Var skall man bo på Bali?

Av Annl
13 mars 2011 10:53
Visningar: 2828
Hej,

Var bör man bo på Bai om man är en familj som inte vill bo bland festande backpackers och man vill ha paradisstränder och gärna ett boende på eller i väldigt nära anslutning till stranden?

Tack på förhand.
Av Suan
14 mars 2011 15:20
Om du vill undvika "festande backpackers" skall du nog hålla dej ifrån Kuta. Vi åkte bara igenom på Moppen men då halva stan var en byggarbetsplats och trafiken kaotisk kändes det som det var lite för mycket. Vi bodde i Sanur, betydligt lugnare men dessvärre inte något vidare bad. Jag vill inte låta gnällig, men då vi var där i Juli månad var det sandbotten i 5 meter sedan tog sjögräset över och det var väldigt långgrunt. Lovina på norra sidan var ett trevligt ställe med fina stränder och ett vatten som häller inte inbjöd till bad. Kan kanske ha med årstiden att göra?. För övrigt är Bali en mycket vacker ö men dessvärre hittade vi inga "paradisstränder"
Av Annl
14 mars 2011 15:29
Hej,

Tack för dina svar.

Vi har tänkt att åka till Bali på jullovet så är det någon som vet hur vattnet och stränderna är då?

Är det bättre stränder och bad på Gili eller Lombok? Eller någon annan ö i närheten som bättre svarar upp mot beskrivningen på paradistränder? Vi kommer även att inkludera Hong Kong och Singapore i resan.
19 mars 2011 21:32
får nog åka till thailand om ni ska ha ett överflöd av paradisstränder där alla andra svenskar är. bali är mer en kultur och natur ö som jag tycker mycket om.
Av Annl
20 mars 2011 08:57
Hej,

Tack för ditt svar och då vet jag. Verkar dessutom som om det inte är riktig säsong för Bali runt jul om jag förstår guideboken rätt -vädermässigt sett.

Då får vi kanske hitta andra paradisstränder men Thailand kommer inte på fråga med alla sexturister. Att åka dit med barn är ju både vansinnigt och tvinga barnen att bevittna detta. Själv har man ju heller ingen lust att bevittna sådant. Usch, det är tragiskt och särskilt med tanke på att det verkar vara ett vackert land.
Av Hogca3
21 mars 2011 12:14
Tragiskt och tråkigt att du har en sådan bild av ett underbart land som Thailand. Visst finns sexturism skall inte förnekas, men den finns överallt i världen mer eller mindre synlig. Vi har varit i thailand tre gånger och jag har aldrig sett något som har stört mig, visst ser man äldre män med yngre thailändskor,framför allt i de mest turistiska områdena i t ex phuket men den synen ser man allt mer hemma oxå. Jag har aldrig sett barn med vuxna de finns säkert men syns inte och finns i alla länder oxå världen över.

Det finns många vackra öar i thailand som inte handlar om sexturism, man behöver inte åka till ställen som är extremt förknippade med sexturism som t ex pattaya. Koh Lanta är en trevlig lite ö för barnfamiljer eller för dem som söker lugnet. Man kan använda ön som bas för att besöka flera mysiga öar i området.

Låt inte sexturismen som ändå finns överallt hindra dig från att se Thailands underbara stränder.

Carina

Av Zapparo
26 mars 2011 16:43
Hej!

Tyvärr är denna sexturism ett faktum - vilket är väldigt tragiskt. Thailand må vara ett trevligt land att resa till men det har som så mycket sina nackdelar. förutom sexturismen så existerar det en stor och utbredd korruption - såväl som utbredd maffiaverksamhet. Detta är dock inget man i allmänhet bruktar tänka på som turist, men det finna alltid där i kanten av bilden. Det är inte underligt om ni drar er från att åka till Thailand också på grund av att "Alla verkar vara/ha varit där", dernna thailandshysteri där man många gånger upplever det som det nya svenssonresemålet är kanske inte så lockande. Man bör dock ha i åtanke att detta mest omfattar destinationer som Phuket eller Hua Hin - sant Koh Lanta. Men bortom denna hysteri finns det riktiga Thailand - med alla dess fördelar och nackdelar - men iallafall vet man vad allt innebär som en upplyst resenär.

Inte för att jag vill avskräcka dig från att åka till Bali, som jag själv har i åtanke för sommaren, så var det på tapeten att det förekommer en sorts sexturism där männen säljer sina tjänster - istället från kvinnorna. var på nyheterna för några v sedan.

Men annars trevlig resa / Zapparo
Av Annl
26 mars 2011 19:48
Zapparo,

Så kloka synpunkter du för fram - och även så viktiga och att även reflektera över dessa, som dessvärre alldeles för få personer i Sverige förefaller göra. Det enda de framhåller är att man kan köpa Croccs för 2 kr i Thailand, ungefär. Tragiskt!

Korruption och maffia är ju heller inget bra och paralleller kan dras tlll Italien, där vi varit ett stort antal gånger, och där man kan se tydliga tecken på detta. Vi bodde t.ex. i en liten fantastisk by på norra delen av Sicilien och till boendet hörde en privat strand -oerhört vacker och fin. Och så plötsligt en morgon var hela vattnet fyllt med fiskrens, sopor. tomma smörförpackningar, läskflaskor, toapapper m.m. Och dagen efter var det som vanligt - uppenbart hade man inte hunnit att betala pizzo....

Och samma tendenser kunde vi se när vi bodde tre veckor på Amalfikusten - söder om Neapel.

Och mina medarbetare - som rest oerhört mycket - vittnar om att sexturismen på många håll i Thailand sker helt öppet...

Det är så tragiskt för det verkar vara så vackert och finnas så mycket annat att göra...

Tragiskt att detta fenomen även synes ha spridit sig till Bali som du skriver.

Jag önskar dig fina dagar på Bali i sommar -allt till trots....Du får gärna återkomma till mig och berätta vad du tyckte om Bali - vi har funderat att åka dit på ett jullov men blivit tveksamma mot bakgrund av vad medlemmar här på sajten skrivit om strändernas standard och att det inte är torrperiod där kring jul.
26 mars 2011 21:15
Hej! jag kom precis hem från Bali och det vimlar inte av paradisstränder där direkt. Vi spenderade några dagar i Amed på östkusten och det var jättefint och lungt. Om ni vill ha paradisstränder kan jag varmt rekommendera Gili Air eller Gili Meno som ligger ca 2 timmar med speed båt från Bali. Ni kan åka från Amed och det finns gott om bokningskontor, oftast kani manboka båtbiljetter genom hotellen.
Gili öarna är jättemysiga och på Air och Meno händer det inte så mycket men stränderna är fina och det finns trevliga boendealternativ.
Man kan även ta båten över till Lombok som oxå har flera fina stränder!