Vad får man inte missa i Riga som förstagångs besökare?

Av Arn63
23 sep. 2019 11:31
Visningar: 680
Ska äntligen besöka Riga senare i höst och vill gärna ha tips på vad jag som förstagångs besökare helst inte bör missa.Jag vet redan att saluhallarna och gamla stan är givna). Har bokat in 2 övernattningar så tid finns utan stressa.
Vill gärna ha lite feedback på hur kostnads läget är gemfört med Sverige. Ni vet det vanliga..äta ute.dryck,inträden osv.Ska flyga från Riga flygplats så skulle uppskatta om någon kan svara på priser med lokalbuss och taxi..

Mvh/Magnus
Av Jonas73
23 sep. 2019 21:33
Hej Magnus,
Jag kan rekommendera Riga Motormuseum. Annars tyckte jag att charmen med Riga var just att att gå omkring lite planlöst i gamla stan och ute vid saluhallarna.

Jag upplevde att prisnivån var lägre än hemma. På en lite enklare restaurang som Province, som jag definitivt rekommenderar, kan du få en traditionell huvudrätt mellan cirka 7 och 15 euro och en öl för 4. På en lite bättre restaurang som Milda (rekommenderas också) går en huvudrätt mellan 15 och 25 Euro.

Det är smidigt att åka buss från flygplatsen och in till gamla stan. Gå ut från ankomsthallen och korsa parkeringen snett till höger och gå sedan över gatan till busshållplatsen för buss 22. Kostar 2 euro om du betalar kontant på bussen.

Hälsningar
Jonas
Av Arn63
25 sep. 2019 07:29
Citerat från Jonas73:
Hej Magnus,
Jag kan rekommendera Riga Motormuseum. Annars tyckte jag att charmen med Riga var just att att gå omkring lite planlöst i gamla stan och ute vid saluhallarna.

Jag upplevde att prisnivån var lägre än hemma. På en lite enklare restaurang som Province, som jag definitivt rekommenderar, kan du få en traditionell huvudrätt mellan cirka 7 och 15 euro och en öl för 4. På en lite bättre restaurang som Milda (rekommenderas också) går en huvudrätt mellan 15 och 25 Euro.

Det är smidigt att åka buss från flygplatsen och in till gamla stan. Gå ut från ankomsthallen och korsa parkeringen snett till höger och gå sedan över gatan till busshållplatsen för buss 22. Kostar 2 euro om du betalar kontant på bussen.

Hälsningar
Jonas
Jag tackar för tipsen och är inne lite på vad du rekommenderar om att vandra runt bara=)
Av Arn63
25 sep. 2019 07:44
Citerat från Gunillad:
Hej, vi besökte Riga för första gången förra sommaren. Trevlig och enkel stad att besöka. Efteråt skrev jag ner alla mina bästa tips på min blogg här. Restauranger, spa, hotell sevärdheter mm.
https://4000mil.se/index.php/category/europa/lettland/
Ni är verkligen flitiga) Fanns mycket läsvärt på sidan som jag tagit till mig. Tack för en bra blogg