter :-)
18 maj 2017 23:21
Kul, Hong Kong är min nya favoritstad! :-)
Citerat från Pisticci:
kom hem förra veckan efter en resa till syd Italien, Basilicata. Åker dit igen om en månad. Sedan lutar det år en resa till Hong Kong under höstlovet i oktober och sedan en månad i florida över jul kombinerat men något som ej är bestämt ännu, tips mottagen tacksamt. Vi är en familj med tre barn yngsta 8 år.

Här går alla pengar till resor förutom barnens aktiviteter :-))
När man är 5 i familjen så gäller det att ha lite tur och mycket letande efter bra flygbiljetter :-)
19 maj 2017 15:32
Har inte planerat ordentligt, så det enda som är klart är Kina (Peking & Shanghai) och Skåne. :)
Av Zeebee
21 maj 2017 17:51
OM vi hittar flyg som passar och inte kostar en njure och en halv lever åker vi och försöker avsluta en lägenhetsförsäljning i Ufa, Ryssland och passera SPb på vägen tillbaka och hälsa på släktingar, kanske ett slags farväl.
Skulle gärna ta bilen en bit ner i Tyskland i september, men känns lite tidigt att besluta det.
Av Ischaaa
26 maj 2017 09:17
Kom hem i mitten av januari efter en månad i Asien (Singapore, Malaysia och Thailand).

Skidresa Hemsedal i April.

Nu i juni blir det 5nätter i Malaga.

Fem nätter i Barcelona i Augusti.

Förhoppningsvis även en weekend med tjejgänget i höst, en tur till huvudstaden och sedan ev USA över jul och nyår ☺
30 maj 2017 21:32
Kul tråd! Jag ska göra en liten tripp till Falun i juli för att gå på festival, i augusti åker jag till Berlin för första gången och senare i augusti antagligen Barcelona. Det är vad jag har planerat just nu men det blir med största sannolikhet ett par turer till till Spanien i höst/vinter också :)
1 juni 2017 22:45
Visingsö.
Som relativt nyblivna föräldrar tar vi det lite lugnt detta året. :)
Av Ulf72
2 juni 2017 09:25
Det blir Kiruna med Kebnekaise i juni, Kryssning till Tallinn i Juli, Bilsemester i Moseldalen juli-aug och sedan en tur till Kiruna igen i augusti. Sen kanske en weekend till Prag i oktober
Av Bafatt
3 juni 2017 15:38
Citerat från Anhn:
I augusti åker jag till Hong Kong, sedan Filippinerna ett par veckor😊 Malapascua och kanske någon till ö.
Själv far jag först till Säffle och Tidaholm för att sedan "köpa ner mig" med en resa till Kreta vid midsommar. Sensommar/höst tillbringas i Indonesien (läs: Bali).
Försöker vara borta från Sverige så mycket det bara går, numera.
4 juni 2017 21:49
Hej!

I Februari var vi i Berlin 3 nätter med familjen ,bla fotboll ( sonen kollade match på Olympiastadion Bayern München )
Samt badlandet Tropical Island , och sightseeing i Berlin .

I juni åker vi till Italien med familjen 5 dagar bla Venedig och badorten Cecenatico , vi ska hyra bil och köra runt o kolla lite, det blir ett besök i san marino också.

I augusti blir det kryssning till Polen (sopot) 3 dagar 1 natt i land i Polen med kompisar.

I september ska jag och maken på motorcykel trip på Bornholm 2 nätter en weekend på hoj.

Det är det som är planerat nu, sedan i höst blir det 1 natt på något spa- hotell med vänner.