Vad rekommenderas för småbarnsfamiljer?

Av Klasse
2 juli 2008 12:13
Visningar: 422
Vi funderar på att åka utomlands nästa sommar. Vi har dock lite svårt att komma på ett bra resmål. Vi vill kombinera en aktiv semster med lite sol och bad. Vi har småbarn (1, 3 nästa sommar). Vad kan rekommenderas???
2 juli 2008 21:01
Ja, det där var svårt.
När min dotter var liten reste vi inte utomlands på sommaren bortsett från år 1999 då vi reste till Mallorca. Vi insåg nog att det räckte med att vara i Sverige på sommaren och sedan dra till sol och värme på vintern.
Sydeuropa känns som för varmt för små barn på sommaren. De bränner sig och blir griniga och trötta av värmen.

Jag undrar vad ni lägger in i ordet aktiv; är det aktiv som i kultur och historia eller sport och fys?
Av Klasse
3 juli 2008 11:43
Vi menar att vi vill se kultur, historia, ställen och akvititeter som är lämpliga eller roliga för barnen. Det var ett bra tips att åka på vintern. Beachen tilltalar oss inte så värst mycket.
Av Mmea
3 juli 2008 21:46
När vår dotter var nyss fyllda 3 reste vitill Toscana tillsammans med kompisar med en jämnårig son. Det var verkligen en höjdare. Vi hyrde in oss på en "agritourismo" och gjorde olika utflykter därifrån. Stället där vi bodde var mysigt. De hade massor av katter och marsvin som ungarna gillade att spana på. Vi hyrde bil och åkte runt på små utflykter, ofta i närområdet. Sevärdigheterna ligger tätt i Toscana så det behöver inte bli några långa stunder i bilen!

Vi upptäckte att varenda liten by hade en stor lekpark centralt. Vi parkerade bilen i närheten, lät ungarna leka av sig och gav oss sedan ut på upptäcktsfärd i städer och byar. Många småtorg där man kunde sitta och titta på folk i lugn och ro. Vi hann besöka Pisa, Via Reggio, Montalcino, San Gimignano, Florens och massor av andra ställen.

Min erfarenhet är att man kan åka nästan vart som helst med sina barn om man bara tar det lugnt, inte planerar för många måsten och ser till att barnen är mätta/otörstiga. Försök hitta på små "uppgifter" som att hitta på namn åt alla katter i Rom, se vem som prova flest olika glassar etc.
4 juli 2008 00:25
Mallorca har allt. Ha eran bas i Alcudia, Det är barnparadis nr 1 och lätt med barnvagn. Så underbarn strand finns mt aktivieter också
5 juli 2008 00:49
Citerat från klasse:
Vi menar att vi vill se kultur, historia, ställen och akvititeter som är lämpliga eller roliga för barnen. Det var ett bra tips att åka på vintern. Beachen tilltalar oss inte så värst mycket.
Kanske Lanzarote skulle kunna vara intressant då? Märkligt landskap, rolig arkitektur och spännande historia. Dessutom de där grottorna..;)
Gäller att ni har bra guider på utflykterna som kan sin sak.
Det mesta av stränderna är svart/mörkbrun sand.

I Sverige en sommar bör man väl resa norrut, när annars ser man Norrland? Jag lockas inte att åka dit vintertid. Inlandsbanan, Nordkap, Treriksröset, Kiruna, Jukkasjärvi, Dundret, Pite havsbad. Söder över Visby t ex.
Lycka till!
Av Klasse
5 juli 2008 12:13
Jag tackar för alla tips ni har gett. Det är svårt att veta vart man ska åka med så små barn om man inte känner till landet/länderna.
5 juli 2008 22:20
Citerat från klasse:
Jag tackar för alla tips ni har gett. Det är svårt att veta vart man ska åka med så små barn om man inte känner till landet/länderna.
När det är så små barn försöker jag komma till länder som är så lika svenska förhållande som möjligt, i synnerhet när det gäller sjukvård.
Alltså EU-land, med snarlika regler och gärna en svensk ambassad/konsulat. Ställen som är vana vid turister och gärna svenska turister.
Av Agnetta
5 juli 2008 22:42
hej, har du kanske funderat på Polen? Jag rekommenderar Trestaden (Gdansk, Sopot, Gdynia). Kan vara rätt varmt under sommaren samt det ligger nära, är relativt billigt och det finns massor med svenska turister... om du behöver information gå till http://www.shopandsee.eu/
6 juli 2008 12:38
Kolla Almirida bay på Kreta från Langleytravel. Halvpansion, liten by i 2,5 mil från Chania, trevlig ställe. Vi skall ditt igen
6 juli 2008 23:44
Åk till Spanien.. vart ni vill åka kan ni ju välja lite efter eget intresse, men hela Spanien funkar nog skulle jag tro! :)