Varning för hennatatuering!

Av Umbriel
14 sep. 2009 22:37
Visningar: 4584
Hej hej alla resare!
Har nyss kommit hem från Tunisien (Sousse) och hade en underbar resa. Vill dock passa på att varna er för hennatatueringar. Vet inte om det gäller bara för Tunisien, men jag skriver ut ett allmänt meddelande ändå.
Vi var 3 av 4 i resesällskapet som gjorde hennatatueringar. De utlovade att de skulle sitta kvar i 4 veckor, men började flagna redan efter 2 dagar och hela var borta efter ca en vecka. Minuterna efter att jag, den sista personen var färdigtatuerad, ringde en klocka i bakhuvudet på mig och jag kom på att jag nånstans hade läst att man inte skulle göra hennatatuering eftersom man kan få en hudreaktion av den. Och mycket riktigt!
Har nu ett stort rött blommönstrat eksem! Mina vänner har samma problem och på min ena kompis ser hela tatueringen mer ut som ett stort skrubbsår.
Så, jag ville bara varna. Gör tatueringen på egen risk!

// Umbriel
Av Mpc
15 sep. 2009 09:29
Ja så kan det gå då haspen inte är på
Av Svampa
15 sep. 2009 09:54
Trevligt att ni haft en underbar resa i "min" stad Sousse. Har nyss varit dit och drar igen nästa vecka, en månad denna gång. Trist att ni råkat ut för en oseriös tatuerare. De proffessionella jag känner där brukar alltid fråga om man han någon form av allergi, t.ex. mot nickel eftersom den svarta färgen innehåller det. Min egen erfarenhet är att den svarta kan hålla upp emot 4 veckor om än att den mattas av rätt rejält mot slutet, och den rödbruna ca 1-2 veckor.
Av Marika
15 sep. 2009 11:33
Tack för ett bra tips Umbriel!

Har själv passat på att få hennetatueringar både i Egypten och i Thailand utan problem men när jag senast skulle tona håret stod det ungefär så här på toningens förpackning::

"Har du tidigare gjort en hennatatuering kan du vara allergisk utan att veta om det. Gör därför ett test på huden innan du använder denna produkt!"

Har aldrig haft några problem själv men risken är tydligen stor att utveckla allergi/få kraftig reaktion. Då sonen är allergisk mot bl.a nötter har han ej fått göra hennatatuering men hur många är det inte som låtit sina barn få en cool tatto på semestern?
Av Raab
15 sep. 2009 11:47
Jag fattar inte varför folk utsätter sig för detta? Vad är grejjen med att ha nån skit som försvinner efter 4 veckor?
Gå och gör en riktig tattuering ist om ni vill ha en. Hos en seriös person på riktigt sätt och slipp att skada er hud.
Annars köp er en gnuggis, sätt den på stället ni skulle vilja ha en och se hur ni tycker ni passar med att ha något där..
Tattuering är ju något man bör tänka över noga innan. Vad vill jag ha? Vad är personligt för mig som jag gillar? Var ska den sitta, kan ju säkert vara bra att kunna dölja om jag så vill det..? Så tänker jag själv innan jag gjort mina och nu i efterhand så är jag nöjd med resultatet :)
Men jag skulle aldrig i utlandet eller i sverige sätta mig och låta nån kladda på någon skit som jag inte har en aning om va det är för att få ha någon sorts grej på mig i 1-4 veckor som sedan skadar min hud! Tänk till folk!
Man har inte tattueringar för att det ska se häftigt ut, utan för att det för er kan vara en personlig sak eller att ni gillar det.
Så om någon har en konkret svar på varför ni sysslar med henna. Ge mig ett bra argument :S
Av Elgona
15 sep. 2009 18:23
det ör inget nytt,hennan dom använder är starkt allergiframkallande...
det är ju också så att dessa penslar görs inte rena mellan tatueringarna,så det finns mkt skit som går från hud till hud.
Allt man gör är väl på egen risk.??
Av Umbriel
17 sep. 2009 09:52
Jo tack, jag har 6 "riktiga" tatueringar själv så jag vet nog vad ni menar..... Ville bara varna dem som inte vet om att man kan få en allergisk reaktion av henna!!
Av Lw87
7 aug. 2014 13:06
Ren henna är ofta inte allergiframkallande, då det är pulver som malts från bladen på hennabusken. Pulvret kan blandas med citronsaft för att få fram en röd eller rödbrun ton att måla med. Då pulvret reagerar med syran blir det mörkare. Svart "henna" däremot är inte naturligt. Ofta har man tillsatt giftiga kemikalier som Parafenylendiamin (PPD). Det är det ämnet som kan utlösa allvarliga allergiska reaktioner. Man tillsätter det för att färga hennan svart och för att den fortare ska mörkna. Samma ämne finns bland annat i gummi och olika tyger, och är förbjuden i kosmetika (dock inte hårfärg - men max 6%) just för att det ämnet är så farligt att ha på huden. Får man en allergisk reaktion mot svart henna är risken väldigt stor att man får liknande, värre symptom om man utsätts för ämnet igen.
Själv beställer jag hem rent hennapulver och blandar själv. På så sätt vet jag exakt vad som finns i. Mina hennatatueringar blir röda eller rödbruna, beroende på verkningstid och transpiration.
Så om ni gör hennatatueringar, se till att det inte är den svarta varianten, henna är naturligt rödaktig. Pulvret är dock grönaktigt eller gulaktigt när det är oblandat (eftersom ren henna är en naturprodukt kan nyanserna variera lite). Be att få veta innehållet i produkten. Kan de inte redogöra för innehållet i färgen bör ni avstå.
Hoppas att ni fick lite mer kött på benen nu. Det är bra om kunskapen om detta sprids, många låter tyvärr måla sina barn med svart henna. Anledningen till att det förekommer är för att det är populärt, och många inte vet om riskerna.