Vad hittar man på nästa vecka utanför New York?

Av Cecco
7 juli 2011 23:02
Visningar: 1442
Hej,

har precis bokat en flygbiljett till New York nästa vecka. Åter i Sverige två veckor senare. Har tänkt mig att spendera en hel del tid i New York men vill gärna ta några dagar även utanför stan. Vad hittar man på? Vart åker man? Funderar både på Boston och Washington, men även mindre storstadsaktiga ställen är intressanta. Tacksam för alla tips på ställen som ligger inom rimligt avstånd från NY med bil/buss.

Ha en skön sommar!

//Cecco
Av Peter_o
8 juli 2011 00:39
I våras åkte jag med buss (tours4fun.com) till Washington med en övernattning. Som hastigast stannar man i Philadelphia så man hinner titta på Freedom Clock. Det blir en timme på rymd-museet och en helt värdelös båttur i hamnen. Tyvärr var det en dålig guide på just den resan och sedan hade de mage att ta ut några extra dollar för att hotellen blivit dyrare.

Men för något år sedan åkte jag en liknade bussresa till Niagarafallen med gotobus.com (dessa båda bolag ingår i samma koncern). Det var också med en övernattning och den resan rekommenderar jag. Visserligen hinner man inte över till Kanada-sidan på denna resa med en övernattning, men fallen är imponerande nog från USA-sidan.

Det finns även resor som kombinerar Washington och Niagfarafallen och det finns fler än de två (kinesiska) bolag som jag nämnt.

Du bör nog boka biljetten omedelbart.

Det finns billiga bussar till Boston ($15) i en kiosk nära Manavana Budnine Temple vid Canal Street * Bowery (Manhattan Bridge).

Missa inte att åka tunnelbanan ner till Coney Island och bada (sevärt även om du inte badar).

/PeterO
Av Annl
8 juli 2011 00:43
Hej,

Niagarafallen är ett absolut måste skulle jag säga - hur häftigt som helst.

Vi bodde på den kanadensiska sidan och det kandadensiska fallet är större och mäktigare än det amerikanska. Och så måste man åka Maid of the mist -båten som kör rätt in i fallet och så har man vatten 180 grader runt sig.

Vi åkte dit på egen hand med bil men jag vet att det finns medlemmar här på RG som åkt på busstur från NYC till Niagarafallen och som säkert kan tipsa mera om detta.

En superduperupplevelse är det i alla fall!
Av Peter_o
8 juli 2011 09:33
Båtturen nedanför fallen ingår i de bussresor jag nämnde. Likaså vandringen utefter fallet. Även regnrock ingår ...

/PeterO
Av Cecco
8 juli 2011 12:16
Tack för era svar, schysst busspris till Boston.

Någon mindre stad som ni kan rekommendera?

Tar tacksamt emot fler tips.
Även konkreta tips om matställen, sevärdigheter i NY. Gärna lite udda då det är sånt jag uppskattar mest.
Av Peter_o
8 juli 2011 12:58
Svårt att veta vad du tycker är udda, men High Line finns kanske inte med i alla guidböcker än.
Annars är det ju Chelsie Market, Hangarfartyget Intrepid, Tramway till Roosevelt Island som inte alla noterar. Utanför Manhattan kan man förutom till Coney Island åka till Louis Armstrong Home. Även Museum of the Moving Image ligger lite utanför stadskärnan.

Men det mest udda jag gjort är att hyra en cykel och cykla runt Manhattan. Notera att man kan visa cykelvägar på Manhattan med omnejd med Google Karta. Det finns många som hyr ut cyklar men notera att hos www.bikerentalcentralpark.com kan du låna den ända till kl 24.

/PeterO