Vaccinering

Av Klara2
14 feb. 2012 07:45
Visningar: 1828
Vi är ett medelålders par som åker till Turkiet i slutet av maj. Jag undrar, behöver vi ha någon speciell vaccination innan vi åker förutom grundskyddet.
14 feb. 2012 12:42
Absolut Hepatit A & B om ni inte har det. Vaccinet Twinrix fixar båda. Man tar 3 st sprutor (om dom nu inte ändrat på nåt), den första senast ca 1 månad innan du åker. Ta kontakt med vaccinationscentral/ vårdcentral för alla detaljer.

Vi var i Turkiet 1999 (Alanya), då var det inte så mycket prat om risken kring Hepatit. Vi vaccinerade oss inte och tyvärr fick vi med oss en otrevlig 'souvenir' hem. Hepatit A! Det var inte roligt då kan jag säga men vi hade tur och fick inga följdsjukdomar utan blev friska så småningom. Tog halvår eller mer innan värdena var ok igen.
Av Msdr
14 feb. 2012 14:21
Hepatit A som minimum, men jag tycker också att man kan ta Twinrix på en gång så får man hepatit B också. Heptatit A är ju fekal-oral smitta, varför man lätt drabbas av detta på utlandssemester (extremt vanligt förekommande), men hepatit B smittar via blod/kroppsvätskor, varför risken finns där i stort sett endast om man byter kroppsvätskor med någon, typ okontrollerad blodtransfusion (eller oskyddat sex givietvis). Även om det är vanligt förekommande med hepatit B så är risken mycket låg att man som turist skulle smittas.

Ducoral kan ju eventuellt vara att fundera på, ger ett högst begränsat skydd mot vissa typer av tarmbakterier, eftersom det egentligen är ett koleravaccin. Å andra sidan inte så dyrt och inga särskilda biverkningar, så det skadar inte. Själv tar jag aldrig Ducoral längre eftersom effekten är så begränsad.

Se till att fyll på grundskyddet också förstås, kolla noga vad som gäller för olika boosterdoser, när ni tog senast etc.

Trevlig resa!

/resedoktorn
Av Klara2
14 feb. 2012 17:53
Jag har fått två sprutor twinrix sedan 2009, när jag var i thailand. Tyvärr glömde jag att ta den tredje efter några månader, vet ej om det räcker.
14 feb. 2012 18:56
Hepatit A och B, annars så räcker det med grundskyddet. Skippa Ducoral för det hjälper inte. Ta i stället med Immodium och vätskeersättning.
Av Klara2
14 feb. 2012 19:12
Jag brukar ta resorb med.