Var finns de bästa stränderna på Azorerna

17 maj 2008 20:30
Visningar: 8606
Funderar på att ta en sväng till Azorerna. Ön verkar ha mycket vacker natur och många olika saker att göra. Men lite bad vill vi gärna ha också även om det bara är en del av paketet. Men var är det bäst, typ i vilken stad eller närhet av stad?
Av Au
19 maj 2008 10:49
Hej!
Vi besökte Sao Miguel sommaren 2006 (2 vuxna + barn 4,5 år). Åkte sista minuten med Solresor, bodde på Bahia Palce som ligger i närheten av Vila Franca do Campo. Bra, barnvänligt hotell med pool, strand och havsutsikt. Hotellet ligger lite ensligt, men enkelt och relativt billigt att ta taxi till Vila Franca do Campo eller Ponta Delgada. Vi hyrde bil och åkte runt en del.

Reser ni med barn skulle jag undvika hotellen i Ponta Delgada - är en aktiv stad (precis som många städer) även på nätterna. Nu var det iofs både fotbollsVM och nåt Rally-VM när vi var där så det kanske hände extra mycket.

Våra badfavoriter var de varma källorna som finns på många ställen, t ex naturpoolen i Ponta da Ferraria eller den anlagda poolen i Furnas (som också har vulkanaktivitet + stor botanisk trädgård). Barnfavorit var även en "Pool-anläggning" i Lagoa. Stort område med allt från barnpooler, simbassänger och naturliga havspooler. Inte ett äventyrbad, utan många pooler samlade på ett område omgärdat av svart vulkanssten.

Ha en härlig resa!
Anita
16 juni 2008 20:46
Tja! Tackar, verkar som det inte blir azorerna i år, men inte helt omöjligt att det blir nästa. Riktigt kul att höra vad en barnfamilj tyckt.
17 juni 2008 08:03
kan nog hålla med om att Bahia palace kan vara ett bra alternativ på Sau miguel även om det är som Au skriver att det ligger litet på sidan av så att säga men det finns ju hyrbil så det är ju inget problem, annars så är väl inte Azorerna något förstaval om jag ska iväg på en sol och badresa med familjen då finns det betydligt bättre ställen för det, ( även om vi verkligen stortrivs där) åker man till Azorerna så är det ju först och främst för det vackra gröna landskapet och den litet annorlunda blandningen av böljande grön betesmark , "djungelartad" skog och mysiga byar som finns litet här och där, dessutom så kan det ju specellt för barnen vara en upplevelse att åka på de slingrande vägarna msom många gånger är kantade av extremt storvuxna träd eller bambudungar.

Jag har läst en del diskussioner här på forumet angående att folk är besvikna på Azorerna och ofta tror jag att det grundar det sig i att man tror att när det skrivs att det råder ettt subtropiskt klimat där så är det varmt som i tropikerna men det är ju två skilda saker Azorerna är ju inte speciellt varmt det är ju ungefär som svensk sommar som bäst och dessutom regnar det ju ganska regelbundet där men det är ju därför som det är så otroligt grönt och lummigt där också, så inget ont som inte för någe gott med sig så att säga.

En annan sak man ofta ser folk skriva om det är att maten skulle vara dålig där men det kan jag inte riktigt hålla med om, okey om man envisas med att bara äta det som är typiskt "azoriskt" så kan det säkert vara tråkigt och tämligen trist ( men hur många turister uppskattar raggmunk och pitepalt då om man nu ska ta en svensk jämförelse mycket av den goda maten som serveras i sverige är ju inte specoiellt svensk den heller) men det finns ju ganska gott om restauranger att välja mellan och vad mig anbelangar så äter jag ju hellre en god tacokryddad kycklingrätt hamburgertallrik eller en fin filèbit på finkrogen än en fadd och tråkig azorisk rätt bara för att den är "genuint" azorisk, för mig behöver inte maträtten komma från trakten det är liksom huvudsaken att det smakar bra och fikrätterna brukar ju vara bra och råvarorna är ju utan överdrift pinfärska .
mvh. Bosse.
Av Elgona
30 aug. 2008 20:27
TILL AZORERNA ÅKER MAN INTE FÖR ATT BADA DIREKT,,MEN VISST JAG HOPPADE I ATLANTEN ..MEN NÅGRA BADSTRÄNDER ÄR INTE MKT AV,,DÄREMOT FINNS JU BASÄNGER..
ÅKER DU DIT I DEC,FEB KAN DE REGNA MKT..VARA MÅNGA OLOKA VÄDR PÅ EN AG,,SOM PÅ MADEIRA FAST MER OROLIGT VÄDER HÄR,DE E JU DÄRFÖR DE E SÅ GRÖNT....
MEN FINT E DE,O ATT BADA I EN KÄLLA I SKOGEN ÄR INTE DE SÄMSTA,,,DE GILLAR NOG BARNEN..O VUXAN MED SÅ KLART...