Vackrast i Apulien?

18 apr. 2016 12:34
Visningar: 4961
Hejsan,

tänkte bila runt i sydligaste i Italien i sommar, bla i Apulien. De större städerna har jag nog hyfsad koll på, liksom "turist-måsten" som Alberobello mm. Däremot undrar jag om någon har tips på riktigt fina stränder eller mysiga mindre byar att bo i?
Av Seva4
4 juli 2016 00:07
Hej!
Undrar hur din resa gick för jag skall dit snart?!
10 juli 2016 13:52
Nej det har jag inte men av bilderna jag tittat på så ser det väldigt fint ut. Det ligger långt norrut i Apulien så det är för långt bort för oss som flyger till Brindisi. (Ca 30 mil) Om ni vill se en något annorlunda plats så vill jag gärna tipsa om Sassi Di Mattera som ligger en bit inåt landet i regionen Basilicata. Väldigt unikt område som finns med på UNESCOs världsarvslista.
https://www.tripadvisor.se/Attraction_Review-g187772-d2290010-Reviews-Sassi_di_Matera-Matera_Province_of_Matera_Basilicata.html
Av Seva4
10 juli 2016 17:41
Tack för tipset!!!!Vi flyger till Brindisi och hyr bil därifrån...vi kommer bo i Vieste!!!Hoppas på sol och bad:)))
10 juli 2016 19:20
Det lär nog bli både sol och bad. ☀️🏊
16 aug. 2016 22:28
Hej, överväger boende i Otranto alternativt Monopoli sommaren 2017. Vad rekommenderar du?

Med vänlig hälsning,

Philip

Citerat från Kajsakomet:
Två trevliga orter är Gallipoli och Otranto. Där har jag varit och de är mysiga båda två med historiska stadskärnor. Ska själv tillbaka till Apulien nu i sommar och ska då bo i Monopoli och Trani.
Citerat från Kajsakomet:
Två trevliga orter är Gallipoli och Otranto. Där har jag varit och de är mysiga båda två med historiska stadskärnor. Ska själv tillbaka till Apulien nu i sommar och ska då bo i Monopoli och Trani.
Av Seva4
17 aug. 2016 18:50
Hej!
Går det att boka redan till sommaren 2017???
Var bokar du i så fall?
Mvh Seva
27 aug. 2016 11:52
Citerat från Philip_79:
Hej, överväger boende i Otranto alternativt Monopoli sommaren 2017. Vad rekommenderar du?

Med vänlig hälsning,

Philip

Citerat från Kajsakomet:

Två trevliga orter är Gallipoli och Otranto. Där har jag varit och de är mysiga båda två med historiska stadskärnor. Ska själv tillbaka till Apulien nu i sommar och ska då bo i Monopoli och Trani.

Visa mer
Citerat från Kajsakomet:

Två trevliga orter är Gallipoli och Otranto. Där har jag varit och de är mysiga båda två med historiska stadskärnor. Ska själv tillbaka till Apulien nu i sommar och ska då bo i Monopoli och Trani.
Visa mer
Ja, båda ställena är mysiga så det är svårt att välja.. Det är ju små orter båda två och man känner nästan att 2-3 dagar är lagom tid. Då har man hunnit se det mesta som dessa städer har att erbjuda. Om man har tid på sig så kan man ju bo på flera ställen än ett. Om man inte hyr bil kan man ta sig runt med tåg eller buss. Prisvärt anternativ. I Monopoli finns tre stränder på gångavstånd från gamla stan och de ser tämligen likadana ut och är inte så stora. IPolignano A Mare som ligger fem minuters tågresa från Monopoli finns en liten sandstrand men i övrigt är det klippbad som gäller. Polignano är en liten fin pärla också värd ett besök. När vi var i Otranto så badade vi på två olika stränder. Dels i stan där det var sandstrand och på en lite vid sidan om stadskärnan där det var klippor. Om man tar sig ner söder om Otranto så finns massor av fina sandstränder. Om man har tillgång till bil så är ju möjligheten att göra dagsturer större såklart. Trullistaden Alberobello är ju nästan ett måste då och grottorna i Castellana Grotte som ska vara de vackraste grottorna i Italien. Den vita staden Ostuni ligger inte långt därifrån heller. Staden Lecce som är känd för sin speciella barockarkitektur (Lecce barock) är också värd ett besök. Gallipoli på salentohalvöns västkust är verkligen också jättemysig. Hoppas svaret är till någon hjälp. 😊
Av Kumys
5 feb. 2017 14:01
Hej,
Planerar att bila till Vieste i slutet av augusti. Bokade 8 dagar på Hotel Il Castellino Relais. Alla tips om Vieste är mer än välkomna.
Tack på förhand.
/kumys
Av Seva4
5 feb. 2017 23:08
Hej Kumys!
Var i Vieste förra sommar...En liten stad som ligger bland bergen..Du åker ca en timme på serpentin vägar som är branta(ett tips kör sakta)!Vackra utsikter och fina stränder!!!Det är inte så mycket att göra i själva Vieste egentligen...Men fint är det!!!!
Av Kumys
6 feb. 2017 01:17
Citerat från Seva4:
Hej Kumys!
Var i Vieste förra sommar...En liten stad som ligger bland bergen..Du åker ca en timme på serpentin vägar som är branta(ett tips kör sakta)!Vackra utsikter och fina stränder!!!Det är inte så mycket att göra i själva Vieste egentligen...Men fint är det!!!!
Hej,
Tack för ditt svar. Vi åker ditt för att koppla av. Min oäkta fru är en riktig badanka, det blir stranden hela dagar. Några tips på ett fint boende och trevliga restauranger?
Tack på förhand.
Mvh
/kumys
Av Seva4
6 feb. 2017 21:59
Hej!
Det finns en liten by som heter Monte Sant Angelo som är känd för sin kyrka som ligger i en grotta!!!Coolt ställe!!!Där finns många mysiga restauranger!!!I Vieste bodde vi i Residence Villantica som var ca 2 -3 km utanför!!!Vi har varit på många stränder i Vieste(både i centrum och utanför) och alla var lika fina!!!Det är ju sandstränder och vattnet är rent!!!!Lycka till med resan!!!
Av Kumys
7 feb. 2017 06:07
Citerat från Seva4:
Hej!
Det finns en liten by som heter Monte Sant Angelo som är känd för sin kyrka som ligger i en grotta!!!Coolt ställe!!!Där finns många mysiga restauranger!!!I Vieste bodde vi i Residence Villantica som var ca 2 -3 km utanför!!!Vi har varit på många stränder i Vieste(både i centrum och utanför) och alla var lika fina!!!Det är ju sandstränder och vattnet är rent!!!!Lycka till med resan!!!
Hej och tack för hjälpen.
Mvh
/kumys