Vart åker du under 2008?

Av Marlene
13 dec. 2007 15:33
Visningar: 2725
I början av året frågade jag er vad ni trodde skulle bli det hetaste resmålet under 2007 och vart ni själva skulle åka. Det var riktigt roligt och intressant att ta del av era förslag och planer och därför tänkte jag göra samma sak inför 2008. Så, vart åker ni under nästa år och vilka kommer bli de populäraste resmålen?

Thailand var lika populärt under det gångna året som det varit tidigare – kommer 2008 vara året då Thailand måste ge vike en aning för sina populära grannar? Blir Vietnam den nya favoriten som man spår i media och i resebranschen? Och kommer grönt resande bli årets hit?

//Marlene

Webbredaktör, Reseguiden.se
Av Bibby
13 dec. 2007 15:37
Panama lockar, liksom Tripoli, men skit att man måste översätta sitt pass för att åka dit nu.
Bubblare är Oman och Bahrein.
Inte så grönt va, mest brun sand... ;)
13 dec. 2007 15:50
I år blev det bilsemester i Europa, 1 v i underbara Zell am See och 1 v i Porec Kroatien.
Under 2008 blir den en resa till Thailand 4 v i mars, har en känsla att Thailand kommer ligga kvar i topp.
13 dec. 2007 16:55
Drömmen är att återse Dominikanska R och/eller Dubai....men, men... Frågar man plånboken ligger nog Grekland en smula närmre till hands.
Och självklart blir det Grebbestad(Mammsen bor där..)
Vad som blir mest poppis?....hm, den var marig...
Står över den.
/Putte
13 dec. 2007 17:13
Åker till Florida i Januari, ska bli spännande. Island igen i Maj så fort direktflygen börjar gå igen från Göteborg, och skrapar ihop information och letar reskompis för en tågluff genom Europa lagom till industrisemestern. Sen klarar jag mig inte utan en bilweekend i Norge heller under högsommaren.
Sen börjar det ju gå direktflyg från Göteborg till Gdansk nån gång i vår, men mina semesterdagar är nog slut för längesen :) :) :)
Kom nyss hem från Thailand, och det dröjer nog tyvärr innan jag själv återvänder, men jag är helt säker på att det kommer ligga på svenskarnas topplista många år framöver.
Ha en trevlig jul alla!
Mvh Kingsriver
13 dec. 2007 17:19
Hej!
Jag åker till Goa i Indien i början av februari och stannar till sista april. Jag ska dit och gifta mig med min indiske man som för närvarande arbetar i Kuwait. Vi ska även åka upp till Delhi och se Taj Mahal då vi ändå ska till svenska ambassaden och ansöka om uppehållstillstånd till honom som sedan så småningom ska flytta till mig om det går vägen.
Vi förlovade oss i somras då han var här för första gången.
Nej, vi ska inte gifta oss på indiskt vis utan mycket enkelt på domstol och sedan ha en mindre tillställning eller nåt på vårat favorithak på stranden i solnedgången.
Mvh Eva
Av Veiken
13 dec. 2007 17:43
Redan i mitten av januari 2008 reser vi till Costa Rica, jag tror att det så småningom kan bli något för oss svenskar, men Sydostasien kommer nog att ligga i topp länge än. Vi har också vaga planer på att åka till östra Thailand i november för ett avstamp in i Kambodja också.
Sen får vi se om det dyker upp något intressant på närmare håll.
Av Jojes
13 dec. 2007 17:46
Hej!
I somras var vi på Zakynthos. Till sommaren -08 blir det (om jag får bestämma) en resa till Karpathos.
Både jag och min sambo fyller 30 år i sommar så vi kommer förhoppningsvis fira det i Grekland.
Älskar det klara och härliga vattnet, för att inte tala om all god mat.
Lockar inte med en lång flygresa till Thailand.
// Jessica
13 dec. 2007 17:55
Ingen aning just nu :(
Har blivit utan inkomst/ersättning och får nog ingen under överskådlig tid så någon resa blir det inte under 2008.
Dock!
Är involverad i ett privat projekt som kan resultera i etableringar i Afrika.
Och i sämsta fall: studiebesök på bilfabrik i Tyskland om maken lyckas muta mig. *halsstarrig*
OM, O-M, det löser sig ekonomiskt så drömmer jag om att tågluffa med min tonårsdotter. Siktet inställt på Portugal, där jag inte varit ännu.

Vi får se....
Av Torunn1
13 dec. 2007 19:28
Åker till Etiopien 26/12 kommer hem 11/1-08, ska bli trevligt, har inte varit där förut!
13 dec. 2007 21:04
Påsken först med Funäsdalen och Tänndalen i stuga med både alpint och längdåkning och massor med frisk luft.
Funäsdalen inviger på lördag den 15 Dec 14 nya pister vid Funäsdalsberget och en ny lift för sex personer. Personligen föredrar jag lugnet borta i Tänndalen men det är roligt för bygden att den växer och ger inkomster i samband med turismen.

Grekland i juni tre veckor i den härliga övärlden.
Nya öar varje år och denna gång blir det Mykonos, Tinos, och Syros fast man vet ju aldrig riktigt när man öluffar.

Dock har min yngste son bestämt sig för att arbeta ett år i Australien så är det månne möjligt att t.o.m jag kommer längre än till Medelhavet nästa år?

Thailand och sydostasien kommer nog ligga i topp många år framåt hos svenskarna tror jag.

13 dec. 2007 21:50
Redang Island i Malaysia ligger bra till och det gör Kerala i Indien också. I listan av mer ovanliga resmål skulle jag välja Libyen.
Av Marit
13 dec. 2007 22:50
Chile våren 2008. Patagonien - äntligen! =)
Av Joje_66
14 dec. 2007 00:20
Det blir Florida i Mars och lite lösa drömmar om Argentina nästa Jul.
Populärast blir klart Thailand (inte helt välförtjänt)

Jörgen
http://www.floridasidan.se
14 dec. 2007 16:36
Hej marlene och alla ressugna !

Var och hur är väl en prisfråga men all form av resa är bra för själen . Självklart tror jag att som många andra att thailand kommer att vara kvar i topp men nya resmål som kambodja vietnam och indien kommer mer och mer . Jag själv har börjat min jakt på nya mål som kanske inte är så vanliga hoppas på en start i indien sen tibet ,nepal,burma med tåg och buss allt hänger på juntan i burma och varje backpackers dilema PENGAR .
Hoppas och tror vi förstår värdet av vår jord och förvaltar den väl till dom efterkommande och tänker klimatsmart i vårt resande .
Ha en underbar jul
Av Mpc
14 dec. 2007 17:32
Rom för den goda mat o vinet ska kolla in kläder o skor , strosa runt på gatorna ,kyrkorna
Av Sun
15 dec. 2007 00:03
2007 inget
2008 vietnam, kambodja o laos i januari.
förhoppningsvis något till hösten oså, kanske grekland en v?
sun
Av Armado
15 dec. 2007 15:00
Åker till England på språkresa i sommar:) och de blir säkert Thailand i vinter ! :D
15 dec. 2007 19:48
Ja, i mitten av Juni åker jag till San Francisco i Kalifornien i 2 veckor. Väl framme ska vi ta ett par sightseeingturer till Yosemite, Monterey, Carmel osv.
I Oktober blev det en resa till Kinas huvudstad Peking i 1 vecka. Gillade båda resmålen mycket, Kalifornien var helt underbart!

//Travellover
Av Bobi
15 dec. 2007 23:04
Vi börjar året med resa runt i Kambodia o Vietnam.
Sen blir det en tur till USA i sommar för att åka klassiska Route 66
16 dec. 2007 00:52
hejsan !
Tillbaka till Thailand första gången på 7 år. Februari bär det av.
Denna gång blir det tillsammans med sambon.Första gången för honom och jag är så nyfiken på hur han kommer att
uppleva detta underbara land. Själv är jag mycket nyfiken på vad som hänt sedan sist jag var i Bangkok.
Vi har ju Indien som STOR favorit så dit kommer vi alltid tillbaka, men det är min "snorklingsabstinens" som för oss till
Thailand denna gång. Hoppas kunna unna oss en vecka i något medelhavsland under semestern iJuli,men det är lite
osäkert beroende på byte av jobb. men annars är ju sverige fantastiskt också........

Thailand kommer aldeles säkert att vara svenskarnas favorit i många år till, men flera kommer nog att köra en "dubbel" med
något av de andra sydost asiatiska länder som är på stark frammarsch.

God jul på er alla reseguidare
Tina.
17 dec. 2007 09:52
Jag har två resor planerade och det är Thailand, Koh Samui och Bangkok mellan 26/1 till 10/2 och 14-dagar till Oman i slutet av mars. Sommaren är ännu ej planerad, får se vad som lockar då!
Av Mormor4
17 dec. 2007 09:53
Resorna för 2008 börjar redan den 9 januari med en 14 dagars tripp till New York med omnejd. Hem den 23 januari för att packa om för den 2 februari drar vi iväg till Thailand/Kambodja på 3 veckor.
Kommer tillbaka till gråa kalla Sverige den 23 februari och bli hemma i 6 veckor. Då måste trädgård och en massa annat tas om hand inför vår/sommar, för i mitten av april drar vi till Australien på 6-7 veckor. Planerat är en vecka hos barn och barnbarn i Melbourne, sedan tåg över till Perth, där vi hyr bil och sedan kör kustvägen upp till Broome och the Kimberley's!
Sommaren blir Sverige, oavsett om det regnar småspik, för grönskan vi har här under sommarmånaderna kan inget annat land konkurrera med.
Till hösten blir det minst 14 dagar i Turkiet, som vanligt, för det är de veckorna som gör att man överlever novembers gråa, trista väder.

Vietnam blir ett av de stora resmålen under nästa år. Thailand börjar bli för "vanligt" för resenärer som söker lite annorlunda miljöer och då ligger Vietnam väldigt väl till för nya upptäckter.

Gott resår önskas Er alla!
Mormor4
17 dec. 2007 11:14
Vi ska åka till Rhodos i september i tre veckors tid. Vi har inte varit där sen 1981, så det ska bli spännande att se hur staden och ön har förvandlat sig under årens lopp. Då var vi mer den typen av turister, som bara ville sola och bada. Numer har vi blivit mer intresserade av både bad och stad, som jag brukar kalla det. Vi säger att vi har blivit mer "telektuella" ;-D. Det vill säga vi går gärna på muséer och kollar utgrävningar osv. Sånt såg vi inte mycket av förra gången vi var där. Konstutställningar är också mysigt.

Vi har eventuellt också lite planer att resa tillbaka till Barcelona igen. Vi såg ju fantastiskt fina saker där (se min blogg om B.). Men det finns mer att utforska där för oss.

Gilla
Av Niiic
17 dec. 2007 11:17
Barcelona 24 januari i två veckor, sedan blir det Tokyo den 29 februari för att plugga där en termin. Efter det bär det tillbaka till Spanien igen, förmodligen hela sommaren! Tror faktiskt att Japan kommer bli en klar favorit detta år - media har surrat mycket kring det och intresset växer något oerhört.
17 dec. 2007 12:45
Jag åker till Karibien i januari-februari och Franska Rivieran i slutet på sommaren.

Jag tror nog att Thailand fortsätter vara populärt, men kanske fler och fler kommer välja Malaysia, Vietnam och Kambodja. Australien och Nya Zeeland kommer fortfarande locka backpackers.

Marie
Av Mialind
17 dec. 2007 14:31
Inga udda resor här... måste mätta mej på Thailand först :)
Var i Phuket mars 2003 men nu blire Bangkok och shopping de första dagarna och sedan ö värden någonstans... vi ska äventyra lite sen jag och min sambo... tar gärna emot tips :))
Ha det gott wherever you go & ha en riktigt God Jul och ett gott nytt år....
Mi@
17 dec. 2007 15:13
Hei

Jeg håper på en jobbtur til Kuala Lumpur igjen i begynnelsen av neste år. Håper ellers å ta en tur til Sør-Afrika i påsken og det hadde vært fint å besøke Cape Town igjen. Ellers håper jeg at det blir mulighet til å ta noen kortere turer. En kjapp tur til Berlin hadde vært fint om våren :-)

Mvh
Gard
http://gardkarlsen.com - reisebrev og bilder
Av Josse
17 dec. 2007 18:20
Hej, ja 2008 så bär det iväg till Bali 2 veckor, det kommer att bli skoj, har aldrig varit där förut så det kommer att bli spännande=) sedan så har vi inte så mycket inplanerat men det kommer att bli någon fjällvandring osså blir det nog en tripp ut i Europa vars vet jag inte ännu! men jag ser fram emot resorna under 2008.!!
Jag tror Thailand kommer att ligga högt på listorna under 2008, och Vietnam kommer nog att bli en uppstickare! (skulle själv vilja åka dit). annars vet jag inte vilket resemål som kommer att ligga i topp under 2008.
Tjing! =)
Av Ankh
17 dec. 2007 19:19
Oman! Jag säger bara det: Åk dit själv så förstår du varför. Lämna gärna ev. barn hos en pålitlig barnvakt och bara njuuuuuuuuut.
Av Annans
17 dec. 2007 22:18
Åh, svår fråga.. Har lite funderingar på Franska Polynesien. Annars Mali/Senegal.
Thailand känns avklarat för ett tag framöver.
En Amsterdam tur är redan bokad och ett givet kort blir naturligtvis Kroatien, Peljesachalvön i augusti.
18 dec. 2007 00:14
Hej Marlene o alla ni andra som tycker om att resa! 11januari ska jag åka med min dotter till Vietnam. Vi träffas i Madrid en dag innan, för hon bor i Sverige och jag på Tenerife. Sedan har vi 4 veckor i Vietnam, Saigon, Hoi An, Nha Trang och tillbaka till Saigon för ett par dagar för att fira det kinesiska nyåret.
I sommar blir det Finland några veckor och kanske, kanske ett par veckor i Grekland eller nåt annat land med sol o bad med dotter o hennes sambo.
Skulle ha lust att åka någonstans nästa vinter för 2-3 månader, men det har jag inte beslutat ännu. Ressällskap fattas!
Tror att Vietnam
kommer att bli populärt, men också Kambodja år 2008. Tycker Thailand är underbart - har varit där 3 ggr - och, skulle gärna åka dit igen!
Grönt resande, hmm, har ingen aning om det blir årets hit!
God Jul o Gott Nytt År !
Resglädje önskar Tina
Av Jimhan
18 dec. 2007 13:23
Den 3 januari åker jag med familjen till Goa, Indien i två veckor. Det blir nog en hel del tid på stranden, men vi ska även försöka se lite mer av landet och komma ut i djungeln. Härligt att slippa vintern ett tag!

I april blir det nog en liten tripp till Vilnius med kompisarna.

Den 7 juni är det dags för årets absoluta höjdpunkt: transsibiriska järnvägen! Efter några dagar hos en kompis i Moskva hoppar jag och min reskamrat på tåget mot Ulan Bator, där vi tänkt oss en tredagarstur ut på stäppen. Vi stannar sedan nästan en vecka i Peking innan vi tar flyget till Qatar, där vi stannar någon dag och vilar upp oss innan hemresan till Sverige.
18 dec. 2007 14:41
Vi åker till Thailand hela februari för att hälsa på goda vänner , thailändare . Sen har jag planerat en vandring till Santiago del Compostela med några andra. Vi kommer inte att missa vandringsveckan i Grövessjöfjällen och sen åker vi nog lite överallt i Sverige där vi har våra barn
Av Mizan
18 dec. 2007 19:10
Kan jag bara övertyga mannen så blir det absolut en resa till Malaysia... underbart!!!!!!!!! Annars blir det en lång helg till min kompis i Barcelona överraskar mannen med en resa i julklapp fixat barnvakt o allt... myspys.. blir en vecka i Sälen oxå fast jag hatar snö men resten av familjen o vänner verkar konstigt nog gilla det. Åker till Tyskland med vänner o barn över midsommar skönt att slippa det svenska fyllet. Tycker mannen ska ställa upp o åka med till Malaysia när jag ställer upp till Sälen...:)) Tror inte grönt resande blir en hit mycket snack på folk men i slutändan så styr pengarna. (tyvärr)
Av Bitra
18 dec. 2007 21:02
Jag kommer börja året med att åka till Filippinerna 1 månad, åker den 4/1 : )
På sommaren brukar det bli någonstans neråt Europa, är väldigt sugen på att tågluffa runt Polen, Tjeckien, Österrike, Ungern, Rumänien...Inget bestämt än, jag planerar en resa i taget.
Jag är säker på Thailand fortsätter vara favorit, fullt förståeligt men det finns ju så många andra fantastiska platser att resa till!!!
Av Missx
18 dec. 2007 22:28
Önskar att jag kunde resa, komma hem, packa om o resa igen när man tagit igen sig några dagar ;)
Men plånboken håller inte med :(
Ska testa Paris första gången nånstans i vår april-maj.. London i mars
Troligen Finland i sommar. Hoppas som alltid på att kunna åka till Californien igen men vet inte om det går detta år heller..
planerar aldrig mer än 6 mån framåt..
19 dec. 2007 08:55 (redigerad)
Jag vet faktiskt inte vart vi ska ta vägen , vi ska ju åka någonstanns nu i Januari v.4-6 eller mars v. 10-11 men jag har inte hittat resan än.
Skulle gärna åka på en resa litet längre bort men vill ändå inte betala en förmögenhet för den, skulle vara kul om det dök upp en billig resa till Indien,kap verde ,mexico eller venezuela det brukar finnas väldigt billiga flygstolar dit ibland i januari men får vi inte tag på något sånt så får det väl "duga" med ett resmål litet närmare enda kravet jag har är att vi blir borta minst två veckor så man hinner koppla av riktigt.

Till sommaren däremot så har jag redan planerat in två resor till de svenska och norska fjällen för att vandra och fiska och så skulle jag vilja åka till legoland med familjen också men det var det där med tiden som inte riktigt vill räcka till under sommaren, speciellt med tanke på att jag har en kåk som också pockar på uppmärksamhet under den alldeles för korta tid vi har varmt här, skulle nog behöva klona mig så att kopian kunde sköta jobbet och jag kunde ta itu med det där jobbiga resandet,

När hösten kommer så ska vi åka till Turkiet ,Malta eller Grekland igen för en veckas sol och bad så att man förlänger sommaren litet grann det kan verkligen behövas tyckte att vi knappt hade någon sommar i år.
Bosse.
Av Tj
19 dec. 2007 09:14
08..förhoppningsvis en helgtripp till Dublin.
Ev sista minuten i vår någonstans till värmen (var vet ej men Tunisien eller Turkiet).
Sommar måste jag bara till Gotland....
Vintern..nästan klart,Thailand+Kambodja i 4 veckor.
Av Robbo
19 dec. 2007 10:58
Jag och frugan åker till Guadeloupe i vår.
Av Beatbox
20 dec. 2007 07:18
Det blir äntligen en Karibienresa - närmare bestämt Curacao!
Av Dino6
20 dec. 2007 11:10
Jag har inte bestämt mej än...antingen blir det till kefalonia,skiathos eller så åker jag till amalfikusten...jag ska fira min 40 årsdag så något av alternativen blir det.
Av Volker
21 dec. 2007 23:08
Thailand nu i januari och framåt hösten bär det av till Sydafrika.
Av Gottis
22 dec. 2007 09:38
Jag åker till Nya Zeeland i mars, tror att Thailand fortsätter att bli ännu större som resmål.
22 dec. 2007 22:30
Hej igen Marlene.

Jag skrev ju tidigare att vi ska resa till Rhodos igen . Förra gången vi var där var där var i maj-juni 1981. Det måste ha hänt mycket där. Jag har just hittat pärmen med fotona från den gången och sitter just och scannar av bilderna. Där finns bilder från byggnader men inga namn, så det ska bli intressant att komma tillbaka och gå efter de gamla fotografierna igen. Kanske att jag kan få reda på var det var vi var.

Jag passar på att önska alla på reseguiden en riktigt trevlig jul och ett riktigt gott nytt år. Gilla
Av Peter62
25 dec. 2007 03:15
Tänk vad alla e duktiga och åka till andra sidan av jorden :).. Själv nöjer jag mig med att åka till Den Svenska fjällvärlden,eller Åker?? bor ju där *s*
Såååå himla avkopplande att sitta vid älvens strand och njuta av kaffet man nyss kokat på elden.
skicka iväg en Rapala i Älven och försöka lista ut var storfisken står..helt underbart...
25 dec. 2007 10:17
Hej Marlene !!

Vi skall ta en 3 veckors semester till Thailand i mars, jag tror dessutom att Thailand håller sig även 2008 på toppen .
Det dröjer nog några år innan Vietnam närmar sig Thailands popularitet.
En blackhourse är nog Kambodja om ett par år.
25 dec. 2007 22:37
Citerat från peter62:
Tänk vad alla e duktiga och åka till andra sidan av jorden :).. Själv nöjer jag mig med att åka till Den Svenska fjällvärlden,eller Åker?? bor ju där *s*
Såååå himla avkopplande att sitta vid älvens strand och njuta av kaffet man nyss kokat på elden.
skicka iväg en Rapala i Älven och försöka lista ut var storfisken står..helt underbart...
På sommaren så är det verkligen kanon i de svenska fjällen missar aldrig att ta minst ett par trippar dit varje sommar.
Av Digger
26 dec. 2007 07:59
Hej Marlene!
Jag och delar av min familj åker till Thailand mitten av januari i 14 dagar.Så är det ju arbetet som tar för stor del av tiden på året .
Men jag bor ju i norra Bohuslän så man bor i Sveriges största "badbalja".Måste bara upplevas på vår sommar och tidig höst.
Sedan försöker man att åka 1 eller 2 veckor i september eller oktober, brukar bli Turkiet .

GOTT NYTT 2008 !
Bengt.
Av Klockis
26 dec. 2007 23:30
2008 börjar med en vecka på Kap Verde, mest för att vi är lite nyfikna den ö-världen, sedan blir det Thailand , med Bangkok och Phuket bla.
Några kortresor blir det väl som vanligt,men den stora grejen blir att ordna 2 stycken 60-års resor!
Av Crista
27 dec. 2007 16:34
Vi ska åka och vi vet ungefär när så pass mycket är bestämt men inte vart. Men något av Thailand/Kambodja eller Malaysia tror jag det blir. Mexico eller Hawaii finns i bakgrunden också. Någon gång under november/december har vi tänkt, usch...det är långt dit.
Om jag känner mig rätt så kommer vi att besöka alla ställena men i vilken ordning det återstår att se.

Sommaren ska bli i Sverige är tänkt, var inne på en tidigare tråd där Gotland diskuterades så varför inte eller så är jag sugen på de svenska fjällen.

Populärast är allt Thailand med grannar som uppstickare. Kap Verde verkar ligga bra till hör fler och fler som åker dit.

// Crista
Av Energi
30 dec. 2007 12:30
30:e Jan åker vi till Goa i Indien. I maj blir det nog en sista minuten till någon grekisk ö.
30 dec. 2007 15:59
Vi åker alltid på sommaren eftersom skolor och fritids stänger så är man utlämnad till att ta semestern då. Men även om man är borta fyra veckor så hinner man med svensk sommar som ju är längre än så i alla fall :-).

I år står valet mellan Mexico, Hawaii och Malaysias östkust. Tar tacksam emot alla för och emot dessa resmål!

Har en förmåga att förälska mig i alla platser jag kommer till och så blir det samma ställe flera gånger men nu är det dags att bryta. Har varit i Indonesien senaste tre åren; Bali, Gili Trawangan + Lombok. Underbara platser+människor och extremt prisvärt.
Thailand håller nog i sig länge än även om jag tröttnat på det för länge sedan men jag var där i början på 90-talet och framåt, sist 2004 när det började bli väl mycket turistgetto tycker jag. Jag möter hellre thailändare på stranden än svenskar. En annan favorit är Mauritius som fått rykte om sig att vara någon slags lyxställe men det går utmärkt att leva där lika billigt som i Asien. Felet folk gör är att välja charter som alltid blir dyrast enligt min erfarenhet.
31 dec. 2007 00:16
Thailand 8 Januari.. Och USA till sommaren. New York Och Los Angeles. Tror att USA generellt kommer vara väldigt populärt i sommar med tanke på den låga Dollarn
31 dec. 2007 00:45
sjävklart så kommer thailand hänga i sig. eftersom varenda svensk åker dit. fast jag själv har inte varit där än.....
Min resa går förhoppningsvis till mexico,guatemala,beliz i februari..en rundresa..
Annars så är det inget planerat vi får la se vad reskassan bestämmer. Gott nytt år!
Av Moose
1 jan. 2008 10:10
Thailand störst. Sydafrika och resterande sydostasien ökar snabbt!

Själva åker vi till Svalbard en weekend i mars (vi ska se ljuset som återkommer efter 5 månader utan sol). Sedan blir det fantasilöst Thailand i mars (besöka dotter som jobbar där).

Och i år slår vi på stort - så det blir Alaska i sommar. Just nu är det undeligt nog mest tankar som går dit.
1 jan. 2008 18:27
Börjar året (16 januari) med en resa till Sharm el Sheikh och all inclusive. vi har aldrig varit i Egypten eller testat all inclusive tidigare men efter att min svåger och svägerska varit där och allt var till belåtenhet så beslöt vi oss för att prova.
Till sommaren blir det en bilsemester till Kroatien. Vi var i Spanien, Costa Brava, i år och fick blodad tand.
Ska också försöka komma till Guadelope om kassan och säsongen tillåter.
3 jan. 2008 19:14
Efter att ha tillbringat de 2 senaste Juli månaderna 06 o 07 i Thailand blir det dryga 3 veckor i Florida i sommar för vår del! Har varit där 3 ggr förut men nu är det snart 9 år sen sist så jag kan tänka mig att det hänt mycket sen dess! Blir en blandad kompott av nöjesparker,sol,bad o nöjen,vi är 8 pers som åker. Flyger till Orlando för att bo 9 nätter i egen hyrd villa,sen blir det västkusten med de bästa stränderna,4 nätter på Sanibel Island o sen 9 nätter i Clearwater Beach innan flyget hem från Tampa. Hösten -09 är redan planerad för en månads ö-luff runt Malaysia då maken fyller 50,den resan ser vi fram emot med spänning!!
Av Diveby
28 feb. 2008 20:21
2007 hann jag med Egypten, London, Thailand och Kalifornien+Vegas. Nu i år är en europaluff planerad.

Tror inte att Vietnam kommer gå om, men visst knappar det säkert in.. Grönt resande är nog något som folk såklart tycker är bra men jag tror plånboken vinner över förståndet så nja ingen direkt hit så. :)
Av Idea
29 feb. 2008 09:46
Den första resan 2008 gick till Warszawa över trettonhelgen. Det var verkligen lågsäsong och jättekallt. Turistbyrån var stängd och på sightseeingbussen var min reskamrat och jag de enda passagerarna. Chauffören körde och körde och släppte inte av oss när vi tryckte på stopp.... När vi äntligen kom av insåg vi att det var llika bra, för trottoarerna var glashala av underkylt regn, så vi kunde inte promenera. Vi var bara glada över att bussen inte hade sladdat av gatan.

Badsemester med några av barnen är planerad i juni-juli. Det blir ett hotell direkt på stranden strax utanför Nessebar i Bulgarien. Jag har varit i Bulgarien många gånger ända sedan 80-talet och sett förändringarna. Tyvärr är inte alla till det bättre, men den underbara stranden finns kvar och jag tycker maten är god. Numera finns ju dessutom i regel det som står på matsedeln. Så var det inte under kommunisttiden. Då hade man matsedlar tjocka som böcker, men i regel bara en eller två varmrätter i verkligheten.

Kanske blir det någon mer vuxenresa innan året är slut. Peru finns i tankarna, eftersom en av sönerna gifter sig med en peruanska i sommar och jag vill gärna besöka hennes släkt. Vi får se hur långt tiden och pengarna räcker.
29 feb. 2008 11:21
Vi åker tii Rhodos i mitten av maj. Det blir bara en vecka men alltid något. Vi ska bo i en by nedanför Lindos i fyra nätter och sen inne i stan resten av veckan.
I slutet av augusti ska vi på en tre veckors ö-luff i Grekland. Vi börjar med fyra nätter på Agistri. Sen tar vi inrikesflyget till Leros och planerar att stanna där 6-7 nätter. Därefter får vi se vart vi hamnar. Vi avslutar med två nätter i Aten.
29 feb. 2008 11:37
För vår del har vi nu beställt ytterligare en resa, förutom till Rhodos i september. Nu blir det Kreta och Chaniaområdet. Vi har varit där förr, men vill upptäcka mer än vad vi gjorde den gången. Chania är ju en fantastisk gammal stad, med bland annat den fina Saluhallen.

Vi kommer nog aldrig till Thailand, även om "alla" säger att det är så fint. Vi har hört motsatsen också. Det blir för lång resa för oss, eftersom vi har en i familjen med ett dåligt knä. Därför blir det Europa i första hand.

Gilla
Av Robbo
29 feb. 2008 17:05
Det blir en resa till Guadeloupe nästa vecka... sol, bad, dyka och njuta.. vandra kanske.
Av Bibby
29 feb. 2008 17:18
eller var det LOS? eller båda??

OS, LOS, så svårt....
29 feb. 2008 19:20
har precis bokat flygbiljetter till Schweiz, biljetterna till Sveriges match mot Spanien och till seminfinalen (alla håller tummarna nu!) är på väg hem till brevlådan. Sedan bär det av vidare till Belgrad, ett stopp i Bosnien och vidare till Kroatien och då förmodligen Hvar.

Kommer vara såååå kul!
Av Keja
29 feb. 2008 22:16
Malta kom jag nyss hem ifrån, Polen blir nästa resmål och sen hoppas jag på att komma till Iran och eventuellt Afghanistan.
29 feb. 2008 22:30
Jag besökte Malaysia och Kuala Lumpur två gånger förra året och jag blev väldigt förtjust. Jag har aldrig varit i Thailand men märker ju här på Reseguiden att det är måånga som har varit där och har det som favorit. Jag tycker att det är dags att snegla mer på Malaysia, det är trevligt och vänligt där också, billigt lika så.

Jag ska själv åka till Venedig i april och i september bär det av till USA.

Hälsn. Ellis
16 mars 2008 11:04
Först var planen att jag och en kompis skulle bila i Italien. Planerna ändrades efter ett tag till en resa till Bali. Vi var helt inställda på Bali och höll på att leta flygbiljetter när något slog slint! Jag inte vad det tog åt oss.. Det slutade i alla fall med att vi bokade en resa jorden runt istället, och vi kommer varken till Italien eller till Bali. Resan går av stapeln i augusti-september och kommer att vara i 37 dagar (jag hade gärna stannat borta lite längre, men tyvärr räcker inte semestern längre än så). Resrutten ser ut så här: Singapore 2 nätter, Sydney 4 nätter, Fiji 22 nätter och Los Angeles 5 nätter. Ska bli såå roligt!!!
16 mars 2008 11:54
Om 10 dagar så åker vi till Vietnam och sedan vidare till Kambodja.
Under sommaren har vi pratat om en weekend till Island
Och till vintern ( Jul/ nyår) så hoppas vi att det blir en resa till Indien
Av Cickie
16 mars 2008 15:08
Har en vecka i Montenegro inbokad i maj, ska bli spännande, det hör ju inte till de allra vanligaste resmålen. Sen blir det nån restresa till Medelhavet i oktober och förmodligen Sydostasien i december om allt går som jag hoppas! Som alla andra skriver, så tror jag också att Thailand kommer att ligga i topp.
18 mars 2008 10:18
Vi tror att vi har bestämmt oss nu ;-) Vi åker till Mexico i slutet av Juni, börjar med Mexico City ett par dagar för att sedan ta oss till Isla Mujeres utanför Cancun någon vecka och avslutar sedan med ett par veckor i Playa del Carmen. Har vart i Asien varje sommar men iår skall vi "tvinga" oss därifrån.....
18 mars 2008 14:20
I år eller rättare sagt om 2 veckor blir det en månad i asiens juvel, Filippinerna och lite avslutning i Hong Kong/Shenzhen för shopping, sen kanske nåt till hösten också.
Av Marcoe
19 mars 2008 19:46
Í år blir det ett par resor utomlands, men långt ifrån alla är planerade ännu, de brukar ske spontant. Men det som hittills är planerat:
London (Februari)
Warszawa (April)
Berlin (Maj)
Kroatien med mera (Juli)
Barcelona (Oktober)
Av Asok
20 mars 2008 10:55
I år blir det bara Storbrittanien för min del. London en helg och sedan Cotwolds 1 vecka i Midsommar.
Av Jack96
20 mars 2008 13:52
Kambodja/Vietnam november/December. Anne
Av Joakimn
20 mars 2008 14:52
Efterhand så tror jag att Filippinerna kommer stort.
Dom har det mesta som Thailandresernärerna vill ha.
För halva priset att leva,bo men lite jobbigare att resa o lite längre att flyga.
Och självklart när äntligen militärregimen släpper det Burmesiska landet
så kommer Burma att ta över det mesta med en övärld som klart slår
Thailand i mångfalld o skönhet samt är het orört sen 1942..
Men detta är om c:a tio år, tror jag./
20 mars 2008 15:07
Snart, 30/4-5/5 åker vi till Istanbul. Har varit där förut men för det mesta vintertid (i jobbet) skall bli kul att se det i 'vårskrud'.
I juni åker vi 2 veckor till Karpathos i Grekland. 3 1/2 - 4 veckor i Thailand mars-april 2009 är också i planeringsstadiet.

Jag tror att Thailand fortfarande kommer att leda i popularitet. Och ja, jag tror att det gröna resandet kommer att öka, men hit, nja tveksamt.
Skall bli intressant att se vad det blev till sist.
Av Wladi
27 mars 2008 01:38
Tjena!
Jag och min sambo åker till Bali/Gili/komodo under 3 veckor i Aug.!
Av Samoht
28 mars 2008 23:58
Härligt beslut Moose!
Åker själv till Alaska i sommar...för femte gången!
Helt fantastiskt ställe att vara på om man gillar natur...
Dessutom finns där ett bra B&B som bär ditt namn, "The Mangy Moose".
Glöm inte att boka hyrbil NU, dom har nämnligen en tendens att ta slut, speciellt runt Juni/Juli.
Lycka till på Er resa...
Thomas
Ps. Grönland är inte fel det heller d.s
Citerat från moose:
Thailand störst. Sydafrika och resterande sydostasien ökar snabbt!

Själva åker vi till Svalbard en weekend i mars (vi ska se ljuset som återkommer efter 5 månader utan sol). Sedan blir det fantasilöst Thailand i mars (besöka dotter som jobbar där).

Och i år slår vi på stort - så det blir Alaska i sommar. Just nu är det undeligt nog mest tankar som går dit.
29 mars 2008 14:21
Kuba är självskrivet och sedan antagligen några (stor)städer i Europa såsom Barcelona, kanske Paris och Florens.
Av Dino6
30 mars 2008 11:54
Nu är resan 2008 bokad och klar..det blir en vecka i Skiathos...ska bli helt underbart LÄÄÄNGTAR
Av Tretjak
30 mars 2008 18:22
Filippinerna 3 v. i dec/jan och sen lägger jag 5 veckor till under samma resa på ännu obestämda platser.
Av Hysse
30 mars 2008 21:22
Jag och min sambo skall åka till Turkiet i sommar denna gång till Side . Har varit i Marmaris dom 2 sista åren så nu skall vi prova något nytt. Jag tror att Thailand kommer att bli det stora resmålet 2008 precis som dom sista åren . Jag önskar alla en trevlig semester 2008 och hoppas att ni får ut mycket av era resor // HYSSE
Av Jennie1
30 mars 2008 22:30
Åker till Thailand, Kambodja, Vietnam och Peking om ca en vecka.
Ska bli mycket spännande då jag aldrig besökt något av dessa länder..
Är lite sugen på någon storstadsweekend till hösten sen, men har
ingen direkt favorit, så den får jag fundera vidare på. Jag får väl ta och
klara av denna resa först. Jennie.
Av Annna
31 mars 2008 09:29
I juni blir det en tre veckors tågluff i Europa. Har inte bestämt vars vi ska åka men åker i alla fall till Basel, Schweiz. Är så leds på vanliga charterresor så tänkte testa något nytt. Senare till hösten blir det eventuellt någon sista minuten.
Av Ellen66
31 mars 2008 13:40
Citerat från marlene:
I början av året frågade jag er vad ni trodde skulle bli det hetaste resmålet under 2007 och vart ni själva skulle åka. Det var riktigt roligt och intressant att ta del av era förslag och planer och därför tänkte jag göra samma sak inför 2008. Så, vart åker ni under nästa år och vilka kommer bli de populäraste resmålen?

Thailand var lika populärt under det gångna året som det varit tidigare – kommer 2008 vara året då Thailand måste ge vike en aning för sina populära grannar? Blir Vietnam den nya favoriten som man spår i media och i resebranschen? Och kommer grönt resande bli årets hit?

//Marlene

Webbredaktör, Reseguiden.se
Hej, Marlene!!!!
Thailand känns bara så uttråkat att jag börjar gäspa =0 Så överreklamerat och lång restid för att"träffa grannen", visst Thailand vänliga människor ,fint land, otrolig kultur men så, ja ja ja nu till din fråga tyvärr kommer nog Thailand ligga kvar men Indien , Kambodja osv tar nog mer plats snart.... Om jag skulle föreslå en kortare resa= ej flyga så himmla långt, resa med bil. tåg eller flyg så res till Balatonsjön i Ungern, otroligt fin natur alla vinodlingar, god mat trevliga människor och billigt, har varit flertalet gånger i Badasconytomaj, vilket ligger bara en liten bit från Heviz där dom har varma källor att bada i helt otroligt, och alla fina välutbildade hårfrisörer(heter det så? felstavat men men) manikyrister lite problem med språket (jag talar ej tyska)men med tecken språk och peka på bilder glada leende så har mina frisör och manikyr besök bara varit till belåtenhet även för mina tonårsdöttrar, cafeerna fina trevliga människor och roliga tåg konduktörer,,,,, Så chansa på detta om ni har liten reskassa och gillar att bara komma ikapp , ingen stress trevliga by fester/vinfestivaler osv osv osv ..
Annars ska hela familjen= sju personer från 15 till 44 år, plus våra vänner med ungdomar= allt som allt 11 personer, resa till Egypten, Dec 2008 till Jan 2009 , Sharm el shjek, för att få uppleva fin snorkling , kultur= pyramider, cario osv osv, jag har varit där förut men inte dom andra tio personerna detta ska bli kul och vara "typ" mindre resegrupp med hormona stinna ungdomar hahahaahha,,,,
Men den resa som hägrar mest för mig och min man just nu är att spara pengar till en resa till SAMOA som ligger utanför Fiji,Wallis och Tonga öarna. OM ngn varit där får ni gärna skriva ner ngt om det till mig,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
SÅ LYCKA TILL NU ALLA RESENÄRER I SVERIGES LAND, GLÖM EJ ATT SVERIGE ÄR FANTASTISKT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
MVH ELLEN66
Av Torunn1
1 apr. 2008 12:09
Kom hem från Etiopien den 11/1 - 08, i sommar blir det Alicante, Spanien för min det.
3 apr. 2008 13:59
Var i Indien nu i februari 2008 ...blir en vecka på Rhodos min favoritö, näst efter Gotland:)
nu i september 2008
Av Peter62
3 apr. 2008 14:07
Ska väl vara med jag också på långresor :).....lite längre än till Tuolla-korsningen...
Gjorde en tur till London i Januari-08..Sendan blir det en dyksemester till Dahab/Egypten i Oktober...

Mvh Peter
Av Robbo
3 apr. 2008 17:13
Åter från Guadeloupe... nu blir det Malta med jobbet...
6 apr. 2008 09:58
I år åker jag till Svalbard!! Tanken är även att åka till Portugal och tidigt nästa år hoppas jag på Mozambique i kombination med Syd-Afrika.... håll tummarna att det blir av :-)
/Cingelsson
2 maj 2008 14:27
I år blir det Paris nu i maj och sen Kuba två veckor i november. Sen har jag dessutom tillbringat en långweekend i en härlig stuga på nordvästra Själland.
Kanske blir det någon liten pytteresa i septemer, har bara en vecka ledig i sommar och jag reser som regel aldrig bort under högsommaren.
Av Sisso
3 maj 2008 09:59
För mig blir det antingen Skottland eller Irland i sommar. Sen har jag bokat Thailand i oktober. Jag har inte varit där tidigare så det ska bli kul att uppleva landet som så många pratar om..
Av Sua1
5 maj 2008 13:10
Hej!
Jag och min sambo ska åka till Shanghai en vecka i augusti sen över jul och nyår så åker vi till Filippinerna. Thailand tror jag fortfarande kommer att vara årets resmål. Fast jag kommer inte att åka dit igen. Var i Indien i Januari 2008, i Kerala, det var sådär måste jag säga, fast det var vackert.
Susanne
6 maj 2008 20:23
om 2 veckor åker jag till Los angeles , santa monica och går bartenderkurs och sen avsluta med 6 dagar i jamaica..det blri grymt :)
Av Archkik
7 maj 2008 08:13
Just kommit tillbaks efter en tripp till Longyerbyen/svalbard o det var helt fantastiskt! Det måste verkligen bara paradiset på jorden...
7 maj 2008 08:57
Vi tar husvagnen och drar nånstans i Sverige.
Av Alfva
9 maj 2008 08:31
Efter dryga 3 veckor i Filippinerna nu i april måste jag säga att jag inte förstår var alla turister är. Det är jättebra för mig, men tråkigt för de som inte får uppleva det landet.. :)
Vidare i år så blir det lite Norge (jobb tyvärr)
En vecka i Jämtland
Och så resan över jul/nyår som vi velar mellan: Dominikanska, Vietnam, Bali, Sydafrika eller Malaysia.
Av Tholle
10 maj 2008 16:27
Hej!!

Skall på tisdag åka iväg till Sharm el sheik med min man. Skall bli underbart. En vecka på all inclusive hotell utan barnen som skall vara hemma hos mormor och farmor. Endast sol, bad och snorkling.
MVH Linda.
Av Katitzi
10 maj 2008 17:36
Var på Teneriffa i februari och hälsade på dottern som jobbade där . I sommar blir det 2 veckor i Grekland, som vanligt höll jag nästan på att skriva (Grekland är ju beroendeframkallande som vissa vet). Planerar en ev. resa till Thailand i jan -09.
10 maj 2008 18:19
Precis kommit hem från en halvårsresa, ska ivag igen i november eller nåt liknande har jag tänkt. Vart det blir är annu oklart men lutar antingen mot sodra och östra afrika eller mellanöstern...
Av Idea
31 maj 2008 12:33
I juni åker jag med två döttrar till nya Nessebar, Bulgarien. Vi ska bo på Hotell Aphrodite. Jag har varit i Bulgarien flera gånger sedan 80-talet och stränderna där är helt fantastiska. Hotellet var jag inne och kikade på sist vi var i Sunny Beach och det verkar bra. Läget är perfekt, direkt på stranden. Nya Nessebar är förhoppningsvis betydligt lugnare än Sunny Beach.

I augusti åker jag några dagar till Lissabon tillsammans med fyra arbetskamrater.
20 juni 2008 13:45
Jag skulle verkligen vilja åka tillbaka till Dominkanska republiken,en dröm :) mn det blir någ Egypten osm jag ser fram emot :D
21 juni 2008 10:30
Cuba är avbetat - i sommar och höst blir det nog exotiska Varberg (har aldrig varit där men damen bodde där i 14 år och säger att det är kanon), romantiska Paris och fantastiska Barcelona. Kan bli en avstickare till vin och matparadiset Florens samt fotbollsditon Liverpool om jag får som jag vill.

De fyra sista ställen jag redan varit på men gärna åker tillbaka till.
21 juni 2008 12:14
År 2008 blir det två utlandsresor för mig. Den första går till Nerja, Spanien, med flickvännen och hennes familj. Starten på den resan är 5 juli, så det är snart. Vi kommer att vara där i två veckor.

Den andra resan går till Boca Raton, Florida med två eller tre kompisar, Daniel Silvstedt, Andreas Olsson och kanske Tobias Björklund. Dit åker vi den 8:e september och ska vara där tills den 24:e. Där ska vi bo i Daniels familj lägenhet som ligger i Boca Raton. Det kommer säkerligen också att bli utflykt upp till Orlando där det finns mycket kul att göra.
2 juli 2008 14:23
Jag har varit på Kreta i maj helt underbart. Och ska åka till London i höst! Mer än så blir de inte i år!
Av Au
3 juli 2008 12:28
Efter det intesiva resåret 2007 - Barcelona, Provence, Slovenien, Berlin o norra Tyskland, Torún och Warszawa, Maastricht och Limburgområdet + norra Belgien, Sandnessjön (Norge), Korsika och till sist Norbotten, blir det ett betydligt lugnare resår 2008.

Har varit i Spanien - Dénia, Valencia - och kommer nog att ta en sista-minuten nästa veckan. En tur till Norrbotten blir det förståss och kanske, kanske en storstadsweekend i höst.

Thailand och Vietnam får det bli något annat år.

Trevlig sommar!
4 juli 2008 23:49
Detta år har det blivit Kap Verde - Nej tack!
Budapest - gärna!
Wien - Underbart!
Brussel - Regn!
Torekov -mys!
Framför mig har jag Mallorca i juli samt New york i september!
//Cissi
Av Hkn
7 juli 2008 19:46
Nöjesresorna 2008 so far: Colorado (Aspen, Vail, Breckenridge, Steamboat). New York (för lite hotellhopping). Cannes (och några hotell längs Rivieran).
- - - -
Bokat: Milano (Rimini och Adriatiska havet – på torsdag!). Kenya (Samburu, Lake Nakuru, Masai Mara). Jordanien (Amman, Petra och Wadi Rum).
- - - -
Mitt tips är att vi inte kommer att kunna resa så mycket i framtiden. London under tusenlappen lär bli ett minne blott. Grönt resande lär nog bli alla års hit – tror inte att vi har något val. Klimatkompensation blir obligatoriskt, via ett särskilt skattetillägg. Det tar högst 1000 dagar tills politikerna fått arslet ur vagnen. Mina 50 cent.
- - - -
Resmål på väg upp:
- Svalbard, Arktis och Antarktis (tack vare miljödebatten – lägg till Kilimanjaro av samma skäl).
- Norge (för att det är så inibängen vackert – sedan har väl nivån på service höjts en aning? Snälla, säg att det är så!).
- Afrika (världens mest förbisedda kontinent. Stabila stater som Tanzania, Namibia, Botswana och Zambia kommer att se turistströmmarna öka så länge flygpriserna håller sig på en rimlig nivå. Mali, Gabon, Moçambique, Sierra Leone och Rwanda är bubblare, men där ökar allt från en låg nivå).
- Mellanöstern (Jordanien, Libanon och kanske Oman kan vara nästa Egypten).
- Argentina (när Brasilien väl är avverkat så...).
- - - -
- Thailand håller i sig, ungefär på samma sätt som Spanien håller i sig. Kambodia, Laos och Vietnam ökar bland dem som blivit mätta.
- Tågresor ökar i Europa – och kommer att explodera den dag som vi får en mer avreglerad järnväg med bolag som är lika aggressiva som Ryanair, fast på räls.
- - - -
Någon som säger emot? Please, do so!

All the best,
:: håkan ::

PS. Hånskratta åt mina egna haverier och misslyckanden (och få tips på några hyggliga hotell) på www.guidebook.se