Var reser ni i vinter?

Av Ansun
17 okt. 2013 16:15
Visningar: 645
Frågar för att få lite tips om var vi ev. ska åka i februari. Vi hade egentligen inte tänkt åka någonstans i vinter, men nu när kylan börjar att komma så känns den planen inte alls bra :/

Så min fråga är
Var reser ni i vinter?
Av Ansun
17 okt. 2013 17:14
Citerat från Canada2000:
Goa!
mvh
Har ni varit dit förrut? Var på Goa är det bäst? Åker ni charter eller bokar ni själv?
Av Ansun
17 okt. 2013 17:17
Citerat från Marilcj:
Tillhör den trogna skaran som tillbringar 4-5 v i Thailand i en mindre by mellan Hua Hin och Cha Am
De senaste fyra vintrarna så har vi också varit på olika orter i Thailand. Vi gillar Thailand, men det känns som att vi vill se någonting annat nu :)
Av Mrb
17 okt. 2013 19:06
Brasilien här också!
17 okt. 2013 19:42
Citerat från Ansun:
Citerat från Canada2000:
Goa!
mvh
Har ni varit dit förrut? Var på Goa är det bäst? Åker ni charter eller bokar ni själv?
Ja jag har varit där 4 ggr och reser själva ja utan charter. Jag gillar Baga och norra Goa men det ska vara fint i Palolem, där har jag inte varit än men det kommer väl.
Mvh
Av Ansun
17 okt. 2013 20:15
Ni som reser till Brasilien, var åker ni då?
Tipsa gärna om fina ställen :)
17 okt. 2013 21:01
Jag åker till Rio de Janeiro, Iguazufallen och våtmarksområdet Pantanal.
Citerat från Ansun:
Ni som reser till Brasilien, var åker ni då?
Tipsa gärna om fina ställen :)
Av Ansun
17 okt. 2013 21:48
Citerat från Gunillad:
Jag åker till Rio de Janeiro, Iguazufallen och våtmarksområdet Pantanal.
Vad läckert med Iguazufallen, säkert en mäktig upplevelse!
Av Katrinl
18 okt. 2013 13:45
Jag har bokat med Norweigan från Stockholm och vi hyr strandnära lägenhet vid Jumeria beach walk. Vi är sju personer som reser, 8 dagar för 5300 per person. Flygtid ca 6 timmar. Solsäkert och spännande resmål. Längtar!
19 okt. 2013 16:22
Åker tillbaka till Nairobi, Kenya, men den här gången blir det Zanzibar också.
Av My53
19 okt. 2013 20:55
Malaysia i februari.
Av Annl
2 nov. 2013 16:27
Brasilien i december/januari och Kina i mars.

I Brasilien blir det Rio, Iguazzufallen och kryssning med en gammal flodbåtsångare på Amazonas.
Medlemmen har tagit bort svaret
Av Desires
2 nov. 2013 19:29
Åker tillbaka till Sydafrika, var där för 5 år sedan. Då Krugerparken och Garden Route. Nu blir det ännu mer vildmark och naturupplevelser lite mer söderut, Kwa Zulu Natal, St Lucia, Drakensbergen etc Ska bli underbart att återse detta vackra och natursköna land, de vilda djuren, fina bergslandskapen, vinodlingarna med vingårdar där det serveras gourmetmat och delikata viner, Kapstaden med alla sköna områden runt omkring mm. Om du vill, kan du se en del foton här från vår förra resa http://www.desires.se/#post0
Av Tazzo
2 nov. 2013 20:02
Väntar iofs lite till och åker först i början mars.. Kina är först ut då tätt följt av Namibia. Blir första besöket för mig till båda de länderna. :)
Av Annl
2 nov. 2013 22:41
Du kommer att få det toppen i Namibia - det är helt fantastiskt där.
Citerat från Tazzo:
Väntar iofs lite till och åker först i början mars.. Kina är först ut då tätt följt av Namibia. Blir första besöket för mig till båda de länderna. :)
Av Tazzo
3 nov. 2013 10:13
Ja, jag ser verkligen fram mot rundresan i Namibia! Har vart i Sydafrika tidigare och vart verkligen fast för den afrikanska kontinenten då. Många länder att besöka.
Citerat från Annl:

Du kommer att få det toppen i Namibia - det är helt fantastiskt där.
Av Annl
3 nov. 2013 10:17
Hur ser er Namibia-rutt ut?
Citerat från Tazzo:
Ja, jag ser verkligen fram mot rundresan i Namibia! Har vart i Sydafrika tidigare och vart verkligen fast för den afrikanska kontinenten då. Många länder att besöka.
Citerat från Annl:

Du kommer att få det toppen i Namibia - det är helt fantastiskt där.
Av Tazzo
3 nov. 2013 10:43
Jag åker själv så jag var valt att boka en redan arrangerad rundresa.

Resan utgår från Windhoek, Waterberg, 3 dgr i Etosha, Opuwo, Damaraland (Palmwag & Twyfelfontein), 2 dgr i Swakopmund (Walvis Bay), Namiböknen (Sossusvlei & Deadvlei), Windhoek. Totalt 16 dagar.

Det jag saknar på denna resa är Fish River Canyon. Men antar att det inte går att få allt när man inte planerar en resa själv..
Citerat från Annl:

Hur ser er Namibia-rutt ut?
Av Annl
3 nov. 2013 10:51
Många och fina platser och orter ni ska besöka och ni kommer att få det fint och få uppleva mycket. Visst är det synd på Fish River Canyon som du säger för det var en makalös upplevelse och vi bodde dessutom precis vid kanjonkanten så det var en extra dimension.

Hoppas att ni bor inne i nationalparken Etosha och inte utanför eftersom ni då har kortare avstånd att köra till vattenhålen för att kunna få se djuren i soluppgången och solnedgången. Man stänger nämligen grindarna till parken på kvällen och öppnar dem först halv sex på morgonen.

Ha en toppenresa!

Ps. du skriver att du varit i Sydafrika och då kan det vara bra att veta att det är stor skilnad på maten i Namibia jämfört med i Sydafrika. Maten i Namibia var inte alls lika god som i Sydafrika utan kan mer liknas vid svensk mat från 70-talet och helt okryddad och inga smaker. Men man vande sig med det också och detta är den enda lilla bocken i kanten som jag kan tycka om Namibia.
Citerat från Tazzo:
Jag åker själv så jag var valt att boka en redan arrangerad rundresa.

Resan utgår från Windhoek, Waterberg, 3 dgr i Etosha, Opuwo, Damaraland (Palmwag & Twyfelfontein), 2 dgr i Swakopmund (Walvis Bay), Namiböknen (Sossusvlei & Deadvlei), Windhoek. Totalt 16 dagar.

Det jag saknar på denna resa är Fish River Canyon. Men antar att det inte går att få allt när man inte planerar en resa själv..
Citerat från Annl:

Hur ser er Namibia-rutt ut?
Av Tazzo
3 nov. 2013 14:55
Vi tältar en natt i östra Etosha (gissar att campen är utanför) samt bor två nätter på Etosha Safari Lodge. Och den ligger ju tyvärr utanför har jag förstått.

Jag har förstått att maten är lite annorlunda i Namibia. Mat är inte så viktigt för mig och jag är inte speciellt kräsen. Så det gör mig inte så mycket. :) Ser så mycket fram mot denna resa!

Du kanske förresten kan svara på en fråga Annl, hade ni med er amerikanska dollar som ni växlade till namibiska eller använde ni rand? Jag har nämligen en hel del rand kvar och har läst att det fungerar lika bra som valuta som namibiska dollar?
Citerat från Annl:
Många och fina platser och orter ni ska besöka och ni kommer att få det fint och få uppleva mycket. Visst är det synd på Fish River Canyon som du säger för det var en makalös upplevelse och vi bodde dessutom precis vid kanjonkanten så det var en extra dimension.

Hoppas att ni bor inne i nationalparken Etosha och inte utanför eftersom ni då har kortare avstånd att köra till vattenhålen för att kunna få se djuren i soluppgången och solnedgången. Man stänger nämligen grindarna till parken på kvällen och öppnar dem först halv sex på morgonen.

Ha en toppenresa!

Ps. du skriver att du varit i Sydafrika och då kan det vara bra att veta att det är stor skilnad på maten i Namibia jämfört med i Sydafrika. Maten i Namibia var inte alls lika god som i Sydafrika utan kan mer liknas vid svensk mat från 70-talet och helt okryddad och inga smaker. Men man vande sig med det också och detta är den enda lilla bocken i kanten som jag kan tycka om Namibia.
Medlemmen har tagit bort svaret
3 nov. 2013 19:23
Ni som åker till Sydafrika har haft tur med valutan . randen har fallit sista åren från ca en krona för en rand till k knappt 70 öre per rand.tacksam valuta.
Medlemmen har tagit bort svaret
Av Annl
3 nov. 2013 20:34
Vi hade med oss lite namibiansk valuta samt rand och randen funkade utmärkt. Den är ju dessutom väldigt låg just nu - runt 0.6 så det är ju extra bra för oss som turistar där.

Bra att maten inte är viktig för dig och man vänjer sig dessutom.

Ha kanonfina dagar i Namibia!
Citerat från Tazzo:
Vi tältar en natt i östra Etosha (gissar att campen är utanför) samt bor två nätter på Etosha Safari Lodge. Och den ligger ju tyvärr utanför har jag förstått.

Jag har förstått att maten är lite annorlunda i Namibia. Mat är inte så viktigt för mig och jag är inte speciellt kräsen. Så det gör mig inte så mycket. :) Ser så mycket fram mot denna resa!

Du kanske förresten kan svara på en fråga Annl, hade ni med er amerikanska dollar som ni växlade till namibiska eller använde ni rand? Jag har nämligen en hel del rand kvar och har läst att det fungerar lika bra som valuta som namibiska dollar?
Av Annl
3 nov. 2013 20:37
Alla tycker olika som sagt och allt är ju relativt och beror på vad man jämför med och vad man är van med för matstandard. Gott att du var nöjd med maten i Namibia!
Citerat från Anteee:
Varför hålla på att växla?

Ta ut i en bankomat som du gör hemma.

Färdigt.

Maten i Windhoek, Swakopmund är det då inget fel på. Där hittar du i princip allt.

I resten av landet, lite sämre. Men med den erfarenhet jag har av Afrikanska länder (Inte så många dock) så är det bra mat i Namibia. Eller så var det jag som hittade de rätta ställena :)

Sen lagade jag mycket egen mat och den blev såklart bäst :)
Av Tazzo
3 nov. 2013 20:58
Där sa du något, Annl. Kanske skulle växla till Sydafrika rand redan nu, när den ligger så lågt. Och skippa att växla till namibiska dollar sedan. :)
Citerat från Annl:

Vi hade med oss lite namibiansk valuta samt rand och randen funkade utmärkt. Den är ju dessutom väldigt låg just nu - runt 0.6 så det är ju extra bra för oss som turistar där.

Bra att maten inte är viktig för dig och man vänjer sig dessutom.

Ha kanonfina dagar i Namibia!
Av Annl
3 nov. 2013 21:01
Ja det hade jag gjutet gjort med den låga kursen som det är nu. det gäller ju att passa på :)
Citerat från Tazzo:
Där sa du något, Annl. Kanske skulle växla till Sydafrika rand redan nu, när den ligger så lågt. Och skippa att växla till namibiska dollar sedan. :)