Valuta Bali

Av Ulf4345
3 jan. 2013 03:38
Visningar: 5933
På väg till Bali. Funderar över valutan eftersom det verkar lite komplicerat. Många hotell har priser i USD. Turistvisum ska tydligen betalas i USD. Frågan är hur man hanterar valutafrågan på bästa sätt?
Av Macho
3 jan. 2013 11:41
Hej.
Det stämmer bra att man skall betala sitt visum med USD.
25 dollar per person.
Vi tog ut pengar via ATM, har du ICA-kort så ska det vara fria uttag.

Med vänlig hälsning, Macho
9 jan. 2013 23:59
Ja det stämmer att Visa on arrival betalas i 25 USD / person och det måste göras kontant. Vad gäller valutan annars så tycker jag att det är enklast att ha IDR (indonesisk rupiah) som är deras egna valuta. De flesta hotell har priser i USD men det betalar vi med kort och allt annat med rupiah. För på de restauranger vi äter på funkar inte dollar.

Har man tex Ica-bankkort så kostar det dessutom inget att ta ut pengar och bankomater finns i princip överallt, på varje Cirkle K eller Mini Mart (motsvarande Pressbyron / 7-eleven).

Hoppas du får en bra tid på Bali, jag är där just nu så kika in på bloggen om du vill se bilder: www.holmchristine.blogspot.com
Av Ninnist
3 okt. 2013 11:34
Hej, jag undrar om man får bra växelkurs på bali om man har dollar med?

I thailand har man alltid fått bättre kurs om man växlat till sej dollar hemma och sen till bath i thailand från dollar.

Åker om mindre än 3 v, första gången och längtar så!!!
Av Ulf4345
3 okt. 2013 11:51
Varför gå omvägen över en extra valuta? Använd ett bankkort utan påslag och uttagsavgifter, t ex GE Money Bank. Det finns flera bra bankkort. Bankomater finns rikligt på Bali. Växlingskontoren på Bali tar avgifter.
Av Ninnist
10 okt. 2013 19:36
tack Ulf4345 för svaret.

I thailand tar de inte ut avgift. så det var bra att veta.

Har skaffat ett ica bankkort ;)