Vågar man åka utan att ha bokat boende?

11 juni 2011 20:03
Visningar: 946
Snart är semestern här och då ska jag åka på bilsemester till Frankrike. Jag vill gärna boka boende i förväg medan min man har mer is i magen och vill hitta boende på vägen.

Är det någon som har erfarenhet av om det är lätt att hitta bostäder under juli?
Det behöver inte vara något jätte flashigt ställe, budget är bara bra. Men jag vill bara inte sova i bilen hela semestern.

Tips?
Av Annl
12 juni 2011 10:00
Hej,

Personligen skulle jag inte resa så men det beror ju på hur bekväm/lat/eller annat man är.

Ett tips är att ta med Michelin guiden - på så sätt kan ni få grepp om var det finns boende att tillgå och därmed lättare planera resan så att ni inte hamnar mellan olika boendealternativ mitt på vischan mitt i natten.
12 juni 2011 14:24
Min och jag har kommit fram till att vi ska kompromissa. Vi bokar vissa nätter och vissa chansar vi och ser vart vi hamnar :) Lagom rättvist!
Av Annl
12 juni 2011 14:54
Bra tips är då att ni har med er Michelin guiden, som sagt. Där finns ju även tips om trevliga restauranger i olika prisklasser
12 juni 2011 16:51
Den ska jag komma ihåg att införskaffa :) Tack för tipset!
Av Annl
12 juni 2011 17:03
Perfekt att ha med sig på resan - finns både på engelska och på franska.

Kuriosa är att den i början av 1900-talet gavs ut av Michelin som gör bildäcken för att man skulle få folk att besöka de hotell och restauranger som man skrev om och att de på det sättet skulle slita ut bildäcken för att vara i behov av att köpa nya...

Nu är de ju mest kända för sina stjärnor och de krogarna som belönas med stjärnor i Guide Michelin. Men i boken finns utöver stjärnkrogarna även billigare ställen samt då även boende.

Trevlig resa! Frankrike är verkligen fint!
Av Jonnyx
15 juni 2011 14:29
Du kan lugnt åka utan att ha bokat någonting, så länge du gör det i Juli och inte väntar till de senaste kvällstimmarna med att hitta ett boende.
Om du däremot tänker fara runt i Europa i Augusti då är det genast lite knepigare eftersom det är den stora sestermånaden för de största länderna. Men inte ens då är det omöjligt utom på de värsta turistorterna.

I enstaka fall kan man alltid få problem, om det t.ex. pågår en stor mässa i en stad då kan det vara kört. Detta har jag råkat ut för både i Hannover och Stockholm. Men som turist kan man ju då bara dra vidare till nästa stad.

Soliga hälsningar från Spanien.
Av Kafoe
15 juni 2011 21:23
Jag vet inte om man får göra "reklam" för enskilda bolag här, men jag chansar, för Formule1 är en känd fransk hotellkedja som numera finns över hela Europa. http://www.hotelf1.com/ De har väldigt billiga enkla men rena rum och finns "överallt". Enkelt att boka via Internet undervägs. Inom samma konsern finns även Etap hotels om man vill höja standarden och priset pyttelite och ha eget badrum. Man betalar för rummet oavsett om man är en, två eller tre pers. Även lätt att komma sent till dessa då man kan checka in med ett kreditkort och få koden till rummet via en automat i "receptionen". Lycka till och njut av friheten en icke 100% bokad semester ger.