Vad bör jag ha med mig hem från USA (New York)

19 feb. 2013 09:27
Visningar: 51958
Hej!

Skall åka över till NYC i Maj..

- Jag behöver tips om små guldkorn på bra affärer (kläder & skor)

- Vad måste jag ha med mig hem? Bra läkemedel, roliga produkter (ej makeup kläder & skor)

Tack på förhand!

Rebecka
Av Annl
19 feb. 2013 18:07
Det är billigt i USA och du kommer att göra rejäla fynd. Särskilt hudvårdsprodukter (PTR som vi talade om i en annan länk), shampoo och kläder och skor; där kan du göra grymma fynd. Jag köpte Shiseido produkter för minst halva priset jämfört med Sverige och detsamma gällde mitt shampoo.

Dock svårt att tipsa om butiker då du inte beskriver närmare vad du söker och vad du gillar. Och dessutom finns det ju hur mycket butiker som helst.

Finns en outlet som ligger nära Newarks flygplats - Jersey Garden - där det finns massor av butiker. Till denna outlet tar du dig lättare än till Woodbury som ligger 1,5 timmes bilfärd från NYC ungefär.

"Problemet" med USA och shoppingen är ju att flygbolagen nu sedan några år ändrat reglerna för bagagevikt; tidigare fick du ha 2x25 kg. Nu får man ju däremot övervikt utan att blinka då ju många bara har 23 kg.
19 feb. 2013 18:35
Hej, jag bor här i NY och funderar alltid själv på vad man ska ta med sig hem till Sverige. Jag antar att du inte bara vill köpa hem saker för att köpa. Fundera på vad du ska ha det till, ge bort osv. Googla sedan eller fråga när du är här. Det finns så många intressanta och mysiga butiker överallt här, det gäller bara att hitta dem. Jag brukar inte rekommendera outlet, men många gillar ju det trots allt.

Det finns mycket bra butiker på Broadway nedanför 8th street ner till Canal, samt både East och West Village. Annars har du de stora, Century 21, Fileens Basement, Macy's. Forever 21, Urban Outfitters, J Crew. Läkemedel ody hittar du bäst på Duane Reade eller Rite Aid. Där kan du botanisera och se om du hittar saker som inte finns i Sverige.

Per Anders

ps
Kolla gärna in en nystartad sajt om du är intresserad av NY!

www.accessnewyork.se
Av Annl
19 feb. 2013 20:00
Per Anders,

Så underbart att bo i NYC.

Vi lämnade NYC i fredags kväll efter sånär som en vecka där och det var riktigt sorgligt när vi var uppe på Top of the Rock på fredag förmiddag i den strålande solen för att en sista gång - för den resan - kolla ut över stan.
Citerat från svensk_i_newyork:
Hej, jag bor här i NY och funderar alltid själv på vad man ska ta med sig hem till Sverige. Jag antar att du inte bara vill köpa hem saker för att köpa. Fundera på vad du ska ha det till, ge bort osv. Googla sedan eller fråga när du är här. Det finns så många intressanta och mysiga butiker överallt här, det gäller bara att hitta dem. Jag brukar inte rekommendera outlet, men många gillar ju det trots allt.

Det finns mycket bra butiker på Broadway nedanför 8th street ner till Canal, samt både East och West Village. Annars har du de stora, Century 21, Fileens Basement, Macy's. Forever 21, Urban Outfitters, J Crew. Läkemedel ody hittar du bäst på Duane Reade eller Rite Aid. Där kan du botanisera och se om du hittar saker som inte finns i Sverige.

Per Anders

ps
Kolla gärna in en nystartad sajt om du är intresserad av NY!

www.accessnewyork.se
19 feb. 2013 23:09
Citerat från rebeckahanna:
Hej!

Skall åka över till NYC i Maj..

- Vad måste jag ha med mig hem? Bra läkemedel, roliga produkter (ej makeup kläder & skor)
Läkemedel??? Painkillers med lite fart i kanske?

Tänk en extra gång vad som är värt att släpa med i bagaget (som Annl så riktigt påpekar inte är så mycket) jmf med vad du kan beställa på nätet hemifrån. Dessutom finns en maxgräns för hur mycket du får ta med momsfritt (det är väl inte varje dag man fastnar i tullen för att man handlat för mycket, men dock...) Jag minns inte var gränsen går men är det kanske runt 3-4000 spänn (inte svårt att komma upp i tycker jag)?

Men jag skulle föreslå - M&Ms peanut butter de finns definitivt inte att få tag i hemma och på nätet är det inte värt det.
Av Annl
20 feb. 2013 08:50
Tullen och momsen är det minsta problemet skulle jag säga. De 23 kg är ett större bekymmer...

Man bör även tänka sig för innan man beställer på nätet från USA - då lägger de på tull och du får en saftig räkning, Dessutom är det inte alla som skickar till Sverige.
Citerat från nisse2ears:
Citerat från rebeckahanna:
Hej!

Skall åka över till NYC i Maj..

- Vad måste jag ha med mig hem? Bra läkemedel, roliga produkter (ej makeup kläder & skor)
Läkemedel??? Painkillers med lite fart i kanske?

Tänk en extra gång vad som är värt att släpa med i bagaget (som Annl så riktigt påpekar inte är så mycket) jmf med vad du kan beställa på nätet hemifrån. Dessutom finns en maxgräns för hur mycket du får ta med momsfritt (det är väl inte varje dag man fastnar i tullen för att man handlat för mycket, men dock...) Jag minns inte var gränsen går men är det kanske runt 3-4000 spänn (inte svårt att komma upp i tycker jag)?

Men jag skulle föreslå - M&Ms peanut butter de finns definitivt inte att få tag i hemma och på nätet är det inte värt det.
20 feb. 2013 09:24
Citerat från annl:
Tullen och momsen är det minsta problemet skulle jag säga. De 23 kg är ett större bekymmer...

Man bör även tänka sig för innan man beställer på nätet från USA - då lägger de på tull och du får en saftig räkning, Dessutom är det inte alla som skickar till Sverige.
Helt sant, tull och moms är inget stort problem, bara ett påpekande att det finns en maxgräns. Det är inte alla som är medvetna om att man inte får köpa hur mycket som helst, jag skriver ju också att det inte är troligt att man fastnar i tullen...

Nej, men jag menar ju så klart sånt som man KAN få hemskickat. Ingen idé att tipsa om sånt man inte kan få hem.

Det var mest menat som ett tips i all välmening att man inte MÅSTE köpa allt på plats och eftersom vikten kan bli ett problem så finns andra lösningar. Och jag menade inte att det alltid blir billigare (för det var ju ingen penningfråga), Jag tolkade inte att det handlade om saker som var billigare i NY utan mer kul att köpa hem.
Av Annl
21 feb. 2013 16:56
Nä, det är klart att man inte ska tipsa om sådant som man inte kan få hemskickat men det kanske är fler liksom jag själv som inte initialt känner till att det finns begränsningar; det är ju faktiskt inte så lätt att vare sig känna till eller förstå att det är så. Man kan ju med fog tro att företagen borde vilja sälja. Vissa företag har ju dessutom väldigt ologiska begränsningar som att de skickar till UK men inte övriga EU.
Citerat från nisse2ears:
Citerat från annl:
Tullen och momsen är det minsta problemet skulle jag säga. De 23 kg är ett större bekymmer...

Man bör även tänka sig för innan man beställer på nätet från USA - då lägger de på tull och du får en saftig räkning, Dessutom är det inte alla som skickar till Sverige.
Helt sant, tull och moms är inget stort problem, bara ett påpekande att det finns en maxgräns. Det är inte alla som är medvetna om att man inte får köpa hur mycket som helst, jag skriver ju också att det inte är troligt att man fastnar i tullen...

Nej, men jag menar ju så klart sånt som man KAN få hemskickat. Ingen idé att tipsa om sånt man inte kan få hem.

Det var mest menat som ett tips i all välmening att man inte MÅSTE köpa allt på plats och eftersom vikten kan bli ett problem så finns andra lösningar. Och jag menade inte att det alltid blir billigare (för det var ju ingen penningfråga), Jag tolkade inte att det handlade om saker som var billigare i NY utan mer kul att köpa hem.