Valuta Vietnam

Av Matiros
25 nov. 2015 13:15
Visningar: 10708
Hej,

Har läst en mängd olika tips angående valuta till Vietnam..

Så, min fråga är.. Ska man ha dollar med sig eller ska man ta ut Dong där nere? Dollarkursen ligger ju rätt högt jämfört med de senaste åren så jag tänker om det kan påverka? Någon med koll på det? Följer Dong efter dollarn kanske så att det inte spelar nån roll..?
Av Elias14
25 nov. 2015 13:59
Hej.

Som jag förstått det är det bäst att ta ut på plats i någon av Commonwelths bankomater, det är alltså en Australiensk bank där du kan ta ut större belopp än på många andra. Googla på det finner du platser där dom finns.

Men jag följer gärna tråden ifall någon vet något bättre.
Av Hille2
25 nov. 2015 16:20
När man landat på flygplatsen i Ho Chi Minh så kan man ta ut större belopp utan avgift i Citibanks ATM där. I turistområdena kan det vara svårt att hitta en ATM där man kan ta ut större belopp.

Man behöver inga dollar och det blir i stort sett alltid dyrare att växla två gånger istället för en.
Av Matiros
25 nov. 2015 16:22
Hur stora belopp kan man ta ut? Jag använder Nordea Visa och har en uttagsavgift på 40kr per uttag...

Är det någon som vet vilken växlingskurs man har där nere just nu? Från dollar...
Av Hille2
25 nov. 2015 17:31
Jag tog ut 5000 SEK i vintras på flygplatsen. Det är maxuttaget på mitt ICA mastercard så jag har inte prövat med högre belopp.

Har även ett Nordea VISA-kort men det har jag bara med som reserv eftersom det blir mycket dyrare att ta ut med då de både tar växlingsavgift och procent på uttaget.

Om det är dollar till dong du menar så får man idag ca 22400 dong för en dollar med VISA:s kurs
För en SEK får du 2570 Dong

Då avser jag alltså vad du får ut i ATM. Kostnaden för kontant växling varierar ju beroende på hur mycket växelkontoret tar ut. Växla för all del inte på flygplatsen i Ho Chi Minh. Där har många blivit lurade.
Av Isglass
26 nov. 2015 16:04
Ta ut dong i bankomater, funkar bra. Värt att tänka på är att det kan vara svårt att hitta bankomater som faktiskt fungerar, så ta ut en del när du väl hittar en.
Av Daquiri
26 nov. 2015 16:12
Beställ dong på Forex och ta med dig.
Av Hille2
26 nov. 2015 17:30
Forex är ju sämst...Då är det bättre att beställa via Nordea som brukar ha hyfsad kurs för sina kunder. Sen är det ju inte kul heller att ha hela reskassan i fickan. Tycker jag.
Av Daquiri
26 nov. 2015 17:45
Jag vet inte heller hur mycket pengar man ska ta med i bagaget och Nordea är säkert jättebra.
Mitt tips var att ta med istället för att ta alla pengar i automater. Varenda uttag kostar och man kan inte ta så mycket åt gången. Många tror att man inte kan växla till dong i Sverige.
Av Hille2
26 nov. 2015 19:23
Det var därför jag tipsade om citibank som inte har några avgifter och där man kan göra större uttag. Men med ett Nordea kort får man ju betala ändå så då kan det kanske vara idé att växla före resan om man vill ta risken att ha hela reskassan med sig och om det handlar mycket pengar. Eller skaffa ett till kort utan avgifter.
Av Matiros
26 nov. 2015 19:29
Resan jag ska på är i två veckor och normalt när vi åker till Asien så gör vi av med runt 10 000 SEK på den tiden. Dock har vi tidigare åkt till Ao Nang i Thailand vilket ju är relativt dyrt jämfört med lite mindre ställen. Nu funderar vi på Nha Trang.

Funderar på att växla typ 3000 SEK och sen ta ut resten på plats.
1 dec. 2015 12:29
Hej,

Nyss tog ut 3.000.000 vnd (högsta belopp) med BIDV, och Vietcombank i Saigon. Avgifter är 90.000 vnd per uttag. dyrt!
Jag brukar ha Dollar med mig. Kursen är bra ju! 1USD = 22.600 vnd
Av Matiros
1 dec. 2015 13:24
Bra jämfört med vadå? Dollarkursen har ju gått upp mycket senaste året.
Av Hille2
1 dec. 2015 14:38
Citerat från Wanderlust:
Hej,

Nyss tog ut 3.000.000 vnd (högsta belopp) med BIDV, och Vietcombank i Saigon. Avgifter är 90.000 vnd per uttag. dyrt!
Jag brukar ha Dollar med mig. Kursen är bra ju! 1USD = 22.600 vnd

Vad betalade du för dollarn då? Och vad får du betala för att växla dollar till vnd? För det mesta lönar det sig inte ett dugg att växla två gånger.
Av Alexxx
12 apr. 2018 22:00
Ta ut pengar på plats. Det är inte värt att växla. Ska man ha med sig mer än 15 miljoner dong behöver man dessutom deklarera dem. De bästa bankomaterna är ANZ och Citibank, åtminstone i Hanoi och Ho Chi Minh. Där kan man ta ut 10 miljoner Dong åt gången eller 5 miljoner beroende på bankomat. De bankerna har även lägsta avgiften för uttag.

Phu Quoc upplevde jag samma, men där var uttagsgränsen på 2.5 miljoner, så jag hade tur som hade tagit ut extra pengar i Ho Chi Minh innan vi åkte över till Phu Quoc.

https://www.swedishnomad.com/sv/valuta-vietnam/