Var i gran canaria i slutet av oktober, början på november?

3 sep. 2012 13:51
Visningar: 15287
Vi är ett gäng på 4 st, min sambo och 2 vänner. Som hade tänkt att åka till kanarieöarna någon gång i slutet av oktober ev. början på november. Och vara där ca 2 veckor.
Ingen av oss har tidigare varit där. Men jag har hört så mycket vissa säger att man inte ska åka dit då pg.a regnperiod. Andra säger att det regnar väldigt lite, det är väldigt solsäkert speciellt i puerto rico.
Så jag vet inte vad jag ska tro riktigt?

Vi vill sola och bada och slippa regn.
Någon som vet var på gran canaria man ska åka då? Eller ska man inte åka alls? Var ska man isåfall åka för att slippa regn?

Kan acceptera regn nån enstaka dag, men inte att det regnar majoriteten av dagarna man är där.

Så hjälp, snälla!

Tack på förhand! :)
4 sep. 2012 08:47
Hej!
Vad jag vet så regnar det mest december-januari på Kanarieöarna. Men det går ju aldrig att garantera att det inte regnar i oktober-november.
Puerto Rico har en väldigt liten strand. Jag föredrar att bada på Maspalomas-stranden på Gran Canaria.
Fuerteventura och Lanzarote har också fina stränder.
Kan även rekommendera Egypten oktober-november, varmt i vattnet och luften.
Tänk på att det är höstlov vecka 44(månadsskiftet okt-nov), då är resorna mycket dyrare.
Vänligen
Karina
6 sep. 2012 18:12
Regnperioden är lite senare. När jag var i Playa Ingles i slutet av oktober hade vi först 5 dagar med temperaturer över 30 grader, sedan blev det lite svalare, men det var ändå 25 grader på dagen. Då det ofta blåser där, så kan det kännas lite kallare. Puerto Rico är solsäkert och har få regndagar.
7 sep. 2012 20:19
Tack så hemskt mycket för era svar, de har varit till stor hjälp.
Men har puerto rico endast 1 strand?

Och vad ligger priserna på ungefär idag, för en middag, lunch? Eller en dricka, vatten osv?
vad kostar det att handla där, som kläder, skor osv?

Skulle verkligen uppskatta svar!

Kram /Sandra
Av Trulle
7 sep. 2012 22:03
Hej !
Jag hade absolut valt Puerto rico för där är mest solsäkert,har själv varit där 5-6 gånger och aldrig haft dåligt väder.Där finns 2 stränder en i Puerto rico och en i Amadores vilken är den bästa stranden och det är gångavstånd mella stränderna.Priserna är lite billigare än i sverige med mat.Vill man parta lite tar man buss eller taxi till Playa del ingles eller San augustin.Bra hotell är Revoli eller något i Amadores.Det är marknad i Puerto Mogan varje fredag vilket man tar en härlig båttur till.
Av Desires
9 sep. 2012 10:06
Det finns bara en trevlig ort på Gran Canaria (enl mig) och det är Puerto Mogan. - Låga vita hus med överhängande bouganvillas, små mysiga gränder, mängder med utecafeer, tavernor, där du kan äta väldigt gott. En fin sandstrand har ni precis mitt i byn, så ni behöver inte ens ta er härifrån - om ni inte vill. Men det finns en hel del att se om ni hyr bil.
Vädret kan man som vanligt inte rå över, vi var där i januari och hade ca 25 grader hela veckan, inget regn den veckan.
Här finns mer att läsa o många foton från Puerto Mogan
http://www.desires.se/#post143
10 sep. 2012 13:23
Hej!

Jag har bott på Gran Canaria i 6 månader och varit runt på de flesta ställena. Allting beror på vad ni är ute efter förstås.

http://www.reseguiden.se/reseguider/9-basta-tipsen-pa-gran-canaria-3908 Tycker jag sammanfattar väldigt bra. Däremot Måste Ni åka till Anfi del Mar. En konstgjord strand som ligger på vägen från Playa del Inglés upp mot Puerto Rico.

Amadores är verkligen värt att se.

Jag var där januari - juni och enda dagen jag verkligen kommer ihåg att det var dåligt väder den dagen vi skulle ut på båtutflykt. Det var mulet och skit trist nere i Playa del Inglés och de va inte bättre i Puerto Rico. De säger ju annars pga av bergen och hur Puero Rico ligger så skall det vara mer solsäkert där än i ex San Agustin. Men jag håller nog inte redigt med om det.

Ha så skoj! Den är en fantastisk ö.

Jag har även bott på Teneriffa i 6 månader och varit på semester på Fuerteventura och jag föredrar helt klart Gran Canaria.

Lycka till!
12 sep. 2012 17:13
Som alltid på kanarieöarna så är det även på gran canaria vackrare men regnigare på norra delarna medan vädret generellt är varmare o torrare i södra delarna.

Är sol o bad viktigast så skulle jag oavsett vad en del envetet påstår välja nån sydlig ort,vill man ha det mindre turistigt nån dag så hyr en bil och åk runt på ön för de inre delarna är väldigt fina och turistområdena sträcker sig bara några få minuters bilfärd innåt landet sen är det landsbygd.

Är det sol o bad vid havet som gäller är ju puerto rico eller puerto mogan bra,kommer litet flådigare hotell med stort poolområde först på listankan ju maspalomas vara ett alternativ.

Är det typiska turistområden ( turistghetton enligt många) med gott om barer discon o långa stränder kanske playa del ingles är vad ni söker smaken är som baken delad så alla har sin favorit.

Årstiden bör inte vara nåt problem vi har vart dit många gånger då och haft riktigt bra väder,vi ska dit ett par veckor i år också så vi håller väl tummarna gemensamt för bra väder.
Mvh. Bosse/laplander
Av Annl
14 sep. 2012 10:34
Håller med och passa på att hyr en bil och ta er upp i bergen så kommer ni att få uppleva ett annat Gran Canaria.
Citerat från desires:
Det finns bara en trevlig ort på Gran Canaria (enl mig) och det är Puerto Mogan. - Låga vita hus med överhängande bouganvillas, små mysiga gränder, mängder med utecafeer, tavernor, där du kan äta väldigt gott. En fin sandstrand har ni precis mitt i byn, så ni behöver inte ens ta er härifrån - om ni inte vill. Men det finns en hel del att se om ni hyr bil.
Vädret kan man som vanligt inte rå över, vi var där i januari och hade ca 25 grader hela veckan, inget regn den veckan.
Här finns mer att läsa o många foton från Puerto Mogan
http://www.desires.se/#post143
14 sep. 2012 12:11
Tack så mycket för alla svar, de har varit till stor hjälp med att bestämma var vi ska bo :)
Nu har vi iallafall bokat, vi åker den 9e november och bor i Puerto Rico. Bokade genom ving.

Har även läst om massor med saker som finns att göra där, ex åka ut med båt och se delfiner osv. Det lät spännande!