Vandra på Malta eller andra alternativ

23 feb. 2016 12:46
Visningar: 798
Funderar på att 2017 i Juni åka någonstans och vandra med min dotter då 18 år.
Har kollat på olika ställen men är nu intresserad av Malta.
Vi har aldrig vandrat förut och vi vill ha lite av varje.
Både fina miljöer, fina bad, snorkling och historia.
Det jag hittills har läst om Malta så verkar det finnas lite av varje.
Tar tacksamt emot tipps om det mesta ni kan bidra med.
Hotell, vandringsleder över dagen, hur lätt är det att ta sig runt med buss,taxi osv.
Hoppas få lite bra tipps
//Carina
23 feb. 2016 15:43
Jag var på Malta/Gozo juni 2014 och hade gärna vandrat om vi inte haft barn med (som inte var intresserade av detta).
Innan köpte jag denna bok där det fanns massor av bra förslag:
http://www.amazon.co.uk/Gozo-Great-Walks-Malta-Book-ebook/dp/B00GG305QE

Mitt förslag är att bo på Gozo och göra några av de fina kustnära vandringarna där. Går att ta buss till och från start och slutpunkter.
Här finns boendeförslag, bilder mm från min resa till Gozo:
http://4000mil.se/index.php/malta-och-gozo/
23 feb. 2016 15:48
Det finns precis som du skriver lite av varje på Malta. Se dock till att ni inte åker sent i juni då risken är stor att det blir för hett. Hetast är det väl i juli och augusti men det kan vara ng så varmt att vandra i 25grader också.

Kanarieöarna, Mallorca och Madeira kan också vara fint att vandra i (på).
Av Cattta
24 feb. 2016 01:35
Hej, vi var på Malta sista veckan i juni förra året och det var 35 grader och precis vindstilla hela tiden vi var där. Vi kom inte utanför resorten på grund av detta. och ska därför åka tillbaka nu i slutet på april istället.
24 feb. 2016 12:11
Citerat från Cattta:
Hej, vi var på Malta sista veckan i juni förra året och det var 35 grader och precis vindstilla hela tiden vi var där. Vi kom inte utanför resorten på grund av detta. och ska därför åka tillbaka nu i slutet på april istället.
Vid 35 vandrar man på sin höjd upp o ner i pooltrappan :)
24 feb. 2016 19:16
Oj!
Vi var 17-25/6 (2014) och då var det ganska lagom temperatur.
Och eftersom de flesta vandringar är havsnära så fläktar det ju skönt.
Citerat från Cattta:
Hej, vi var på Malta sista veckan i juni förra året och det var 35 grader och precis vindstilla hela tiden vi var där. Vi kom inte utanför resorten på grund av detta. och ska därför åka tillbaka nu i slutet på april istället.