Vad får vi inte missa i Tallin,

Av Lyx
3 aug. 2017 14:46
Visningar: 7607
Hej !
Vi ska till Tallin över helgen, vad får vi inte missa.
Förslag på bra shopping för tonåring och även vuxen.
bra mat ställe ?
bra hotell ?

Tacksam om någon svarar.
Av Annl
5 aug. 2017 12:22
Tallinn är väldigt trevlig och mysig liten stad.

Vi bodde på Swissotel Tallinn - ett fantastiskt trevligt hotell med en vidunderlig utsikt.

Gamla stan är förstås ett måste - väldigt mysigt att strosa runt där.

Om ni gillar Depeche Mode så finns det en särskild DM-bar där de bara spelar deras musik, visar filmer från deras spelningar m.m. Ett väldigt speciellt ställe.

Drinkarna är döpta efter låtarna så du kan få dig en Personal Jesus.

Maten i Estland är väldigt god tyckte vi - det hade jag inte väntat mig måste jag erkänna men där hade jag fel. Vi gillar rysk mat så vi gick till en rysk restaurang i anlslutning till stora torget i Gamla stan men där blev vi besvikna - var inte alls som maten i Ryssland dessvärre.

Vi gjorde en annorlunda grej som var väldigt spännande -vi hyrde en bil och åkte till Paldiski (har varit atomubåtshamn för den ryska flottan och är ett sådant där typsiskt ställe som man tänker sig gamla Sovjet med förfallna hus m.m.). Filmerna Torsk i Tallinn och Lilja Forever är inspelade här. De hade till och med en lokal pizzeria där så att man kunde få sig lite lunch.

Ha det trevligt!
6 aug. 2017 01:42 (redigerad)
Man kan hitta trevliga lägenheter. Själv bodde jag i en fin lägenhet på gatan Pikk mitt i gamla stan. Kolla t.ex. http://www.deltaapartments.eu/en/apartments-in-tallinn/ eller bara Booking.com.
Om du gillar slott kan du ta en tur till Kadriorg.
Fantastisk utsikt har man från takbaren på Hotel Radisson Blu. Goda drinkar har de också.
Fin utsikt även från Rådhustornet och St Olavskyrkan.
Av Erik777
7 aug. 2017 15:12
Köp en Kohuke eller Karums i närmaste mataffär, ät och bli förvånad över att kvarg kan vara ett anrikt och dekadent livsmedel :)
Om det är badväder åk till Stroomi rand, köp en glass och njut på stranden.

Shopping med tonåring: Viru keskus (köpcenter i innerstan) , kesklinn (centala tallinn) , vanalinn (gamla stan). I den ordningen. Finns även externa köpcenter, men jag tror de saknar wow-faktor numera.
Ät på kompressor http://kompressorpub.ee/?lang=en

Sist men inte minst, som ni INTE får missa: stava Tallinn med två 'n'. Tallin är rysk stavning! :)