Varför åker man till Ft Lauderdale?

11 juni 2015 13:22
Visningar: 1512
Tjena,

Vad är speciellt med Ft Lauderdale?

Frågan är inte spydigt menad utan en uppmaning till att inspirera varför man skall välja just Ft L!

Jag har aldrig varit där men vet att många åker dit. Och återvänder.
Vad finns att se och göra? Vad gör FTL så speciellt för dig?

Vi har dryga två veckor bokade i Florida - Miami Beach, Key West, Marco Island och har nu 5 nätter kvar innan vi lämnar solstaten. Har svårt att bestämma oss, funderar på FtL.
Av Birgere
11 juni 2015 17:37
Vi har bott några nätter i FtL men kan inte säga att det är värt att återkomma. Inget fel på orten som sådan men jag tycker Florida i sin helhet has så många andra spännande ställen att besöka.

Att det ändå är poppis kan man ju spekulera runt:
- Sedan låååång tid tillbaka en charterdestination, även från Sverige. Detta ger en igenkänningsfaktor plus att
om man är van med att åka på charter känns det som att vara på mallis förutom att Svenskt kaffe o köttbullar
inte finns på menyn..
- Närheten till kryssningbåtshamnen
- Många lågprisflygbolag flyger dit
- Vattnet är varmt även på vintern
- Mycket billigare en Miami Beach men ligger ändå inte så långt bort
- Kanalsystemet är ganska maffigt
- Gott om hotell och privatbostäder att hyra

Så min slutsats är att staden lyckats bra med sin marknadsföring och kan därför locka till sig ett visst resenärssegment.
11 juni 2015 18:22
Tycker väl inte att FTL har så mycket att komma med, Sawgrass Mills kan vara kul om man gillar shopping, men ni kanske har shoppat färdigt efter två veckor...Ska ni inte till Orlando? Jag skulle absolut satsa på några dagar ute på Clearwater Beach, kanonfin strand. Kanske ett besök på Busch gardens i Tampa.
11 juni 2015 22:33
Har tyvärr heller inget gott att säga om FL.
Typiskt sånt ställe jag INTE söker när jag är ute och reser...
12 juni 2015 05:03
Jag tycker Fort Lauderdale är jättemysigt, men jag åker inte till en ort och är där hela semestern. Tror att jag var där i två dagar och sen körde vi runt till bl.a. Palm Beach, Miami och Key West.

Kan dock förstå att man gillar det, liksom man kan gilla vilken annan badort som helst.
12 juni 2015 09:54
Kort svar, vet egentligen inte.....

Tror att det redan tagits upp en stor anledning, Florida var länge nästan synonymt med Ft. Lauderdale, det var charterresmålet dit nästan alla åkte när man ville uppleva Florida, sen tog man charterbolagets utfärd och såg en liten glimt av Miami och en tur i Everglades med Alligatorbrottning och airboattur, sen tillbaka till stranden, nästa utfärd var till Orlando med en övernattning och kanske t.o.m. ner till Key West.

Många, som vi själv, fick ändå upp ögonen för Florida och har fortsatt åka dit, själv har vi dock inte bott i Ft. Lauderdale sen den första gången med Spies :-)

Egentligen är det inget större fel alls på Ft. Lauderdale, det finns ju lite av varje om än inte i överflöd, det är heller ingen stad som sticker ut, inget är egentligen bättre än andra ställen. Det finns lite restauranger och shopping vid den medelmåttiga stranden, mer finns inåt land liksom lite sevärdheter men det är ju en klar nackdel att man inte har allt inom promenadavstånd.
Det finns ställen med bättre utbud av allt i Florida (shopping, restauranger o.s.v.), det finns bättre stränder på annat håll o.s.v. men som sagt, det finns närhet till mycket, Sawgrass Mills, Miami, Everglades, det finns en hyfsad strand, flygplats med bra anslutning till Europa o.s.v.
Lite lagom ställe att börja utforska Florida trots allt..... men som sagt, orten sitter nog i benmärgen som en av de första man kan nämna om någon ber en räkna upp ställen i Florida.
12 juni 2015 10:42
Åh, tack för svar! Mer negativa än positiva - men som någon/några skriver "att man gilla det som vilken badort som helst". Och att det "räcker med några nätter"

Vi har tidigare varit i Orlando, Clearwater Beach och Longboat Key. Och gillar alla de ställena. Kul att få jämförelsen mellan CB och FtL - då har vi något att relatera till.

Vad vi väljer för mål för våra sista fem nätter hänger egentligen på varifrån det passar oss bäst (nonstop eftermiddagstid) att ta sig till Pittsburgh med flyg. Bilen är inte bokad så det funkar med både tor på samma hyrställe eller ut på ett in på ett annat. Tampa, Orlando, Miami. Högre än Orlando blir det inte.
Av Birgere
12 juni 2015 10:55
Citerat från Nisse2ears:
Åh, tack för svar! Mer negativa än positiva - men som någon/några skriver "att man gilla det som vilken badort som helst". Och att det "räcker med några nätter"

Vi har tidigare varit i Orlando, Clearwater Beach och Longboat Key. Och gillar alla de ställena. Kul att få jämförelsen mellan CB och FtL - då har vi något att relatera till.

Vad vi väljer för mål för våra sista fem nätter hänger egentligen på varifrån det passar oss bäst (nonstop eftermiddagstid) att ta sig till Pittsburgh med flyg. Bilen är inte bokad så det funkar med både tor på samma hyrställe eller ut på ett in på ett annat. Tampa, Orlando, Miami. Högre än Orlando blir det inte.
Jag skulle inte säga att kommentarerna är negativa, FtL är definitivt värt ett besök på några dagar. Jag tyckte det var jättemysigt att promenera längs kanalerna tex.
Men nu: been there, done that and got the t-shirt så för vår del finns det ingen direkt anledning att återvända till skillnad från KW, SoBe, Orlando, CWB mfl som man aldrig kan få nog av.

Så passar det så ska ni definitivt fixa en t-shirt :)

När det gäller att hitta direktflyg så använd dig av Google flights och sök baklänges, mao sök från Pittsburg till Florida så kan du se vilka flygplatser som är aktuella i Florida och klicka dig fram till direktflighter o priser.
12 juni 2015 10:59
Citerat från Nisse2ears:
Åh, tack för svar! Mer negativa än positiva - men som någon/några skriver "att man gilla det som vilken badort som helst". Och att det "räcker med några nätter"

Vi har tidigare varit i Orlando, Clearwater Beach och Longboat Key. Och gillar alla de ställena. Kul att få jämförelsen mellan CB och FtL - då har vi något att relatera till.

Vad vi väljer för mål för våra sista fem nätter hänger egentligen på varifrån det passar oss bäst (nonstop eftermiddagstid) att ta sig till Pittsburgh med flyg. Bilen är inte bokad så det funkar med både tor på samma hyrställe eller ut på ett in på ett annat. Tampa, Orlando, Miami. Högre än Orlando blir det inte.
Så var det det där med att dela upp resan på många ställen ;-)

Har ni redan dessa "drygt" två veckor uppdelade på tre ställen och 5 dagar kvar att fördela...... det blir inte mycket på varje ställe, speciellt kan det inte bli i närheten av tillräckligt i Miami Beach som har så oerhört mycket mer att utforska än andra ställen i Florida. Lägg de 5 nätterna i South Beach och åk och titta på Ft. Lauderdale därifrån en dag istället så får ni lite mer tid att lära känna Miamiområdet och samtidigt en glimt av Ft. Lauderdale. Detta utifrån min personliga smak och erfarenhet av dessa platser.
12 juni 2015 11:02
Sant birgere, jag kände att det inte var rätt ord. Men jag menar att det inte direkt var "ååååh du måste åka dit". Ja du fattar. Och huvudsaken att jag fattar vad folk svarat och kan ta det in i beräkningen.

Men! BRA tips om baklängessökning! Att jag inte tänkte så långt! Tack. Dock ser Miami ut att vara enda med direkt öht. Pittsburgh är som förgjort att ta sig till.
12 juni 2015 11:11
Ja jag veeet floridasidan! :)
Jag är själv förespråkare till att inte byta runt. Det var egentligen meningen att vi skulle lämna Florida efter dessa 15 nätter eftersom vi skall upp till Pittsburgh. Därför blev dessa fem kvar.

Vi har 5 nätter på SoBe. Och så här i efterhand skulle vi så klart ha bokat MB/SoBe sista dagarna för att nu kunna förlänga det.
12 juni 2015 11:22
birgere - Google flights har jag aldrig använt. Jag har sett att du (och möjligen andra) har nämnt det i trådar, men jag har aldrig haft behov av en "oberoende sökmotor" tidigare. Den var ju kanon! Tack!
12 juni 2015 11:45
Dalton17 - Sawgrass blir det förmodligen men vi tillhör de få som inte shoppar ihjäl oss på outlets. Dessutom skall vi vidare till Pittsburgh och New York - så väskorna får inte vara fulla redan efter 3 veckor ;)

Orlando har vi som jag skrev nåt snäpp upp varit i tidigare 2010 och 2012 - vill det sig inte bättre "hamnar" vi väl där igen. Haha.

Clearwater Beach var vi en vecka i 2012 - gillade! Finns i våra tankar men som det ser ut så är det från Miami vi måste flyga från för att ta oss till Pittsburgh utan byte. (bytet ger minst 2 tim längre flygtid)
12 juni 2015 11:53
Citerat från Nisse2ears:
Dalton17 - Sawgrass blir det förmodligen men vi tillhör de få som inte shoppar ihjäl oss på outlets. Dessutom skall vi vidare till Pittsburgh och New York - så väskorna får inte vara fulla redan efter 3 veckor ;)

Orlando har vi som jag skrev nåt snäpp upp varit i tidigare 2010 och 2012 - vill det sig inte bättre "hamnar" vi väl där igen. Haha.

Clearwater Beach var vi en vecka i 2012 - gillade! Finns i våra tankar men som det ser ut så är det från Miami vi måste flyga från för att ta oss till Pittsburgh utan byte. (bytet ger minst 2 tim längre flygtid)
Vill ni inte tillbaka till Miami Beach en gång till och kanske vill ha några dagar med ömsom avkoppling på fin strand och utfärder (t.ex. till Sawgrass och Ft. Lauderdale, men även Miami som ni inte lär hinna med att se på 5 dagar) så kanske du ska ta en titt på Hollywood Beach. Inte heller så stort men trevligare och mysigare än Ft. L då det inte finns någon strafikerad väg mellan boende och strand utan en fin strandpromenad med lite restauranger och butiker (mest av turistmodell). Bra läge mellan Miami och Ft. L så ni har nära oavsett vilken av de flygplatserna ni väljer.
Lit inspirarrtion i mitt fotoalbum kanske, http://foto.floridasidan.se/#!album-61-317 (denna och följande 16 bilder från Hollywood)
Av Birgere
12 juni 2015 12:07
Citerat från Nisse2ears:
birgere - Google flights har jag aldrig använt. Jag har sett att du (och möjligen andra) har nämnt det i trådar, men jag har aldrig haft behov av en "oberoende sökmotor" tidigare. Den var ju kanon! Tack!
Den slår ju inte momondo när det gäller att hitta priser men suverän när det gäller att hitta rutter.
Jag testade pittsburg - florida och hittade direktflyg till miami, FtL, Ft Myers, tampa och Orlando...

Så paletten är stor.
12 juni 2015 12:22
Floridasidan - Miami stad tror jag vi struntar helt i och nöjer oss med SoBe. Faktum är att vi funderat på småorterna strax norr om MB. Fina bilder du har att visa!

Birgere - Priserna spelar ingen roll, jag bokar ändå alltid via flygbolaget direkt. Av olika anledningar. Jo jag hittade också direktflyg från fler än Miami.

Floridasidan igen - japp. jag brukar egentligen göra det. Men vet inte varför jag inte tänkte på det denna gång. Tack för påminnelse :)
12 juni 2015 12:28
Citerat från Nisse2ears:
Floridasidan - Miami stad tror jag vi struntar helt i och nöjer oss med SoBe. Faktum är att vi funderat på småorterna strax norr om MB. Fina bilder du har att visa!

Birgere - Priserna spelar ingen roll, jag bokar ändå alltid via flygbolaget direkt. Av olika anledningar. Jo jag hittade också direktflyg från fler än Miami.

Floridasidan igen - japp. jag brukar egentligen göra det. Men vet inte varför jag inte tänkte på det denna gång. Tack för påminnelse :)
Menar inte att bo inne i Miami men att strunta i Denna enorma och mycket intressanta stad helt tycker jag skulle vara ett stort misstag :-(
12 juni 2015 12:31
Citerat från Floridasidan:

Menar inte att bo inne i Miami men att strunta i Denna enorma och mycket intressanta stad helt tycker jag skulle vara ett stort misstag :-(
Nej jag förstod att du inte menade att bo :)
Tänker mest att vi lär komma tillbaka till Miami och Florida fler gånger så vi hinner med det då.
Det är ju som du säger svårt att klämma in allt.
12 juni 2015 17:34
1) Julregattan och blaskig öl vid en av barerna längst Intercoastals vatten.
2) Eggs Benedict på The Floridian.
3) Hyra båt och utgå fr FtL.
15 juni 2015 20:52
Citerat från Nisse2ears:
Robbowan - nr 2 låter bra :)
Det var nå't år sedan jag var där nu - när några polare jobbade på Yachts var det flitigare besökande - men jag är en sucker för Egg's Benedict så, ja, de VAR bra där.

:-)
22 juni 2015 17:44
Vi sällar nu oss snart till gruppen som varit där.
Vi bokade FtL till sist.
22 juni 2015 21:13
Citerat från Nisse2ears:
Vi sällar nu oss snart till gruppen som varit där.
Vi bokade FtL till sist.
Mer exakt?

Ni kommer säkert inte bli missnöjda, det är verkligen helt okej att bo där några dagar precis som på de flesta ställen ;-)

Trevlig resa!
Av Moth63
22 juni 2015 22:13
Inte heller jag är speciellt förtjust i FTL
23 juni 2015 14:31
Floridasidan - vi kommer bo på Hilton Ft Lauderdale beach resort som ligger på norra beach boulevarden.

Nej jag tror säkert inte vi kommer bli besvikna.

Anledningen att jag frågade varför man åker dit var mer att eftersom vi själva inte åker till Florida främst för bad och billig shopping ville jag veta om det fanns något annat som lockar folk :) Ibland är det gott nog att bara vara tycker jag, speciellt på en semester.
23 juni 2015 15:29
Citerat från Nisse2ears:
Floridasidan - vi kommer bo på Hilton Ft Lauderdale beach resort som ligger på norra beach boulevarden.

Nej jag tror säkert inte vi kommer bli besvikna.

Anledningen att jag frågade varför man åker dit var mer att eftersom vi själva inte åker till Florida främst för bad och billig shopping ville jag veta om det fanns något annat som lockar folk :) Ibland är det gott nog att bara vara tycker jag, speciellt på en semester.
Det är nog ett bra val, 500-1000 meter till restauranger och butiker söderut.
Bara var gör man ju utmärkt var som helst i Florida :-)

Ni måste besöka http://www.stranahanhouse.org/ , väldigt intressant, och trevliga människor (som för det mesta i USA).
23 juni 2015 15:50
Citerat från Floridasidan:

Det är nog ett bra val, 500-1000 meter till restauranger och butiker söderut.
Bara var gör man ju utmärkt var som helst i Florida :-)

Ni måste besöka http://www.stranahanhouse.org/ , väldigt intressant, och trevliga människor (som för det mesta i USA).
Tack för tipset - tål att kollas upp. Undrar om en ghost river trip kan vara något :)

Ja du har så rätt - bara vara funkar perfekt var som helst i Florida!

En kul grej som gjorde lite att vi valde just FtL istället för vilken ort som helst mellan FtL och MB är att de har ett par - för oss - intressant mikrobryggerier. Japp, de kan göra öl i USA - inte bara Bud och lite-varianter. Det är nog bara vi som skulle låta en sådan sak fälla avgörandet ;) haha

http://lauderale.co/

https://funkybuddhabrewery.com/
24 juni 2015 09:10
Citerat från Nisse2ears:
Citerat från Floridasidan:

Det är nog ett bra val, 500-1000 meter till restauranger och butiker söderut.
Bara var gör man ju utmärkt var som helst i Florida :-)

Ni måste besöka http://www.stranahanhouse.org/ , väldigt intressant, och trevliga människor (som för det mesta i USA).
Tack för tipset - tål att kollas upp. Undrar om en ghost river trip kan vara något :)

Ja du har så rätt - bara vara funkar perfekt var som helst i Florida!

En kul grej som gjorde lite att vi valde just FtL istället för vilken ort som helst mellan FtL och MB är att de har ett par - för oss - intressant mikrobryggerier. Japp, de kan göra öl i USA - inte bara Bud och lite-varianter. Det är nog bara vi som skulle låta en sådan sak fälla avgörandet ;) haha

http://lauderale.co/

https://funkybuddhabrewery.com/
Som sagts förut, det finns något för de flesta där borta :-)
Kan vara något att planera in till nästa resa så glöm inte rapportera....
Har inget emot en kall Bud i värmen, eller en Miller Draft för den delen men det finns ju så mycket mer att utforska i ölhyllorna :-)```

Ghost river trip har vi inte provat, låter också som en lite annorlunda och intressant upplevelse.....
24 juni 2015 16:59
Citerat från Floridasidan:
Citerat från Nisse2ears:
Citerat från Floridasidan:

Det är nog ett bra val, 500-1000 meter till restauranger och butiker söderut.
Bara var gör man ju utmärkt var som helst i Florida :-)

Ni måste besöka http://www.stranahanhouse.org/ , väldigt intressant, och trevliga människor (som för det mesta i USA).
Tack för tipset - tål att kollas upp. Undrar om en ghost river trip kan vara något :)

Ja du har så rätt - bara vara funkar perfekt var som helst i Florida!

En kul grej som gjorde lite att vi valde just FtL istället för vilken ort som helst mellan FtL och MB är att de har ett par - för oss - intressant mikrobryggerier. Japp, de kan göra öl i USA - inte bara Bud och lite-varianter. Det är nog bara vi som skulle låta en sådan sak fälla avgörandet ;) haha

http://lauderale.co/

https://funkybuddhabrewery.com/
Som sagts förut, det finns något för de flesta där borta :-)
Kan vara något att planera in till nästa resa så glöm inte rapportera....
Har inget emot en kall Bud i värmen, eller en Miller Draft för den delen men det finns ju så mycket mer att utforska i ölhyllorna :-)```

Ghost river trip har vi inte provat, låter också som en lite annorlunda och intressant upplevelse.....
USA är som alltid en paradox. Flera av de bästa microbryggerierna i världen finns här samtidigt som en del av världens tråkigaste 'öl' kommer härifrån också.
24 juni 2015 19:51
Precis Robbowan - och det är det som är så himla kul nu när vi sedan några år börjat botanisera i annan öl än dussinölen!

Förutom att lokala bryggerier är välpresenterade på ställena i t ex Göteborg (där jag bor) så märker jag att amerikanska micro/craft är i princip nästmest representerat.Och mina smaklökar lutar åt amerikansk humle mer än belgisk t ex.
21 apr. 2016 12:44
Citerat från Nisse2ears:
Tjena,

Vad är speciellt med Ft Lauderdale?

Frågan är inte spydigt menad utan en uppmaning till att inspirera varför man skall välja just Ft L!

Jag har aldrig varit där men vet att många åker dit. Och återvänder.
Vad finns att se och göra? Vad gör FTL så speciellt för dig?

Vi har dryga två veckor bokade i Florida - Miami Beach, Key West, Marco Island och har nu 5 nätter kvar innan vi lämnar solstaten. Har svårt att bestämma oss, funderar på FtL.
Hej. Vet att det är en gammal tråd, men eftersom ni valde att bo I FtL, så vad tyckte ni?. Vore kul att höra.

// Fredrik
25 apr. 2016 16:36
Hallå!

Vi bodde 4 nätter i Ft L och vi valde att bo vid havet norr om Las Olas Blvd, vid Riomar.

Vi bor gärna vid havet även om vi inte solar och badar mycket.

Strandremsan där uppe är rätt så smal och ligger precis vid gatan. Strandpromenaden blir på så sätt havsnära och trevlig men själva stranden kan uppfattas som folktät - beroende på vad man gillar eller jämför med. Kring Riomar upplevde jag det inte så kommersiellt och hysteriskt längs promenaden, det är möjligt att det är det söderöver. Det var dessutom en bit att promenera för mat och dryck. Åker man som vi - ett par - så fungerar Uber suveränt för att ta sig till och från kvällsnöjen.

Vi känner att vi inte hann uppleva själva "stadskärnan" av Ft L vilket vi ångrar. Det kanske inte finns något direkt att se, men jag gillar att spatsera och se "icke-sevärdheter" och så. Vi satsade på att besöka pubar och bryggerier framför sightseeing av den vanliga varianten. Det finns många superba sådana om du vill ha tips!

Sedan lyfter ju många fram att det är nära Sawgrass härifrån - vi var dit en halv dag och det räckte för oss. Vi har alla olika intressen ;)

Ser att du har bra koll på FtL, så jag stannar där.
26 apr. 2016 12:09
Citerat från Nisse2ears:
Hallå!

Vi bodde 4 nätter i Ft L och vi valde att bo vid havet norr om Las Olas Blvd, vid Riomar.

Vi bor gärna vid havet även om vi inte solar och badar mycket.

Strandremsan där uppe är rätt så smal och ligger precis vid gatan. Strandpromenaden blir på så sätt havsnära och trevlig men själva stranden kan uppfattas som folktät - beroende på vad man gillar eller jämför med. Kring Riomar upplevde jag det inte så kommersiellt och hysteriskt längs promenaden, det är möjligt att det är det söderöver. Det var dessutom en bit att promenera för mat och dryck. Åker man som vi - ett par - så fungerar Uber suveränt för att ta sig till och från kvällsnöjen.

Vi känner att vi inte hann uppleva själva "stadskärnan" av Ft L vilket vi ångrar. Det kanske inte finns något direkt att se, men jag gillar att spatsera och se "icke-sevärdheter" och så. Vi satsade på att besöka pubar och bryggerier framför sightseeing av den vanliga varianten. Det finns många superba sådana om du vill ha tips!

Sedan lyfter ju många fram att det är nära Sawgrass härifrån - vi var dit en halv dag och det räckte för oss. Vi har alla olika intressen ;)

Ser att du har bra koll på FtL, så jag stannar där.

Hej.
Tack för svaret, jo vi har oxå bott I det området och kommer att göra det även några natter I sommar. Tips på bra pubar är ju aldrig fel, så skriv gärna några exempel :)

// Fredrik
Av Sussjo
15 nov. 2016 15:09
Hej.
Vi skall åka till Frt L till jul och har bokat:
Embassy Suites - Ft. Lauderdale/17th Street

Men jag vet inte om det i rätt område. Jag har aldrig varit i USA. Vi börjar med 2 dagar i Miami
Westover Arms Hotel, Collins Av. 4100. Sen kryssning och direkt ner till Key west. Igentligen vill jag bo vid ´Hollywood Beach men jag hittar inget hotell där. Har ni några tips.

Skall jag boka om hotellet i Frt L? Ni verkar inte helt begeistrade i det. Eller?

TACK
15 nov. 2016 17:03
Citerat från Sussjo:
Hej.
Vi skall åka till Frt L till jul och har bokat:
Embassy Suites - Ft. Lauderdale/17th Street

Men jag vet inte om det i rätt område. Jag har aldrig varit i USA. Vi börjar med 2 dagar i Miami
Westover Arms Hotel, Collins Av. 4100. Sen kryssning och direkt ner till Key west. Igentligen vill jag bo vid ´Hollywood Beach men jag hittar inget hotell där. Har ni några tips.

Skall jag boka om hotellet i Frt L? Ni verkar inte helt begeistrade i det. Eller?

TACK
Förstår inte hur du inte hittar något hotell i HB.

Läget i Ft. L är ju inte något drömläge precis.
Vi tog några dagar i Lauderdale by the Sea senast. En liten stad men jag tyckte att det var betydligt mysigare och trevligare än Ft. L.
Vi bodde på Breakaway Inn, mycket trevligt, det finns många liknade hotell där.
Av Birgere
15 nov. 2016 17:44
Zika kan ju vara en god anledning att söka sig till orterna strax norr om Miami Beach. Förstår inte heller varför du inte hitta hotell i HB, finns ju massor.