Varning hyra lägenhet genom WIMDU i New York

2 mars 2016 13:55
Visningar: 990
Jaha, så åkte jag alltså dit till slut och blev lurendrejad av någon som utgav sig för att vara WIMDU! Har ingen aning om hur det gick till eftersom jag hela tiden svarat på deras mejl. Men när jag fick kontakt via deras chatt upplystes jag om att det var en annan domän de hade och att min bokningskod inte var den rätta. Är det någon som vet om man kan polisanmäla? Jag har namn på den personen (alias?) som pengarna gick till - 10332kr!
Av Birgere
2 mars 2016 17:59
Oj vad tråkigt att höra.

Wimdu är ju princip samma sak som Airbnb, alltså en annonsplats för fastighetsägare som dessutom hanterar betalningarna.
Berätta gärna lite mer hur detta gick till...

Som jag förstår så är upplägget att man på Wimdu betalar in hyran i förskott och att fastighetsägaren får pengarna först efter att ni anlänt. All kommunikation går ju alltid mellan hyresgäst och hyresvärd så Wimdu är ju aldrig med där.
Men du verkar ha hamnat på någon fake sida och att du betalade på något annat sätt till någon okänd.

Så det är ju inte Wimdu i sig utan någon bedragare.

Jag tycker definitivt du ska polisanmäla bedrägeriet, kontakta närmaste polisstation så hjälper dom dig vidare.

Även om det är olagligt att hyra ut i New York så är det tydligen inte brottsligt att hyra, mao behöver du inte vara orolig för att du försökt göra något brottsligt.

Men berätta mer, tex vilket site som du hittade bostaden på och som utgjorde sig för att vara Wimdu.
3 mars 2016 14:19
Fy så tråkigt! Självklart skall du polisanmäla, även om bedragaren förmodligen är i annat land.

Jag tycker också att det är superviktigt att du berättar vilken domän du använde och hur du hamnade på fel sajt. För att andra skall vara behjälpta av varningen.

Det är ju inte wimdu som är boven.

Googlar man wimdu så får man träff på .se men söker man wimdu.com så kommer man till den sida som de i peters tråd varnar för. Är .se den rätta och riktiga?
Av Birgere
3 mars 2016 14:35
Det kan ju vara så att en viss bostad på Wimdu har blivit kapad.
Som jag har förstått det förekommer det en del phishing gentemot fastighetsägarna för att komma åt deras lösenord.
Följer man den korrekta proceduren hos tex Wimdu och Airbnb så ska man inte kunna bli lurad på pengar då dessa inte betalas ut förrän efter hyresgästen flyttat in. Denna säkerhet får man dock betala 10-15% för till Wimdu o Airbnb.
Sedan har jag hört att Airbnb och troligtvis även Wimdu gör någon form av ID kontroller av uthyrarna.
3 mars 2016 15:19
Kan man bifoga en bild här? Jag hittar inte någon sådan funktion. Detta har hänt: jag sökte upp en lägenhet på Wimdu och fyllde i uppgifter för bokning. Fick då det här svaret från (Logga in för att se e-postadress):
20160226 kl. 11.02 (äkta)
Hej Eva
För tillfället har vi problem med att processera din betalning för bokningen 'cozy 2bdr'
Ibland kan detta hända när ditt kreditkortsbolag stoppar betalningar på internet av säkerhetsskäl.
Vi vill försäkra dig om att inga pengar har tagits från ditt konto.
13.51 dök det upp ett nytt mail från (Logga in för att se e-postadress) via smtpcorp.com med rätt logga men fel i antal dagar och personer 8 på båda ställena istället för 7. Jag svarade och korrigerade och fick då ett svar med rätt antal. Där kom också uppgiften att jag skulle betala via MoneyGram. Eftersom vi inte har den servicen här i stan fick vi åka till Vänersborg som var närmaste ort ca 7 mil enkel resa. Mailade koden som stod på kvittot plus bild på kvittot till falska Wimdu. Själva betalningen skulle gå till ett Wimdu ombud som hette Carolyn Spruill. Under tiden hade jag chattkontakt med "värden" som var väldigt ivrig och hjälpsam, en kvinna? vid namn Doris på WhatsuApp. Sen damp detta mail ner:
Dear Eva
We have received your reservation code.
We have processed your booking but before we can complete and send your confirmation,a tenant fee of $600 is required because it is the first time you use our site .So this fee should be paid through Money Gram Transfer to the same agent name you paid the previous one.The fee of $600+ damage deposit of $400 will be refunded to you on check out,So we will refund a total of $1000 to you on check out.
Please complete the payment and send us the receipt so we can send your booking invoice immediately
Regards
Wimdu Team
När jag skickade fråga till den sk värden fick jag svar att det var "Wimdu protocol". Sen slutade det komma mail och man slutade svara på mina. När jag försökte fråga värden om hon hört något från Wimdu fick jag svaret att hon ringt dem och att de sagt att jag måste fullfölja det sista steget. Som tur var gjorde jag INTE det. Telefonnumret som jag ringt och chattat med var +1(845)400-4699 fick aldrig något röstsvar! I annonsen stod att man skulle kontakta via chatt också. Vore bra om man kan lägga upp bilden här?
3 mars 2016 15:32
Jag glömde skriva att jag tycker att Wimdu borde ta ett ansvar för vad som finns på deras hemsida. För lägenheten fanns där även om jag i efterskott och när jag nu läser igenom de mail jag fått (med facit i hand) kan tycka att jag borde blivit mer misstänksam. Men jag skrev till dem att jag var väldigt tveksam eftersom lägenheten försvann från nätet när de väl "fiskat upp" mig. Frågade då värden på chatten och fick då denna kod https://www.wimdu.com/offers/GBA72QDX. När jag igår chattade med Wimdu och förstod att jag blivit blåst gav jag den personen koden och fick då svaret att de tagit bort den för att värden tagit kontakt med mig? Lite skumt känns det för jag fick en utskrift på chatten till min mail men just den infon finns inte där???
3 mars 2016 15:37
Lägenheten är tillbaka på Wimdus hemsida! Kan man på något sätt komma åt dem nu?
Av Katrinl
3 mars 2016 17:17
Usch, vad surt. Jag har nyligen avstått från att boka ett boende eftersom jag i mina mejlkonversationer med värden fick kalla fötter. Hen skrev att hen kunde göra bokningen åt mig så att vi slapp Homeaways skatter....Men att betalningen fortfarande skulle gå genom Homeaway. Blev också misstänksam när han ville ha 1000 dollar i deposit på en lägenhet som kostade 900 dollar. Någon vecka senare fick jag ett varnande mejl från Homeaway som uppmärksammat en säkerhetsrisk med det kontot och skrev en lista på säkerhetstips och de skulle utreda det vidare. .
Jag har två bokningar framåt, en genom Homeaway och en med airbnb. Mina första genom dessa. Håller tummarna...

Tack Birgere för din tråd med tips om att hyra privat boende.

Om wimdu vet om att du blivit blåst borde de väl se till att plocka bort boendet?
Av Ami1
3 mars 2016 18:04 (redigerad)
Citerat från Birgere:
Det kan ju vara så att en viss bostad på Wimdu har blivit kapad.
Som jag har förstått det förekommer det en del phishing gentemot fastighetsägarna för att komma åt deras lösenord.
Stackare!
Jag tycker precis som alla andra att det låter som om du hamnat på en Wimdu plagiatsida.
Jag tror inte att en bostad på Wimdu har blivit kapad, även om de gjort det hade de inte kunnat kommunicera direkt med gästen. Wimdu blockar alla möjligheter till att sända email, telefonnummer, chatsidor etc tills dess att pengarna finns på deras konto. Om inte bedragarna har lyckats hacka Wimdu eller på något sätt komma runt deras blockering.

Hade de kontaktat dej efter betalningen - för en extra betalning, så borde du ha sett att pengarna var dragna på kreditkortet.

Däremot så har nog bedragarna kopierat i princip hela deras sida, med listningar och bilder, verkar det som. Och därför är det inte så konstigt om huset ligger kvar på "riktiga" Wimdu, det var ju inte deras fel.

Så du ska även rapportera till Wimdu, för de lär veta vilka kanaler de ska gå igenom för att stoppa detta. Det är ju verkligen i deras intresse!

Själv så hatar jag alla dessa filter som gör att man inte kan kommunicera ordentligt innan bokningen. Telefonnumret och email adressen förvrängs och om uthyraren ger mer detaljerad information om läget på huset så blockeras det så man inte ska kunna finna varann.

Hittills så har HomeAway och VRBO varit "öppna" annonssajter där uthyrarna fått betala en (rejäl) penning för att synas. Sedan någon vecka så tar de numer dessutom en bokningsavgift av gästerna för alla dem som har "online booking" aktiverat. Så de kör verkligen double dipping....

Innan året är slut så ska alla uthyrare tvingas till online booking och man ska inte kunna kommunicera direkt, vilket ökar priserna för hyresgästerna med 9%.
Av Birgere
3 mars 2016 18:22
Citerat från Ami1:
Hittills så har HomeAway och VRBO varit "öppna" annonssajter där uthyrarna fått betala en (rejäl) penning för att synas. Sedan någon vecka så tar de numer dessutom en bokningsavgift av gästerna för alla dem som har "online booking" aktiverat. Så de kör verkligen double dipping....

Innan året är slut så ska alla uthyrare tvingas till online booking och man ska inte kunna kommunicera direkt, vilket ökar priserna för hyresgästerna med 9%.
Har också hört detta med Homeaways dubbelavgift. Antagligen något nytt påfund från Expedia som köpte HomeAway förra året. Personligen föredrar jag HomeAway då man alltid kunnat ha en enkel o rak kommunikation med uthyraren och på så sätt kunnat skapa sig en uppfattning om hur seriös han/hon är.
Ska dom blocka den möjligheten så blir jag som hyresgäst riktigt besviken och jag kan tänka mig att uthyrarna blir j...t förbannade. Visst, vill jag betala 9% extra för att HomeAway ska säkra betalningen så borde det vara en frivillig option för mig som hyresgäst.
Av Ami1
3 mars 2016 19:55
Nu är det bara vacationhomerentals av de hyfsat stora uthyrarna som kör utan filter. Möjligtvis att man kan finna någon annons på FlipKey som har kvar subscription istället för commission sen "förr".

Egentligen konstigt att vacationhomerentals får vara kvar som det är, med tanke på att både det och FlipKey drivs av TripAdvisor.

VHR är ju inte så stort som jättarna, men jag tror att de kommer att växa i samband med att ägarna flyr från HA/VRBO.
Av Birgere
4 mars 2016 16:09
bokade just via HA en long-weekend i södra Frankrike.
Enligt uthyraren så funkar Boka Direkt utan avgift om man väljer att betala med PayPal. Väljer jag däremot Kreditkort så skulle jag behövt betala en serviceavgift på 10% :-(
Det var inga problem att få tag i mailadressen.
Av Ami1
4 mars 2016 17:06
Birgere, att du klarar dej utan att betala service fee beror på att du inte bokat i USA.

Alla som klickar på en "request to book" link på de amerikanska sidorna, kan se på "view details" för priset och där är service feen. Det går fortfarande att komma runt den än så länge genom att komma överens om annan betalning och bokning privat, men HomeAway håller koll.

I år är det inte obligatoriskt att ha instant booking, men det kommer (antagligen vid årskiftet) och i samband med det så kommer man helt säkert att täppa till möjligheten för direkt kommunikation.

När det är färdigt och man har testat, så är det bara en tidsfråga innan alla andra HomeAways sajter som homeaway.se, FeWo-Direkt och Arbitel får samma system.
Av Birgere
4 mars 2016 17:24
Citerat från Ami1:
Birgere, att du klarar dej utan att betala service fee beror på att du inte bokat i USA.

Alla som klickar på en "request to book" link på de amerikanska sidorna, kan se på "view details" för priset och där är service feen. Det går fortfarande att komma runt den än så länge genom att komma överens om annan betalning och bokning privat, men HomeAway håller koll.

I år är det inte obligatoriskt att ha instant booking, men det kommer (antagligen vid årskiftet) och i samband med det så kommer man helt säkert att täppa till möjligheten för direkt kommunikation.

När det är färdigt och man har testat, så är det bara en tidsfråga innan alla andra HomeAways sajter som homeaway.se, FeWo-Direkt och Arbitel får samma system.
surt sa räven
7 apr. 2016 15:42
Jag bumpar tråden istället för att starta en ny.
Har bokat resa till New York till nyår och letar nu hotell. Alla träffar som jag får via diverse resesajter är relativt dyra hotell och klart färre i antal. Få som tar under 2 000 kr/natt men när jag testade med Flipkey får jag upp helt andra priser (där även ett stort antal hotell kommer upp). Vi pratar en halvering jmf med resesajter. Vet ngn vad prisskillnaden beror på eller är det bara en sorts reklam och priset kommer sluta på ngt helt annat?
Av Ami1
7 apr. 2016 16:20
Flipkey är ju för privata uthyrare och inte hotell. Är du på TripAdvisor möjligen?

Att hyra en lägenhet kommer för det mesta att bli mycket billigare än ett hotell om man stannar mer än några dagar.
Sen är det ju lite lurigt i NY. AirBnB har en rättssak emot sig eftersom New York stad inte vill godkänna privat uthyrning utan licens för att skydda hotellkedjorna.

Ofta är det dessutom så priserna visas utan skatt och städavgift. De syns när du trycker på boka nu knappen.
Dessutom finns en bokningsavgift med från FlipKey som är inbakad i uthyrningspriset. Om du kikar på VRBO/HomeAway så kan du se det egentliga uthyrningspriset som uthyraren tar.
7 apr. 2016 17:14
Citerat från Ami1:
Flipkey är ju för privata uthyrare och inte hotell. Är du på TripAdvisor möjligen?

Att hyra en lägenhet kommer för det mesta att bli mycket billigare än ett hotell om man stannar mer än några dagar.
Sen är det ju lite lurigt i NY. AirBnB har en rättssak emot sig eftersom New York stad inte vill godkänna privat uthyrning utan licens för att skydda hotellkedjorna.

Ofta är det dessutom så priserna visas utan skatt och städavgift. De syns när du trycker på boka nu knappen.
Dessutom finns en bokningsavgift med från FlipKey som är inbakad i uthyrningspriset. Om du kikar på VRBO/HomeAway så kan du se det egentliga uthyrningspriset som uthyraren tar.
Tack för utförligt svar!
Tror jag vet ifall jag är på rätt hemsida :)
https://www.flipkey.com/new-york-city-condo-rentals/p1387852/
Antagligen får man väl ett helt annat pris ifall man klickar i förfrågan
Av Birgere
7 apr. 2016 17:41
Tråden har visst spårat ut i ett eg ganska intressant ämne.

Jag tror att detta är ett exempel på den "nya" hotellmodellen som håller på att växa fram i USA.
Jag vet att både Wyndham och Hilton kör liknande upplägg.

Lägenheten ägs av ett företag eller privatperson ofta som övernattningslägenhet eller semesterbostad.
Ägandeformen är condominum eller populärt condo. Påminner om ägarlägenhet i Sverige (som ägs av den som bor där och inte som en BRF att en förening ägare lägenheten).
Sedan går en hotellkedja in och managerar huset och hyr ut lägenheten som vilket hotell som helst men även ägaren kan hyra ut till vem han vill. Med detta så kommer man runt alla licenskrav och allt blir helt lagligt.

Så detta kan mycket väl vara en annons av själva ägaren till lägenheten och han sätter nog vilka priser han vill.
Av Ami1
7 apr. 2016 23:53
Sorry, FlipKeys annonser syns ju på TripAdvisor, så ibland blandar folk ihop dem.

Det är nog som Birgere skriver. Det du ser är antagligen condohotels. På så sätt slipper hotellen lägga ut pengar för att få fler rum, och modellen liknar lite andelslägenheter, fast med en ägare istället för fler.

Det kan inte jämställas med vanliga condos, jag tror att man inte kan välja inredning eller när den ska bytas t.ex. och de flesta bankerna har slutat ge lån för köp av den här typen av condo.

Verkar vara väldigt prisvärt för NYC.
8 apr. 2016 10:02
Tack för utförliga svar från båda. Prismässigt ser det klart mycket bättre ut jmf med "hotellrummen". Har ju goda erfarenheter av Homeaway och Airbnb så kan väl testa med Flipkey oxå.
Av Ami1
8 apr. 2016 10:45
Däremot ser inte uthyraren ut ha något bättre rykte:
https://www.consumeraffairs.com/travel/global_travel.html

Deras affärsidé verkar vara att man ska betala en avgift för att sen kunna boka billiga resor. Och/eller att du ska kunna rekommendera dessa till andra som oberoende agent och sedan få kommission på det.

Om man ser på omdömena de fått för sina objekt på FlipKey så varierar det mycket också.
Jag skulle höra av mej till FlipKey om de vill lägga på några extra avgifter eller användarvillkor efter din bokning.
Av Bella72
2 aug. 2016 19:43
Hej
Vi har precis blivit lurade på 15000sek i Miami. Lägenheten vi hyrde existerade INTE. Wimdu har ingen koll på vem som står bakom de som hyr ut. De tar inte heller något ansvar. Jag har skrivit till flera tidningar, har tagit kontakt med Banken i UK där jag betalde och har anmält personen till polisen i UK. Jätte tråkigt!
Av Ami1
2 aug. 2016 20:22
Hej Bella, det var ju väldigt synd och olyckligt.

Hur gick det till?
För om du följt proceduren enligt Wimdu, så borde inte uthyraren fått några pengar förrän efter att ni checkat in. Då har ni tid att klaga till Wimdu och de stoppar betalningen.

Alltså antar jag att ni betalt utanför Wimdu på något sätt, antingen via en falsk sida eller att ni varit kontakt med uthyraren direkt och betalat till dem?