Vad får inte missas i Bosnien?

11 maj 2017 23:56
Visningar: 4747
Jag har nu fått för mig att jag vill åka till Bosnien-Hercegovina, och då menar jag inte bara ett par dagar i Sarajevo. Från norr till söder, vad bör jag inte missa? Vilka platser och städer anser ni vara värda att besöka? Jag själv har inte mycket koll på landet, så överös mig med tips och förslag, dela med er av era egna små guldkorn och smultronplatser! :D
Av Ziesta
12 maj 2017 15:49
Jag håller med Gunillad om att Mostar absolut är värt ett besök.

Några andra ställen:
Medugorje - väldigt udda ställe.. Här samlas pilgrimer från hela världen sedan några barn fick en uppenbarelse av jungfru Maria på 80-talet. Vår guide beskrev det som ett religiöst Las Vegas..
Kravica - en riktig oas med vattenfall och naturliga "bubbelpooler".. Absolut värt ett besök för ett dopp.
https://www.reseguiden.se/forum/resor/med-buss-i-bosnien-kroatien-4360
Av Brassen
13 maj 2017 06:57
Om man gillar natur o vandring så rekommenderar jag varmt Bosniens högsta berg, Maglic.
15 maj 2017 01:57
Bra val! Bosnien är makalöst vackert på sina ställen. Sarajevo är en fantastiskt trevlig stad och väl värt ett besök.

Jag flög till Tuzla med några vänner, hyrde en bil och körde först till Sarajevo och sedan vidare till Mostar och en tur till Split i Kroatien, tillbaka till Sarajevo och sedan upp till Tuzla igen. Förvånansvärt lätt att köra faktiskt, eftersom det går väldigt långsamt. Vägarna är ganska små, så det går helt enkelt inte att köra fortare än typ 70. Den mesta tiden spenderades i Sarajevo, men Mostar är definitivt värt ett besök också.

I Sarajevo kan du ta en promenad upp på kullarna som omger staden. Fantastisk utsikt, så klart, men det var också därifrån som man vräkte ner granater över staden under 4 års tid, när staden var belägrad under kriget på 90-talet. Många av byggnaderna utanför de mest centrala delarna är fortfarande skottskadade. Man får ett annat perspektiv på inbördeskriget på 90-talet när man kommer dit, skulle jag vilja påstå.

Det är rätt stora temperaturskillnader mellan Sarajevo och t.ex. Mostar, åtminstone under tidig höst när jag var där. Då var det lite kyligt i Sarajevo, men väldigt varmt längre söderut.

Hur som helst, det är väldigt lätt att gilla Bosnien. Klart värt ett besök!
16 maj 2017 16:16
Jensohlsson, hur länge var du i Bosnien, och vad betalade du för att hyra bil? Vi åker torsdag-tisdag och funderar på om man hinner med att ta sig hela vägen ner till Split, eller om man bara ska fokusera på Sarajevo och möjligtvis Mostar och då bara ta tåg/buss.
16 maj 2017 16:50 (redigerad)
Det var för 4 år sedan, i mitten av september som jag var där. Det är lite lågsäsong då, så det var snorbilligt. Vi var där i fem dagar och flyget kostade 270 spänn (tvåhundrasjuttio, T&R) och för bilen betalade vi 112 euro för fem dygn, inklusive försäkringar. Det var en liten Skoda, långt ifrån ny, men den funkade helt OK. Bensinen är lite billigare än hemma, runt 10 kr/litern. Vi flög med Wizz från Malmö och bokade bilen via dem också. En man mötte upp oss på flygplatsen i Tuzla och levererade bilen och vi lämnade tillbaka den på samma ställe när flög tillbaka.

Bosnien är litet till ytan, men vägarna är små och allt går långsamt. Det är t.ex. 12 mil mellan Tuzla och Sarajevo, men det tog 3-4 timmar att köra, inklusive lunchpaus. De största vägarna är som vanliga landsvägar på landet i Sverige. Vi körde från Sarajevo till Mostar och sedan mot kusten i Kroatien och därefter norrut mot Split. De vägarna var betydligt bättre än om man kör närmsta vägen mellan Sarajevo och Split, då man kör över ett ganska bergigt område med mindre krokiga vägar. Det gick bra att köra när det är mörkt också, men om du vill undvika det, så tänk på det när du planerar.

Har du/ni möjlighet att hyra en bil så är det ett bra och enkelt sätt att ta sig runt, särskilt om ni inte har så många dagar på er. Det var heller inga problem att ta hyrbilen över till Kroatien. (Det står i det finstilta, men jag har för mig att grannländerna var OK.)

Undvik att gå ut i terrängen, utanför vägarna, eftersom det fortfarande finns ett stort antal minor kvar sen kriget. I städer och samhällen är det inget problem, och så länge man håller sig på vägarna när man är på landsbygden så är allt lugnt.
19 maj 2017 11:49
tack för svaren! fick inte med sambon på bilhyra, men vi ska nog fördriva tiden ändå! har du några tips på dagsutflykter från Sarajevo som du gillade?

och tack för tipset om bloggen!