Vad packar ni när ni reser?

12 maj 2018 10:51
Visningar: 380
Efter att ha diskuterat bagage i en annan tråd blev jag inspierad till att starta denna tråden, tänkte att vi kan prata lite om vad vi brukar packa :)
1.Vad är ett absolut måste för er att ha med er när ni reser? (Förutom det vanliga/självklara såsom pass, kamera, plånbok osv).
2.Finns det något ni brukar packa som är lite udda/ovanligt?

Jag kan börja: jag kan absolut inte åka någonstans utan detta nära till hands: handsprit, handkräm och läppbalsam, det gäller inte bara när jag reser utan detta har jag med mig så fort jag lämnar huset haha.
Några mindre vanliga saker som det händer att jag packar är ett ångstrykjärn och en kortlek. I övrigt försöker jag alltid att packa så lätt det bara går så det brukar mest vara kläder, hygienartiklar och kanske en bok som får följa med.
Av Cattta
12 maj 2018 13:40 (redigerad)
Jag reser alltid med bara handbagage om inte jag är borta ett par veckor. Jag hatar att konkar på en massa packning, ofta tar man med sig saker som man inte behöver. Brukar alltid ha plats i väskan för shopping i alla fall, tar med gamla kläder som jag slänger, även lite finare också som jag också har på mej när jag åker hem. Om det är ngt plagg dom man behöver så köper jag det. Lite tvättmedel så går det att tvätta upp. Kamera, karta, försäkringspapper, hotellbokningar etc har man ju i telefonen. En kopia på passet har jag ofta med mej, det blå EU-kortet, tänker att man bör ha egen brandvarnare också, men har bara haft med mej det när vi varit flera. Jag har en liten kortlek 3*2 cm i stl, den har varit med ibland. Tvål o schampo finns ofta på hotell så det hoppar jag.
13 maj 2018 08:07
Jag packar alltid det där "vanliga" såklart. Är extra noga med pass och mina mediciner som jag måste ha, annars blir jag jättesjuk.
Böcker, korsord, läsglasögon, träningskläder måste med.
Lite udda saker som jag alltid packar är våra termosmuggar för kalla drycker och en sådan där liten rund torkvinda med massor av klämmor på. Perfekt till badkläderna! Eftersom vi ofta hyr hus el lgh med kök brukar jag ta med en liten tunn skärbräda i plast eftersom jag inte gillar sunkiga skärbrädor....(lite nojjigt kanske...!)
Av Lena47
13 maj 2018 14:05
Alla resor under en vecka reser jag med enbart handbagage. Gäller både jobb resor som privatresa. Överväger till o med att resa på en treveckors med familjen i sommar med handbagage.
Väljer kläder som matchar varandra och kan varieras så det ser ut som något nytt.
Måsten är ändå någon snygg klänning till kvällen. Två tre schalar att trolla med. Snyggskor som även är sköna att gå i. Jo jag går i högklackat i Paris :)
En bra bok är ett måste.
Det allra allra nödvändigaste i medicinväg betoende på resemål. Det mesta finns på apotek i alla länder.
Aldrig sängkläder eller badlakan. Oftast hyr vi hus och det finns där eller så köper vi där.
14 maj 2018 08:18
Privat reser jag endast med handbagage på resor under en månad. Viktigast att få med är givetvis pass, plånbok, telefon och hörlurar. Brukar se till att ha med lite ombyte. Jag ser till att tvätta två gånger i veckan ungefär. Lätt värt de extra tvättpengarna för att slippa stå och vänta på en väska att släpa på under resan.

Inom jobb så ser jag alltid till att ha en fullpackad resväska vid resor som är längre än en vecka.
Av Erik777
14 maj 2018 23:21
1. Kläder för fyra dagar, sedan tvättar jag. Skulle gärna köpa kläder på plats men tar tid att lalla runt och hitta kläder i stora storlekar i de länder jag reser mest i. Annars finns fasen allt man behöver att köpa på plats.

2. En riktigt lång förgreningssladd. Så ofta man kommer till ett hotellrum där det finns Ett enda fungerande eluttag, som sitter i andra änden av rummet. Och man vill ladda två mobiler, en dator, en surfplatta och en powerbank samtidigt som man använder två av dem.
Av Daytona
16 maj 2018 12:50
Våtservetter med decinfektionsmedel , för att kunna snabbstäda bla torka av bordet på flygen, fjärrkontroller på hotell etc innan vi använder dem. Miniflaska med diskmedel, wettex disktrasor och diskborste, så jag kan diska upp allt ev porslin innan användning- ja jag har bacillskräck! ;)