Var på Mallorca i maj? Skillnad i klimat på ön?

27 mars 2019 13:58
Visningar: 1018
Hej,
Vi funderar på att boka en resa slutet av maj till Mallorca, Cala dór men är osäker på väder då. Vi är medveten om att badtemperaturen är kall men vill gärna ha tillräckligt varmt i luften och sol..
Vi var för många år sedan i Can Picafort i mitten av maj och tyckte det var alldeles för kallt och tidigt, möljligen hade vi otur, men nu är vi beredda att ge Mallorca en chans till.

Min fundering är egentligen om det finns säkrare orter på Mallorca att välja vädermässigt på våren? Är någon sida blåsigare/mer molnigt/regnigare osv?
Av 2katter
27 mars 2019 22:25
Har själv varit flera gånger på Mallorca i Maj. Jag har haft bäst väder vid palma kusten. Temperaturerna i maj kan variera, en gång var vi där i mitten av maj och en afrikansk värmebölja kom 5 veckor för tidigt, vi fick då över 45 grader om dagen( satte mitt värmerekord då med 47 och då har jag både varit i Egypten om sommaren och Kenya under torkan) vädret kan variera mycket tycker jag men är rätt säkert i slutet av maj
Av Klara2
7 maj 2019 15:07
Vi åker alltid till Mallorca i maj. Vi brukar alternera mellan Can pastilla och Palma nova. I år blir det Palma nova. Vi åker den 18 maj och stannar i 2 veckor. Då brukar vädret vara stabilt.