Vandring norra italien

18 nov. 2008 19:17
Visningar: 4883
hej, söker tips om vandringsmöjligheter i norra italien i slutet april eller maj 2009. kortvecka med boende på halvpension och helst transport av packningen. till nöds kan det fungera med dagsutflyktsturer från ett boende.
tacksam för alla förslag.
Av Svampa
18 nov. 2008 21:33
Själv är jag ingen vandrare i ordets rätta bemärkelse men har bott och plockat svamp en vecka i Kaltern och träffade en hel del vandrare, såväl grupper som enskilda. Nätet av leder verkade vara väl utbyggt och i olika svårhetsgrader. Vi följde några kortare sträckor och vyerna var fantastiska. Tyvärr har jag nog alla de bilderna på dia, ska kolla om jag hittar nåt lämplig att lägga ut. Ta en titt på länken nedan och googlar på orterna Bolzano och Kaltern så hittar du nog den info du letar. Blir lite avis också för det var verkligen härliga omgivningar.

http://www.dolomiti.org/dengl/Cortina/ce/escursioni/
Av Zacke
20 nov. 2008 18:21
Jag har vandrat i Dolomiterna. Hade ett fast boende i Val Gardena, närmare bestämt Selva, och det var en riktig pärla som jag varmt kan rekommendera. Jag valde juli månad då alpängarna står som allra fagrast. Snön kan ligga kvar under april-maj, i alla fall om man vill gå litet högre upp i bergen. Dessutom är det stor risk att hyttorna är stängda. Du kan få tips om bra leder i "Vandra i Dolomiterna" eller "Vandra i Alperna".
4 feb. 2009 23:06
Tack för tipsen.
Lockas mer av försommaren och då blir områdena mellan Bolszano och Cortina för väderkänsliga är jag rädd...
Någon med kunskap om hur det är väster och norrut från Trento?
Har fått tag i en karta över Trentino sommartid och kan följa med på namn och sträckningar.