Valuta

Av Fz
11 nov. 2011 09:37
Visningar: 18095
Vår första resa till Egypten,och vår fråga är: Vilken valuta ska
man ta med sig EUR-EGP-DOLLAR ?,eller ta ut på plats?
Av Kibin
12 nov. 2011 07:39
Har semestrat i Egypten senaste 2 åren. Vi brukar se till att ha typ 1000-1500 kr i egyptiska pund med oss, sedan tar vi ut på plats. Se till att få en del av det ni ev växlar i små valörer så ni har lite till dricks när ni anländer.
Av Lillam
12 nov. 2011 22:22
Citerat från kibin:
Har semestrat i Egypten senaste 2 åren. Vi brukar se till att ha typ 1000-1500 kr i egyptiska pund med oss, sedan tar vi ut på plats. Se till att få en del av det ni ev växlar i små valörer så ni har lite till dricks när ni anländer.
Håller med:
Euron vi växlade till oss före resan tog vi med hem tillbaka.
14 nov. 2011 13:34
Ja vi brukar också ta med oss ca 1000 kr i egyptiska pund och sen ta ut resten där. Har aldrig handlat något med USD eller Euro där nere... förstår inte varför man skulle göra det. Så jag tycker det är helt onödigt att växla till dollar eller euro för att ta med sig! :)
Av Annl
16 nov. 2011 13:29
Och även vi hade bara egyptiska pengar.

Tänk dock på att kolla med Forex i förväg så att de har egyptiska pengar tillgängliga eller om dessa måste beställas i förväg.
Av Krezz
22 nov. 2011 14:17
Citerat från tenderlyn:
Ja vi brukar också ta med oss ca 1000 kr i egyptiska pund och sen ta ut resten där. Har aldrig handlat något med USD eller Euro där nere... förstår inte varför man skulle göra det. Så jag tycker det är helt onödigt att växla till dollar eller euro för att ta med sig! :)
Man brukar kunna klara sig med Egyptiska Pund MEN det kan finnas utfärder och dylikt som måste betalas med typ dollar inte säkert man råkar ut för det men det finns en liten chans eller snarare risk.
Av Krezz
22 nov. 2011 14:27
Citerat från fz:
Vår första resa till Egypten,och vår fråga är: Vilken valuta ska
man ta med sig EUR-EGP-DOLLAR ?,eller ta ut på plats?
Har ingen större betydelse vilken valuta man tar med sig bara man inte kommer hem med Egyptiska Pund för de är lite svårare att bli av med på hemmaplan än t.ex. Dollar och Euro. Och de flesta flygbolag accepterar Dollar eller Euro så blir det nåt över efter semestern, vilket hör och häpna hänt nån gång, så kan man spendera det på flyget hem.

Som flera andra har sagt härinne så brukar vi växla till oss typ 1 000 SEK i Euro eller Dollar, innan vi åker ned, för att sedan växla in typ 50 Dollar eller Euro på flygplatsen så att man klarar den första dagen. Sen växlar till Egyptiska Pund allt eftersom eller också tar vi ut i nån automat vilket funkar kanon.

Jag vill dock rekommendera att man väljer en automat som sitter i anslutning till en bank eller vid hotellet så att man kan få hjälp om nåt skulle strula. Har dock ingen erfarenhet av krångel så det är inte därför jag påpekar detta.

Kontentan av detta är att vi på våra 16 resor till Egypten aldrig växlat till oss Egyptiska Pund i Sverige endast Dollar eller Euro och det har funkat bra för oss.

Märkväl att vi inte har tagit så stor hänsyn till växlingskurser m.m. och det är oftast billigast att växla direkt mellan valutor (typ i uttagsautomater) utan att passera via nån annan valuta.

http://www.krezz.se/degerfors/bloggen.aspx/2011/10/03/Brukade-besöka-Reseforum
10 jan. 2012 13:27
Citerat från krezz:
Citerat från tenderlyn:
Ja vi brukar också ta med oss ca 1000 kr i egyptiska pund och sen ta ut resten där. Har aldrig handlat något med USD eller Euro där nere... förstår inte varför man skulle göra det. Så jag tycker det är helt onödigt att växla till dollar eller euro för att ta med sig! :)
Man brukar kunna klara sig med Egyptiska Pund MEN det kan finnas utfärder och dylikt som måste betalas med typ dollar inte säkert man råkar ut för det men det finns en liten chans eller snarare risk.
Om det nu skulle vara nått utflyktsföretag som absolut vägrar LE så är det ju bara att boka med något av alla de andra. Alla har ju samma utflykter i alla fall... till så gott som samma pris. Å sen har jag aldrig varit med om att man inte får i betala i pund om man frågar, trots att deras priser bara står i euro och USD. :)
Men som sagt...skulle det vara så är det ju bara att gå till företaget brevid, det är ju samma sak ändå. ;)
Av Krezz
10 jan. 2012 14:20
Citerat från tenderlyn:
Men som sagt...skulle det vara så är det ju bara att gå till företaget brevid, det är ju samma sak ändå. ;)
Råder delade meningar om det och de som definitivt bara vill ha dollar eller Euro är ju charterbolagen och det är ju inte en oansenlig mängd av turister som väljer att åka med på av dem arrangerade utflykter :-)

Visst det går oftast bra med kort också men långt ifrån alla vill bläddra med dom utomlands men det är en annan sak :-)
Av Geggen
11 jan. 2012 15:18
Frågan är vad som blir bäst utav detta

1. Ta med 1000 EGP + ta ut svenska pengar och ta med och växla där.

2. Ta med 1000 EGP + ta ut med visa kort i Egypten (35kr/uttag + 1.5% avgift)

För att få bästa kursen så kanska man ska köra på första?
11 jan. 2012 15:29
Citerat från geggen:
Frågan är vad som blir bäst utav detta

1. Ta med 1000 EGP + ta ut svenska pengar och ta med och växla där.

2. Ta med 1000 EGP + ta ut med visa kort i Egypten (35kr/uttag + 1.5% avgift)

För att få bästa kursen så kanska man ska köra på första?
Beror ju på vilken bank man har... dom tar ju olika :) T.ex. ica banken tar ju ingen avgift för uttag utomlands...
Av Krezz
11 jan. 2012 15:35
Om jag skall vara ärlig så har jag aldrig tagit så stor hänsyn till växlingsavgifter, kortavgifter eller växlingskurser utan vi har gjort på följande vis (som till viss del baseras på att vi de senaste åren åkt All Inclusive): Vi har växlat till oss ett antal US$ eller Euro härhemma typ 1 000 SEK per person. På flygplatsen nere i Egypten så har vi sedan växlat in 50 US$ eller Euro så att klarar oss första dagen eller timmarna om man är spendersam. Sen ser vi över behovet av US$ eller Euro beroende på om vi skall göra några utflykter som med fördel betalas med västerländsk valut (även om det även som nån skriver ovan i många fall funkar med LE också) och lägger undan den beräknade summan och växlar in de övriga till LE allt eftersom. Skulle de ta slut så kan man ta ut pengar i Automaterna därnere och får man över så är det lättare att bli av med US$ eller Euro på flyget eller när man kommer hem. Kom dock ihåg att det går att rensa fickorna på LE på flygplatsen och det är dessutom inte svårt för det är inte gratis att handla när man väl kommit in där.

För övrigt så ser jag fram mot att fara ner til Sharm el Sheikh den 21:a april för ett återbesök på Reef Oasis Senses så ja komer med andra ord än en gång att praktisera ovanstående förfarande, tror det blir 17:e gången :-)

(Inser precis att det ekar härinne ledsen att jag upprepar samma tips en gång till) =)
Av Geggen
11 jan. 2012 15:53
Förstår att en del banker kanske inte har avgifter, men eftersom jag skriver det i förslag 2 så är det så att detta gäller mitt fall.
Finns det pengar att spara så försöker jag det. Här är jämförelse med att växla innan och ta ut EGP i bankomat 2ggr. Lägger hellre mellanskillnaden på något trevligt än till banken.

Forex
5000 EGP = 6485 SEK

VISA, Handelsbanken, 2st uttag
5000 EGP = 6650 SEK

Så min fråga är då, är kursen bättre än 1.297 SEK för 1 EGP i egypten?
Finns det en chans att kursen ligger runt 1.1 SEK för 1 EGP? isf så kostar 5000 EGP endast 5500 SEK!
Av Krezz
11 jan. 2012 16:21
Tror inte att det är så många som har koll på hur växlingskursen rör sig upp och ner, dag för dag, därnere och jag har det definitivt inte och därför är mina tips bara av praktisk karaktär. So I rest my case!
25 dec. 2015 12:57
Hej. Vet att detta är en gammal tråd, men allt som oftast hittar jag själv tips i gamla trådar.
Vi har varit i Egypten 2ggr. Första resan med Euro vart dyr, vi brukar passa på att aktivera oss såsom, dyka, snorkelturer, safari och gud vet allt. ALLA antiviteter blir billigare med pund. Te.x dyka 60 euro för en pers/dag. Alltså ca 600kr. Samma dyk Kostar 450 pund= 550kr. Vi är tre i familjen som dyker alltså sparar 150kr. (Detta har jag uppskrivet i min dyklogg, eftersom jag glömmer annars)
Vi har alltid med oss euro oxå i reskassan men allt som oftast reser euron bara fram o tillbaks mellan länder vi besöker med egen valuta. Vi brukar ta ut ett par tusen kr i egyptiska pund på Arlanda. Skönt att ha pengar på sig när man landar. Sedan tar vi ut på bankomat en eller två gånger på plats, beroende på hur mkt vi ska roa oss.
11 mars 2016 21:21
Efter 10 besök om totalt 27 veckor på all inclusive hotell i Hurghada har jag för länge sedan lärt mig att:
-se till att ha ICA bankkort som ej har växlingsavgift men som från våren 2016 måste ta ut 1,5 procent i valutapåslag, tidigare utan denna avgift. Kursen du betalar blir väsentligt lägre än vad Forex o vad de vanliga svenska bankerna tar. På tre veckor sparar vi flera hundra kronor genom att använda ICA-kortet och bara betala i pund.
-ta ut egyptiska pund på hotellets eller näraliggande banks uttagsautomat. Beräkna ca 30-50 pund per dag i dricks till servicepersonal o rumsservice, 5 till kyparna, 10/dag till rumsservicen. Växla till 5 o 10 pundsedlar på bankkontoret (gratis).
-betala cash i pund när du betalar för köpta varor eller på restaurant.
-betala med ICA-kortet på hotellet för utförda tjänster/köp i samband med utcheckningen. Se till att de debiterar i egyptiska pund, ej Euro, SEK eller annan valuta.
/Sveddarn