VANDRA i Schweiz

16 mars 2014 13:16
Visningar: 7371
Hej! Hoppas att jag kan få lite hjälp/tips från erfarna här.

Jag och pojkvän vill vandra i Schweiz i sommar, vi tänkte runt 7 dagar i slutet av augusti innan våra studier börjar igen. Eftersom vi är fattiga studenter vill vi komma undan relativt billigt så vi betalar flygresan med flygpoäng och behöver därför resa till en lite större ort som Zürich, Geneve... Melano?

Under vår resa/vandring skulle vi vilja se Matterhorn, annars har vi inga specifika önskemål annat än fin natur där vi kan få lite vackra foton över Alperna, frisk luft och motion. Vi har aldrig vandrat innan förutom killen som gjort lumpen då, om det ens räknas haha.

*Det bästa alternativet från flygplats antar jag är att ta ett tåg, vet någon om ett bra tåg där vi kanske kan få se lite på vägen?

*Är det någon som har ett bra tips om utgångspunkt som ger möjlighet att se matterhorn? Vi kan tänka oss att ha 2-3 olika basläger/utgångspunkter.

*Finns det speciella leder man ska välja vid olika årstider? Jag är intresserad av att fota och vill ha fina bilder med solnedgång etc, antar att vi måste tänka lite på väderstrecket då kanske, någon info om detta?

*Hur är det med mat: Finns det affärer i byn där vi har vår utgångspunkt där man kan köpa mat att ta med under dagen, eller stöter man kanske på restauranger på vägen?

*Är det möjligt att göra en sådan här resa med ca 6 vandringsdagar under 5000:- i området Zermatt, hört att det är en exklusiv ort.? Vi hade inte tänkt att tälta men vi kan bo billigt, ej kräsna.

Det kommer kanske att dyka upp fler frågor, men hoppas att ni kan besvara någon av dessa till att börja med. Tack!
16 mars 2014 14:15
Hej

Tågresor: den smått berömda "Glaciärexpressen" går mellan Zermatt och St Moritz. Den får ni ju inte missa om ni är i området.
Men tåg ska tydligen gå hela vägen från Geneves flygplats och jag skulle bli förvånad om det inte var en vacker tågresa..

Har för mig att det ska finnas mycket lättillgängliga utsiktpunkter över Matterhorn tex genom att bara ta en kabinabana upp från Zermatt.

På vandring i Alperna är det sällan långt till en bekväm och trevlig "bierstube" som serverar en god lunch med öl till...
Förstås finns det även mataffärer.
16 mars 2014 19:37
Tack för Tipset om Glaciärexpress!
Vi har nu bestämt oss för att ta flyg till Zürich och ta en dag i staden för att sedan ta tåg till St. Moritz där vi också stannar 1-2 dagar. Därefter tar vi Glaciärexpressen från Moritz till Zermatt. :)
17 mars 2014 21:59
Citerat från Pocahontass:
Tack för Tipset om Glaciärexpress!
Vi har nu bestämt oss för att ta flyg till Zürich och ta en dag i staden för att sedan ta tåg till St. Moritz där vi också stannar 1-2 dagar. Därefter tar vi Glaciärexpressen från Moritz till Zermatt. :)
Åh vilken härlig resa! Jag har åkt Glaciärexpressen och den är helt underbar under hela vägen. St. Moritz är ju en jet-set ort men där bröt jag mitt ben 1985 tror jag det var. Men jag fick så kunglig uppvaktning och skötsel på den lilla Dr. Gut klinik där jag låg så det kändes som om man var prinsessan på ärtan.
Glöm inte att besöka Badrutts Palace Hotell i St Moritz http://www.badruttspalace.com/ en fantastisk skapelse.
Vägen mellan St Moritz och Zermatt är helt fantastisk. Glöm inte solglasögon för man blir nästan snöblind på vissa ställen om det är snö och sol och tåget går högt uppe bland de härliga bergen i mitten ungefär. Och Zermatt är ju också helt underbar. Dit åkte jag tåg ensam en gång från min kusin i Zurich men det var så mysigt där så jag stannade och sov på hotell. Jag tog mig ensam upp på Gornegrat dit det gick en tågbana och jag var helt ensam där uppe och tänkte hur ska jag få en bild på mig framför Matterhorn? Men då helt plötsligt dök det upp två japaner med kameran på magen, vilken tur, det var dåligt med turister den tiden jag var där. Matterhorn är magiskt. Lycka till!
Mvh
18 mars 2014 14:46
Kom hem från Zermatt för någon vecka sedan och det är verkligen underbart där! Både orten och Matterhorn är magnifika. Men Zermatt är DYRT!
Vandring är riktigt stort i Zermatt och det finns hur många leder som helst. Man ser Matterhorn från massor av ställen. Utsikten är riktigt fin från Schwarzsee, Gornergrat och Rothorn.
Nu var jag där på vintern och då gick solen ner på vänstra sidan av berget om du har en bild av Matterhorn framför dig. Det blev i alla fall inte mycket till solnedgång då, det blev bara mörkt helt enkelt.

Vi bodde på Hotel Bahnhof som har både ett dorm (CHF 40-45/person) och dubbelrum (från CHF 110/rum). Ligger mittemot järnvägsstationen och har även modernt kök där man kan laga mat. Kolla http://www.hotelbahnhof.com Några meter därifrån ligger också ett Coop där man kan köpa mat. Det finns restauranger i backen också, men det är dyrt.

Det finns också ett annat hostel http://www.matterhornhostel.com (dorms från CHF 32,50/person och dubbelrum från CHF 46,50/person).
19 mars 2014 15:22
Roligt med så många svar, tack tack!

Börjar bli osäker på om 3 nätter i Zermatt räcker eller inte, men har aldrig vandrat innan så får väl åka en gång till om vi inte fått nog.
Tack för tips om prisvärt boende.
Längtar så mycket nu, en nackdel med att vara ute i god tid ... haha
23 mars 2014 17:23
Hej,

Jag beundrar ert val att åka till Schweiz med studentbudget :-).
Det är ju ett fantastiskt land men inte så billigt tyvärr.
Jag förstår om Zermatt och Matterhorn och de andra kända turistmålen lockar men hade jag varit er så hade jag försökt att kolla lite utanför boxen. Fördelen med Schweiz är att det mesta av landet är fantastiskt vackert och naturen och bergen nästan lika bra och spektakulära överallt.

Jag var själv i Haslital i somras och det är dalen bredvid den superpopulära och turistiga Lauterbrunnen.
I Lauterbrunnen är det turistbuss efter turistbuss och priserna är ca 50% dyrare än i Haslital, trots att det är samma bergsmassiv. Lauterbrunnen, med orterna Wengen och Mürren är fantastiskt - det jag menar är bara att om man kolla runt lite på alternativen så kan man få väldigt mycket extra för pengarna.
Zermatt som du nämner är ju precis som du skriver ett ganska exklusivt ställe och om man har en tajt budget så kan det löna sig att höja blicken.

Tågen är som andra har skrivit väldigt bra, och givetvis i tid, och det är relativt lätt att ta sig mellan olika orter i dalarna. Jag bodde uppe på den östra bergssidan i en by som heter Hasliberg Reuti och ligger vid mellanstationen på gondolliften vilket gör det till en perfekt bas för vandringar. På andra sidan ser man Wetterhorn (bilder på min blogg) som blir en perfekt vy i solnedgången.
Staden Brienz, längst österut vid sjön Brienzersee är också en bra ort att utgå ifrån, fantastiska vyer utöver vattnet och bra bad(!).

Jag försöker inte avråda er från Zermatt om det är det ni verkligen vill, men om det är alternativ ni önskar så kolla gärna min blogg för bilder och mer tips i regionen.
http://runtklotet.com/2013/07/16/schweiz-sommarresmal/