Vandra på Kreta. Sougia - Agia Roumeli

Av Linlar1
22 dec. 2010 13:37
Visningar: 2610
Hej!

Vi planerar att vandra på Kreta i maj nästa år. Är ännu i början av planeringsstadiet. Längsta etappen vi funderar på är Sougia - Agia Roumeli? Hur tufft är det? Vi är i medelgod kondition och har vana att gå på turer på ca 5h. Har dock aldrig vandrat flera dagar i sträck innan. Borde vi ta båten den sträckan istället och hålla oss till kortare etapper? Även tips och rekommendationer på andra sträckor på västra Kreta emottages tacksamt!
Av Babbo
27 dec. 2010 18:01
Jag är har ingen erfarenhet av just den sträckan men har vandrat lite i området runt Loutro.

Området runt Loutro/Chora Sfakion/Aradena Gorge är väldigt vackert och det får ni inte missa. Det är dock väldigt kuperat på sina ställen, tycker jag, som är mera en "promenerare" än en vandrare ;-).
11 jan. 2011 19:35
Hej
Jag och min fru jobbar med vandringar på Kreta.
Vi är erfarna efter 8 års som berg och vandringsguider.
Vi har gått denna sträcka och kan ej OBS ej rekomendera den.
Vi provvandrade först från Sougia till Thripiti t/r (2X4 timmar) för att känna till slutet på vandringen när vi sen skulle ta hela vandringen.
Vi brukar göra så på svåra vandringar av säkerhetsskäl, vi gömde även vattenflaskor som backup.
Detta att gömma vatten har vi lärt av fåraherdarna.

När vi sedan efter någon vecka startade i Agia Roumeli tidigt en morgon så hade vi tung packning för att klara en ev övernattning samt extra mat.
På vissa ställen fick vi säkra oss med linor eftersom "stigen" rasat men det gjick bra för oss och vi kom till Sougia efter 10 vandringstimmar vilket är ovanligt snabbt men vi kom ej fel.
Vi har bekanta som är guider här som gått "lite fel" och då tar det lätt 15 vandrings timmar.
OBS sen tillkommer vilotid.
Vår totaltid var ca:13 timmar.

Min rekomendation Gör ej denna vandring.

Ta morgonbussen från Sougia till Omalosplatån (kolla tider i Sougia) gå Samariaravinen ner till Agia Roumeli sen vidare nästa dag det är tryggare.
Det finns bra pentionat i de flesta byar utmed vägen.
Att gå från Agia Roumeli till HorasFakion är en bra vandring med möjlighet att stoppa i Lotro om man vill vandra kortare sträcka.

Du kan läsa om en del vandringar på vår hemsida www.fysimera.com

Lycka till och tänk på säkerheten först
Olle Meurling
www.fysimera.com
Av Linlar1
14 jan. 2011 12:19
Tack för svaren! Då tror jag helt klart att vi stryker denna sträckan och satsar på buss och samariaravinen istället.

MVH Lina
14 jan. 2011 18:10
Bra beslut
Det finns ett annat fint alternativ som vi har gjort med våra vandringsgrupper.
Du kan gå via Iriniravinen upp till Irini byn/cafe ta en av deras goda sallader där ravinen börjar (ca 2-3 timmar upp) sen gå "kungsvägen" som delvis är en toppenfin stenbalagd mycket gammal väg upp till Omalosplatån (2 -3 timmar) sen över patån 1 timme platt mark men vackert.Sova där på hotell det finns ett par olika, sen gå Samararavinen ner.
Denna vandring tar ca 5-6 timmar men du kan ta en taxi från Sougia till ravinstarten så sparar du en timmes tråkig startväg delvis på asfalt taxi kostar ca 10€.
Det finns ett nytt fin mueum om vitabergen på Omalos strax innan nergången till Samatia som du kanske då kan besöka på kvällen vet ej öppettiderna vi brukar besöka dom med våra vandringsgrupper och då kan dom ha öppet på kvällen.

Ni kommer att ha en underbar semester nu blommar anemonerna och mycket annat här på Kreta i dag 20 grader delvis på dagen men även regn.
Olle
www.fysimera.com
Av Linlar1
15 jan. 2011 08:27
Det ska jag absolut kolla upp! Tack för tipset. Känns alltid bra att höra från någon som har gått där själv. Du har möjligtvis inget tips på var man köper en bra karta?
15 jan. 2011 09:07
Hej igen
de bästa kartorna för eran vandring är från Anavasi Topo25 nummer 11.13 Sougia området
samt 11.11 Aghia Roumeli till Sfakia. dom är 1:25.000 WGS84 grid så de fungerar med GPS.
Finns att köpa i de flesta affärer här på Kreta kostar ca:7-8€/st.
Kolla på denna länk http://www.anavasi.gr/en/ kanske ni kan köpa den online så ni har den hemma.
Finns även som CD. Kanske ni kan ladda ner dom på något sätt.
Det finns även en ny kartbok med samma kartor med då är det 1:50.000 del och den är tung att ha i ryggsäcken vi har den i jeepen.
Olle
www.fysimera.com
Av Linlar1
15 jan. 2011 10:50
Tusen tack för det! Vi kommer vara på Kreta den 20-27 maj. Har du någon koll på hur det brukar vara med boendet då? Brukar det vara nödvändigt att reservera? Vi är inte kräsna men vill ogärna komma fram och det inte går att få tag på någonting att bo. Samtidigt hade det varit väldigt skönt att slippa boka in allt från början då vi kan vara mer flexibla med tanke på väder (och ev. trötta ben...)
15 jan. 2011 16:07
Hej igen från ett solvarmt Kreta
Boende är säkert inget problem i slutet maj.
Lite beroende på var ni skall bo.
Jag skulle ej boka i förväg. ni har ju så många olika alternativ på vandringar så det skulle låsa er helt i onödan.
Kanske jag skulle boka in första natten i förväg så ni ej behöver börja med att leta hotell efter en lång resdag.
det är min rekomendation.
olle
www.fysimera.com
Av Linlar1
13 juli 2011 20:28
Tack Olle för tipsen! Hade en fantastisk vecka på Kreta. Alla som funderar på att åka dit och vandra - gör det! Det var absolut inga problem att hitta boende. Massa fina vandringsleder. Favoriten var nog Sougia - Iriniravinen - Omalos, Samariaravinen var fin, men mycket folk. Åker gärna till Kreta igen!
13 juli 2011 23:57
Kul att ni tyckte om vandringen Sougia - Omalos.
OK det är mycket folk i Samaria men den är ändå värd ett besök.
Om du har flera funderingar på vandringar så hör av dig/er så kanske vi som bor här och jobbar med vandringar kan ge ett bidrag till en fin vandringsupplevelse.
Olle
Av Linlar1
14 juli 2011 19:44
Tack för det! Inte helt omöjligt att vi gör. Hoppas på fler Kretavandringsresor i framtiden!