Vaccination och pengar

Av Pozzan
3 maj 2011 22:57
Visningar: 2665
Handen på hjärtat, vilka vaccinationer tar ni när ni ska till Thailand?

Hur ska man göra med pengar, växla en del av resekassan hemma till bath och ta ut mer på plats eller växla allt hemma? Vad är smartast?
Av Mpc
4 maj 2011 10:26
http://www.vaccinationsguiden.se/ läs lite här sen kan du bestämma vad ni ska ha för typ av vaccinationer

själv tar jag bara Dukoral. men det är upp till var o en om man vill ta det

Har nästa alla pengar, växla innan jag åker sen har jag kort vissa med mig om jag behöver ta ut mer


ha en bra resa
Av Kerstin
4 maj 2011 11:41
Jag tycker inte att man ska snåla med vaccinationerna utan ta det som rekomenderas. Kolla även var "malaria områdena" är , och ta malariatabletter om ni ska till ett malariariskområde.

Jag har som tillägg till det vaccin vi har i verige även tagit Haverix och Ducoral ( stavning? ).
På din undran om pengar så brukar jag växla lite i sverige till både Bath och US dollar, resten tar jag ut i Thailand i bankomat. Vet inte om det är "smartast" men jag tycker att det fungerar bra att göra så.

Hoppas att du får en bra resa.
Mvh Kerstin
Av Muumi
4 maj 2011 12:05
Hej Pozzan!
Vi har Havrix och sedan tar Ducoral. Vi har aldrig varit magsjuka eller sjuka för övrigt utan det har fungerat för oss.
Vi brukar växla hemma lite så att man klarar sig dom två första dagarna, sedan tar vi ut på bankomat vart efter vi behöver, Har ICA.bank så kostar det inget att ta ut.
Hoppas detta är till något nytta.
Trevlig resa!!!
Muumi
5 maj 2011 12:13
Om du inte ännu har vaccinerat dig mot Hepatit A och B så gör det! Ta Twinrix (heter det väl..?) så får du båda på en gång. Har inget med Thailand specifikt egentligen att göra, du kan få någon av sjukdomarna var som helst (som vi Hepatit A i Turkiet, detta var 1999 och inte så mycket snack om vaccinering då..) om du har otur.

Ang pengar, vi hade med oss från Sverige för några dagar och tog sedan ut mer via bankomat.
Av Macho
5 maj 2011 15:18
Hej.
Angående pengar så brukar vi ta med oss bath så att räcker ett par dagar.
Efter det så tar vi ut på bankomat.
Vi har alltid med oss våran bankdosa till internet så att vi kan flytta pengar
från ett konto till det konto som är knutet till våra kort.
På det viset så har vi aldrig speciellt mycket pengar på det kontot ifall
det skulle komma bort eller bli stulet.
Vi har med oss ett Visa-kort och ett Mastercard-kort som går till samma konto,
då kan man alltid vara säker på att åtminstone ett av dom fungerar.

MVH Macho
Av Bengtar
5 maj 2011 17:39
Vad du bör vaccineras mot bör du fråga din vaccinationscentral om.
Angående bankomat;
Växla aldrig på Suvarnabhumi flygplats. Alla bankomaterna där innehas av Siam commercial bank,
Du får där 20 % sämre kurs än ex hos Bank of Thailand.
Det är stor skillnad mellan olika banker i Thailand vad gäller kurs mot kronan.
Av Annl
5 maj 2011 20:12
Hej,

Som sagts tidigare så är det att rekommendera att man tar hepatit A och hepatit B vaccin (haverix och twinderix eller något sådant heter det) och förstås dukoral. Dessutom bör du - om du inte förnyat detta ta en kvadruppelspruta som ger dig livslångt skydd mot polio och även stelkramp och de andra två substanserna bör fyllas på i vår ålder.
6 maj 2011 23:16
De vaccinationer vi har är:
Twinrix – vaccination mot både hepatit A och B
Boster för stelkramp och polio samt gula febern.
Malariatabletter äter vi i malariazon.
I övrigt tar vi inga vaccinationer.

Vi har aldrig tagit Dukoral. Redan på 70-talet rekommnenderade en läkare oss att hoppa över kolerasprutan och sa att så länge vi var friska så har vi många gånger större motståndskraft mot kolera än vad sprutan ger. (Han stämplade dock det gula kortet för gränskontrollens skull)

Trots alla resor och mer ån 10 år utlandsboende utanför europa så har familjen (2 vuxna och 2 barn) klarat sig utan alvarliga magbesvär.
Av Annl
7 maj 2011 08:23
Hej,

Dukoral är ingen spruta utan ett drickvaccin som man blandar med vatten. Tre doser behövs för att man skall få ett livslångt skydd.
7 maj 2011 11:24
En liten justering av Annls kommentar så att ingen skall tro att de är skyddade hela livet.

Text tagen från www.dukoral.se

"Dukoral är ett drickbart vaccin som stimulerar immunförsvaret i tarmen och skapar ett bra skydd mot kolera. Vaccinet skyddar vuxna och barn från 2 års ålder mot kolera. Skyddseffekten är mot kolera är 85 procent.

Skydd mot kolera räcker i två år. För att upprätthålla skyddet rekommenderas en ny dos efter två år. För små barn upp till sex år räcker skyddet i sex månader. För att upprätthålla skyddet rekommenderas en ny dos efter sex månader.

Fyll på skyddet
Om upp till två år har gått sedan den senaste vaccinationen räcker det med en dos. Om mer än två år har gått sedan den senaste vaccinationen, bör grundvaccinationen (2 doser) förnyas. Detsamma gäller för barn (3 doser)."

Jag vill lägga till, att om mar är orolig för kolera så bör man dricka Dukoral för att det skall kännas tryggt på resan och därmed få ut mer av den.

Peo
Av Annl
7 maj 2011 13:24
Ok, vad bra att veta för då fick jag fel information på vaccinationsmottagningen. Tack!

Bra är den i alla fall - Dukoral - vi var en hel familj i Egypten inklusive kryssning på Nilen och ingen blev sjuk...