Varning för Holiday phone

25 apr. 2013 14:17
Visningar: 6280
Jag köpte simkort av Holidayphone och är INTE nöjd.
HOLIDAYPHONE KORTET:
Det simkort jag köpte var för stort. Fick börja semestern med att åka till en butik där de klippte till det i passande storlek för min mobil. Bad dem att se till att allt kom igång. De fick igång enbart internet och det höll i sig en eftermiddag.
Efter att ha lämnat butiken försökte jag själv upprepade gånger följa Holidayphones instruktioner, men nu fungerade varken internet eller att ringa.
KÖPTE ETT LOKALT SIMKORT
Köpte ett lokalt simkort i en butik (billigare!). Personalen såg till att allt (ringa, sms och internet) fungerade innan jag lämnade butiken.
Pengar tillbaka från Holidayphone fick jag inte eftersom jag inte fortsatt att kontakta deras support. Finns roligare saker att göra på semestern, eller hur?
SLUTSATS:
Om det inte är viktigt för dig att kunna nås på ditt svenska mobilnummer (vilket du får genom Holiday phone om du får igång den) är det enklare, bättre och billigare att köpa ett ett lokalt simkort på plats.
25 apr. 2013 14:55
Jag provade också deras kort nu när vi var iväg.

Man kan beställa kort av rätt storlek på deras hemsida, finns tre olika kort.

Att få igång det hela var ju inte helt enkelt, krävdes flera försök med olika alternativ, manuellt och med automatiska inställningar på en sida de hänvisade till i instruktionerna.
Fick inte igång det första dagen så att checka in på AVIS som tänkt gick inte. Till slut funkade det dock utan att jag kunde se vad som varit fel, jag fyllde i allt enligt uppgifterna och kollade så allt var rätt flera gånger.

Annars funkade det sådär, täckningen var dålig eller ingen alls på många ställen, datahastigheten var riktigt seg, ofta gick det inte att slutföra om man skulle leta upp något på t.ex. Tripadvisor.

Vi ringer väldigt lite men det funkade hjälpligt att ringa och ta emot samtal de fåtal gånger vi gjorde det (om det fanns täckning så klart) ibland dåligt ljud och man hörde vid något tillfälle inte vad den andre sa när man själv pratade.

Personligen skulle det inte vara värt 899:- utan jag skulle också köpa ett kort på plats nästa gång.
Sen får ju var och en avgöra om bekvämligheten att kunna köpa hemma och att få vidarekopplingen är värt pengarna, det är det inte för oss som knappt använder telefonen på semestern till annat är just Tripadvisor och liknande.
25 apr. 2013 16:35
Kortet 30 dagar, vidarekoppling 1 timme, surf samtalstid 2 timmar till Sverige enligt nedan. Har inte jämfört med samtalskostnaderna på ett lokalt köpt kort då vi som sagt ringer väldigt lite men för oss lönar det sig inte att köpa det, för andra kanske det gör men jag tvivlar på det.

Från deras hemsida holidayphone.se:

HolidayPhone USA - Smartphone SIM

USA kontantkort (simkort), klart att använda
2GB datatrafik (3G hastighet) ingår
Bli nådd på ditt svenska mobilnummer. 1 timme vidarekopplad inkommande samtal från Sverige ingår
Obegränsat fria samtal inom USA till mobil- & fastnät
Obegränsat fria samtal mellan HolidayPhone-resenärer
Ta emot obegränsat fria samtal inom USA
Skicka obegränsat fria MMS till hela världen, inkl Sverige
Ring kostnadsfritt 2 timmar samtal till svensk mobiltelefon, eller 20 timmar samtal till fastnätet i Sverige (kan blandas)
Kortet är giltigt i 30 dygn från din avresedag
Förskottsbetalt och tryggt: Ingen bindningstid, kontrakt eller fakturor i efterhand.
Se alla detaljer »

SEK 899,00
25 apr. 2013 17:35
Det låter ju kanon - om det hade funkat SMIDIGT :)

Men jag säger som du, inte värt för mig heller. Dessutom tror jag det är 2G för iPhone, vilket gör det om möjligt ännu segare än dina erfarenheter...?

Tack för feedback.
25 apr. 2013 18:24
Jag kör Android men det verkade vara 2G hela tiden vad jag kunde märka.

Man ska ju vara medveten om att täckningen på mobilnäten i USA inte är total så man ska inte ha för höga förväntningar.
26 apr. 2013 11:50
På Holidayphone är ett av stegen att man skall välja vilket simkort man skall ha ( 3 olika storlekar). Man kan inte beställa utan att definiera; Normal, Nano eller Micro.

När det gäller operatör i USA så är det en MVNO som använder AT&T nät. Bättre täckning än så är dessvärre svårt att få i USA.

Mvh

Klas
Av Pete70
9 juli 2013 10:22
Själva upplägget är en rätt bra idé, men....
Hade nästan ingen täckning i ThailandSamui och Phangan när jag var där för två år sedan = gick ändå inte att nå mig.
Nu när jag funderar på att fylla på SIM-kortet fick jag veta att de endast är giltiga i 45 dagar efter senaste påfyllning = måste beställa ett nytt SIM-kort.

Håller med Highway61, om det inte gäller att du måste vara nåbar på ditt ordinarie nummer - köp ett lokalt!
Av Jcoo
24 sep. 2013 10:03
Varning för Holiday phone
Även jag köpte simkort av Holidayphone och är absolut INTE nöjd.
HOLIDAYPHONE KORTET:
Kortet skulle användas för surf under en veckas segling i Grekland. Vi var 6 personer på båten och tänkte det skulle vara käckt att dela på en anslutning - köpte således även en mobil router. Den fick vi att fungera i Sverige med hjälp av ett tvillingkort. Dagarna innan vi skulle åka försökte jag aktivera SIMkorten (köpte 2 x 2 MB) men fick bara besked att registreringen misslyckades och hänvisades till ett 5 -siffrigt telefonnummer. Efter chat-kontakt med Holidayphone (fungerade bra) fick jag numret till en support i Grekland. Fick ingen hjälp där. Jag fick så småningom besked av Holidayphone att registreringen bara kunde göras på plats i Grekland. När jag kom dit antg jag att SIMkortet skulle kunna koppla mig till registrering utan att vara registrerat - att jag inte skulle behöva leta upp en annan dator med internet när jag var i Grekland. Icke sa Nicke. Det behövdes en uppkoppling. Vilket ordnades. Med samma besked - registreringen lyckades inte. Hänvisades till samma 5-siffriga tel-nr som inte fungerade.
Då gav jag upp.
SLUTSATS: Är du inom EU så erbjuds du oftast surf av din vaniga operatör till en överkomlig kostnad - i detta fallet Telenor 79 kr/dag. Har du en smartphone kan du använde den som router ifall ni är flera. Är du lång tid utomlands så blir det bäst med lokalt kort förstås.
6 nov. 2013 15:34
Hej alla,

Det här är HolidayPhone som svarar.

Vi har gått igenom era kommentarer noggrant. Vi vill passa på och be om ursäkt till er som skriver om negativa upplevelser av vår tjänst. Det är givetvis jätteviktigt för oss att våra kunder är nöjda, och vi strävar hela tiden efter att förbättra våra tjänster och vår kundservice.

På HolidayPhone har vi som mål att hjälpa internationella resenärer att ta med sig sin uppkopplade livsstil på utlandsresan. Idag förser vi resenärer från 8 länder med roamingfria tjänster för mobilsurf, samtal och sms när de besöker 30 destinationsländer. Vi strävar efter att möjliggöra för våra kunder att använda sina mobiltelefoner utomlands med samma frihet som hemma, utan att det behöver kosta mer. Med vår tjänst blir man dessutom nåbar precis som vanligt på sitt svenska mobilnummer.

Om någon av er fortfarande har olösta ärenden hos oss är ni varmt välkomna att kontakta oss på (Logga in för att se e-postadress) Vi lovar att gå igenom alla era fall igen och återkomma till er.

Varma hälsningar
HolidayPhone Team
17 dec. 2014 16:33
En sen kommentar men jag kan bara bekräfta det ni skriver. För mig blev det 1200:- i sjön då jag inte fick kortet att fungera i USA. Jag försökte använda ångerrätten som finns på 14 dgr men i det här fallet är det bluffliknande omöjligt eftersom de lyckas ta sig förbi den. För att ångerrätten ska gälla ska produkten vara oanvänd, och eftersom du inte kan kontrollera om någon skickar sms till ditt nummer eller liknande - vilket aktiverar kortkontot på något vis - mellan det att du lämnar Sverige och landar i det land du ska besöka, är ångerrätten tandlös. USELT!
Alltså: Varning för att du, om du inte får kortet att fundera, inte kan utnyttja ångerrätten.
18 dec. 2014 09:55
Hej Fabriken,

Det är jättetråkigt att höra att du inte är nöjd! Vår ångerrätt gäller i 14 dagar och varan måste, som du beskriver, vara oanvänd, detta enligt distansavtalslagen. Däremot om det är så att ditt SIM-kort inte fungerade så har vi även en återbetalningspolicy som innefattar en "pengarna tillbaka garanti" om kortet inte fungerar som det ska på grund av ett fel vi begått. Eftersom du nämner att du inte fick ditt SIM-kort att fungera så skulle vi gärna titta närmare på vad som hänt och försöka lösa detta på bästa sätt. Skulle du kunna maila ditt ordernummer till (Logga in för att se e-postadress), så ska vi titta på detta på en gång.

Hälsningar,

HolidayPhone Teamet
13 aug. 2015 06:39
Akta er för holidayphone. Det fungerade inte i våra telefoner. Man kan inte testa om det fungerar förrän man har åkt i väg. Och då är det för sent att göra något åt det. Och man får inte pengarna tillbaka.
13 aug. 2015 17:21
Hej Stefanfolster,

Vi är ledsna över att höra att du inte är nöjd, så ska det givetvis inte vara!

Anledningen till att du inte har möjlighet att testa SIM-kortet innan resan är för att det är ett lokalt SIM-kort och skulle då roama från Sverige, likt ditt svenska kort skulle göra utomlands. Däremot så är det självklart att SIM-kortet ska fungera när du väl anländer.

Vi har en pengarna-tillbaka-garanti om SIM-kortet inte fungerar och det är ett fel som vi inte kan hjälpa till att lösa på resan. Det vore jättebra om du ville maila ditt ordernummer till (Logga in för att se e-postadress) så att vi kan titta på vad som hänt och försöka lösa detta på bästa sätt!

Med vänliga hälsningar,

HolidayPhone teamet
Av Maddeck
13 aug. 2015 22:12
Jag använde holidayphone 2013 i Florida.
Jag är nöjd med det, det bästa för oss som var 4st var att vi kunde ringa gratis till varandra.
Jag fick allt att funka utom mms, men för övrigt funkade det bra för oss.
Kan tänka mig att vi kommer använda oss av det igen, även om det kostar lite.
Har iofs inte kollat vad det kostar att köpa ett kontantkort på plats, om det lönar sig när vi är 4 st som ringer en del under dessa 4 veckor.

Så de får faktiskt 4 telefoner av 5 möjliga 😜
14 aug. 2015 11:36
Tråkigt när det inte funkar, men jag har bra erfarenheter av Holiday phone. Reste till Florida i februari och köpte en trådlös 4G-router med obgränsad surf. Hela familjen kunde surfa obränsat 24/7 under hela resan, funkade kanon.
Av Birgere
14 aug. 2015 12:35
Citerat från Valleyman:
Tråkigt när det inte funkar, men jag har bra erfarenheter av Holiday phone. Reste till Florida i februari och köpte en trådlös 4G-router med obgränsad surf. Hela familjen kunde surfa obränsat 24/7 under hela resan, funkade kanon.
Intressant, var hittade du den? Länk?
16 feb. 2016 21:26
Beställde HolidayPhone inför en två veckors semester på Gran Canaria i januari 2016. Att komma igång med sim-kortet var inte så lätt som det verkade i manualen. Det gick att surfa men inte att ringa. Surfen kom igång tack vare en app som laddades ner, så inte pga inställningar som HolidayPhone lämnat. Efter kontakt via hotellets wifi med supporten, som var väldigt hjälpsam inledningsvis, så jobbade de på att få telefonerandet att fungera.
Jag hade beställt ett abonnemang för 1017SEK med 3GB surf men den dog när jag kommit upp i 1GB. Beskedet från supporten var att den lokala operatören gjort fel.
Då jag fortfarande inte kunde ringa hem efter sju dagar så mailade jag supporten hos HolidayPhone om att jag ville ha en "refund". Sedan dess har jag inte hört någonting från dem. Och då har jag mailat dem på både (Logga in för att se e-postadress) som (Logga in för att se e-postadress)
Jag har mailat deras support fem gånger sedan den 13 januari men inget svar. Jag förbereder därför nu en anmälan till ARN. Funkar inte det så blir det en polisanmälan för bedrägeri.
Av Birgere
16 feb. 2016 23:35
Hela Hollday Phone's affärside håller ju på att rasa samman.
Nya EU regler gör att det inte kostar mycket mer att ringa o surfa inom EU.
Svenska operatörer säljer ring o surfpaket för resor till länder utanför EU.

Så i dagsläget är det ju synnerligen tveksamt om att det ens är lönsamt att nyttja en 3e part som HolidayPhone ens om det fungerar.