Valuta prognos

29 jan. 2011 10:16
Visningar: 2490
Hej!

Vad tror ni om Thailändska Bahten, de närmaste månaderna?
Kronan har ju stärkts en del gentemot bahten,
Men detta kan ju ändras snabbt igen.

Jag hoppas att det blir de fina kurserna som år 2007; 1SEK= 5,2 Baht.
Idag 29/1 2011 ligger den på ca 4,7.

Tommy
Av Forex_bank - Valutaexpert
7 feb. 2011 15:03
Hej,

Under en längre tid har vi sett hur den svenska kronan har stärkts mot en rad valutor. Den thailändska valutan är en av de valutor som kronan har stärkts mot.

Utsikten för den svenska kronan ser just nu väldigt bra ut, vilket gör att möjligheten att de thailändska bahten ska gå ner ytterliggare mot svenska kronan är ganska stor. Bra att tänka på är dock att bahten även styrs av den amerikanska dollarn. Om den amerikanska dollarn skulle börja stärkas så finns det en stor sannolikhet att även de thailändska bahten följer med.

Att svara på om kursen kommer att nå 1SEK=5,2 THB är väldigt svårt. Kursen har inte varit så här låg sedan hösten 2009 men det är ju svårt att säga vad som kommer att ske framöver.

/Jenny
Av Rolf_52
22 feb. 2011 16:05
Har noterat att det också är viktigt var man växlar. Ofta får man höra att det är förmånligast att göra hemma i Sverige...åtminstone om man frågar Forex. Ni känner säkert igen det där argumentet om 3% valutavagift på kortbetalningar och kortuttag med mera men då säger man inte att man själv har ännu högre påslag.

I nuläget är det klart förmånligare att ta ut pengarna i en ATM maskin i Thailand än att växla hemma. Tog ut 20.000 Bath igår som med uttagsavgiften hamnade på kursen 0.215 kronor per Bath jämfört med 0.227 på Forex (240 kr mer för samma belopp). Mitt Mastercard kostade samtidigt 0.217 kronor per Bath när jag betalade på Tesco.
Av Bengtar
22 feb. 2011 19:19
Intressant att Forex går in och svarar här!
Om man översätter vad följsamheten dollar / Bath innebär så ser man snabbt att dollarn är övervärderad i Thailand. Den kostar ca; 7,80 mot kronan (Siam commercial bank).
Vad kostar den här mot kronan?
Man ser snabbt att det är lönande att gå in på Forex och ta med sig en bunt gröna pengar.
23 feb. 2011 21:22
OKey, så man ska alltså växla på forex till dollar. och sedan ta med kontanterna till thailand och gå in på banken och växla dom till baht?

Hur mycket tjänar man på det? Om jag växlar typ 10 000kr -> dollar i sverige och sedan till baht i thailand.

Blir det så stor skillnad än att ta ut direkt på ATM?
Citerat från bengtar:
Intressant att Forex går in och svarar här!
Om man översätter vad följsamheten dollar / Bath innebär så ser man snabbt att dollarn är övervärderad i Thailand. Den kostar ca; 7,80 mot kronan (Siam commercial bank).
Vad kostar den här mot kronan?
Man ser snabbt att det är lönande att gå in på Forex och ta med sig en bunt gröna pengar.
Av Sugus
24 feb. 2011 09:05
Skillnaden blir inte så stor, men du förlorar ca 1000 Bath om du först växlar 10000 SEK till USD och sen till Bath mot att ta ut motsvarande på ATM. Glöm inte ev. uttagsavgift på ATM som gör att skillnaden blir ännu mindre. I vilket fall så sparar man ingen på att växla till sig USD hemma.
Citerat från ymmot123:
OKey, så man ska alltså växla på forex till dollar. och sedan ta med kontanterna till thailand och gå in på banken och växla dom till baht?

Hur mycket tjänar man på det? Om jag växlar typ 10 000kr -> dollar i sverige och sedan till baht i thailand.

Blir det så stor skillnad än att ta ut direkt på ATM?