Vågar man boka med Norwegian

Av Anlei
22 mars 2019 09:17
Visningar: 4064
Hej,
Familjen planerar en resa till Thailand(Krabi) för julen 2019. Bäst pris och tider erbjuder Norwegian. Men vågar vi boka med dem? Vad har man för möjlighet vid en ev konkurs? Vill inte riskera att stå där utan flygbiljetter och med boenden som är bokade och betalda där man inte har rätt att få pengarna tillbaka.
Av Anlei
14 apr. 2019 15:02
Tack! Den tråden har dock inte uppdaterats nu på sistone :)
Av Dekema
26 apr. 2019 18:43
Undrar detsamma, det är ju lite kampanjpriser med norweigen i helgen. Ni som brukar flyga med dem till Thailand är ca 4200 per Pers t o r i november ett bra pris? Eller ska man vara kylig och vänta??
Av Cattta
28 apr. 2019 14:59 (redigerad)
Konkurs blir det nog inte, men de kör ju med max planen långdistans, jag skulle inte sätta mig i ett sådant. Dreamweiver kör de oxå med långdistans, de som jobbar med denna teknik i USA skulle aldrig själva sätta dig som passagerare i dessa plan. Och det säger en del
29 apr. 2019 16:54
Citerat från Cattta:
Konkurs blir det nog inte, men de kör ju med max planen långdistans, jag skulle inte sätta mig i ett sådant. Dreamweiver kör de oxå med långdistans, de som jobbar med denna teknik i USA skulle aldrig själva sätta dig som passagerare i dessa plan. Och det säger en del
Nej, det gör de inte. De Boeing 737 MAX-plan som Norweigan äger står på marken tills dess att Boeing är klar med utredningen och åtgärdat problemet med flygplansmodellen. Dreamliner-planen (Boeing 787) är en annan modell och varit i trafik i 12 år nu. Modellen har inte haft någon allvarlig olycka där någon skadats eller omkommit och har hittils haft en (1) incident där ett plan av modellen har nödlandat efter ett problem med en generator. I övrigt hade modellen några problem med batterier som överhettades, men de problemen är åtgärdade sedan länge. Finns ingen anledning att inte flyga med Dreamliner-plan.
Av Birgere
29 apr. 2019 17:56 (redigerad)
Citerat från Jensohlsson:
Citerat från Cattta:
Konkurs blir det nog inte, men de kör ju med max planen långdistans, jag skulle inte sätta mig i ett sådant. Dreamweiver kör de oxå med långdistans, de som jobbar med denna teknik i USA skulle aldrig själva sätta dig som passagerare i dessa plan. Och det säger en del
Nej, det gör de inte. De Boeing 737 MAX-plan som Norweigan äger står på marken tills dess att Boeing är klar med utredningen och åtgärdat problemet med flygplansmodellen. Dreamliner-planen (Boeing 787) är en annan modell och varit i trafik i 12 år nu. Modellen har inte haft någon allvarlig olycka där någon skadats eller omkommit och har hittils haft en (1) incident där ett plan av modellen har nödlandat efter ett problem med en generator. I övrigt hade modellen några problem med batterier som överhettades, men de problemen är åtgärdade sedan länge. Finns ingen anledning att inte flyga med Dreamliner-plan.
Det är sant att det inte varit någon fatal krasch med 787an men dom har ju haft enorma problem med den högteknologiska maskinen som lett till att plan har tvingats till reparationer och groundings. Förutom batteriproblem har motorerna inte hållit måttet och slitits ut i förtid.
Det finns massor med incidenter med modellen, det har tom skrivits böcker om alla 787 incidenter och problem. Dom allvarligaste har nog varit då motorerna lagt av tex i Osaka nyligen vid 2 olika tillfällen. Trots allt detta så tvekar iaf inte jag idag att flyga med modellen även om jag vet att risken finns att den kan parkeras.
Den har varit i trafik 7,5år och förhoppningsvis är dom flesta barnsjukdomar lösta men motorproblemen fortsätter.
Av Anlei
30 apr. 2019 09:06
Citerat från Birgere:
Citerat från Jensohlsson:
Citerat från Cattta:
Konkurs blir det nog inte, men de kör ju med max planen långdistans, jag skulle inte sätta mig i ett sådant. Dreamweiver kör de oxå med långdistans, de som jobbar med denna teknik i USA skulle aldrig själva sätta dig som passagerare i dessa plan. Och det säger en del
Nej, det gör de inte. De Boeing 737 MAX-plan som Norweigan äger står på marken tills dess att Boeing är klar med utredningen och åtgärdat problemet med flygplansmodellen. Dreamliner-planen (Boeing 787) är en annan modell och varit i trafik i 12 år nu. Modellen har inte haft någon allvarlig olycka där någon skadats eller omkommit och har hittils haft en (1) incident där ett plan av modellen har nödlandat efter ett problem med en generator. I övrigt hade modellen några problem med batterier som överhettades, men de problemen är åtgärdade sedan länge. Finns ingen anledning att inte flyga med Dreamliner-plan.
Det är sant att det inte varit någon fatal krasch med 787an men dom har ju haft enorma problem med den högteknologiska maskinen som lett till att plan har tvingats till reparationer och groundings. Förutom batteriproblem har motorerna inte hållit måttet och slitits ut i förtid.
Det finns massor med incidenter med modellen, det har tom skrivits böcker om alla 787 incidenter och problem. Dom allvarligaste har nog varit då motorerna lagt av tex i Osaka nyligen vid 2 olika tillfällen. Trots allt detta så tvekar iaf inte jag idag att flyga med modellen även om jag vet att risken finns att den kan parkeras.
Den har varit i trafik 7,5år och förhoppningsvis är dom flesta barnsjukdomar lösta men motorproblemen fortsätter.
Tack för svar och förtydligande! Norwegian är väl inte heller ensamma att använda denna modell? Min största oro nu är att något händer och flyget "ställs in". Kommer inte bli lätt att hitta något alternativ då resan är över nyår tänker jag.
Av Hawaii
30 apr. 2019 10:03
Ja, det finns drygt 800 Boeing 787 Dreamliners i trafik runt om i världen och 14 stycken nya levereras varje månad. Den mest framgångsrika "widebody" modellen någonsin om man ser på antalet levererade sedan den gick i trafik. Motorproblemet är enbart med Rolls Royce motorerna (som Norwegian har) men det är något som RR arbetar febrilt med att fixa och ett mindre antal 787:or har parkerats av den anledningen. (En del 787:or har General Electric motorer). Flyger själv mycket med 787, mest med United Airlines och All Nippon Airways och det är definitivt mitt favoritflygplan. Högre luftfuktighet i kabinen än andra flygplan vilket innebär att man kommer fram till destinationen i bättre kondition (inte helt uttorkad).
Av Birgere
30 apr. 2019 12:48
Citerat från Hawaii:
Ja, det finns drygt 800 Boeing 787 Dreamliners i trafik runt om i världen och 14 stycken nya levereras varje månad. Den mest framgångsrika "widebody" modellen någonsin om man ser på antalet levererade sedan den gick i trafik. Motorproblemet är enbart med Rolls Royce motorerna (som Norwegian har) men det är något som RR arbetar febrilt med att fixa och ett mindre antal 787:or har parkerats av den anledningen. (En del 787:or har General Electric motorer). Flyger själv mycket med 787, mest med United Airlines och All Nippon Airways och det är definitivt mitt favoritflygplan. Högre luftfuktighet i kabinen än andra flygplan vilket innebär att man kommer fram till destinationen i bättre kondition (inte helt uttorkad).
Håller fullständigt med om att 787 är en fantastisk maskin att flyga med, har ännu inte testat A350 men min egen erfarenhet sätter Dreamliner på topp.
Motorproblemen som kostat RR över 10 miljarder SEK trodde jag var lösta nu men det verkar som om problemen återkommer och att RR ha en ny lösning på gång men det kommer att betyda att Norwegian kommer att åter igen parkera sina Dreamliners och i bästa möjliga mån hyra in alternativ. Från bla ett Norwegian perspektiv så handlar det om 100% av flottan även om från ett 787 perspektiv det kanske bara rör en tredjedel av alla plan.
Vi får väl hoppas att hysterin o alla nya "skandaler" som nu nästan dagligen kommer fram runt MAX inte spiller över på Dreamlinern. När det kommer till MAX så kan man undra om den någonsin kommer att kunna fungera igen i kommersiell trafik. Det handlar ju inte bara om att få ett godkännande från berörda myndigheter, trovärdigheten måste ju byggas upp så väl hos flygbolag, piloter och övrig kabinbesättning och inte minst passagerarna. Norwegian säger ju just nu tex att man (i framtiden) inte kan avboka en biljett pga att rutten flygs med en MAX, men här tror jag nog man får ändra på det beslutet.
Av Hawaii
1 maj 2019 03:34 (redigerad)
Ja, RR har verkligen klantat till det totalt med Dreamliner motorerna. Just igår, 29 april, flögs en LATAM 787-9 från Santiago till Victorville för att parkeras ett antal månader. Och Norwegian har hyrt in kapacitet från olika bolag just de senaste dagarna, men huvudsakligen för trafiken från Gatwick. Totalt fyra maskiner (A330, A340, B777).
Ang. 737 MAX så tror jag att det kommer att klaras upp ganska snabbt. Boeing har i princip redan löst problemen, och FAA kommer att ha ett stort möte den 23 maj där luftfartsmyndigheter från ett dussintal länder kommer att delta (Kina, Indonesien, Indien, Europa, Brasilien, Etiopien, etc.) och inte helt omöjligt att de kommer att ge OK till ny luftvärdighet. Det är i varje fall förhoppningen hos Boeing och FAA. Men även om det skulle inträffa kommer det att ta ett par månader innan de kan börja flyga igen. Installering av nytt software i drygt 380 maskiner, pilot träning m.m.
Ang. "trovärdighet" - definitivt inga problem. Flygbolagen som har beställt 737 MAX har aldrig tappat tron på maskinen, och det man hör om Garuda och Lion Air att de eventuellt vill avbeställa har inget med detta att göra. Helt ekonomiskt. Indonesiska rupian tappar konstant värde och Garuda har helt enkelt inte råd. Lion Air har beställt totalt 272 737 MAX (och tagit leverans av 14 st.), vilket är ett fullständigt vansinnigt antal och de kommer aldrig att kunna ta leverans av alla dessa maskiner. Att använda MAX olyckorna som en ursäkt passar dem alldeles perfekt, även om jag misstänker att Lion Air fortfarande kommer att ta leverans av en del av maskinerna. De har inga alternativ (Airbus är fullbokat de närmaste 4-5 åren). Och. ang. passagerarna - ha ha, hur många passagerare har den blekaste aning om vilken 737 modell de flyger med? Och hur många kan se skillnaden mellan en 737-800 och en 737-8 (MAX)? Precis!
Jag är övertygad om att runt aug/sep i år så kommer samtliga 737 MAX att vara i trafik igen och det kommer att vara "business as usual".
Och slutligen, för att återgå till "topic" - finns ingen anledning att inte flyga med Norwegian!
Av Birgere
1 maj 2019 11:14
Citerat från Hawaii:
Ja, RR har verkligen klantat till det totalt med Dreamliner motorerna. Just igår, 29 april, flögs en LATAM 787-9 från Santiago till Victorville för att parkeras ett antal månader. Och Norwegian har hyrt in kapacitet från olika bolag just de senaste dagarna, men huvudsakligen för trafiken från Gatwick. Totalt fyra maskiner (A330, A340, B777).
Ang. 737 MAX så tror jag att det kommer att klaras upp ganska snabbt. Boeing har i princip redan löst problemen, och FAA kommer att ha ett stort möte den 23 maj där luftfartsmyndigheter från ett dussintal länder kommer att delta (Kina, Indonesien, Indien, Europa, Brasilien, Etiopien, etc.) och inte helt omöjligt att de kommer att ge OK till ny luftvärdighet. Det är i varje fall förhoppningen hos Boeing och FAA. Men även om det skulle inträffa kommer det att ta ett par månader innan de kan börja flyga igen. Installering av nytt software i drygt 380 maskiner, pilot träning m.m.
Ang. "trovärdighet" - definitivt inga problem. Flygbolagen som har beställt 737 MAX har aldrig tappat tron på maskinen, och det man hör om Garuda och Lion Air att de eventuellt vill avbeställa har inget med detta att göra. Helt ekonomiskt. Indonesiska rupian tappar konstant värde och Garuda har helt enkelt inte råd. Lion Air har beställt totalt 272 737 MAX (och tagit leverans av 14 st.), vilket är ett fullständigt vansinnigt antal och de kommer aldrig att kunna ta leverans av alla dessa maskiner. Att använda MAX olyckorna som en ursäkt passar dem alldeles perfekt, även om jag misstänker att Lion Air fortfarande kommer att ta leverans av en del av maskinerna. De har inga alternativ (Airbus är fullbokat de närmaste 4-5 åren). Och. ang. passagerarna - ha ha, hur många passagerare har den blekaste aning om vilken 737 modell de flyger med? Och hur många kan se skillnaden mellan en 737-800 och en 737-8 (MAX)? Precis!
Jag är övertygad om att runt aug/sep i år så kommer samtliga 737 MAX att vara i trafik igen och det kommer att vara "business as usual".
Och slutligen, för att återgå till "topic" - finns ingen anledning att inte flyga med Norwegian!
Nja, tror nog du är lite överoptimistisk här.
Boeing har fortfarande inte lämnat in lösningen till FAA även om det initialt var sagt att det skulle göras i april.
SouthWest , American osv tror inte heller på att godkännandet kommer innan sommaren
För att tvätta bort ryktena om att FAA och Boeing har varit allt för tighta i sin relation så har på FAAs begäran en internationell auditgrupp (JATR) startats med representanter från hela världen och dom har i uppdrag att se över hur tusan MCAS kunde slinka igenom FAAs godkännande, den gruppen hade sitt första möte i veckan och ska vara klara om 3 månader. Även om dom inte har i uppdrag att godkänna MCAS så är det ändå troligt att utländska myndigheter och kanske även FAA avvaktar deras utredning innan MCAS kan godkännas.
Ang förtroendet så visst har officiellt SouthWest, Norwegian osv stått bakom MAX maskinen men inom bolagen så finns andra tongångar. Flygbolag som Virgin Australia har skjutit upp sina leveranser tills nästa år och dragit ner på beställningarna för framtiden och säger att dom gör det för att garantera sina kunders säkerhet.

När det gäller resenärerna så håller jag med om att i princip ingen kan se skillnad på gamla 737 och MAX, men dom kommer att vid bokningstillfället vilja kunna undvika rutter/bolag som kör MAX. Aldrig har väl en flygplansmodell fått så mycket negativ press samt blivit sågade i social media som MAX och Trump hade nog en poäng i när han sa att Boeing borde rebranda planet. (t.o.m. hard core fanboys "if it ain't a Boeing I ain't going" har totalt försvunnit från nätet) Personligen kommer jag inte att flyga med MAX under åtminstone 2019 eller även längre om godkännandet drar ut på tiden eller att fler incidenter sker.
Av Hawaii
1 maj 2019 20:22
Ja, vi får väl se - och ganska snart! Mötet den 23 maj kommer att bli intressant och givetvis väldigt avgörande. Själv får jag en hel del av min information från Boeing (indirekt), genom journalister på Aviation Week & Space Technology, som jag arbetar med och som är i daglig kontakt med Boeing. Det kan ju dels vara både lite väl optimistiskt, men också fakta-mässigt helt korrekt. Och enl. mina kontakter har software problemen redan lösts.
Ang. American och Southwest, vad de har sagt är att de har definitivt tagit bort 737-8 från sina tidtabeller fram till augusti men OM den blir certifierad inom de närmaste 2 månaderna så kommer de att sätta den i trafik innan augusti men använda den som reserv maskin (vilket innebär att passagerare inte har någon möjlighet att "undvika den").
Och ang. Virgin Australia, viktigt att kunna se skillnaden på vad de säger och vad den verkliga anledningen är. Precis som med Lion Air och Garuda så inser Virgin Australia att de inte har råd att ta leverans senare i år, så de skjuter upp första leveransen med nästan 2 år. Ett helt ekonomiskt beslut som har noll med olyckorna att göra. De hade redan skjutit upp första leveransen med ett år. Och de har inte dragit ner sina MAX beställningar - tvärtom! De har uppgett att de hade beställt ytterligare åtta 737 MAX (som Boeing har som "Unidentified Customer" i sin order bok) i tillägg till de 40 maskiner de officiellt har beställt.
Däremot om t.ex. något av de tre stora kinesiska bolagen (Air China, China Eastern och China Southern) eller de amerikanska (AA, UA, WN) eller Ryanair, börjar senarelägga leveranserna, då kan man börja misstänka att allt inte är så bra med MAX. Men inte när de besluten kommer från ekonomiskt svaga bolag.
Av Birgere
2 maj 2019 19:19
Jag tror att i dagsläget det inte finns någon, inte ens Airbus, som vill att denna soppa ska ta slut och att flygen ska kunna lämna sina parkeringsplatser.
Jag tror säkert att Boeing har löst buggen i mjukvaran samt insett hur otroligt korkat det var att enbart ha en sensor för att trigga MCAS. MEN det är ju bara en bråkdel av problemet.
Det finns så många intressenter i detta.
Ingenjörerna kan nog snabbt komma fram till att buggen är fixad och skicka ut uppdateringen som ett attachment till ett mail.
Ekonomerna vill ju minska skadan och få upp kärrorna i luften
Juristerna som vill dra ut på processen för att tjäna pengar, speciellt från Boeings kassakista
Politikerna som starkt ifrågasätter certifieringsprocessen FAA-Boeing och vill djupdyka i detta...kan det finnas fler skelett i garderoben?
Nya utbildningskrav? Ett av MAXs säljargument var ju att man kunde fortsätta flyga med sitt 737 cert och ingen dyr extra utbildning krävdes, nu pratas det både om simulatorträning och annan utbildning vilket i princip leder till att du behöver ett specialCert för MAX, ska då 10 tusentals piloter gå igenom denna träning och hur tusan ska det arrangeras praktiskt och på vems bekostnad?
Flygande personal som vägrar att sätta sin fot på MAX
Och till sist resenärerna som måste övertygas att allt är OK.