Varning för TSS Travel

21 feb. 2015 11:41
Visningar: 42973
Varning för TSS kundservice och erbjudande.

Flera med oss har drabbats av extrakostnader för ombokningar pga av TSS skrivfel. Ständiga påslag görs också.

Under resan är ett starkt tryck på att köpa extra paket för mat (buffé varje dag!), utflykter, och ge extra dricks. Från ursprungspriset 1000 kr tillkommer tusentals kronor. I verkligheten blir kostnaden ofta 4000 kr eller mer! Otrevligt bemötande ingår dessutom!
5 mars 2015 15:08
Håller med Arthur.
Var i Kappadocia. Hela uppläget går ut på att kränga mer saker. Man blir mer eller mindre tvingad till att köpa deas extra paket.
Våran norsk talande guide var rena katastrofen, fullt med sakfel i sin presentation, totalt ointresserad, förutom att kränga extrapaketen för där hade hon extra provision. Kommer aldrig mer att åka med detta företag, som känns väldigt oseriöst.
Av Kibbgs
5 mars 2015 22:18
Jag har rest två gånger med resebyrån TSS-Travel, TSS-läsebyrån eller TSS-premiumresor, etc, etc. Kärt barn har många namn. Företaget är sponsrad av Turkiska staten och troligen också av alla ställen som besöks. Håll det i huvudet. Ingen välgörenhet med det låga priset alltså! Arbetslöshet eller folk i sysselsättning är ledordet.

Det är givetvis så att upplevelserna om den genomförda TSS- resan kan uppfattas olika på grund av olika referenser. Själv reser jag åtminstone minst tre långresor om året, under de sista 15 åren och har anlitat flera både stora och små resebolag. TSS tillhör inte den bästa men heller inte den som jag tar avstånd ifrån. Låt mig berätta min egna erfarenhet om resorna i Turkiet med TSS, som arrangör. Utan att sitta som domare så är det viktigt att inte debatten skall bli ensidig. Det som är tråkigt med ett ensidigt utlåtande är att man inte får höra den ”andra sidan”. Men kolla här!

Sanningen om kostnaden är att det läggs på ett tillägg på grundavgiften på 990 kronorna, om resenären åker under en annan säsong som priset är baserat på. Men det står tydligt i anvisningarna. Det står också tydligt att mattillägget tillkommer. Ca 2 000 kr – plus dricka - och ofta ligger ytterligare en aktivitet inlagt i det priset. Att inte ta mattillägget är svårt då resan går i områden som helt enkelt inte ger några alternativ om man vill ha mat. Vill man inte ha mat så kan man givetvis avstå och så får man stå vid sidan av också vid den extra aktiviteten. Valet är resenärens. Men hur roligt är det?

Men jag ger rätt i att man måste/bör vara med på att alla besöken vid de olika fabrikerna. Besöken har ett inslag av ”PÅTRYCKNING” i att köpa. Där måste man vara tuff och avstå erbjudandena, som är mycket för dyra. Tro inget annat! MYCKET DYRT!

Även omfattningen av tipset till guiden, personal och övriga står på anvisningar. Summa ca 500 kr/person. Där finns också ett stort ”grupptryck” av någon engagerad medresenär, som vill samla in pengar. Men numera vill guiden ha pengarna i ett kuvert som man själv skall lämna. Syftet är givetvis att det skall vara en typ av PERSONLIG - ”PÅTRYCKNING”. Men där säger jag bara: Lämna den peng som ni vill. Skit i påtryckningarna. Är guiden bra är det väl värt en peng – eller omvänt.

Med dessa varningssignaler i bakhuvudet så är allt annat mycket bra. Jag har åkt två gånger och varit nöjd. Men de VARNINGSSIGNALER som jag har beskrivit har varit klara negativa inslag i båda resorna.
Själv kommer vi inte att åka igen!
Av Sihaa
2 feb. 2016 15:17
Jag blir förvånad när jag läser all kritik.
Det är klart att dom här resorna är sponsrade av företagen som vi besöker och att reseledaren har provision. Det kan väl vilken idiot som helst räkna ut.
Det finns inget tvång att köpa extra paketet. Vi valde bort det och åt ute för samma pengar och fick mer varierad lunch. Läs vad som står i erbjudandet och ta gärna med det på resan så ni har svart på vitt.
Resan jag gjorde var mer än väl värd varje krona. Fina hotell, bra mat och supertrevliga guiden Hakan som gjorde vår resa så intressant. Åker i år igen med samma koncept fast andra utflykter. Hoppas vi får en lika trevlig guide.
22 nov. 2017 15:08
Underligt svar från de som är negativa till Turkiet resa.
Vi har rest med TSS flera gånger och tar det som det kommer.
Naturligtvis vet vi att resan är sponsrad av olika bolag på vägen,
men det ser vi som en spännande insikt i olika hantverk.
Vi har också handlat på vägen och aldrig känt oss lurade, det
gäller bara att pruta så man själv är nöjd.
Tilläggen som talas om finns beskrivna på beställningsbrochyren
där alla tillkommande kostnader finns. När det gäller tips så är
det naturligtvis upp till var och en, men tips är en vanlig företelse
i andra länder och det får man acceptera.
28 feb. 2018 11:10
Jag har åkt 2 gånger jag är helt nöjd. Sååå bliga och mycket man får. Lux hotel bara läsa de hoteller man bor en natt hur mycket kostar vanligt vist. De resorna är sponsrade med matta och smycket fabrik själv klart man besöker det var intressant tycket jag.
Jag kände inte någon tvungna köpa grejer. Själv klart de vill sälja men man inte måste. Jag köpte inget hade bara kul titta smycke och fina mattor.
Jag tycker de som skrivit negativa om Turkiet åk inte igen!!!!
Såååå bligt och bra resa finns inte någonstans.
Jag själv kommer från Turkiet jag har hus där även om jag bor mitt eget hus mitt semester blir inte så billig med tss.
Tvär Turkiet resor bortta hoppas kommer igen jag kommer åka flera gånger eftersom det är mycket billigare en att åka själv.
Helt nöjd kommer åka flera gånger. Jag ska åka Cypern.
16 jan. 2023 22:39
Citerat från Foteviken:
Håller med Arthur.
Var i Kappadocia. Hela uppläget går ut på att kränga mer saker. Man blir mer eller mindre tvingad till att köpa deas extra paket.
Våran norsk talande guide var rena katastrofen, fullt med sakfel i sin presentation, totalt ointresserad, förutom att kränga extrapaketen för där hade hon extra provision. Kommer aldrig mer att åka med detta företag, som känns väldigt oseriöst.