Vädret.nu

Av Cillis1
5 feb. 2012 00:56
Visningar: 1419
Hej
Vi (2 vuxna) landar i Tagbilaran den 17 februari och håller alla tummar för att solen skiner och att det inte regnar hela tiden.

Kollar vädersajterna yr.no, cnn.com/weather och weather2travel.se och det är regn, regn, regn...

Vill mickebulan - den alltid lika välinformerade och trevliga hotellägaren uppdatera oss om vädret på plats just nu?

Vi var på Langkawi (Malaysia) förra året , också i februari och där var det varningar om jellyfish (kubmaneter och andra brännande små otäckingar)
Hur är läget på den fronten i havet utanför Bohol och Panglao?

Tacksam för svar
Hälsningar
Cilla
5 feb. 2012 03:41
Hej Cilla,

Det har vart bra väder den senaste veckan, idag lite mulet men det är bara skönt..fortfarande 28 grader varmt. Kollar Pasaga weather eller www.typhoon2000.com istället så får du en mer korrekt bild av väderläget.
Kubmaneter finns inte här..

MVH Micke
Av Cillis1
5 feb. 2012 10:44
Hej
Tack för info
Kollar pasaga och det är regn där också hela den kommande veckan, men säger du att vädret är ok så litar jag på det.
Lite molnigt är bara skönt men regn varenda dag är ju ingen höjdare.

Hälsningar
Cilla
Av Bengtar
5 feb. 2012 11:47
Citerat från mickebulan:
Hej Cilla,

Kubmaneter finns inte här..

MVH Micke
Du bluffar Micke, eller också talar du mot bättre vetande. Kubmaneter finns i Filippinerna, och det landet är ett av de asiatiska länderna som har officiell statistik över dödsfall p.p. av Box jellyfish.
Här en länk om utbredning.
;

http://www.mja.com.au/public/issues/dec2/fenner/fenner.html
Av Cillis1
5 feb. 2012 12:36
Hej.
Det var väl det jag misstänkte.. Jellyfish i alla tropiska vatten.
Jag får väl införskaffa solkrämen med manetskydd och hoppas på tur den här gången också :-)

Tack för info

//Cilla
6 feb. 2012 18:37
Hej igen.
Nu har jag en till angelägen fråga till mickebulan och andra som är på plats i Bohol/Panglao

Läget efter jordbävningen?

Jag har läst att ni märkte av skalvet, men inte om det blev några skador på byggnader eller i naturen.

Vi åker först om en vecka och stannar först 2 dagar i Hong Kong, men vill ändå veta läget på plats.
Första gången för oss i Filipinerna trots att vi rest en del i Asien tidigare.

... och Mickebulan: Är det fortfarande mulet och uppehåll på Alona Beach ?

Hoppas på svar!
Hälsningar
Cilla
6 feb. 2012 20:32
Kan bara säga ang vädret att yr.no INTE stämde ett skvatt när vi var där för 2 år sedan.

När det enligt yr skulle vara exvis 2 dagars regn på dagtid föll det endast lite på natten, vi ska själva dit om 2v och är ganska lugn ang vädret, det brukar vända i månadskiftet jan-feb och övergå till stabilare väder (mer sol).
Vi var där fr mitten av jan tills i början på feb 2010 och visst det var nån dag som var lite grå men dom få dagarna var riktigt sköna kan jag intyga.

Nu drar vi dit ca 1månad senare o jag tror det blir perfekt
Av Rikset
10 feb. 2012 16:17
Ja, vädret engagerar. Även mig, i alla fall för tillfället. Vi åker om en vecka och det känns ju sådär när man tittar på vädersajterna. Verkar som om man får ta med gummistövlarna..... Har sett fram emot den här resan i ett halvår och känner, jag erkänner, viss snopenhet. Men, inte så mycket att göra år vädrets makter, bara gilla läget. Men.....för att stilla nattsömnen något.
Är det kanske någon som är på plats i Filippinerna nu som kan ge en lite uppdatering hur det ser ut, så kan man själv göra en jämförelse med vädersajterna och dra egen slutsats om stövlarna och sydvästen skall med eller inte? Är personligen mest intresserad över Cebu, Malapascua, Panglao och Boracay.
Ha det!
/
Janne
11 feb. 2012 06:12
Kubmaneter finns inte här runt Bohol var det jag menade..har aldrig funnits här.
Däremot finns dom i kinesiska havet på västra sidan. jag har bott här till & från i 7 år och aldrig hört talas om dom här.

Vädret idag mulet och lite blåsigt men uppehåll. ligger förnärvarande ett svagt lågtryck över oss som passerar under natten till Söndag.

Vi klarade oss bra från jordbävningen här på Panglao.

MVH Micke
Av Cillis1
11 feb. 2012 19:48
Hej Micke.

Tack för din info.
Jag håller tummarna att lågtrycken drar förbi. Alla vädersajter visar regn, helt molnigt och åska ända fram till nästa lördag - 7 dagars prognos.

Hoppas ju på sol, men det får gärna vara lite växlande molnighet - bara skönt.

Hemskt med jordbävning, men skönt att det inte drabbade Bohol och Panglao.

Ha det bäst och återigen tack för infon
Hälsningar
Cilla
Av Pelle8
12 feb. 2012 16:18
Hej, vi är på Filippinerna Bohol nu.Det har inte varit överdrivet mycket sol än så länge,men det är varmt och röda som kräftor är vi ändå. Vi använder +30 i solskyddsfaktor, verkar funka mer som sololja här.Är det någon som varit här förut som vet vad man ska använda.
Mvh Pelle
Av Anast
12 feb. 2012 18:58
Jag håller med om att det är med stor oro man tittar på vädret i Filippinerna framöver! Vi åker till Hong Kong på onsdag, 15/2 och kommer till Cebu söndag kväll. Börjar med 3 nätter på Mactan för att sen åka vidare till Bohol. Är mycket tacksam om ni som finns på plats fortsätter att meddela hur vädret är, för vi vill ju gärna få njuta av solen. Det känns hemskt att fokusera på vädret men vi har upplevt mycket regn på både Dominikanska Republiken och Kuba och vill inte gärna göra det igen. Då var vi inte alls förberedda på regn vilket vi ju är nu, så vi får väl packa med regnjackan.

Hälsningar
Annica
12 feb. 2012 20:13
Citerat från anast:
Jag håller med om att det är med stor oro man tittar på vädret i Filippinerna framöver! Vi åker till Hong Kong på onsdag, 15/2 och kommer till Cebu söndag kväll. Börjar med 3 nätter på Mactan för att sen åka vidare till Bohol. Är mycket tacksam om ni som finns på plats fortsätter att meddela hur vädret är, för vi vill ju gärna få njuta av solen. Det känns hemskt att fokusera på vädret men vi har upplevt mycket regn på både Dominikanska Republiken och Kuba och vill inte gärna göra det igen. Då var vi inte alls förberedda på regn vilket vi ju är nu, så vi får väl packa med regnjackan.

Hälsningar
Annica
Hej vi åker till Hong Kong från Köpenhamn 15/2 med finnair stannar där till 18/2, då vi åker vidare till tagbilaran och bohol.

Och nu till vädret!! Jag hittade av en slump en vädersajt som heter mittvaeder.se. Och där var det lite positivare tongångar vad det gäller vädret än på någon annan vädersajt & vi har tittat på MÅNGA ska du/ni veta.. From 22/2 ser det riktigt roligt ut.

HÄLSNINGAR
JH/CILLA,
Av Rikset
12 feb. 2012 21:21
Ja, på den sajten fanns ju t o m en sol!!. Nästan för bra efter att ha tittat på de andra. Har du "snott" i hop den själv (ha ha)...?

En annan sak. "Mickebulan";
Tycker du har svarat på alla dess frågor på detta forum på ett mycket bra sätt. Jag har i a f uppskattat din närvaro här. Nu blev det så "illa" (beachfront var ett krav från resten av familjen) att det blev annan logi än din när vi kommer till Panglao. Undrar dock om det är något smått du saknar från den svenska varuhyllan som man kan få bjussa på när vi kommer ner??
/
Janne
14 feb. 2012 15:08
Hej på er!

Vi är en familj med 3 barn, 4år, 3år och 1år som åker till Singapore på Torsdag. Stannar där 3nätter för att sedan åka vidare till Cebu och Bohol. Kommer stanna där 3veckor dvs fr.o.m den 22 februari och framåt.
ngn annan som kommer bo på Bohol beach club med barn? Lekkompisar :-)??

Håller m alla ovanstående att oron över vädret gör att de gnager i magen, men ska väl hoppas solen kikar fram nått under de 3 veckor vi stannar..

En annan sak jag funderar på är om det är någon "stor" risk för terrorister i trakten runt bohol? Micke??
Rest väldigt mycket men jag sticker inte under stolen med att när alla barn är med så dyker den ena tanken upp efter den andra ;-) Antar att alla mina tankar och oro lägger sig abra man kommer ner och får börja koppla av..

Hälsningar//Annica
15 feb. 2012 01:02
Hej,

Det finns inga terrorister här på Bohol, dom håller till på västra sidan av Mindanao.
Idag är det mulet, regnade inatt.
BBC är ett resort som inte tillhör Alona beach, utan ligger 3 km härifrån med egen beach.

MVH Micke
Av Tima
16 feb. 2012 19:56
Tusen tack för tipset JH/CILLA!! mittvaeder.se ser verkligen lite mer lovande ut de andra siterna:-)
Vi landar i Cebu den 25/2 och drar vidare till Malapascua så även jag hoppas att det blir lite uppehållsväder de få dagar vi är där.

Önskar er alla en solig semester!
Hälsningar,
Tima
Hej vi åker till Hong Kong från Köpenhamn 15/2 med finnair stannar där till 18/2, då vi åker vidare till tagbilaran och bohol.

Och nu till vädret!! Jag hittade av en slump en vädersajt som heter mittvaeder.se. Och där var det lite positivare tongångar vad det gäller vädret än på någon annan vädersajt & vi har tittat på MÅNGA ska du/ni veta.. From 22/2 ser det riktigt roligt ut.

HÄLSNINGAR
JH/CILLA,