Vackra resmål i norrbotten och lappland

Av Nethans
18 apr. 2010 17:12
Visningar: 8455
Hej..jag behöver tips på fina platser i norrbotten och lappland..västerbotten går också bra.
Ska åka bort över en helg..men har ingen aning om vart? Tacksam för alla slags tips..alla.
Och är det någon som vet ett boende där man får ha med sig hund..isåfall kanske hon får följa.
Tack / A
18 apr. 2010 17:41
Beror på när du ska resa iväg och vad du är intresserad av? litet lättare att tipsa om man vet vad du är intresserad av.
mvh. B osse.
Av Nethans
18 apr. 2010 19:44
vet inte exakt när det blir..kanske om 2 veckor, kan bli en om en månad eller lite senare..men innan sommarvärmen kommer.
..kan vara avsides i en stuga nära naturen och lugnet..eller på ett lite finare hotell mer centralt och saker att göra..
är öppen för alla förslag som sagt.. är dock inte sport el fiskeintresserad..
Av Babbo
18 apr. 2010 21:34
Inte Norrbotten eller Lappland - men Grövelfjäll/Grövelsjön i norra Dalarna är väldigt vackert och rofyllt!
På Lövåsgården Fjällhotell får man ta med hund!
18 apr. 2010 23:14
Testa Kramfors å Höga kusten med alla dess trevliga orter.
Passa på att kolla så allt funkar med planeringen av surströmmingsproduktionen:-))
Men du, vid denna årstiden ska du/ni ta in på något mysigt hotel där uppåt och utnyttja ortens råvaror till en norrländsk kulinarisk måltid.
Lovar att du/ni inte blir besvikna.
19 apr. 2010 00:26
Det är lite tidigt om två veckor men om en månad så är Salusand några mil norr om Örnsködsvik ett bra val.

Men vad vill du göra? Bara vara och ta det lugnt, strosa i omgivningarna...då är det okay. Träffa trevligt folk ( välkommen) Hundar är populära ( jag har Frolic )
Stugorna är lite sådär men ska tydligen renoveras.Du får däremot en fantastisk utsikt över sanddynerna mot havet som ingår.
Du har en massa att göra om du vill se dej omkring. Höga Kusten är väldigt vackert och du har både Ö-vik och Umeå att utforska.
På väg uppåt passerar du Norrfällsviken, Mannaminne och Skuleberget bara för att nämna några av den berömda kustens skatter.
Från Salusand är det ca 7 mil till Umeå som kan ha lite att bjuda på, särskilt sista helgen i maj när Brännbollsfesten, RIX FMfestivalen och Nordic Rock infaller torsdag-lördag.
Av Nethans
19 apr. 2010 13:04
Lövåsgården i dalarna var också ett bra tips..blir nog att fara dit senare vid en lite längre semester...samma gäller höga kusten..superfina ställen.
Är det någon som har tips norrut? Funderar på riksgränsen..eh jag vet inte, känner mig helt vilsen..trots att man bor i norr...
norge är ju vackert..men det känns lite långt att köra..när man bara ska vara 2-3 dagar...
vad snälla ni är som ger tips...
21 apr. 2010 12:56
Varit bortrest söderut några dagar så jag har inte haft tillgång till dator.

Jag ser att du fått en del fina uppslag och kan instämma i höga kusten men gärna litet längre fram när det är litet varmare visst kan det vara vackert nu också om än litet mer kylslaget,en tur till ulvön http://www.ulvon.info/ gärna med övernattning där på hotellet (från juni hotellet är under renovering fel tid för för dig men dagstur funkar ju också) annars kan ju stuga vara ett alternativ http://www.ulvon.com/stugbyn.htm en promenad runt ön är garanterat nåt nästan alla uppskattar skulle man dessutom till skillnad mot mig älska surströmming har man ju hamnat 100% rätt eftersom ön räknas som något av ett mecka för surströmmingsälskarna.

ska man iväg längre norrröver den här tiden på året skulle jag om man är intresserad av att ta det lugnt och lyxa till det litet i vildmarken ta in på saxnäsgården http://www.saxnas.se/hotell.html väster om villhelmina de brukar ha olika färdiga weekend och veckopaket,det är fint på vintern vilket det är där fortfarande nu men ändå vackrare på sommaren enligt mitt tycke men det är ju en smaksak.

Här finns bad och spa om man så vill och sen har de en restaurang med en enastående vacker vy med panoramafönster ut mot kultsjön och att efter att njutit av ett bad i den tempererade inomhuspoolen sätta sig här och avnjuta någon vällagad middag kanske renstek eller röding och hemgjord vaniljglass och varm hjortronsylt till efterrätt gör ju inte ont direkt, sen kan man sätta sig och kura framför brasan med något gott att dricka det är ju verkligen en höjdare, skulle man vilja ha en mer aktiv semester kan man ju åka på någon tur med skoter eller så och sommartid man man ju ta en tur till Fatmomakke en kykstad som ligger väldigt vackert vi kultsjön dit kan man ju komma antingen med båt eller enklast landvägen med bil eller med guidad tur. http://www.fatmomakke.se/index1.html

Sen finns ju mer kända ställen som ishotellet i jukkasjärvi vilket ju knappast nån har missat, turisfälla eller inte är väl upp till var och en att avgöra har själv varit i trakterna många gånger men inte sovit där, häftigt är det säkerligen skulle jag tro och det finns säkert de som kan tipsa om det om du skulle vara intresserad. http://www.icehotel.com/se/

Skulle kunna tipsa om massor av saker men ska väl inte ta över diskussionen totalt bara för att det handlar om mitt kära norrland/lappland he he! det finns säkert jättemånga medlemmar här som kan komma med kanontips och några jättefina tips har ju redan kommit tidigare.
mvh. Bosse.
Av Nethans
21 apr. 2010 14:01
Tack Bosse, det var jättefina tips...du får gärna komma med fler i norrbotten och lappland..väldigt uppskattat!!