Varning för Hertz dolda kostnader

Av Eva031
24 nov. 2016 13:49
Visningar: 788
Jag brukar ofta läsa i forumet för tips, och känner att det är dags för mig att lämna ett bidrag. Hertz i Alicante, blev en dyr affär för oss. De var väldigt duktiga på att locka och tänja på sanningen och hitta möjligheter att krama ur lite extra pengar.

Vi var faktiskt själva inne på från början att teckna Hertz "drulle"försäkring på plats, istället för att ta den billigare vid bokningstillfället online. Detta för att slippa den stora reservationen på kortet, men också bara för sinnesfriden, om ngt skulle hända. skulle kalla oss för en "bra kund". så man skulle ju kunna förvänta sig att man blir behandlad bra. Men nej.. priset de sa till oss muntligen på plats, var ju 1000 kr lägre än det som sedan kom att dras på kortet. De "glömde" ange moms och lite annat "tillägg". detta gör de säkert på rutin. Man känner sig så lurad, stå där halv tolv på natten och tro att man ska få "bra service" hos en av de "bättre" biluthyrarna. Sen fick vi också en uppgraderad bil som "tack". visade sig vara den klumpigaste bil man kan tänka sig ha på Spanien gator. Kan förstå att ingen ville hyra den. Lurad igen. Sen.. lyckade vi tyvärr köra för fort in i tunneln till flygplatsen när vi skulle hem, och drog på oss en bot. Den har inte kommit ännu, men Hertz, de drog själva ytterligare 40 euro på vårt kort, bara som admin-fee, för att uppge vem som hyrde bilen vid tidpunkten. Så.. med bästa försäkring, hos en vad vi trodde "trygg och ärlig" biluthyrare, slutade med 1400 kr över den redan höga kostnaden på 4000 kr för bil och försäkring, en vecka.

så, mitt tips, glöm Hertz, de är inte värda den status man kan tro de har här hemma i Sverige. de tar alla chanser de kan att dra ur er pengar. välj en annan billigare firma, och var enoooormt vaksam på total cost. Finns ingen anledning att över-betala till Hertz.

Sen måste jag bara konstatera att det verkar som alla biluthyrare jobbar på ungefär samma sätt. kan de luras så gör det det. varför? mygla med avgifter och använda stressen vid disken att få folk att skriva på utan att läsa ordentligt. det finns ju så oändligt många liknande historier. Och detta med försäkringen. först en som verkligen pockar på vid bokningstillfället, vilket man lockas till att tro är bra. till att sedan vid disken, få förklarat att den inte är bra alls och att man måste ta bilfirmans egna. hur många har inte lurats att betala två parallella försäkringar. Är det inte dags för en uppryckning av hela denna branschen. dags för en uppstickare vars främsta ledord är trygghet och ärlighet? där skulle jag hyra. det behöver inte vara billigast. bara man slipper bli lurad.
Av Birgere
24 nov. 2016 14:25
Branschen är lite halvrutten, speciellt här i Europa. Här kan man ju tycka att tex EU skulle kunna göra en insats o städa upp.
Hertz är vare sig sämre eller bättre än övriga firmor.
Självriskeliminering är ju en sådan kostnad som ofta brukar kosta like mycket som själva hyran.
Har man inte löst den så kan man ge sig f....n på att dom hittar någon liten repa som troligtvis var där när man hämtade bilen och som man får betala typ omlackering av hela bilen :-(

Oftast är det bättre att köpa zero excess som det heter i samband med bokningen. Alternativet är att boka med kreditkort som ofta har detta skydd inbyggt, iaf upp till 10-15000kr.

Att ni fick betala extra för att ni kört olagligt kan du ju knappast lasta Hertz för, alla bolag tar ut avgifter för detta och dom kan variera enormt.
Av Daquiri
24 nov. 2016 14:32
Har inte denna artikel varit uppe här en gång tidigare? Är väldigt lik. Helt otroligt att jag och min man aldrig råkat ut för något och vi hyr ändå bil ganska ofta i olika länder.
Av Eva031
24 nov. 2016 14:50
Citerat från Birgere:
Branschen är lite halvrutten, speciellt här i Europa. Här kan man ju tycka att tex EU skulle kunna göra en insats o städa upp.
Hertz är vare sig sämre eller bättre än övriga firmor.
Självriskeliminering är ju en sådan kostnad som ofta brukar kosta like mycket som själva hyran.
Har man inte löst den så kan man ge sig f....n på att dom hittar någon liten repa som troligtvis var där när man hämtade bilen och som man får betala typ omlackering av hela bilen :-(

Oftast är det bättre att köpa zero excess som det heter i samband med bokningen. Alternativet är att boka med kreditkort som ofta har detta skydd inbyggt, iaf upp till 10-15000kr.

Att ni fick betala extra för att ni kört olagligt kan du ju knappast lasta Hertz för, alla bolag tar ut avgifter för detta och dom kan variera enormt.
.. givetvis är fortkörningsboten vårt eget fel. tycker dock admin-avg från Hertz på 400 kr är rätt saftig.. särskilt när man betalat över 2000 kr för deras helförsäkring.
Av Eva031
24 nov. 2016 14:52
Citerat från Daquiri:
Har inte denna artikel varit uppe här en gång tidigare? Är väldigt lik. Helt otroligt att jag och min man aldrig råkat ut för något och vi hyr ändå bil ganska ofta i olika länder.
nope.. unikt inlägg, men desto mindre unik situation. så bra att ni aldrig råkat illa ut. ni har mkt erfarenhet att gå nu nu antar jag. vi lyckas däremot bli lite lurade varje gång. dyrast blev det denna gång, med Hertz.
24 nov. 2016 14:53
Ja man kan undra varför det ska vara så mycket problem med bilhyra.

Som jag förstår det så hyrde ni genom en agent och ville sen köpa till försäkring på plats.
Med min erfarenhet är det just när man hyr genom en tredje part som man råkar ut för mest problem av typen tillägg och saker som uthyraren naturligtvis är dåligt av det man redan köpt och man ska så klart köpa deras produkt istället (Jag gissar att de tjänar (ofta mycket) mindre på hyror genom tredje part så de gör allt för att ta igen detta på något (ibland omoraliskt) sätt, där var ni nog ett lätt byte i deras ögon :-(

Rådet jag alltid ger och står fast vid är att man ska försöka hyra direkt av en välrenommerad (så gott det går) uthyrare som Hertz Avis Sixt National o.s.v., vara medlem vilket ger fördelar, lägre priser, bättre service o.s.v., och hyr man med 0 självrisk så är risken för problem minimerad. Är man sen lite trogen mot en eller två uthyrare så får man lätt även ytterligare fördelar (som uppgraderingar, gratis hyror) och ses kanske mer som en "bra kund".

En annan sak jag brukar påtala är att man ska ha klart för sig vad man bokat (man kan tacka nej till uppgraderingar (som ofta inte är gratis alls och i regel bilar de inte kunnat hyra ut, inte minst högre bränsleförbrukning kan kosta), och betalt för, vad man vill ha eller köpa till, man ska sen se till att det blir så vid hämtningen och kolla så kontraktet stämmer. Avgifter för hantering av böter, vägtullar och liknande får man räkna med och det står säkert också i kontraktet.
24 nov. 2016 20:06
Ett litet tips till, Gå runt bilen och titta efter repor och småbucklor, hittar ni nåt så tala om det för uthyraren och be att de antecknar detta så det finns dokumenterat att skadorna fanns vid uthyrningstillfället.
24 nov. 2016 22:18
Japp, man ska alltid göra en ockulärbesiktning av bilen för att försäkra sig om att det inte finns repor/skador på den. Bästa man kan göra är att se till att de skriver ner dem, men också att man tar kort på dem. Räcker med mobilkamera. Se till att ha med lite bakgrund i deras garage och så med så de inte börjar konstra genom att säga att det inte är hos dem osv.
Av Eva031
24 nov. 2016 22:49
Tack för alla tips, följer man dessa borde det gå bra. problemet är hur man ska stålsätta sig i stressen, ofta är kön lång och dialogen forcerad. som upplagt för att missa detaljerna. Är väl typisk godtrogen svensk konsument... En EU-standard hade varit grymt..
Av Birgere
24 nov. 2016 23:23
Citerat från Eva031:
Tack för alla tips, följer man dessa borde det gå bra. problemet är hur man ska stålsätta sig i stressen, ofta är kön lång och dialogen forcerad. som upplagt för att missa detaljerna. Är väl typisk godtrogen svensk konsument... En EU-standard hade varit grymt..
Standard tipset för att undvika stressen är ju att boka alla extras INNAN och att undvika mellanhänder.
Då kan man bara stå där o säga nej till alla "erbjudanden".
Av Me2016
16 dec. 2016 23:08
Håller med. Det vi råkade ut för var att vivgjort det lätt för oss och min pappa hade bokat bil med apollo eller fritidsresor inkl försäkring och allt redan i Sverig. Sedan när det var dax att hämta bilen var det jag som fick äran. Fick info om att jag skulle bara skulle ge mitt kort till dem för att om något hände. Skrev inte på något men när jag kom hem hade 2000kr dragits från mitt kort och jag ringde resebyrån och de sa att jag bokat inkl försäkring och allt så då var det bara en deposition...jag väntade...nopp inga pengar tillbaka. Ringde tillbaka då hörde de med biluthyraren och då sa de att jag tecknat en försäkring.....va...varför skulle jag de när den var försäkrad redan....jag fick tillbaka 700kr av dess...fråga mig inte varför jag fick en del. Resebolaget kunde inte hjälpa mig mer eftersom de var med mig de gjorde ett avtal inte genom dem. Så där vart jag lämnad med att försöka få bolaget att hjälpa mig. Hertz i Sverige kunde inte heller hjälpa mig....nu i efterhand har jag fått reda på att jag kunde gjort en kortreklamation så hade jag säkert fått pengarna tillbaka pga att de dragit något som jag aldrig skrivit på. Man lär sig något nytt hela tiden.

Detta hände på Hertz uthyrning på Mallorca Alcudia
17 dec. 2016 09:53
Citerat från Me2016:
Håller med. Det vi råkade ut för var att vivgjort det lätt för oss och min pappa hade bokat bil med apollo eller fritidsresor inkl försäkring och allt redan i Sverig. Sedan när det var dax att hämta bilen var det jag som fick äran. Fick info om att jag skulle bara skulle ge mitt kort till dem för att om något hände. Skrev inte på något men när jag kom hem hade 2000kr dragits från mitt kort och jag ringde resebyrån och de sa att jag bokat inkl försäkring och allt så då var det bara en deposition...jag väntade...nopp inga pengar tillbaka. Ringde tillbaka då hörde de med biluthyraren och då sa de att jag tecknat en försäkring.....va...varför skulle jag de när den var försäkrad redan....jag fick tillbaka 700kr av dess...fråga mig inte varför jag fick en del. Resebolaget kunde inte hjälpa mig mer eftersom de var med mig de gjorde ett avtal inte genom dem. Så där vart jag lämnad med att försöka få bolaget att hjälpa mig. Hertz i Sverige kunde inte heller hjälpa mig....nu i efterhand har jag fått reda på att jag kunde gjort en kortreklamation så hade jag säkert fått pengarna tillbaka pga att de dragit något som jag aldrig skrivit på. Man lär sig något nytt hela tiden.

Detta hände på Hertz uthyrning på Mallorca Alcudia
Prova med ARN......
Av Me2016
17 dec. 2016 16:59
Citerat från Floridasidan:
Citerat från Me2016:
Håller med. Det vi råkade ut för var att vivgjort det lätt för oss och min pappa hade bokat bil med apollo eller fritidsresor inkl försäkring och allt redan i Sverig. Sedan när det var dax att hämta bilen var det jag som fick äran. Fick info om att jag skulle bara skulle ge mitt kort till dem för att om något hände. Skrev inte på något men när jag kom hem hade 2000kr dragits från mitt kort och jag ringde resebyrån och de sa att jag bokat inkl försäkring och allt så då var det bara en deposition...jag väntade...nopp inga pengar tillbaka. Ringde tillbaka då hörde de med biluthyraren och då sa de att jag tecknat en försäkring.....va...varför skulle jag de när den var försäkrad redan....jag fick tillbaka 700kr av dess...fråga mig inte varför jag fick en del. Resebolaget kunde inte hjälpa mig mer eftersom de var med mig de gjorde ett avtal inte genom dem. Så där vart jag lämnad med att försöka få bolaget att hjälpa mig. Hertz i Sverige kunde inte heller hjälpa mig....nu i efterhand har jag fått reda på att jag kunde gjort en kortreklamation så hade jag säkert fått pengarna tillbaka pga att de dragit något som jag aldrig skrivit på. Man lär sig något nytt hela tiden.

Detta hände på Hertz uthyrning på Mallorca Alcudia

Visa mer
Prova med ARN......
Är så länge sedan nu så jag nästan glömt bort. Tack för tipset.