Vandringar

Av Brassen
13 feb. 2015 21:05
Visningar: 739
Sista åren har jag gjort en till två vandringsresor varje år, mesta dels i bergiga områden med någon topp bestigning. Undrar nu ifall ni kan komma med något tips gärna med egen erfarenhet från någon vandring?Behöver lite inspiration .
Av Lora
14 feb. 2015 02:28
Zagorochoria i Grekland!

Helt fantastiskt ställe för olika utomhusaktiviteter bland annat vandringar och bergsbestigning. Vikos Aoos NP är försedd med väl markerade leder.

Highlights:

• Greklands näst högsta berg Mt. Smolikas (2 637 möh)
• Vikos-ravin (utsikten från Beloi place tog nästan andan ur mig)
• Gamla stenbroar: http://www.about-ioannina.gr/Zagori_en/the_bridges.htm
• Dragon Lake – en knallblå drake liknande varelse bor där, endast där och inte någon annanstans i världen
• Traditionella byar, natur, miljö, mm…

Några bilder från Dragon Lake: https://www.google.se/search?q=Drakolimni&es_sm=122&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=eKHeVPKqEYWwPJrmgcAD&ved=0CAgQ_AUoAQ&biw=1366&bih=667

Ja, lite inspiration… :)
14 feb. 2015 08:08
Kul med vandring!

En av de allra vackraste vandringarna jag gjort är "gudarnas stig", Positano, Amalfikusten:
http://www.4000mil.se/?p=51

Detta är den mest kända vandringen i området, men i tex Lonely Planets "Walking in Italy" finns det ett antal andra fina vandringar i området.

Durmitor NP hade du redan varit till va? ( känns som vi haft en konversation för något år sedan om att vandra där, eller minns jag fel?)
Annars:
http://www.4000mil.se/?p=70

Azorerna är en fantastisk vandringsdestination, har tyvärr inga bilder därifrån då det var före digitalkamerans tid...

Själv ska jag vandra i Kappadokien i maj och det tror jag blir superläckert, googla bilder och kolla....
Av Brassen
14 feb. 2015 12:35
Hej Lora!

Tittade på Zagorochoria,såg fantastiskt ut! Ska vandra ner från Kosovo till Ohridsjön i Makedonien i April. Blev sugen på att fortsätta ner söderut till Zagorochoria ( om tiden räcker till ). Tack för bra tips!

Gunilla , har förstått att du har vandrat en hel del, härligt. Jovisst hade vi en konversation om Dormitor? De blev ett par mil öster om Dormitor på gränsen till Bosnien. Vackra Azorerna har jag vandrat men "gudarnas stig" verkar fantastiskt. Glöm nu inte att berätta om spännande Kappadokien när du kommer hem!
14 feb. 2015 12:48
Har ingen som helst egen erfarenhet, men Zakopane i Polen skulle också kunna vara ett förslag.
15 feb. 2015 15:41
Citerat från Brassen:
Hej Lora!

Tittade på Zagorochoria,såg fantastiskt ut! Ska vandra ner från Kosovo till Ohridsjön i Makedonien i April. Blev sugen på att fortsätta ner söderut till Zagorochoria ( om tiden räcker till ). Tack för bra tips!

Gunilla , har förstått att du har vandrat en hel del, härligt. Jovisst hade vi en konversation om Dormitor? De blev ett par mil öster om Dormitor på gränsen till Bosnien. Vackra Azorerna har jag vandrat men "gudarnas stig" verkar fantastiskt. Glöm nu inte att berätta om spännande Kappadokien när du kommer hem!
Javisst, jag lägger ut en länk här på forumet som vanligt till min reseberättelse när jag kommer hem!
Av Brassen
2 mars 2015 11:28
Citerat från Nisse2ears:
Har ingen som helst egen erfarenhet, men Zakopane i Polen skulle också kunna vara ett förslag.
Höga tatra bergen söder om Zakopane är ett jättebra förslag. Vandrade där i slutet på april för några år sen.Det var dock en månad för tidigt om man inte vill pulsa i snö.
Av Mallanh
3 maj 2015 08:47
Hej! Såg en annan tråd att du varit en del och vandrat i Slovenien. Blev medlem här nu men hittade ingenstans att skicka ett privat meddelande så jag skriver här. Skulle du vilja berätta lite mer om det? Tips på vandringsleder å ställen man måste besöka osv. Tycker att det är svårt att hitta bra info om detta. Min mail är (Logga in för att se e-postadress)

Mvh Malin
4 maj 2015 13:17
Citerat från Brassen:
Sista åren har jag gjort en till två vandringsresor varje år, mesta dels i bergiga områden med någon topp bestigning. Undrar nu ifall ni kan komma med något tips gärna med egen erfarenhet från någon vandring?Behöver lite inspiration .
Cornwall har ju inga höga berg att skryta med men en fantastiskt dramatisk kust (även om pundet just nu är dyrt). Rekommenderar därför South West Coast Path som faktiskt är fin även mellan Swanage och Lyme Regis i Dorset samt runt Lynmouth i Devon. Favoritsträckan är Penzance till St Ives.

I Zakopane har jag inte vandrat men däremot varit och ja, det är underbar natur. En känd sträcka är stigen till "havets öga" Morskie Oko uppe i berget. En liten fjällsjö som sags ha hemlig förbindelse med Medelhavet.

Slovenien har jag inte heller vandrat i men det är väldigt gästvänligt med många spännande berg och grottor samt karstlandskap.
Av Millin
24 juni 2015 22:20
Jag kom nyss hem från vandringar i bergen i norra Jordanien, otroligt fint och precis lagom nivå, för mig i alla fall. Vi gick med en lokal guide som vuxit upp där. Annorlunda och väldigt trevligt, i synnerhet människorna!
24 juni 2015 22:52
C>Citerat från Gunillad:
Citerat från Brassen:
Hej Lora!

Tittade på Zagorochoria,såg fantastiskt ut! Ska vandra ner från Kosovo till Ohridsjön i Makedonien i April. Blev sugen på att fortsätta ner söderut till Zagorochoria ( om tiden räcker till ). Tack för bra tips!

Gunilla , har förstått att du har vandrat en hel del, härligt. Jovisst hade vi en konversation om Dormitor? De blev ett par mil öster om Dormitor på gränsen till Bosnien. Vackra Azorerna har jag vandrat men "gudarnas stig" verkar fantastiskt. Glöm nu inte att berätta om spännande Kappadokien när du kommer hem!
Javisst, jag lägger ut en länk här på forumet som vanligt till min reseberättelse när jag kommer hem!
Vandring i Kappadokien:
http://www.4000mil.se/?p=3177
http://www.4000mil.se/?p=3282
http://www.4000mil.se/?p=3312
Av Lora
24 juli 2015 09:05
Har du vandrat i ”Lilla Schweiz” i Luxemburg?
Mullerthal Trail... Ska dit och undrar vilken sträcka
bjuder på de vackraste vyerna?
24 juli 2015 10:51
Les Calanques mellan Cassis och Marseille kan jag rekommendera. Riktigt fint!
24 juli 2015 11:54
Jag rekommenderar Dolomiterna.
Av Brassen
26 juli 2015 14:38
Tack för alla tips!

Lora,den leden har jag inte gått. Glöm inte att berätta hur det var. Lycka till!
26 juli 2015 17:25
Har vandrat på Bla Korsika och kan rekommendera den ön. Finns blandade höjder att bestiga och underbara vyer.
Av Lora
20 sep. 2015 13:42
Citerat från Brassen:
Lora,den leden har jag inte gått. Glöm inte att berätta hur det var. Lycka till!
Hej och tack!

Jag kom ihåg att inte glömma att berätta om Mullerthal Trail. :)

Har gått en liten runda på 12 km (Echternach – Berdorf – Echternach) och
vill tillbaka och gå återstående 100. En spännande och varierad led,
sagolikt vackert natur med sina märkliga klippformationer och
där mobilklockan slutar att fungera. Mitt nya smultronställe!

Det finns oändliga möjligheter att planera vandringen precis så som man vill ha det. Att gå kortare/längre sträckor, hoppa över vissa och åka buss mellan byarna. Övernattningsställena samarbetar med varandra och erbjuder bagagetransport om det behövs.

Bra offline-kartor: https://www.geoportail.lu/en/applications/mobile-apps/
Av Brassen
27 sep. 2015 09:08
Tack Lora!
Muller thal trail ska genast undersökas!
13 nov. 2015 18:30
Tänkte att jag måste upplysa om Georgien. Kom precis hem från en fantastisk resa med bl a vandring i Borjomi-Kharagauli national park och Kazbegi.
14 nov. 2015 09:21
Spännande!
Lägger du upp lite bilder? :-)
Citerat från Astrix07:
Tänkte att jag måste upplysa om Georgien. Kom precis hem från en fantastisk resa med bl a vandring i Borjomi-Kharagauli national park och Kazbegi.
Av Brassen
15 nov. 2015 14:28
Now we talking!
Hoppas på att få åka till Georgien under sen sommarn 2017. Kommer garanterat återkomma till dig om att få massa tips. (Skulle gärna vilja få en utförlig reseberättelse nu ) >Citerat från Astrix07:
Tänkte att jag måste upplysa om Georgien. Kom precis hem från en fantastisk resa med bl a vandring i Borjomi-Kharagauli national park och Kazbegi.
15 nov. 2015 14:51
Jag har också någon sån typ av resa i planeringsstadiet i huvudet (det ligger några stycken där).
Georgien, Armenien, Östra Turkiet, typ...
Vet dock ej när.
15 nov. 2015 21:00
Gunillad & Brassen, det kommer bilder! har strul med datorn för tillfället..sorry :/
Av Lora
19 jan. 2016 23:54
Citerat från Astrix07:
Tänkte att jag måste upplysa om Georgien. Kom precis hem från en fantastisk resa med bl a vandring i Borjomi-Kharagauli national park och Kazbegi.
Hej!

Berätta gärna mer… Planerar en resa till Georgien i år… Hur var Kazbegi?
Av Brassen
21 feb. 2016 15:28
Tack Gunilla!
Alltid lika inspirerade bilder som du bjuder på, Sri lanka har senaste tiden börjat fascinera mig mer och mer.
Kom själv precis hem från Venezuela där vi vandrade upp för bl.a. Platå berget Roraima. Tror att min vän Leffe63 kommer snart lägga upp bilder därifrån. Hoppas fler kommer med vandrings tips från när o fjärran!
22 feb. 2016 12:02
Citerat från Brassen:
Tack Gunilla!
Alltid lika inspirerade bilder som du bjuder på, Sri lanka har senaste tiden börjat fascinera mig mer och mer.
Kom själv precis hem från Venezuela där vi vandrade upp för bl.a. Platå berget Roraima. Tror att min vän Leffe63 kommer snart lägga upp bilder därifrån. Hoppas fler kommer med vandrings tips från när o fjärran!
Tack! :-)
Ska hålla utkik efter bilderna.
Hur var Venezuela? Det var ju lite diskussioner här på RG tidigare minns jag om att Venezuela typ var laglöst och i sönderfall?

Snygg ny profilbild förresten...
Av Brassen
22 feb. 2016 14:14
Som jag uppfattat Venezuela skulle man kanske lite grovt dela in landet i tre delar. Caracas, total anarki. Faktiskt mycket värre än jag trodde (trots första platsen som världens farligaste stad). Mellersta Venezuela något lugnare med större chans att köpa t.ex. Tvål ,tandkräm eller vatten. Och där Venezuela gränsar mot andra länder är allt "lugnt" och helt plötsligt går det att köpa både toapapper och schampo. Men mat, öl och annat blir väldigt billigt med svartväxling. Är man sugen på att se Angelsfall eller Roraima rekommenderar jag att åka in i Venezuela från Brasilien. Blev bara rånad en gång. (Av poliser)
Av Tazzo
22 feb. 2016 20:44
Trevligt med en vandringstråd! Själv är jag rätt ny på att "kombinera vandra och resa" och har egentligen bara knatat runt i Dolomiterna än. I maj har jag planer på att åka till Marocko och vandra i centrala höga Atlas. Tänkte ge mig på Jbel Toubkal som toppbestigning (4167möh) och "träning" innan Kilimanjaro i aug. Är det någon som vandrat i Marocko i maj? Några tips?!
23 feb. 2016 22:19
Citerat från Tazzo:
Trevligt med en vandringstråd! Själv är jag rätt ny på att "kombinera vandra och resa" och har egentligen bara knatat runt i Dolomiterna än. I maj har jag planer på att åka till Marocko och vandra i centrala höga Atlas. Tänkte ge mig på Jbel Toubkal som toppbestigning (4167möh) och "träning" innan Kilimanjaro i aug. Är det någon som vandrat i Marocko i maj? Några tips?!
Har inte varit till Atlasbergen, men vill gärna dit, så återkom gärna och rapportera efteråt! :-)
Av Tazzo
25 feb. 2016 21:29
Citerat från Gunillad:

Har inte varit till Atlasbergen, men vill gärna dit, så återkom gärna och rapportera efteråt! :-)
Absolut Gunillad, jag återkommer med rapport. :-)
Av Brassen
27 feb. 2016 12:24
Citerat från Tazzo:
Trevligt med en vandringstråd! Själv är jag rätt ny på att "kombinera vandra och resa" och har egentligen bara knatat runt i Dolomiterna än. I maj har jag planer på att åka till Marocko och vandra i centrala höga Atlas. Tänkte ge mig på Jbel Toubkal som toppbestigning (4167möh) och "träning" innan Kilimanjaro i aug. Är det någon som vandrat i Marocko i maj? Några tips?!
Vad spännande med Höga Atlas, har tänkt i flera år att komma upp på Toubkal så jag är jätte nyfiken på allt.
Vi är många som förväntar oss en detaljerad rapport. Lycka till👍
13 okt. 2016 21:02
Hej! Jag reste själv till Georgien och det var som väntat fantastiskt och över förväntan. Billigt, riktigt god mat, trevligt folk och massor att upptäcka. Kazbegi är ett måste att besöka när man åker dit. Den makalöst vackert belägna kyrkan uppe i bergen och den härligt primitiva lilla byn i dalen. Tbilisi är en spännande stad som absolut är värd 1-2 dagar.

Då jag inte varit aktiv här på länge passar jag på att nämna det hittills vackraste landskapet jag någonsin har sett. Det gjorde jag i Februari vandrandes den så kallade the-W i Torres del Paine i Chile. Åk dit säger jag bara! :)
Av Brassen
24 okt. 2016 16:43
Kul att läsa om era häftiga vandringsupplevelser.Mina tre sista vandringar har varit här hemma i Svedala och storfavoriten Skäckerfjällen imponerade. Ligger i Jämtland norr om Åre. Ganska tuff fjällvandring på grund av mycket vattten, men ack så vackert! Kändes lite som Sarek fast i miniatyr. Rekommenderas varmt. Fortsätt berätta om era äventyr det piggar upp i höstmörkret.
Av Millin
4 jan. 2017 19:37
Någon som har vandrat i Centralasien, tex Kirgizistan? Är otroligt sugen, även om ingen verkar våga följa med ...
Av Brassen
5 jan. 2017 17:46
Inte ett dugg rädd att följa med. Däremot är jag skräckslagen att fråga frugan om lov att åka. >C😅
22 jan. 2017 17:16
Citerat från Lora:
Ta med frugan till Congost de Mont-rebei. :)) Fascinerande spektakulär naturupplevelse på många olika sätt… Korta turer. Långa turer. Kuperad terräng till bergig. Lätt till medium svårighetsgrad, svårare partier förekommer.

Var där i september. Utsikten tog andan ur mig:
https://www.reseguiden.se/forum/bilder/congost-de-mont-rebei-gorge-algerri-spani...
Lora, har kollat dina bilder och bild-googlat lite. Ser väldigt intressant ut. Är leden säker (den ser lite farlig ut)? Vilken flygplats flög ni till för detta område?
Av Lora
22 jan. 2017 21:51
Citerat från Gunillad:
Lora, har kollat dina bilder och bild-googlat lite. Ser väldigt intressant ut. Är leden säker (den ser lite farlig ut)? Vilken flygplats flög ni till för detta område?
Gunilla, leden är mer säker i verkligheten än hur den ser ut på bilderna. Risk för stenras när det regnar och strax efter regn och då brukar den stängas har jag läst någonstans… Inte lätt att hitta till parkeringen där leden börjar – exakta gps-koordinater till hjälp! Spektakulär upplevelse hursomhelst – ett minne för livet.

Landade i Barcelona. Därifrån är det ca 3 tim bilfärd fram till målet. Rekommenderar varmt.
Av Brassen
23 jan. 2017 14:42
Citerat från Lora:
Ta med frugan till Congost de Mont-rebei. :)) Fascinerande spektakulär naturupplevelse på många olika sätt… Korta turer. Långa turer. Kuperad terräng till bergig. Lätt till medium svårighetsgrad, svårare partier förekommer.

Var där i september. Utsikten tog andan ur mig:
https://www.reseguiden.se/forum/bilder/congost-de-mont-rebei-gorge-algerri-spani...
Verkar häftigt Lora !
Ska bara värma upp frugan med en Norge vandring först !
27 jan. 2017 07:14
Citerat från Lora:
Citerat från Gunillad:
Lora, har kollat dina bilder och bild-googlat lite. Ser väldigt intressant ut. Är leden säker (den ser lite farlig ut)? Vilken flygplats flög ni till för detta område?

Gunilla, leden är mer säker i verkligheten än hur den ser ut på bilderna. Risk för stenras när det regnar och strax efter regn och då brukar den stängas har jag läst någonstans… Inte lätt att hitta till parkeringen där leden börjar – exakta gps-koordinater till hjälp! Spektakulär upplevelse hursomhelst – ett minne för livet.

Landade i Barcelona. Därifrån är det ca 3 tim bilfärd fram till målet. Rekommenderar varmt.
Suveränt. Tack för tipsen!
Har förresten bokat Meteora nu. Blir i september.
Av Millin
27 jan. 2017 10:00
Citerat från Brassen:
Inte ett dugg rädd att följa med. Däremot är jag skräckslagen att fråga frugan om lov att åka. >C😅
Ja, jag vet hur det kan vara. Många som gladeligen åker till Turkiet till exempel, där det händer mycket saker, är rädda för att åka till fredliga länder som Jordanien eller Oman för att det är -okänt?
Av Lora
28 jan. 2017 16:00
Citerat från Gunillad:
Suveränt. Tack för tipsen!
Har förresten bokat Meteora nu. Blir i september.
Vad härligt!! :) Hoppas du får en mycket intressant resa... Redan nu ser jag fram emot din berättelse och dina bilder därifrån! Själv ska jag bl.a. till South Downs NP och Seven Sisters i april…
8 aug. 2017 08:30
Nu är det dags att damma av den här tråden igen, för nu har vi kommit tillbaka från en otroligt häftig vandring i Albanska Alperna.
Egentligen var det inte bara vandringen som gjorde det utan ett helt 3-dagars äventyr där vi tog oss upp till startpunkten via färja i ett fjordliknande landskap i bergen och sedan vandrade en dagsvandring över bergen till nästa dal. Och sedan tog oss tillbaka till startpunkten därifrån via en av de mest "spännande" vägar jag någonsin åkt.

Kolla alla bilder och alla fakta om vandringen här:
https://4000mil.se/index.php/vandring-fran-valbona-till-theth/
Av Brassen
8 aug. 2017 16:44
Citerat från Gunillad:
Nu är det dags att damma av den här tråden igen, för nu har vi kommit tillbaka från en otroligt häftig vandring i Albanska Alperna.
Egentligen var det inte bara vandringen som gjorde det utan ett helt 3-dagars äventyr där vi tog oss upp till startpunkten via färja i ett fjordliknande landskap i bergen och sedan vandrade en dagsvandring över bergen till nästa dal. Och sedan tog oss tillbaka till startpunkten därifrån via en av de mest "spännande" vägar jag någonsin åkt.

Kolla alla bilder och alla fakta om vandringen här:
https://4000mil.se/index.php/vandring-fran-valbona-till-theth/
Heeej Gunilla !
Jättebra läsning o fina bilder. Fick så mycket inspiration att jag bokade en vandring direkt. Tack !!!
10 aug. 2017 08:16
Citerat från Brassen:
Citerat från Gunillad:
Nu är det dags att damma av den här tråden igen, för nu har vi kommit tillbaka från en otroligt häftig vandring i Albanska Alperna.
Egentligen var det inte bara vandringen som gjorde det utan ett helt 3-dagars äventyr där vi tog oss upp till startpunkten via färja i ett fjordliknande landskap i bergen och sedan vandrade en dagsvandring över bergen till nästa dal. Och sedan tog oss tillbaka till startpunkten därifrån via en av de mest "spännande" vägar jag någonsin åkt.

Kolla alla bilder och alla fakta om vandringen här:
https://4000mil.se/index.php/vandring-fran-valbona-till-theth/
Heeej Gunilla !
Jättebra läsning o fina bilder. Fick så mycket inspiration att jag bokade en vandring direkt. Tack !!!
Skojjar du? Vart bokade du? Inte Albanien väl? :-)
Av Brassen
10 aug. 2017 17:23
Citerat från Gunillad:
Citerat från Brassen:
Citerat från Gunillad:
Nu är det dags att damma av den här tråden igen, för nu har vi kommit tillbaka från en otroligt häftig vandring i Albanska Alperna.
Egentligen var det inte bara vandringen som gjorde det utan ett helt 3-dagars äventyr där vi tog oss upp till startpunkten via färja i ett fjordliknande landskap i bergen och sedan vandrade en dagsvandring över bergen till nästa dal. Och sedan tog oss tillbaka till startpunkten därifrån via en av de mest "spännande" vägar jag någonsin åkt.

Kolla alla bilder och alla fakta om vandringen här:
https://4000mil.se/index.php/vandring-fran-valbona-till-theth/
Heeej Gunilla !
Jättebra läsning o fina bilder. Fick så mycket inspiration att jag bokade en vandring direkt. Tack !!!
Skojjar du? Vart bokade du? Inte Albanien väl? :-)
Nää inte Albanien den här gången. Blir en fjälltur nu i slutet på Aug o en vandring i och runt plitce Kroatien i sep.
13 aug. 2017 20:38
Picos de Europa är trevligt som ett tips på en gammal tråd =)