vart?

20 nov. 2016 14:35
Visningar: 489
Hej!
Dags för mig och sambon att planera resan inför fillippinerna, vi tänkte åka slutet av februari fram till mars, ca 2-3 veckor.

Hade gärna uppskattat all tips och råd, platser man bör åka till, öar, vilken flygplats ni föredrar att landa på osv..
Men målet är Boracay, så jag vet inte om det är bästa sättet och ta sig till Manila och stanna där en natt och sen vidare med flyget till Kalibu sen tar man väl båtresa eller bussresa till Boracay?

uppskattar allt från er, men vårt mål är att komma fram till Boracay och sen från Boracay åka vidare till olika öar, eller vad säger du/ni?
22 nov. 2016 16:58
Vad roligt, jag älskade Filippinerna när vi var där!
Men det är ett lite lurigt land att resa i då de flesta flyg går genom Manilla och svårt att flyga mellan två mindre öar och båtarna är ju inte så säkra på alla ställen. Vi backpackade runt ca 5v där och tyckte mycket om Palawan dels för miljön och människorna där men också för att det var mindre turism än typ Boracay. På Boracay bodde vi faktiskt på "fel" sida dvs. den fula stranden på andra sidan, mest pga att vi ville surfa men också komma undan all turism. Det var skönt med en promenad de dagar vi villle ligga på stranden och sola.
Hör gärna av dig om du har frågor eller funderingar!
Av ren nyfikenhet skulle jag vilja veta om Happy home finns kvar, det var en fantastisk liten familjdriven resturang på surfsidan.

Ha det gott
25 nov. 2016 14:20
Hej! ja jag har kollat en del och det verkar som att man måste ta båten eller flyg från staden man är i.. men var är bäst och starta från för att ta sig till olika öar? vart landa ni?
kollade lite på Palawan och det ser sjukt fint ut, hur tog ni er ditt och från? hur länge var ni i filippinerna?
26 nov. 2016 10:51
Vi var där 5-6 veckor (men då krävs det att man utökar visa). Idag tror jag man har 30 dagar om man bevisar utresa vid inkomst (viktigt!) När vi reste var det bara 21 dagar och eftersom vi backpackade så missade vi att ha en utresa bokad, så vi blev först nekade att gå ombord på singapore flygplats.

Vår resrutt var som följer, Vi flög först till Cebu och besökte Malapascua (mysig liten ö med bra dykning om man gillar det.) Sen tog vi nattfärja från cebu till iloilo (kändes inte såå säkert..) och buss till boracay. Därefter flög vi från Kalibo till Manila och sen Manila till Coron (norra Palawan) Coron är jättefint, inga stränder men fantastisk snorkling/dykning samt natur och varma källor osv. Sen åkte vi båt (läs typ eka) 9h från Coron till El nido, som var det bästa på hela resan enligt oss! Men detta var 2011-2012 så det kan ha ändrats en del. Men helt magisk natur och stränder ute på öarna!!! Från El nido tog vi oss sedan till Puerto princesa, där fanns lite spännande utflyktsmål så som en underjordisk flod och elflugespaning. Därifrån flög vi till Manila och vidare till Vietnam.

Om ni har 2-3 veckor på er, se till att inte för mkt tid går åt att resa, planera så väl ni kan så ni får ut mesta möjliga. Men jag rekommenderar er varmt Palawan, kanske flyga direkt till Puerto princesa från manila och vidare med buss norrut?
Skulle gärna besöka Filippinerna igen, är inte klar med det. Luzon lockar och en massa annat.

Hoppas det ger dig lite tips eller klarhet. Hör av dig om du har frågor!
27 nov. 2016 17:55
Malapascua är ett måste litet och vackert. Flyg via Cebu . Vi var där 2014 visseligen höll man fortfarande på att städa upp efter tyfoner som Filipinerna är hårt drabbade av :(
Jeanette
Av Joakimn
28 nov. 2016 07:24
Hej Adnansec

Kul att ni skall till Filippinerna, ett mycket bra val, har rest runt i landet c:a 2 månader i två olika tidpunkter.
Jag skulle nog själv inte lagt mer än 3-4 dagar på Boracay som är över turistat men förövrig så är det mesta fint i landet.
Gjorde 2015 en rundtur med focus på dykning där jag bytte boende 6-7 ggr.
Malapaqua var jättefint och kan rekommenderas. Besökte även ett antal bra snorkel och badplatser.
Gå in på min sida och titta lite på mitt Filippinerna/ för att ge bättre råd så får du tala om vad ni vill göra/Med vänlig hälsning Joakimn